Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-03-28@15:46:30 GMT

واکنش اولیانوف به قطعنامه‌های علیه ایران

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۹۳۵۴۲

واکنش اولیانوف به قطعنامه‌های علیه ایران

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمانهای بین‌المللی «وین» امروز (چهارشنبه) در پیامی که در صفحه توییتر خود منتشر کرد، تصمیم تروئیکای اروپا (آلمان، فرانسه، انگلیس) برای ارائه قطعنامه‌ای انتقادی علیه ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را «احمقانه» توصیف کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روز گذشته (سه شنبه)، «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه از قصد کشورهای اروپایی عضو برجام برای ارائه قطعنامه انتقادی به آژانس درباره ایران خبر داد. (جزئیات بیشتر)

اولیانوف بار دیگر با تأکید بر لزوم مسئولیت‌پذیری اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای کمک به حفظ و احیای برجام گفت:‌ «اعضای شورای حکام آژانس در جلسه فعلی خود با چالش بزرگی مواجه هستند. آنها حقیقتاً می‌توانند در تقویت نظام عدم اشاعه جهانی و احیای برجام سهیم باشند و (در عین حال) می‌توانند تصمیم بگیرند که با اقدامات سیاسی بسیار خطرناک مخالفت نکنند. اعضای شورای حکام باید انتخاب کنند».

این دیپلمات روس سپس در ادامه تصمیمات تروئیکای اروپا در خصوص ارائه قطعنامه علیه ایران را شتابزده توصیف کرد و گفت: «من می‌توانم با همکاران خود در آژانس که مجبورند درباره چگونگی رسیدگی به مسئله ایران در جلسه فعلی شورای حکام تصمیم‌گیری کنند، ابراز همدردی کنم. توصیه ما این است: اگر آمادگی ندارید که با یک بحران احتمالی بین‌المللی مواجه شوید، پس از اقدامات شتابزده دوری کنید. بگذارید به دیپلماسی فرصت دهیم».

اولیانوف سپس توضیح داد: «وقتی می‌گویم "یک اقدام سیاسی پرخطر"، منظورم تصویب یک قطعنامه احمقانه‌ای است که می‌تواند چشم‌اندازهای احیای برجام را درست در لحظه ای تضعیف کند که این کار بسیار امکانپذیر شده است».

روز دوشنبه هفته جاری، خبرگزاری رویترز گزارش کرد که انگلیس، فرانسه و آلمان در حال تلاش برای پیش بردن طرح آمریکا برای ارائه قطعنامه از سوی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در انتقاد از ایران به دلیل کاهش همکاری‌ها هستند.

طبق گزارش رویترز، سه کشور اروپایی عضو برجام در نشست روز گذشته شورای حکام پیش‌نویس یک قطعنامه را در میان اعضا پخش کرده‌اند، که در آن نگرانی شدید نسبت به آنچه کاهش شفافیت از سوی ایران خوانده شده، ابراز و همچنین از ایران خواسته شده اقدامات خود را به عقب برگرداند.

رویترز مدعی است در این پیش‌نویس که برای اعضای شورای حکام فرستاده شده و به دست این خبرگزاری رسیده، همچنین درباره «عدم پیشرفت» در دریافت توضیحات از سوی ایران در ارتباط با ادعای یافتن ذرات اورانیوم در سه سایت ابراز نگرانی شده است.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل نکردند. جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.

ایران اخیراً از روز پنج اسفندماه اعلام کرد اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف می‌کند. اقدام ایران در راستای اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی ایران است که شریکان ایران در برجام را به لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام ملزم می‌کند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: شهاب الدین عزیزی خادم سینوفارم علی اکرمی اولیانوف روسیه قطعنامه ایران برجام شهاب الدین عزیزی خادم سینوفارم علی اکرمی اعضای شورای حکام ارائه قطعنامه بین المللی علیه ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۹۳۵۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش ایهود باراک به قطعنامه آتش‌بس شورای امنیت

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، «ایهود باراک» از سران اسبق رژیم صهیونیستی در واکنش به تصویب قطعنامه شورای امنیت برای آتش‌بس در نوار غزه گفت: تصویب این قطعنامه ببانگر اختلافات عمیق سران این شورا با سیاست‌های واشنگتن است.

ایهود باراک در سخنانی با انتقاد از سیاست‌های منفعت طلبانه نتانیاهو در مدیریت جنگ غزه، به شکست سیاست‌های کابینه بنیامین نتانیاهو در مدیریت جنگ غزه اذعان کرد و خواستار استعفای نتانیاهو و برگزاری انتخابات زودهنگام با هدف خروج این رژیم از «بحران عمیق» شد.

نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی تاکید کرد که قطعنامه امروز شورای امنیت بیانگر اوج اختلاف با واشنگتن است و این رژیم باید تصمیمات سختی را اتخاذ کند.

ایهود باراک تصریح کرد که برگزاری انتخابات فوری راه برون رفت رژیم صهیونیستی از بحران عمیق کنونی است.

گفتنی است که شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه آتش‌بس در نوار غزه را تصویب کرد، اما در تصویب پیش‌نویس اصلاح شده این قطعنامه که شامل عبارت «آتش‌بس پایدار» بود، ناکام ماند.

آمریکا در نشست شورای امنیت از وتو ضد پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس استفاده نکرد و به پیش‌نویس این قطعنامه رأی ممتنع داد و مقامات رژیم صهیونیستی از تصویب این قطعنامه و رأی ممتنع آمریکا ناراضی هستند.

دیگر خبرها

  • واکنش تهران به تصویب قطعنامه شورای امنیت برای آتش‌بس غزه: ناکافی است
  • واکنش ایران به قطعنامه شورای امنیت در خصوص جنگ غزه؛ ناکافی است
  • واکنش ایران به تصویب قطعنامه آتش‌بس در غزه
  • واکنش گروه‌های فلسطینی به قطعنامه شورای امنیت درباره غزه
  • واکنش ایران به قطعنامه شورای امنیت درباره غزه؛ گامی مثبت اما ناکافی
  • واکنش ایران به قطعنامه آتش‌بس شورای امنیت در غزه
  • واکنش ایهود باراک به قطعنامه آتش‌بس شورای امنیت
  • واکنش تهران به تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد آتش بس در غزه
  • واکنش کاخ سفید به قطعنامه شورای امنیت / الزام‌آور نیست!
  • واکنش حماس به قطعنامه شورای امنیت برای آتش‌بس در نوار غزه