Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-04-24@10:18:12 GMT

شاهکار صنعت ریل آلمان ۱۲۰ ساله شد

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۹۶۷۴۰

شاهکار صنعت ریل آلمان ۱۲۰ ساله شد

یکصد و بیست سال پیش در چنین روزهایی قطاری در شهر ووپرتال آلمان به حرکت درآمد که حیرت جهانیان را برانگیخت. قطاری برقی که تنها به یک ریل آویزان بود و هنوز مورد استفاده عمومی است.

اطلاعات بیشتر در این گزارش تصویری دویچه وله:

رابطه چغندر قند و قطار آویخته ووپرتال

در روز اول مارس سال ۱۹۰۱، قطار آویخته در شهر ووپرتال در مسیری به طول ۱۳ کیلومتر و ۳۰۰ متر به حرکت درآمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایده ساخت این قطار را مهندس جوانی بنام کارل اویگن لانگن تحقق بخشید که کارخانه چغندر قند پدرش را به ارث برده بود و در محله دویتس شهر کلن نیز کارخانه واگن‌سازی موفقی راه‌اندازی کرده بود. اما ایده ساخت این قطار دقیقا به نحوه جابه‌جایی و حمل چغندر در درون کارخانه برمی‌گردد.

بازدید قیصر

پیشتر همان‌طور که در این عکس تاریخی ثبت شده، قیصر آلمان، ویلهلم در سال ۱۹۰۰ ایستگاه قطار “دوپرسبرگ” را افتتاح کرده بود. کل مسیر در سال ۱۹۰۳ با هزینه ۱۶ میلیون “مارک طلا” به اتمام رسید.

کارخانه برق اختصاصی

برای تامین برق این قطار در سال ۱۸۹۷ میلادی یک کارخانه برق در محله ابرفلد شهر تاسیس شد.

طول ریل

طول ریل این قطار در مسیر ۱۳ کیلومتر و ۳۰۰ متری بالغ بر ۲۸ کیلومتر است که ۲۶ کیلومتر و ۶۰۰ متر آن برای حمل مسافر و یک کیلومتر و ۴۰۰ متر آن برای کاربرد داخلی است.

عبور از روی رودخانه ووپر

در ده کلیومتر و ۶۰۰ متر نخست مسیر، قطار در ارتفاع ۱۲ متری از روی رودخانه ووپر می‌گذرد. در نزدیکی ایستگاه باغ وحش (Zoo) با چرخش به سمت راست از روی جاده ۲۲۸ عبور کرده و در ارتفاع هشت متری از درون مناطق شهری عبور می‌کند.

ایستگاه‌های زیبا

مسیر قطار دارای ۲۰ ایستگاه با حد فاصل به طور متوسط ۷۰۰ متر و طراحی‌های زیبا است. طول ایستگاه‌ها ۲۵ متر است که مسافر با گذر از پله‌ها به سطح آن می‌رسد. (عکس از ایستگاه: Werther Bruecke)

پایه‌های ویژه

پایه‌هایی که ریل قطار به آنها نصب شده است از ۲۱ متر تا ۳۳ متر ارتفاع دارند. با وجود تلاش مهندسان شرکت “MAN” که در عرصه فولاد و پل سازی فعال است، برای استانداردسازی تولید پایه‌ها، برخی از آنها فقط برای استفاده در یک محل خاص ساخته می‌شوند.

تعداد مسافران

سالانه ۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بطور میانگین توسط این قطار جابه‌جا می‌شوند که این شمار در روزهای کاری هفته بطور متوسط شامل ۸۲ هزار است.

به یاد سانحه با فیل

در روز ۲۱ ژوئن ۱۹۵۰ یک سیرک در حرکتی تبلیغاتی یک فیل چهار ساله را سوار بر قطار کرد که فیل بیچاره وحشت زده شد و بدنه قطار را شکست و به درون رودخانه سقوط کرد. فیل البته جان سالم بدر برد و به یاد آن سانحه مجسمه‌ای هم در شهر نصب شده است.

سانحه سخت

در سخت‌ترین سانحه‌ای که در ۱۲ آوریل ۱۹۹۹ برای این قطار رخ داد، ۵ نفر کشته و ۴۷ نفر زخمی شدند. علت سانحه فراموش کردن قطعه‌ای بود که کارگران هنگام انجام تعمیرات بر روی ریل نصب کرده‌ بودند، اعلام شد.

نسل بازنشسته

۲۸ دستگاه از واگن‌های مدل GTW 72 از سال ۱۹۷۲ تا سال ۲۰۱۸ در رفت و آمد بودند.

نسل پانزدهم

بهره‌برداری از نسل پانزدهم قطار‌ها با طراحی مدرن و سرعت تا ۶۰ کیلومتر در ساعت از سال ۲۰۱۶ آغاز شده است.

تعمیرات اساسی

حرکت قطار شهر ووپرتال برای تعمیرات اساسی از ماه اوت سال گذشته کاملا متوقف شده و فقط در روزهای تعطیل آخر هفته کار می‌کند. انتظار می‌رود در تابستان سال جاری این قطار دوباره به راه‌اندازی شود.

تمبر یادبود به مناسبت یکصد سالگی

قطار هوایی ووپرتال که اکنون ۱۲۰ سال از عمر آن می‌گذرد، یک شاهکار صنعتی به حساب می‌آید. این قطار امروز به نماد این شهر بدیل شده و از سال ۱۹۹۷ نیز جزو آثار تاریخی و میراث فرهنگی آلمان محسوب می‌شود.

برچسب هاآلمان قطار شهری

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: آلمان قطار شهری آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی نفت خام وزارت نفت وزارت نیرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۹۶۷۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویری از معبد باستانی در ایران؛ شاهکار نقش‌برجسته اژدها را ببینید

معبد داش‌کَسَن یا معبد اژد‌ها بنایی صخره‌ای است که در حاشیه روستای ویر در حدود ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر تاریخی سلطانیه در استان زنجان واقع شده است. قدمت معبد داش کسن به ۷۰۰ سال قبل و به دوران ایلخانی باز می‌گردد. ساخت معبد اژد‌ها پس از مرگ ارغون شاه مغول، به همت و پشتکار الجای‌خاتون، خواهر سلطان‌محمد خدابنده آغاز شد؛ اما عملیات ساخت و ساز آن هرگز تکمیل نشده است.

در این بنا دو نقش برجستۀ اژد‌ها و چند محراب اسلامی در دو سمت آن و به قرینه یکدیگر حجاری شده است. این نقش برجسته‌ها از معدود نقوش اژد‌ها در ایران هستند و تأثیر فرهنگ شرق دور (مغولستان و چین) را در عصر ایلخانان نشان می‌دهند. نقش‌های اژد‌ها به طول ۵ متر و عرض ۱٫۵ متر بزرگ‌ترین نقوش تزیینی این معبد است.

همچنین بر روی طاقچه‌های معبد، مقرنس‌کاری‌های ظریفی صورت گرفته‌است. نقوش اسلیمی با طرح‌های متنوع در تزئینات معبد داش‌کسن دیده می‌شود. در ساخت این معبد تقارن طولی در نظر بوده و این تقارن در کلیه بخش‌های معبد به چشم می‌خورد. این اثر در تاریخ ۳ اسفند ۱۳۵۳ با شماره ثبت ۱۰۲۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

     

دیگر خبرها

  • تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد/سدها پر شد
  • پایان سفر پرماجرای مسافران قطار تهران - گرگان
  • ببینید | شاهکار شهرداری خور و بیابانک اصفهان؛ تبدیل خیابان به رودخانه با بارش باران
  • چهارمین قطار مسافربری قم به مشهد راه‌اندازی شد
  • راه‌اندازی چهارمین قطار مسافربری قم ـ مشهد
  • راه‌اندازی چهارمین قطار قم_مشهد با تکیه بر توان تولید داخل
  • شاهکار جنجالی راهسازی؛ تیر چراغ برق وسط جاده
  • تصاویری از معبد باستانی در ایران؛ شاهکار نقش‌برجسته اژدها را ببینید
  • (تصاویر) معبد داش‌کَسَن، شاهکار ایلخانی در سلطانیه
  • (تصویر) شاهکار عجیب زاکانی در نصب بنر حجاب در تهران