Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصاد آنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ روند نزولی که بازار ارز از دیروز آغاز کرده تا امروز ادامه داشت و نکته قابل توجه این بود که طی این دو روز اخبار منفی زیادی پیرامون تحریم‌ها و برجام منتشر شده اما دلار بی‌اعتنا به این مسائل در حال طی کردن مسیر کاهشی بوده و قیمت آن تا ۲۵۱۰۰تومان پایین پایین آمده است.

روز گذشته خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که سه کشور اروپایی عضو برجام (انگلیس، فرانسه و آلمان) علی‌رغم هشدارهای ایران و روسیه قصد دارند قطعنامه ضد ایرانی خود را که از حمایت آمریکا نیز برخوردار است را در پایان هفته جاری در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به رای بگذارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز ربیعی سخنگوی دولت در واکنش به این موضوع رسما تهدید کرده که در صورت تصویب هر قطعنامه‌ای علیه ایران، قطعا واکنش مناسب و تصمیم مقتضی از جمله بازنگری در بیانیه مشترک اخیر بین آژانس و سازمان انرژی اتمی اتخاذ خواهد شد.

درحالیکه انتظار می‌رفت بازار ارز در واکنش به این اخبار فاز صعودی بگیرد اما دلار روز گذشته صرفا تحت تاثیر رشد نرخ درهم فقط ۱۰۰تومان گران شد و قیمت آن به ۲۵۴۰۰تومان رسید ولی در بازار امروز در مسیر نزولی قرار گفت و قیمت آن تا ۲۵۱۰۰تومان کاهش یافت؛ به گفته برخی فعالان بازار ارز علت مقاومت دلار در برابر افزایش قیمت، تزریق ارز از سوی بانک‌مرکزی است که باعث شده چنین خبر محرکی نرخ ارز را تحت تاثیر قرار ندهد.

از دیگر خبر‌هایی که می‌توانست نرخ ارز را تحت تاثیر قرار دهد رد میانجی‌گری اروپا درباره مذاکرات پرونده هسته‌ای از سوی ایران بود، از طرف دیگر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اظهار ناامیدی به این تصمیم اظهار کرد که خواستار تعامل با ایران در چارچوب ۵+۱ هستیم و تعهد کامل و پایداری برای جلوگیری از رسیدن ایران به سلاح اتمی را داریم.

بلاتکلیفی در رد یا پیوستن ایران به FATF از دیگر موضوعات مهم این روز‌ها است که در همین راستا برخی اعضای مجمع پیشنهاد داده‌اند لوایح FATF تصویب شود اما اجرای آنها به بعد از لغو تحریم‌ها موکول شود تا شاید آمریکا از این طریق تحت فشار قرار گرفته و در رفع تحریم‌ها تعجیل کند.

اما به اعتقاد برخی از کارشناسان این اقدام نه تنها کمکی به رفع تحریم‌ها نمی‌کند بلکه مشوق آمریکا برای تشدید تحریم‌ها است، همچنین فراز و فرودهای بررسی این لوایح در مجلس و مجمع نشان داده که خروج ایران از لیست سیاه قیمت دلار را کاهش خواهد داد و هر سیگنال منفی علیه این لوایح، روند بازار ارز را افزایشی می‌کند.

شرایط برای کاهش قیمت ارز فراهم است

علاوه بر وعده دو روز پیش روحانی مبنی بر کاهش یافتن نرخ ارز، امروز هم در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت اظهار کرده که کنترل و مدیریت بازار سرمایه و رسیدن به تعادل در قیمت ارز مستلزم تداوم فضای مساعد و قابل اعتماد برای فعالیت‌های اقتصادی است که شرایط عمومی کشور، زمینه را برای حرکت به سمت رشد درآمدهای ارزی، رفع التهابات و کاهش قیمت‌ها در بازار ارز و کالا فراهم کرده است.

چشم‌انداز قیمت دلار در بازار فردا

بررسی قیمت و روند خرید و فروش دلار در معاملات نقدی و پشت‌خطی طی امروز و دیروز نشان می‌دهد که حجم خرید کاهش یافته و انتظارات معامله‌گران نسبت به روند صعودی تا حدودی فروکش کرده است که به گفته تحلیلگران بازار به نظر می‌رسد با این روند فردا هم شاهد تغییری در قیمت دلار نباشیم.

پربیننده ترین قیمت دلار ۱۲ اسفند ماه ۱۳۹۹ پیش بینی قیمت دلار برای فردا ۱۲اسفند/ تب وعده ارزی روحانی فروکش کرد قیمت دلار ۱۱ اسفند ماه ۱۳۹۹ در چه شرایطی دلار ۱۵هزار تومان می‌شود؟ مبادله رمز ارزها در کشور ممنوع است

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ارز دلار برجام بازار ارز قیمت دلار تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۹۰۲۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو پیش بینی حساس از آینده بازار خودرو در ۱۴۰۳؛ قیمت‌ها پایین می‌آید؟

خوش‌بینانه‌ترین سناریو برای امسال می‌تواند با تحقق واردات بیش از ۲۰۰ هزار خودرو شکل گیرد.

به گزارش روزگار خودرو، ممنوعیت واردات خودرو منجر به رشد تورم وسایل نقلیه شد تا جایی که تورم تجمعی وسایل نقلیه از بازدهی تجمعی نرخ دلار جلو زد و همچنان نرخ بیشتری نسبت به دلار دارد.

با وقوع این سناریو خوش‌بینانه می‌توان ثبات بیشتری را در بازار خودرو امسال مشاهده کرد و پیش‌بینی می‌شود در این صورت شاهد برگشت تورم وسایل نقلیه به سطحی کمتر از بازدهی نرخ دلار باشیم.

سناریو دوم را می‌توان تداوم افزایش قیمت خودرو با روند تورم وسایل نقلیه از ابتدای سال ۱۴۰۱ دانست.

تورم وسایل نقلیه از ابتدای سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۹۲ درصد بوده است که ادامه این روند برای بازار خودرو در سال ۱۴۰۳ نشان از رشد ۳۹ درصدی قیمت‌ها در بازار خودرو دارد.

این سناریو با چند پیش‌فرض، احتمال بالاتری نسبت به سایر سناریو‌ها دارد.

با فرض تداوم روند تولیدات و فروش خودروسازان داخلی و واردات خودرو در بین سطح ۵۰ تا ۱۵۰ هزار دستگاه در کنار عدم جهش شدید نرخ ارز می‌توان تورمی کمتر از ۴۰ درصد برای بازار خودرو متصور بود.

دیگر خبرها

  • دو پیش بینی حساس از آینده بازار خودرو در ۱۴۰۳؛ قیمت‌ها پایین می‌آید؟
  • دلایل منفی شدن تراز تجاری کشور در سال ۱۴۰۲
  • پیش بینی قیمت دلار ۹ فروردین ۱۴۰۳ / تنور قیمت دلار داغ شد
  • پشت پرده تراز منفی تجارت ایران در ۱۴۰۲
  • پیش‌بینی مهم نرخ ارز در ۱۴۰۳؛ تغییر قیمت دلار تا پایان سال
  • یک پیش‌بینی مهم درباره نرخ ارز در سال ۱۴۰۳/ سمیعی: قیمت دلار تا پایان سال چه تغییری می‌کند؟
  • پیش بینی قیمت دلار ۸ فروردین ۱۴۰۳/ ترمز دلار کشیده شد؟
  • پیش‌بینی قیمت طلا فردا ۸ فروردین ۱۴۰۳
  • پیش‌بینی بورس فردا ۸ فروردین ۱۴۰۳
  • پیش بینی قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳ / جدیدترین قیمت خانه در تهران