Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@19:11:10 GMT

اکران فیلم‌ها، روح سینما را زنده نگاه داشت

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۹۸۲۱۸

اکران فیلم‌ها، روح سینما را زنده نگاه داشت

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، رامین کهن با دو نمایش در نخستین دوره جشنواره «هنر زنده است» حضور دارد. موش تا موش با نویسندگی و کارگردانی رامین کهن در بخش تئاتر موزیکال و در انتظار آسمان برفی با نویسندگی مشترک رامین کهن و کامران احمدزاده کارگردانی رامین کهن در بخش تئاتر عروسکی حضور دارد.

این نویسنده و کارگردان در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، درباره‌ پروسه‌ حضور در «هنر زنده است»، گفت: وقتی فراخوان جشنواره‌ «هنر زنده است» را دیدم ایران نبودم و فهمیدم بهروز غریب‌پور به‌عنوان دبیر این جشنواره را برگزار می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آنجا که دوست داشتم در این شرایطی که سالن‌های تئاتر به‌دلیل شیوع کرونا تعطیل هستند، به سهم خود کاری انجام دهم تا رابطه‌ مخاطب و تئاتر قطع نشود، این فرصت را غنیمت دانستم تا در جشنواره شرکت کنم.

کارگردان پسر جنگل درباره‌ شرایط برگزاری نخستین دوره «هنر زنده است» اعلام کرد: در حال حاضر شاهد برگزاری جشنواره‌ تهران - مبارک هم هستیم. اگر این دو جشنواره را با هم مقایسه کنیم، از دید من «هنر زنده است» شرایط بهتر و راحت‌تری در اختیار گروه‌های شرکت‌کننده قرار داده بود. چون از ابتدا قرار بود که این جشنواره آنلاین برگزار شود و شرایط برگزاری بهتر سنجیده شده بود. از همان ابتدا پلتفرم مناسبی برای بارگزاری آثار وجود داشت و فکر همه‌چیز شده بود. در سایر جشنواره‌ها همچون «جشنواره تئاتر فجر» یا «تهران‌مبارک» این شرایط مهیا نبود چون ابتدا قرار بود در این جشنواره‌ها نمایش‌ها به‌صورت زنده اجرا شوند و تغییر رویکرد جشنواره بسیار ناگهانی اتفاق افتاد. همین مسئله کار را برای گروه‌های شرکت‌کننده دشوار کرده بود.

رامین کهن نمایش فیلم‌تئاتر را تجربه‌ای جالب و مفید دانست و گفت: اگر پلتفرم فیلم‌تئاترها حفظ شود و بتوانیم حتی در شرایطی که دوباره نمایش‌ها را به‌صورت زنده برای مخاطبان اجرا می‌کنیم، باز هم اجراهای این‌چنینی را حفظ کنیم، اتفاق بسیار خوبی است چون ممکن است برخی از مخاطبان دوست داشته باشند نمایش‌ها را ببینند اما امکان حضور در سالن را نداشته باشند. با این پلتفرم همه‌ی مخاطبان می‌توانند این امکان را داشته باشند که در منزل خود به دنیای تئاتر سفر کنند.

این هنرمند در ادامه پیشنهادی به مسئولان برگزاری جشنواره‌ها ارائه داد: همواره شاهد هستیم در زمان برگزاری جشنواره‌ها، بخش بین‌الملل هزینه‌های بسیار گزافی بر دوش جشنواره می‌اندازد. می‌توان از امکان فضای دیجیتال برای این منظور استفاده کرد. با همان هزینه‌های معمول می‌توان از یک یا دو گروه بسیار خوب و متفاوت دعوت کرد به جشنواره بیایند و نمایش را اجرا کنند و سایر گروه‌ها به‌صورت آنلاین در جشنواره حضور داشته باشند.

وی در ادامه افزود: چندی پیش نمایش ویتسک مختل شد نوشته‌ مهین صدری و با کارگردانی امیررضا کوهستانی در برلین به‌صورت آنلاین اجرا شد و تمام ایرانی‌ها توانستند در خانه‌های خود بنشینند و این نمایش را ببینند که تجربه‌ی فوق‌العاده‌ای بود. باید اجرای زنده و آنلاین را در کنار هم پبش ببریم.

کارگردان «موش تا موش» ضمن اعلام این نکته که جشنواره‌های مستقل می‌توانند هنر را اعتلا ببخشند، گفت: از برگزاری «هنر زنده است» بسیار خوشحال شدم چون جشنواره‌ای که از بخش دولتی فاصله بگیرد و به‌صورت مستقل برگزار شود، نیاز تئاتر و هنر امروز است. امیدوارم هم تعداد جشنواره‌های مستقل و غیر دولتی افزایش پیدا کند و هم «هنر زنده است» در سال‌های آینده هم با قدرت به راه خود ادامه دهد.

وی در ادامه افزود: یکی دیگر از محاسن «هنر زنده است» اکران فیلم‌ها در باغ کتاب که مکان برگزاری جشنواره محسوب می‌شود، است. اینکه تماشاگران می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند به تماشای فیلم‌ها بنشینند اتفاق بسیار مثبتی است. اینکه روح سینما از بین نرفت بسیار ارزشمند است. 

کارگردان در انتظار آسمان برفی گفت: امیدوارم در سال‌های آینده شاهد هر دو نوع اجرا، هم آنلاین و هم به‌صورت زنده باشیم. ما فقط خودمان و دور و اطرافمان را می‌بینیم. نباید تنها تهران را دید. واقعاً هنرمندان شهرستان از بسیاری از رویدادها محروم هستند. با توجه به مشکلات اقتصادی، گروه‌ها یا علاقمندان هنر، نمی‌توانند در بسیاری از رویدادهایی که در تهران اتفاق می‌افتند، شرکت کنند. با در نظر گرفتن فضای دیجیتال می‌توان این امکان را در اختیار این علاقمندان قرار داد و شک نکنید که در این صورت شاهد پیشرفت فوق‌العاده‌ای در هنر ایران خواهیم بود. 

وی افزود: یکی دیگر از مزایای فضای دیجیتال این است که قابلیت ذخیره‌ی فیلم‌ها وجود دارد و این بحث در بخش ورک‌شاپ‌ها به‌شدت می‌تواند راهگشا باشد چون در زمان برگزاری این ورک‌شاپ‌ها در دوران جشنواره، گروه‌ها به‌شدت درگیر آماده شدن برای اجرا هستند که فرصت نمی‌کنند در سمینارها و کارگاه‌ها شرکت کنند. وقتی این بخش‌ها ضبط و آرشیو شوند، هنرمندان هر زمان نیاز داشته باشند می‌توانند به آرشیو خود مراجعه کنند. احساس می‌کنم استفاده از فضای دیجیتال دست‌آورد خوب کرونا بود!

نمایش موش تا موش با نویسندگی و کارگردانی رامین کهن در بخش نمایش‌های موزیکال این دوره حضور دارد. در این نمایش سعید ابک، پرستو آریاکیا، الهام ایروانی، علی باروتی، فاطمه پورهاشمی، هانی حسینی، بهار صدفی، حمیدرضا گودرزی، متین گودرزی و مرضیه نادری به‌عنوان بازی‌دهندگان عروسک و الکا هدایت، امیررضا میرآقا، محمد رضا مالکی، رامین کهن، مرضیه برومند و هنگامه مفید به‌عنوان صداپیشه‌های عروسک‌ها حضور دارند.

دیگر اثر رامین کهن به‌عنوان کارگردان، در انتظار آسمان برفی است که رامین کهن و کامران احمدزاده نمایشنامه‌ این اثر را نوشته‌اند. این نمایش در بخش نمایش‌های عروسکی این دوره از جشنواره حضور دارد. کامران احمدزاده، پریا علی‌محمدی و نوشین سیفی گروه بازی‌دهندگان عروسک را تشکیل می‌دهند و آوا شریفی تک بازیگر این نمایش است. در انتظار آسمان برفی روایت جنگ جهانی اول را از دید یک کودک ارائه می‌دهد و سه خانواده که در قبل و بعد این جنگ درگیر موضوع شده‌اند را شاهد هستیم.

برچسب‌ها بهروز غریب پور سینمای ایران مرضیه برومند جشنواره تأتر فجر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بهروز غریب پور سینمای ایران مرضیه برومند بهروز غریب پور سینمای ایران مرضیه برومند جشنواره تأتر فجر اخبار کنکور برگزاری جشنواره فضای دیجیتال هنر زنده داشته باشند جشنواره ها رامین کهن شرکت کنند نمایش ها گروه ها فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۹۸۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سینما هم باید مانند فوتبال به شهرستان‌ها بیاید

به گزارش قدس آنلاین، آیین و نشست رونمایی فیلم سینمایی عروسک(قولچاق) به کارگردانی زنده‌یاد اصغر یوسفی‌نژاد و تهیه‌کنندگی جلیل اکبری صحت شب گذشته توسط گروه هنر و تجربه و با حضور سازندگان اثر، هنرمندان سینما و اهالی رسانه در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

جلیل اکبری صحت تهیه‌کننده فیلم «عروسک» با بیان اینکه این فیلم به لحاظ زبان و ادبیات ترکی یک فیلم بسیار مهم است گفت: این فیلم پر از واژه‌ها، متل و مثل‌هایی است که به لهجه تبریزی است. به همین دلیل بسیار فیلم خاصی است من این مسئله را مدام تکرار می‌کنم و امیدوارم که چنین  فیلمی برای همه زبان‌ها و لهجه‌های مختلف رایج در ایران ساخته شود و این تسلط همه جانبه لهجه تهرانی به زبان فارسی را نیز تا حدودی رفع کند چرا که ما از اینکه کسی با لهجه اصفهانی و یا شیرازی صحبت می‌کند لذت میبریم و فکر می‌کنم که این تاثیر فضای مجازی است که در دوباره جان گرفتن زبان و هویت بومی ما تاثیر فراوان داشته است.

وی ادامه داد: این فیلم سه بار پیش‌تولید شد و در نهایت تمام این پروسه تا پایان ساخت چهار سال طول کشید. در پایان از صفا اصلانی همسر زنده‌یاد اصغر یوسفی‌نژاد تشکر می‌کنم که جوانمردانه پای این فیلم ایستاد و هر جا نیاز به حضور اصغر یوسفی‌نژاد بود بجای ایشان حضور پیدا کرده و با صفا و مهرشان پای کار ایستاده‌اند و من اینجا از ایشان تشکر می‌کنم.

صفا اصلانی: قولچاچ یک قاچ شیرین از زندگی است

صفا اصلانی همسر زنده‌یاد اصغر یوسفی‌نژاد با تشکر از جلیل اکبری صحت گفت: درست است که این فیلم، اصغر را از من گرفت ولی خواهر و برادران زیادی به من داد. یکی از این برادران عزیز آقای اکبری صحت است که خیلی زحمت کشیدند. قولچاق دقیقا یک قاچ شیرین از زندگی است، یک برش بسیار جذاب. ما در این فیلم تلخی‌ها و شیرینی‌های زندگی حقیقی را به عینه تجربه می‌کنیم در این فیلم می‌گوییم، می‌خندیم، آواز می‌خوانیم و زندگی حقیقی را با هم زندگی می‌کنیم. شاید به همین علت بود که استاد اصغر یوسفی‌نژاد دوست داشتند که پلان سکانس کار کنند. او همه دیالوگ‌های این فیلم را زندگی کرده بود و همه آنچه می‌شنوید در زندگی روزمره ما هست. کسانی که در تبریز زندگی کرده‌اند، ترکی بلد هستند یا حتی بلد نیستند و زبان مادریشان هم نیست زبان بدن فیلم را درک می‌کنند که نشان می‌دهد چقدر ما تلاش داریم تا شکلی واقع‌گرایانه یک برش از زندگی را به تماشاگر بچشانیم. یادمان نرود که زندگی، تلخی و شیرینی دارد ولی ما باید پشت‌گرمی هم باشیم و پشت‌گرمی بودن برای یک هنرمند یعنی حمایت از آن اثر و دیده شدن آن اثر. آرزوی من این است که آثار هنرمندان ما در جای جای ایران و در هر شاخه‌ای دیده شود و همانقدر که هنرمند برای خلق اثرش انرژی و احساس گذاشته است ما هم با همان احساس آثار هنرمندان را ببینیم و لذت ببریم. من خوشحالم که عروسک و قولچاق اصغر که بهترین یادگار برای زنده ماندن این بزرگوار هست الان در مقابل چشم شما عزیزان اکران خواهد شد و امیدوارم که شما لذت ببرید.

فیروز عاقلی: چقدر زیبا می‌شود که همه اقوام بتوانند به زبان خودشان فیلم بسازند

فیروز عاقلی با گلایه از عدم پذیرش فیلم «عروسک» در جشنواره فجر گفت: دلم می‌خواهد خیلی خوشحال باشم ولی راستش را بخواهید نمی‌توام اگر امروز یوسفی‌نژاد در کنارمان بود واقعا یکی از بهترین لحظات زندگی‌ام ‌بود. من چهار سال با این مرد زندگی کردم نه تحت عنوان رابطه یک بازیگر و کارگردان بلکه بهترین دوران عمرم بود تا آنکه آن شب تلخ پیش آمد. تصویر آینه شکسته‌ای در پوستر فیلم است که به حال و روز ما پس از آن شب تلخ می‌ماند شاید طراح پوستر با دید دیگری پوستر را به این شکل طراحی کرد ولی من دید دیگری دارم چرا که قلب همه بخاطر مسائلی که برای فیلم پیش آمد شکست. همانگونه که فوتبال پس از آنکه از تهران به شهرستان‌ها انتقال یافت پیشرفت چشمگیری داشت و در سراسر ایران مطرح شد ولی سینما فقط در تهران مانده است. چقدر قشنگ می‌شد اگر همه اقوام بتوانند فیلم بسازند شاید عده‌ای بگویند که ما متوجه نمی‌شویم خب مگر فیلم‌های خارجی را با زیرنویس نمی‌بینید و فهم و درک می‌کنید پس این نیز همانگونه است. امیدوارم شرایطی پیش بیاید که همه اقوام بتوانند به زبان خودشان فیلم بسازند و همه یکدیگر را بفهمیم.

پرستو فانید: با حمایت شما عزیزان از عروسک روح استاد یوسفی‌نژاد در آرامش خواهد بود

پرستو فانید کاراکتر رویا در فیلم «عروسک» با تشکر از تماشاگران فیلم گفت: آقای یوسفی‌نژاد بسیار شوخ بودند روزی سر تمرین‌ها به ما گفتند که انقدر این فیلم و پروسه تولیدش سخت و فرسایشی شده است که شاید زمان اکرانش پس از شروع فیلم ببینیم که جلوی اسم چند نفر نوشته‌اند زنده‌یاد و خیلی متاسفم که این شوخی به یک تراژدی تبدیل شد و امروز دیگر ایشان پیش ما نیستند ولی می‌دانم که پس از تماشای فیلم و حمایتی که شما عزیزان از این فیلم دارید روح ایشان نیز در آرامش خواهد بود.

وحید شیرزاد: اگر از فیلم خوشتان آمد حتما آنرا تبلیغ کنید

وحید شیرزاد با تشکر از تماشاگران گفت: قولچاق فیلمی است که ۴ سال طول کشیده تا ساخته شود. من امیدوارم که از دیدنش لذت کافی را ببرید و اگر از این فیلم خوشتان آمد حتماً آن را تبلیغ کنید.

فیلم سینمایی «عروسک» آخرین اثر زنده‌یاد اصغر یوسفی‌نژاد در سینماهای منتخب گروه سینمایی هنر و تجربه در حال اکران است.

دیگر خبرها

  • تأخیر در اکران «مست عشق»/ دوری شمس و مولانا از پرده نقره‌ای طولانی شد
  • فرزاد موتمن :سینمای ایران نیازمند دگردیسی است/ چرا تنوع ژانر نداریم؟
  • سینمای ایران نیازمند دگردیسی است/ چرا تنوع ژانر نداریم؟
  • بیش از ۱۶ هزار همدانی در تعطیلات نوروز به سینما رفتند
  • «بالا رو نگاه نکن» از قاب شبکه نمایش
  • اکران مستند «قوی دل» در گروه هنر و تجربه
  • به سینمای تازه‌ای نیاز داریم / باید امنیت پلتفرم ها بیشتر شود
  • سینما هم باید مانند فوتبال به شهرستان‌ها بیاید
  • اکران اختصاصی فیلم «آپاراتچی» در ارومیه
  • اکران اختصاصی فیلم سینمایی «آپاراتچی» در ارومیه