Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) هشدار داد هر چند کشورهای بزرگ اقتصادی برای نجات از محدودیت‌های کرونا و رونق دوباره اقتصاد خود تلاش می‌کنند، اما جهان تنها چند ماه فرصت دارد مانع افزایش انتشار گازهای کربنی به میزان دوران پیش از کرونا شود.
به گزارش شانا به نقل از ایرنا، آمار جدید دیده‌بان جهانی انرژی نشان می‌دهد انتشار گازهای ناشی از سوخت فسیلی در نیمه دوم سال 2020 میلادی افزایش یکنواختی داشته است، به‌طوری‌ که تا دسامبر 2020 (آذر و دی‌ماه) انتشار گازهای کربنی 2 درصد بیشتر از دسامبر پارسال بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بازگشت به افزایش انتشار گازهای کربنی تنها چند ماه پس از کاهش گسترده انتشار چنین گازهایی در نتیجه همه‌گیری کرونا که از زمان پایان جنگ جهانی دوم بی‌سابقه بوده، بروز کرده است.
فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی گفت: اگر در چند ماه آینده دولت‌ها سیاست‌های درستی را در بخش انرژی‌های پاک اتخاذ و اجرا نکنند، ممکن است طبق معمول به تجارت با تمرکز کربنی بازگردیم که این موضوع در مغایرت کامل با تعهدهای بلندپروازانه چند دولت برای حرکت در مسیر مخالف آن است.
آژانس بین‌المللی انرژی یکی از چند گروه یا نهادی است که از دولت‌ها خواسته در بسته‌های محرک اقتصادی خود در بحران کرونا طرح‌هایی را برای استفاده از سیاست‌های انرژی سبز اجرا کنند. با این حال، تحقیقات روزنامه گاردین فاش کرده که تنها تعداد اندکی از کشورهای بزرگ جهان در تلاش برای کاستن از سوخت‌های فسیلی و استفاده از دیگر منابع انرژی مانند انرژی تجدیدشدنی برای تولید برق، وسایل نقلیه الکتریکی و بهینه‌سازی مصرف انرژی، منابع کافی اختصاص داده‌اند.
این گزارش بیان می‌کند کشورهایی مانند چین، هند، آمریکا و برزیل کمترین کمک را به اقدام‌های محرک اقتصادی سبز کرده‌اند و در نیمه دوم سال گذشته میلادی که فعالیت‌های اقتصادی ازسر گرفته شده است سبب افزایش انتشار گازهای کربنی شده‌اند.
چین نخستین اقتصاد بزرگی بود که از همه‌گیری رها شد و محدودیت‌ها را برداشت و تنها اقتصاد بزرگی بود که پارسال رشد داشت و این موضوع سبب شد انتشار گازهای کربنی در این کشور در دسامبر 2020 در مقایسه با دسامبر 2019 میلادی 7 درصد افزایش یابد، اما در فوریه (بهمن) پارسال سطح گازهای کربنی این کشور 12 درصد کمتر از سال 2019 بود. به‌طور کلی در کل سال 2020 انتشار گازهای کربنی در چین 0.8 درصد بالاتر از سال 2019 بوده است.
در هند و برزیل انتشار گازهای کربنی در دسامبر 2020 میلادی سه درصد نسبت به پایان سال 2019 افزایش داشت که افزایش چشمگیری را نسبت به دوران محدودیت‌های کرونایی در آوریل سال 2020 (فروردین 1398) نشان می‌داد. در ماه آوریل 2020 انتشار گاز دی‌اکسید کربن در هند 41 درصد و در برزیل 23 درصد کمتر از سال پیش از آن (2019) بود.
در اتحادیه اروپا در ماه آوریل 2020 (روزهای اعمال سخت محدودیت‌های کرونایی) انتشار گاز دی‌اکسید کربن 22 درصد زیر سطح 2019 بود و در ماه دسامبر انتشار این گازها همچنان پنج درصد کمتر از پارسال بود که این موضوع تا اندازه‌ای به‌دلیل تداوم محدودیت‌های کرونایی به‌منظور مهار کووید-19 و ویروس جهش‌یافته بود.
بیرول گفت: برای جلوگیری از بازگشت به سطوح بالاتر انتشار گازی‌های کربنی حتی به سطح پیش از دوران کرونا «چندان دیر نیست»، اما این یک وظیفه مهم است و دولت‌های همه کشورها به‌ویژه اقتصادهای بزرگی مانند آمریکا، چین، هند، اروپا و ژاپن باید سیاست‌های انرژی پاک را در بسته‌های احیای اقتصادی خود لحاظ کنند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: افزایش انتشار گازهای کربنی آژانس بین المللی انرژی محدودیت های کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۹۵۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آژانس انرژی اتمی: هیچ آسیبی به تاسیسات هسته‌ای ایران وارد نشده است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (جمعه) از زیر نظر داشتن اوضاع در ایران، در پی تنش‌ها با رژیم صهیونیستی خبر داد.

به گزارش فارس، آژانس اتمی در بیانیه‌ای تاکید کرد: «ما تایید می‌کنیم که هیچ آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است و از نزدیک وضعیت را زیر نظر داریم».

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، در این بیانیه آمده است: «ما تکرار می‌کنیم که تاسیسات هسته‌ای هرگز نباید هدف اقدامات نظامی قرار بگیرند».

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با توجه به تلاش ناموفق برخی عوامل برای خرابکاری در اصفهان، گفت: «ما همچنان از همه می‌خواهیم که حداکثر خویشتن‌داری را از خود نشان بدهند».

بامداد امروز بود که ۳ ریزپرنده در آسمان اصفهان هدف اصابت سامانه‌های ضدهوایی قرار گرفته و از بین رفتند.

منابع آگاه نیز ساعتی پیش به خبرگزاری فارس اعلام کردند تاسیسات هسته‌ای در استان اصفهان در امنیت کامل است و گزارش برخی رسانه‌های خارجی درباره حادثه در این تأسیسات نادرست است.

دیگر خبرها

  • واکنش آژانس انرژی اتمی به حمله امروز صبح در اصفهان
  • تضعیف تلاش‌های مقابله با بحران آب‌وهوایی با تولید پلاستیک
  • آژانس: هیچ آسیبی به مراکز هسته‌ای ایران وارد نشده
  • آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: هیچ آسیبی به تاسیسات هسته‌ ای ایران وارد نشده است
  • آژانس: هیچ آسیبی به تاسیسات هسته‌ای ایران وارد نشده
  • تکمیلی بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره حادثه اصفهان
  • آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: هیچ آسیبی به تاسیسات هسته‌ای ایران وارد نشده است
  • آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره حادثه اصفهان بیانیه داد
  • آژانس انرژی اتمی: هیچ آسیبی به تاسیسات هسته‌ای ایران وارد نشده است
  • بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره سایت‌های هسته‌ای ایران