Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید اسماعیل صالحی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران استان به مناسبت هفته درختکاری با شعار همه با هم، جهاد برای حفاظت از منابع طبیعی، با اشاره به اینکه طرح کاداستر اراضی ملی یکی از طرح‌های مهم این سازمان در راستای تثبیت مالکیت اراضی ملی است، افزود: تاکنون برای ۷۴۷ هزار هکتار عرصه ملی سند تک برگ صادر شده است که از این میزان ۲۸۵ هزار و ۵۸۹ هکتار در سالجاری اجرایی شده و مابقی در سالهای گذشته انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: این طرح در راستای رفع تداخلات ملی و مستثنیات و تثبیت مالکیت‌های شرعی و قانونی، حفظ حقوق دولت در انواع اراضی و ایجاد بستر مناسب برای ارائه خدمات به مالکان و بهره‌برداران در حال اجراست.

صالحی گفت: اجرای طرح کاداستر اراضی منابع طبیعی تا پایان سال آینده با همکاری ثبت اسناد و املاک استان به اتمام خواهد رسید.

۱۴۰ هزار اصله نهال در استان کاشته می‌شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: همزمان با هفته منابع طبیعی بیش از ۱۴۰ هزار اصله نهال در استان کاشته خواهد شد.

صالحی از افتتاح ۲۹ طرح در استان در این هفته خبر داد و گفت: از این تعدا سه طرح در حوزه جنگل، ۲۲ طرح در حوزه مرتع و ۲ طرح در حوزه آبخیزداری است و برای اجرای این طرح‌ها ۳۵ میلیارد و ۹۳۹ میلیون ریال هزینه شده است که اجرای این طرح‌ها در راستای بهبود معیشت ۱۳ هزار و ۸۷۱ خانوار ساکن در این عرصه‌ها را فراهم کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: در حوزه جنگل در استان، آفت جوانه‌خوار بلوط به عنوان یک تهدید است که این آفت، هفت هزار هکتار از جنگل‌های کیار، ۱۳ هزار هکتار از جنگل‌های لردگان و ۲ هزار هکتار از جنگل‌های اردل را درگیر کرده است.

وی به اجرای برنامه پیشگیرانه و اقدامات اجرایی برای کنترل این آفت در این اداره کل با همکاری دانشگاه و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: این اقدامات در راستای پیشگیری و درمان این آفت است.

صالحی به خشکیدگی گون‌زارها و هجوم ملخ به منطقه سرآقاسید به عنوان تنها رویشگاه کلوس به عنوان دیگر مشکلات این حوزه اشاره کرد و گفت: در استان ۶۰ تا ۶۵ هزار هکتار از جنگل‌های استان درگیر خشکیدگی اکوسیستمی است و بین ۱۰ تا ۷۰ درصد خشکیدگی دارند.

وی به اجرای طرح پایش در ۱۷ هزار هکتار از اراضی جنگلی و مرتعی استان اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون عملیات مبارزه با آفت در یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی استان در دست اقدام است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به هفته درختکاری افزود: این هفته با هدف تبدیل فرهنگ منابع طبیعی به فرهنگ عمومی بین مردم و مسوولان، گسترش تفاهم عمومی و جلب مشارکت مردم برای احیا، توسعه و بهره‌برداری اصولی از منابع طبیعی، حفظ و حراست از منابع طبیعی و برجسته‌سازی اقدامات منابع طبیعی و آبخیزداری است.

صالحی افزود: امسال ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب به این اداره کل در سه حوزه جنگل، مرتع و آبخیزداری اختصاص داده شد که عملیات اجرایی ۷۷ طرح در این حوزه‌ها آغاز شد.

به گفته وی،همزمان با هفته درختکاری ۲ هزار و ۴۰۰ اصله نهال با عنوان هر شهید یک نهال در استان غرس خواهد شد.

وی اظهار داشت: تجلیل از فعالان حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری، فرهنگسازی، تجلیل از بهره‌برداران نمونه، زمینه‌سازی مشارکت تشکل مردم‌نهاد، رونمایی از نقشه پوشش گیاهی مراتع، برگزاری مانور یگان حفاظت دیدار با مسوولان قضایی و نمایندگان مجلس و دیدار مدیران با نماینده ولی فقیه و ائمه جمعه و کاشت درخت توسط ائمه جمعه، برگزاری جلسه با دانشگاهیان و نویسندگان برتر در حوزه منابع طبیعی در این هفته اجرا خواهد شد.

۳۰درصد عملیات‌های آبخیزداری در چهارمحال و بختیاری در سه سال اخیر بوده است 

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت:تاکنون ۳۰درصد از عملیات‌های آبخیزداری اجرایی شده در استان در طول سه سال اخیر بوده است.

علی‌محمد محمدی با اشاره به اینکه این استان دارای سه کلان حوضه آبخیز کارون، زاینده رود و دز و سرچشمه ۲ رودخانه اصلی کشور است،گفت: بحث آبخیرداری و مدیریت آب و خاک در این استان ضروری و مهم است.

وی گفت: در استان ۲۶۰ زیرحوضه آبخیز وجود دارد که مطالعات آبخیزداری در ۱۰۰ زیر حوضه استان انجام شده است و اقدامات آبخیزداری براساس این مطالعات اجرایی می‌شود.

محمدی با تاکید بر اینکه طرح‌های آبخیزداری در قالب عملیات‌های مکانیکی، بیومکانیکی و بیولوژیک است، اظهار داشت: این طرح‌ها به منظور کاهش زیان‌های سیل، تقویت سفره‌های زیرزمینی و توسعه پایدار دشت‌ها، کنترل رسوب، جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش زمان تمرکز بندهای خاکی و افزایش زمان تمرکز بندهای سنگی و ملاتی، کاهش دبی و تغذیه آبخوان‌ها با اولویت در دشت‌ها و مناطق بحرانی اجرا می‌شود.

به گفته وی، اقدامات بیولوژیک در استان در ۱۰۰ هزار هکتار انجام شده و ۱۱۰ سازه خاکی، ۲ هزار و ۶۵۰ سازه سنگی و ملاتی نیز  در استان احداث شده است.

محمدی با اشاره به اینکه امسال ۴۰۰ میلیارد ریال  اعتبار به این اداره کل اختصاص داده شد، افزود:۲۰۰ میلیارد ریال این میزان به بخش آبخیرداری اختصاص داده شد.

وی اظهار داشت: این میزان اعتبار برای اجرای ۷۶ هزار متر مکعب عملیات خاکی، سنگی و ملاتی در ۳۳ حوضه آبخیز و در قالب ۲۵۵ سازه و نقطه محل اختصاص داده شده است.

توسعه مشارکت مردمی در طرح‌های مرتعداری و جنگکاری مهمترین برنامه است

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به اهمیت بحث مشارکت مردمی در حفظ و حراست از عرصه‌های جنگلی و مرتعی، گفت: توسعه مشارکت مردمی در طرحهای جنگلکاری و مرتعداری از مهمترین برنامه‌های این اداره کل است.

هومان خاکپور افزود : امسال ۶۵ میلیارد ریال به بخش مدیریت جنگل و مراتع استان اختصاص داده شد که از این میزان ۴۵ میلیارد ریال در بخش مرتع و مابقی در بخش جنگل بوده است.

وی اظهار داشت:در راستای افزایش مشارکت مردم در عرصه جنگلی و مرتعی ۴۰ طرح با مشارکت بهره‌برداران آغاز شد و این طرح‌ها در قالب مشارکتی و قراردادی با جوامع محلی براساس بند ب ماده ۲۹ بوده است.

به گفته وی، امسال بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار از مراتع  استان عملیات بذرکاری و احیاء مرتع انجام شد و  ۸۰۰ هکتار جنگکاری در قالب طرح غنی‌سازی و توسعه جنگل با بذر و نهال با مشارکت مردم انجام شده است.

خاکپور اظهار داشت: برای نخستین بار با مشارکت مردم امسال در ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار مراتع استان کشت گیاهان دارویی انجام شد که برای اجرای این طرح بیش از هفت تن بذر کلوس، آنغوذه و باریجه تهیه و در اختیار مرتعداران و مجریان طرح‌های گیاهان دارویی قرار داده شد.  

وی از احاله مدیریت ۱۹ پارک جنگلی به بهره برداران و همچنین ۲ نهالستان در شهرکرد و لردگان و یک ایستگاه تولید بذر به مردم خبر داد و گفت: در راستای توسعه زراعت چوب نیز امسال زراعت چوب در ۱۰۰ هکتار اراضی استان در دست اجراست.

به گزارش ایرنا ، از مجموع مساحت چهارمحال و بختیاری حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار آن معادل ۸۶.۴ درصد عرصه منابع ملی شامل جنگل و مراتع است، که از این میزان حدود ۳۰۷ هزار هکتار را پوشش جنگلی تشکیل می‌دهد.

هفته درختکاری از ۱۵ تا ۲۲ بهمن ماه نامگذاری شده است. 

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی منابع طبیعی و آبخیزداری توسعه ایران روز درختکاری چهارمحال وبختیاری سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور منابع طبیعی کارآمدی دولت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی منابع طبیعی و آبخیزداری توسعه ایران وزارت جهاد کشاورزی منابع طبیعی و آبخیزداری توسعه ایران روز درختکاری چهارمحال وبختیاری سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور منابع طبیعی کارآمدی دولت اخبار کنکور منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری کل منابع طبیعی و آبخیزداری هزار هکتار از جنگل اختصاص داده شد هفته درختکاری بهره برداران میلیارد ریال اداره کل مشارکت مردم طرح ها انجام شد ۲ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۸۶۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پویش «بگذارید کتاب‌ها نفس بکشند» در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با اشاره به اجرای پویش «بگذارید کتاب‌ها نفس بکشند» گفت: این طرح یکی از برنامه‌های مهم کتابخانه‌ها استان در فصل بهار است.
فرهادی افزود: در سال گذشته یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال کتاب برای کتابخان‌های استان خریداری و توزیع شد.
وی ادامه داد: تلاشمان این است که منابع کتابخانه‌ای مدام به روز رسانی شود تا دستیابی دوستداران کتاب به منابع بهتر و به‌روز تسهیل شود.

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۱۵ هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • افت ۲۵ متری سفره‌های آبخوان منطقه کاشمر
  • مبارزه با آفات سن در هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی چهارمحال و بختیاری
  • پویش «بگذارید کتاب‌ها نفس بکشند» در چهارمحال و بختیاری
  • ترویج اهمیت درختداری بین دانش آموزان بافتی
  • کشف و توقیف بیش از ۲ هزار کیلوگرم چوب قاچاق در ارزوئیه
  • آبگیری ۱۵ میلیون متر مکعبی سازه‌های آبخیزداری بندرلنگه
  • نشست بین المللی شورای حکام مدیریت جامع حوزه‌های آبخیزداری
  • افزایش ۱۲۲ درصدی صادرات کالا از چهارمحال و بختیاری
  • افزایش ۱۲۲ درصدی صادرات کالا از استان چهارمحال و بختیاری