Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-25@06:04:17 GMT

رونمایی از دو سامانه قرنطینه گیاهی

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۸۵۷۷۴

رونمایی از دو سامانه قرنطینه گیاهی

از سامانه واردات و ترانزیت محصولات کشاورزی و همچنین سامانه پلمپ قرنطینه در سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی رونمایی شد.

به گزارش برنا، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در این آیین رونمایی گفت: به دلیل تنوع عناصر زیان‌رسان به گیاهان سالانه ۳۵ تا ۳۶ درصد محصولات کشاورزی دستخوش خسارت آفات می‌شود و سالانه ۵۵۰ میلیارد دلار خسارت ناشی از این آفات در دنیا به کشور‌های مختلف وارد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کیخسرو چنگلوایی افزود: این عوامل آفت‌زا علاوه بر این که از نظر کمی محصولات کشاورزی را تحت تاثیر قرار می‌دهند، از نظر کیفی نیز بر آن‌ها تاثیر می‌گذارند و برخی محصولات را از شکل بازار پسندی در می‌آورند.

وی گفت: سالانه ۴ میلیون و یکصد هزار تن سم در دنیا مصرف می‌شود و ۳۷ تا ۴۰ میلیارد دلار رقم تجارت جهانی آفت‌کش‌هاست که کاربرد این حجم از آفت کش‌ها هم برای سلامت انسان، هم محصولات کشاورزی و هم محیط زیست خطرناک است.

رئیس سازمان حفظ نباتات افزود: با توجه به حجم تبادلات همچنین با توجه به این که هیچ کشوری در دنیا از واردات محصولات غذایی بی نیاز نیست مبارزه با عوامل خسارت‌زا برای محصولات کشاورزی باید در دستور کار قرار گرفته و بیش از پیش به آن توجه شود.

وی گفت: اگر به حد کافی کنترل‌های لازم روی محصولات کشاورزی نباشد و آفتی وارد کشور شود می‌تواند بسیاری از محصولات دیگر کشاورزی را تحت تاثیر قرار دهد، همچنین اگر محصولات صادراتی ما آفتی داشته باشند این موضوع صادرات محصولات کشاورزی را خدشه‌دار می‌کند و به آن لطمه می‌زند و باعث می‌شود بازار‌هایی که به سختی به دست آمده‌اند، از دست بروند.

چنگلوایی افزود: به این ترتیب باید تشکیلات قرنطینه برای جلوگیری از ورود آفات و امنیت غذایی و همچنین توسعه صادرات بسیار قوی باشد.

وی گفت: سالانه ۳۱ میلیون تن ترانزیت محصولات کشاورزی صورت می‌پذیرد که قرنطینه آن در یکصد مرکز مختلف در کشور انجام می‌شود، ولی امکانات موجود با حجم کار متناسب نیست.

رئیس سازمان حفظ نباتات افزود: افزایش روز افزون تبادلات جهانی، همچنین تکنولوژی‌های نوین لزوم توجه به موضوع قرنطینه را بیشتر می‌کند.

وی گفت: هدف این دو سامانه طراحی شده تسریع و تسهیل در امور قرنطینه گیاهی، جلوگیری از جعل مجوز، همچنین ایجاد وحدت‌رویه میان پست‌های مختلف قرنطینه‌ای است.

چنگلوایی افزود: این سامانه‌ها به سلامت نظام اداری کمک می‌کند و امکان رصد گزارش‌ها را فراهم می‌سازد و برنامه ریزی‌شده که ۴ تا ۵ هزار مجوز مختلف ترانزیت و قرنطینه محصولات کشاورزی از این پس از طریق این سامانه صادر شود.

وی گفت: با توجه به این که ریسک قرنطینه محصولات کشاورزی یکسان نیست و الزامات قرنطینه‌ای متفاوت است، از طریق این سامانه‌ها با توجه به ریسک و الزامات قرنطینه‌ای مجوز‌های لازم برای واردات، ترانزیت و قرنطینه کالا صادر می‌شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات افزود: شکل گواهی بهداشت گیاهی نیز تغییر داده شده و از طریق این سامانه کد کیو آر برایش در نظر گرفته شده که از این طریق جلوی جعل سند گرفته شود.

همچنین در این مراسم حمید زادبوم، رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: ایران علی‌رغم تحریم‌ها سال گذشته ۸۰ میلیارد دلار و امسال ۶۵ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی داشته است و در این شرایط سخت و با تمامی مشکلات، تنها بخشی که صادراتش رشد داشته، بخش کشاورزی بوده است.

وی گفت: در شرایط فعلی کشور، لزوم توسعه تجارت خارجی و صادرات، موضوعی است که مورد توافق همه است.

زادبوم افزود: توسعه صادرات محصولات کشاورزی و همچنین واردات نهاده‌ها مستلزم آن است که بر مقررات بین‌المللی تسلط داشته باشیم و بهداشت گیاهی را به طور کامل چه در صادرات و چه در واردات رعایت کنیم.

وی گفت: توسعه تجارت در کشاورزی می‌تواند نجات دهنده توسعه اقتصادی کشور باشد و پلمپ و اجرای دقیق ضوابط پلمپ و قرنطینه تجارت خارجی را تسهیل می‌کند.

رئیس سازمان حفظ نباتات ادامه داد: در حوزه سازمان حفظ نباتات، اطلاعات در مورد تجارت بسیار مناسب است و بکارگیری این مقررات بهداشتی گیاهی به خصوص در مراودات با کشور‌های اوراسیا می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد و به توسعه تجارت کشورمان کمک کند.

وی افزود: لازمه تعامل با نظام اقتصاد بین‌الملل رعایت قوانین تجارت خارجی است.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: دلار سلامت محصولات کشاورزی واردات وزارت جهاد کشاورزی سازمان حفظ نباتات کشور رئیس سازمان حفظ نباتات کشور رئیس سازمان حفظ نباتات محصولات کشاورزی میلیارد دلار تجارت خارجی توسعه تجارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۸۵۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات محصولات کشاورزی مراغه به ۲۰ کشور جهان

خرسندی گفت: پس از چندین سال برنامه‌ریزی و اهتمام برای رونق صادرات غیرنفتی شهرستان مراغه محصولات بخش کشاورزی سال زراعی گذشته به مقصد بیش از ۲۰ کشور جهان از جمله کانادا، استرالیا، شیلی و روسیه صادر شد.

 خرسندی افزود: بیشترین میزان صادرات محصولات کشاورزی از این شهرستان با چهار هزار و ۳۰۳ تن به کشمش و خرما اختصاص دارد.

وی همچنین به صادرات ۹ هزار و ۵۰۰ تن سیب مرغوب این شهرستان به کشور‌های مختلف اشاره و بیان کرد: حجم تولید و کیفیت سیب شهرستان در سال گذشته به دلیل سرمازدگی پایین‌تر از سال‌های قبل بود.

خرسندی ادامه داد: این میزان سیب به کشور‌های پاکستان، عمارات، هندوستان و قزاقستان صادر شد اما بازار بسیار وسیعتری برای این محصول وجود دارد.

وی با بیان اینکه مراغه می‌تواند به عنوان پایانه صادرات محصولات کشاورزی منطقه نقش محوری ایفا کند اضافه کرد: قسمت عمده محصولاتی که از این شهرستان صادر می‌شود باغی و خشکبار است.

وی گفت: علاوه بر محصولات تولیدی در مراغه محصولات دیگری از جمله خرما در صنایع شهرستان فرآوری و پس از بسته‌بندی صادر می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • جلوگیری از سوزاندن بقایای گیاهی کاه و کلش در گتوند 
  • سطح کشت فراسرزمینی به ۴۰۰ هزار هکتار می رسد
  • صادرات محصولات کشاورزی مراغه به ۲۰ کشور جهان
  • لمس یک میلیارد دلاری صادرات به روسیه
  • برداشت حدود ۶۰ هزار تن چغندر قند از مزارع خوزستان
  • گل محمدی به عنوان گیاهی اقتصادی برای کشاورزان یزدی
  • برداشت ملون و جانا از مزارع جنوب فارس
  • رونمایی از سامانه جامع انتظامی سازمان نظام پزشکی
  • قرار گرفتن گل محمدی در برنامه‌ی توسعه‌ی کشت استان یزد
  • برگزاری نمایشگاه تجاری افغانستان و قزاقستان در کابل