Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@21:31:59 GMT

رسیدگی قاطع به جرایم متهمان زمین خواری در نظرآباد

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۸۲۳۶۴

رسیدگی قاطع به جرایم متهمان زمین خواری در نظرآباد

در مراسمی با حضور رییس کل دادگستری البرز و در راستای دستورات رییس  قوه قضاییه، پرونده اختلاف بین شهرداری نظرآباد و یکی از شرکت‌های بزرگ این شهرستان حل و اراضی تصرف شده به بیت المال بازگشت داده شد.

حسین فاضلی هریکندی رییس کل دادگستری استان البرز  روز سه شنبه در این مراسم اظهار داشت: در جریان سفر آیت الله رئیسی در دی ماه سال گذشته به استان البرز، یکی از تکالیفی که به عنوان مصوبه سفر بر عهده دادگستری استان گذاشته شد پیگیری ویژه آن دسته از اراضی شهرستان نظرآباد بود که از سوی یکی از شرکت‌های معروف مستقر در این شهرستان به ادارات و شهرداری واگذار شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی افزود: شرکتی بزرگ و معروف که در نظرآباد مستقر است در سال ۴۴ یکی از پلاک‌های اصلی شهرستان را خریداری و به توسعه فعالیت‌های تجاری و صنعتی و شهرک سازی برای اسکان کارکنان خود اقدام کرده که این توسعه را بدون رعایت ضوابط شهرسازی و پرداخت سرانه خدمات شهری به شهرداری انجام داده بود.

فاضلی هریکندی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به شکایت شهرداری نظرآباد، ٢دادنامه و حکم محکومیت در سال‌های ۶۱ و ۶۲ از دادگاه انقلاب اسلامی کرج در خصوص پرداخت سرانه‌های شهری از جانب شرکت مزبور صادر و در راستای اجرای این دادنامه، توافقاتی صورت گرفت.

وی ادامه داد: شهرداری نظرآباد علاوه بر احکام محکومیت مذکور، چند توافق در سال ۶۹ و سال ۷۲ با مدیران این شرکت‌ها برای پرداخت سرانه خدمات شهری منعقد که در اجرای این توافقات حدود ۷۰۰ پلاک از اراضی متعلق به این شرکت‌ها در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد.

فاضلی هریکندی گفت:شهرداری نیز به جهت وظایفی که داشت از این زمین‌ها استفاده کرده و اماکن دولتی، ساختمان بخشداری، فرهنگسراها، مساجد، مدارس، منازل مردم و بازارچه ساخته شد؛ اما به جهت قصور و تقصیر کارکنان و مدیران وقت شهرداری، انتقال رسمی اسناد واگذار شده انجام نمی‌گیرد.

رییس کل دادگستری استان البرز تاکید کرد: در اوایل دهه ۹۰ تعدادی از مدیران این شرکت ها، ضمن تبانی با برخی از کارکنان و مدیران وقت شهرداری، آموزش و پرورش و اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان نظرآباد ضمن سرقت و خروج اصل اسناد واگذاری زمین به شهرداری از این ادارات ، ضمن سوءاستفاده از مفاد ماده۹۶ قانون آیین دادرسی مدنی به جهت عدم امکان ارائه اصل اسناد واگذاری املاک از سوی شهرداری و ادارت مذکور، دعاوی متعددی با خواسته خلع ید از این اراضی که بیش از ۳۰ سال پیش به شهرداری واگذار شده بود در محاکم حقوقی این شهرستان مطرح می‌کنند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه اصل اسناد خارج شده بود، این دعاوی مطرح و احکام متعددی مبنی بر خلع ید صادر شده بود و برخی از احکام نیز اجرا گردیده بود.

رییس کل دادگستری البرز افزوز:در ابتدای حضور در دادگستری کل استان البرز، این موضوع به صورت ویژه پیگیری و با توجه به پرونده‌های متعدد در مراجع قضایی و چالشی که در شهرستان به وجود آمده بود در جریان سفر ریاست قوه قضائیه به استان البرز، پیگیری ویژه پرونده‌های مذکور به عنوان یکی از مصوبات سفر به دادگستری استان ابلاغ گردید.

 
فاضلی هریکندی گفت: با توجه به طرح پرونده‌های متعدد حقوقی و کیفری و به منظور رسیدگی ویژه و متمرکز به پرونده ها، ٢نفر از قضات شهرستان نظرآباد به عنوان بازپرس و دادرس دادگاه کیفری۲ و دادگاه حقوقی به عنوان قضات ویژه جهت رسیدگی به کلیه پرونده‌ها پیشنهاد که با نظر مساعد ریاست قوه قضاییه در اسرع وقت احکام ویژه برای قضات پیشنهادی صادر و اختیارات لازم به قضات داده شد.

 
وی با بیان اینکه اقدامات متهمین به صورت باندی بوده و این پرونده به صورت ویژه و شبانه روزی از سوی قضات ویژه پیگیری و رسیدگی شده است، گفت:با توجه به ملاحظات امنیتی و اجتماعی که در نظرآباد داشتیم، اقدامات بسیار خوبی در این مدت انجام و پرونده‌های متعدد حقوقی و کیفری از سوی قضات ویژه بررسی شد، همچنین به موضوع اسناد متعددی که از شهرداری و آموزش پرورش خارج شده، رسیدگی گردید.

 وی با بیان اینکه در این پرونده حدود ۴۰ نفر تعقیب شدند، گفت: ۲۵ نفر با قرار بازداشت موقت و سایر قرارهای تامین، بازداشت و تحت بازجویی و تحقیقات مفصل قرار گرفتند.

رییس کل دادگستری البرز ادامه داد:پرونده‌های متعددی رسیدگی شده و این پرونده با تلاش شبانه روزی قضات ویژه و نظارت رییس دادگستری و دادستان شهرستان نظرآباد همراه بوده است.

فاضلی هریکندی درباره سمت افرادی که تحت تعقیب واقع شدند، اظهار داشت: علاوه بر برخی از مدیران شرکت‌های مذکور، تعدادی از کارکنان وقت شهرداری، سه نفر از شهرداران وقت شهرستان نظرآباد، تعدادی از کارکنان آموزش وپرورش و برخی از روسای وقت آموزش و پرورش، کارکنان ادارات مالیات و برق در این پرونده تعقیب شدند.

وی گفت:تعدادی از کارکنان اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان، برخی از روسای وقت اداره ثبت املاک و اسناد، حتی برخی افراد در دادگستری شهرستان که در آن زمان تبانی داشته‌اند نیز تحت تعقیب قرار گرفتند.

 رییس کل دادگستری استان البرز با بیان اینکه تعدادی از اسناد در منزل برخی از متهمین پیدا شد، تصریح کرد: تعدادی از املاک به نام بستگان کارکنان این ادارات شده بود که همه آن‌ها برگشت داده شد.

وی بیان داشت: اتهاماتی که در این خصوص تفهیم شده است نیز شامل رشاء، ارتشاء، کلاهبرداری از طریق ثبت و تقاضای ثبت مال متعلق به غیر، تصرف غیرقانونی، ترک فعل و بی مبالاتی منتهی به تضییع اموال عمومی و تصرف غیرقانونی است.

 فاضلی هریکندی با اشاره به املاکی که بازپس گرفته شده و اسناد آن به نام بیت المال یا اشخاص حقیقی تنظیم گردیده است، گفت: ۲۲ باب مدرسه که مورد اختلاف بوده؛ ۴۴ باب مغازه در بازارچه شهرداری، ۲۲ باب منازل شخصی افراد که شهرداری واگذار کرده بود، مسجد غدیریه و واحدهای تجاری آن، ساختمان بخشداری سابق، فرهنگسرای مهر و اراضی موسوم به باغ ویلا تعدادی از قطعات شهرک صنعتی سپهر از جمله اموالی است که بازپس گرفته شد و اسناد آن هم به نام مالکین واقعی منتقل گردید.
وی با تشکر از همکاری خوبی که سربازان گمنام امام زمان (ع) در ادار کل اطلاعات استان در کشف جرم و تکمیل پرونده با مجموعه قضایی استان داشتند، در ادامه خاطرنشان کرد: مساحت اراضی که مسترد شده حدود  ۱۲ هکتار از اراضی محدوده شهر بوده که بازپس گیری شده و اسناد آن نیز تنظیم شده است.

وی افزود: ارزش تقریبی این اراضی حدود سه هزار میلیارد تومان برآورد شده و هم اکنون مراحل نهایی پرونده در دادسرا طی شده و به محض صدور کیفرخواست مراحل رسیدگی در دادگاه توسط قاضی ویژه آغاز خواهد شد.

 رییس کل دادگستری استان البرز اظهار کرد: به ترک فعل، قصور، تقصیر و جرایم افرادی که تحت تعقیب قرار گرفتند، با رعایت مقررات قانونی با قاطعیت رسیدگی خواهد شد و این پرونده در محاکم بدوی و تجدید نظر به صورت ویژه رصد و پیگیری خواهد شد.

 وی عنوان کرد: سایر موضوعاتی که در این پرونده مفتوح است نیز با نظارت رییسدادگستری و دادستان شهرستان و نظارتی که در مرکز استان صورت می‌گیرد، پیگیری خواهد شد.
فاضلی هریکندی در پایان ضمن قدردانی از ریاست قوه قضاییه بیان داشت: اقداماتی که از سوی دادگستری استان در این پرونده جهت حل مشکل مردم نظرآباد صورت گرفت یکی دیگر از برکات سفر ریاست قوه قضائیه به استان البرز بوده و آیت الله رئیسی  به صورت ویژه دادگستری استان  را مکلف کرده و دستور دادند تا این پرونده را پیگیری و هر اقدام قضایی و حمایتی که لازم بود و از ریاست قوه قضاییه تقاضا کردیم که با نظر مساعد رییس قوهقضائیه مواجه و ابلاغ ویژه قضات در اسرع وقت صادر گردید.

فاضلی هریکندی گفت:  بنا بر اعتقاد ریاست قوه قضاییه هیچ بن بستی در رسیدگی و احقاق حق وجود ندارد و تمام این اقدامات در برنامه تحولی قوه قضاییه و سند تحول قضایی است.

وی خاطرنشان کرد: تمام این اقدامات به این جهت است که در ابتدا اجرای عدالت صورت گیرد و در نتیجه اجرای عدالت نیز جلب اعتماد عمومی و افزایش رضایتمندی عمومی و مردم محقق شود که امروز در این شهرستان شاهد آن هستیم.

در این مراسم تعدادی از اسناد املاک به مدیران شهرداری و آموزش و پرورش تحویل گردید.

برچسب‌ها ریاست قوه قضاییه قوه قضاییه استان البرز سند تحول قضایی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ریاست قوه قضاییه قوه قضاییه استان البرز ریاست قوه قضاییه قوه قضاییه استان البرز سند تحول قضایی اخبار کنکور کل دادگستری استان البرز ریاست قوه قضاییه شهرستان نظرآباد صورت ویژه قضات ویژه پرونده ها خواهد شد شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۸۲۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صبر ٨٤ روزه مردم کرمان برای رسیدگی به پرونده‌ها در شعب تجدید نظر

معاون قضایی دادگستری استان و سرپرست محاکم تجدیدنظر کرمان گفت: متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها در شعب تجدید نظر کرمان ۸۴ روز است.

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، مسعود امیرمیجانی معاون قضایی دادگستری استان و سرپرست محاکم تجدیدنظر کرمان در نشست با رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: طی یکسال گذشته به ۲۰ شعبه محاکم تجدیدنظر استان کرمان ۴۱ هزار ۲۷۷ پرونده وارد شده است و در مقابل قضات در مجموع ۴۱ هزار و ۳۹۹ فقره پرونده را مورد رسیدگی قرار داده اند و که این آمار حاکی از آن است که خروجی پرونده‌ها بیش از پرونده‌های وارده بوده است.

او اظهار داشت: علیرغم حجم پرونده‌های زیاد در دادگاه تجدیدنظر، قضات تجدیدنظر تلاش‌های قابل توجهی در جهت رسیدگی به پرونده‌ها انجام داده اند.

 
وی با بیان این مطلب که متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها در شعب تجدید نظر ۸۴ روز است، تصریح کرد: بایستی قضات اوقات رسیدگی را بدون دلیل به زمان‌های بعد موکول نکنند و رسیدگی در اسرع وقت انجام شود و همچنین لازم است رسیدگی سریع به پرونده‌های مراجعین به همراه اتقان آرا مدنظر قرار گیرد.

این مقام قضائی از قضات درخواست کرد: که متناسب سازی جرم با مجازات را در احکام خود درنظر بگیرند و در سال پیش رو کاهش برنامه‌های معوق و پرونده‌های مسن، ساماندهی پرونده‌های کثیرالشاکی، کاهش صدور قرار‌های شکلی و ساماندهی نحوه ارجاع به کارشناس از اولویت‌های دادگاه‌های تجدیدنظر استان کرمان می‌باشد.

سپس رییس کل دادگستری استان کرمان اظهار داشت: هدف از تشکیل این کارگروه‌ها اعمال خرد جمعی و تلاش مستمر در اجرای بهینه سند و دستیابی به رفع چالش‌ها در اجرای ماموریت‌های دادگستری استان کرمان است.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی، اظهار داشت: آمار و شواهد حاکی از عملکرد مثبت شعب تجدیدنظر استان طی یکسال اخیر است.

او گفت: قضات باید ضمن حفظ استقلال قضایی خود در رسیدگی به پرونده‌ها و صدور آراء به اجرای دستور العمل‌ها و برنامه‌های ستادی قوه قضاییه که در جهت نیل به نتایج اجرای سند تحول قوه قضاییه ارائه می‌شود عنایت و توجه ویژه‌ای داشته باشند.

دیگر خبرها

  • صبر ٨٤ روزه مردم کرمان برای رسیدگی به پرونده‌ها در شعب تجدید نظر
  • وصول مطالبات ۱۱ هزار میلیاردی در پرونده‌های اقتصادی
  • متوسط زمان رسیدگی پرونده‌ها در شعب تجدیدنظر کرمان ۸۴ روز است
  • وزیر کشاورزی اوکراین مظنون پرونده زمین‌خواری ۷ میلیون دلاری
  • وصول بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان در دادسرای جرایم اقتصادی در سال ۱۴۰۲
  • عملکرد دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی در سال ۱۴۰۲
  • آمار جدید دادستان انقلاب؛ از وصول مطالبات تا پرونده‌های کثیرالشاکی
  • راه اندازی شعبه ویژه رسیدگی به پرونده‌های رسانه‌ها
  • محاکمه بزرگ منافقین؛ داعشی‌های دهه ۶۰
  • شورای پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی در لرستان فعال شود