Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «در جستجوی دیگری» شامل مقالاتی درباره شعر، بدن، خنده و دیگری به قلم احسام سلطانی در ۲۶۷ صفحه و بهای ۵۸ هزار تومان، از سوی نشر سیب سرخ منتشر شد.

سلطانی درباره این مجموعه و مقالات خود در آن گفت: این کتاب تقریباً نتیجه ۱۰ سال کار است. موضوع محوری تمام کارهای من از آغاز دهه نود تا حال، «دیگری» بوده است و آنچه بخش‌های مختلف این کتاب را به هم پیوند می‌دهد، همین موضوع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در بخش نخست کتاب تلاش شده است که با تحلیل شعر برخی از شاعران معاصر فارسی مثل نیما، شاملو، اخوان، براهنی، رویایی و… جایگاه «دیگری» در کار آنها نشان داده شود. این کار با تکیه بر آرا باختین صورت گرفته است. البته این تمام ماجرا نیست. در این کتاب مقاله‌ای هست با عنوان چندصدایی و مکالمه در شعر که نقدی است بر کار باختین در زمینه شعر و با اتکا به شعرهایی از مهرداد فلاح، پاز و بنتاک تلاش شده است که نگاه او را به چالش بکشیم. به عبارتی در این مقاله از باختین علیه باختین استفاده شده است. در سه مقاله دیگر کتاب که درباره بدن، خنده و دیگری هستند، باز موضوع محوری دیگری است. در مقاله تأملاتی درباره بدن و خنده در ایران قصد داشتم از رهگذر این دو موضوع به دیگری بپردازم. مقاله پایانی کتاب هم نقدی است بر کارهای زنده یاد محمد مختاری.

این محقق همچنین گفت: از نظر من، یکی از مهم‌ترین مسائل امروز ایران و حتی جهان، نادیده گرفتن دیگری است. گفتمان‌های رسمی و غالب، نخست از دیگری دشمن یا موجودی خطرناک می‌سازند و سپس او را طرد و حذف می‌کنند. به عبارتی این‌گونه حتی عمل خود را برای عموم به مثابه عملی خیرخواهانه نشان می‌دهند. این کار ایدئولوژی‌هاست. شما نمی‌توانید به راحتی کسی را بکشید یا حذف و طرد و شکنجه کنید مگر اینکه پیشتر او را به مقوله یا مفهومی خاص تقلیل داده باشید، به چیزی تقلیل داده باشید که در نگاه شما دیگر آن شخص آنچنان که باید جلوه‌ی انسانی نداشته باشد. به تعبیری، با انسانیت‌زدایی از دیگری، دیگری را طرد می‌کنند.

به گفته سلطانی وی در این کتاب سعی کرده‌است چهره تازه‌ای به مفهوم «دیگری» بدهد که منطبق بر نگاه رسمی نیست و از همین منظر به اهمیت جا و جایگاه آن در زندگی پرداخته است.

کد خبر 5160942 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: انتشارات سیب سرخ تازه های نشر مفهوم گفت وگو شعر معاصر فارسی معرفی کتاب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تازه های نشر کتاب و کتابخوانی قاسم سلیمانی ترجمه انتشارات سوره مهر ویروس کرونا پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات ادبیات داستانی انتشارات سروش تجدید چاپ فروش کتاب نشر مرکز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۹۸۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«دیزی در پنت هاوس» منتشر شد

موسوی‌زاده که اهل مشهد است و سابقه طولانی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان دارد این بار دفتر طنزی برای بزرگسال سروده است. این کتاب شامل ۳۵ شعر طنز با عناوین مختلف اجتماعی و فرهنگی است.

در بخش‌های پایانی نیز موسوی‌زاده اشعار یک بیتی و دوبیتی را قرارداده و یکی از نکات جذاب کتاب، استفاده از «صنعت تضمین» است که در اشعار، از مصرع و ابیات شاعران بزرگ وام گرفته شده است.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:
«گرچه میدانم نمی‌آیی، ولی هر دم ز شوق»
میزنم تق تق به در، در را خودم وا میکنم

«دیزی در پنت هاوس» به همت دفتر طنز حوزه هنری با شمارگان ۱۲۵۰ نسخه در کتابفروشی‌ها عرضه شده است.

دیگر خبرها

  • کتاب «فقه و حکمرانی قاعده لا ضرر و لاضرار» منتشر شد
  • «نقاشی قشنگ» با حدیثی از امام رضا(ع) برای بچه‌ها
  • فراخوان چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران منتشر شد
  • کتاب شعر جشنواره نفس پاک منتشر می‌شود
  • مجموعه ویدئو کتاب‌های سلامت اجتماعی منتشر شد
  • برگزاری مراسم بزرگداشت شاعر معاصر زنده یاد استاد علی نظمی تبریزی
  • رسالت کانون تقویت ادبیات داستانی است
  • «دیزی در پنت هاوس» منتشر شد
  • کتاب شعر «من خیالم تخت است» برای بچه‌ها منتشر شد
  • کتاب صوتی «برزویه پزشک» منتشر شد/اقتباسی از داستان‌ کلیله و دمنه