Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، زنگ خطر آلودگی شیراز که به داشتن آب و هوایی مطبوع شهره خاص و عام است، چندی پیش به صدا درآمد تا حواس مسئولین بیش از گذشته معطوف به این حوزه مهم و حیاتی شود.

موضوعی که در صورت سهل انگاری می تواند اثرات جبران ناپذیری را برای آحاد مردم مرکز استان بزرگ فارس آن هم در شرایطی که معلوم نیست تا چه مدت با بیماری سخت کرونا درگیر باشیم، داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به منظور حفظ سلامت و حیات سالم افراد، حق برخورداری از محیط زیست سالم و هوای پاک از حقوق اصلی جامعه بر اساس اصل پنجاهم قانون اساسی و منشور حقوق شهروندی است که طبق شاخصی به نام AQI مورد بررسی قرار می گیرد.

شاخص AQI بر اساس ۰ تا ۵۰ هوای پاک، ۵۰ تا ۱۰۰ هوای متوسط، ۱۰۰ تا ۱۵۰ هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۰ تا ۲۰۰ هوای ناسالم برای عموم مردم، ۲۰۰ تا ۳۰۰ هوای بسیار ناسالم و بالاتر از ۳۰۰ هوای خطرناک طبقه بندی می شود.

مهم‌ترین عوامل آلوده کننده هوای کلانشهر شیراز

قاسم نهاوندی معاون نظارت و پایش محیط زیست استان فارس با اشاره به اینکه برای سنجش آلودگی هوا باید چندین پارامتر را اندازه گیری کرد، گفت: کربن، اکسیدهای نیتروژن، اوزون، ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون و ذرات اکسیدهای گوگرد جز اصلی‌ترین پارامترهای آلایندگی هوا هستند که اندازه گیری می شوند.

او، با تاکید بر اینکه هر کدام از پارامترهای آلایندگی هوا که از حد مجاز فراتر برود، شاخص اصلی آلودگی است، بیان کرد: مطابق تجربه و طی اندازه‌گیری سال های گذشته، ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون عامل اصلی آلودگی در اغلب شهرها هستند.

او، تصریح کرد: ذرات و گرد و غبار  تا حدود ۱۰ میکرون از سوی مخاط مجاری تنفسی جذب شده و مانع ورود آن به ریه می شوند اما اگر این ذرات  ۲.۵ میکرون کمتر باشند می تواند از مخاط مجاری تنفسی رد شده و وارد ریه شود که خطر زیادی را برای سلامت انسان به همراه دارد.

نهاوندی، ادامه داد: تردد خودرو و وزش باد در محل هایی که گرد و غبار وجود دارد، صنایع آلوده کننده هوا و ذراتی که از کشورهای همسایه وارد کشور می شود، در میزان ذرات هوا تاثیرگذار است.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان فارس، با اشاره به مشخص شدن سیاهه انتشار شهر شیراز که در آن سهم منابع آلاینده برای این کلانشهر افزود: منابع متحرک یعنی خودروها و وسایل نقلیه از جمله اتوبوس و تاکسی بیشترین سهم را در آلوده کردن هوای شیراز  دارند.

او، از واحدهای صنعتی به عنوان عامل مهم دیگر در آلوده کردن هوای شیراز نام برد و اضافه کرد: در شیراز چهار واحد بزرگ صنعتی داریم که کارخانه ریشمک به طور کامل از شهر خارج شده وکارخانه پشم شیشه در حال خروج بوده  و کارخانه سیمان فارس یک سیستم فیلتر بر سر راه خروجی قرار داده که خروجی آن در حد استاندارد شده و واحد اصلی آلاینده کارخانه روغن نباتی که بو و آلودگی ایجاد می کرد، تعطیل شده است.

برخلاف سایر کلانشهرها، شهرداری شیراز هنوز به سنجش هوای شهر ورود نکرده است

نهاوندی، با تاکید بر تبصره سه ماده سه قانون هوای پاک اظهار کرد: به صراحت در قانون از سازمان محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی، اداره هواشناسی و شهرداری ها به عنوان ارگان‌های اصلی در موضوع پایش و سنجش کیفیت هوا یاد کرده است.

او، با بیان اینکه برای سنجش میزان گازهای محیطی و آلوده کننده و ذرات، دستگاه هایی با برندهای داخلی و خارجی وجود دارد، بیان کرد: در حال حاضر در کلانشهر شیراز تنها سه ایستگاه سنجش کیفیت هوا در میدان امام حسین(ع)، دروازه کازرون و کارخانه سیمان نصب شده است.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان فارس، تصریح کرد: سه ایستگاه برای شهر بزرگی مانند شیراز کافی نیست و طبق برآوردهای ما تعداد ایستگاه های سنجش کیفیت هوا در شیراز باید ۱۱ دستگاه باشد.

او، با اشاره به نقش پررنگ شهرداری سایر کلانشهرها در سنجش کیفیت هوا ادامه داد: ۳۰ ایستگاه از ۴۴ ایستگاه تهران، ۱۰ ایستگاه از ۲۳ ایستگاه مشهد و ۹ ایستگاه از ۲۳ ایستگاه سنجش کیفیت هوای اصفهان متعلق به شهرداری آن شهرها بوده و ضمن نصب و راه اندازی آن، هزینه های سالانه آن را نیز متقبل می شوند.

نهاوندی، افزود: رایزنی هایی با مسئولان شهرداری شیراز انجام شده و انتظار می رود که با همکاری آنان تعداد ایستگاه های شیراز را افزایش داده و بتوانیم میزان غبار و آلودگی هوای شهر را  به صورت دقیق داشته باشیم.

روند نزولی کیفیت هوای شیراز

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان فارس، در خصوص وضعیت آلودگی هوای شیراز طی چند سال گذشته اظهار کرد: طبق سنجش هایی که به طور مداوم ایستگاه های ما در سطح شیراز انجام می دهند، تعداد روزهای پاک شیراز از ۹۵ کاهش داشته و تعداد روزهای قابل قبول و سالم که در بازه ای بین ۵۱ تا ۱۰۰ بوده، افزایش داشته ایم.

نهاوندی، گفت: روزهای ناسالم برای گروه های حساس آن چنان تفاوتی نداشته اما  امسال و پارسال هیچ روز ناسالمی برای تمام گروه ها را تجربه نکردیم و اتفاقی که در سال ۹۷ طی ۶ روز در شیراز رقم خورد و یک روز بسیار ناسالم داشتیم  عدد شاخص AQI  بود که از ۳۰۰  فراتر رفته بود.

او، با اشاره به اینکه وضعیت کیفیت هوای شیراز در لب مرز می باشد، بیان کرد: یعنی اگر مراعات نکرده و به مسائل زیست محیطی به ویژه آلودگی هوا حساس نباشیم، چه بسا روزهای ناسالم برای گروه های حساس و حتی برای تمام گروه ها افزایش یابد و مشکلات بسیاری برای شیراز مانند اهواز، تهران و مشهد بوجود بیایبد.

راهکارهای کاهش آلودگی هوای شیراز

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان فارس، تصریح کرد: وجود باغ هایی که در شهر شیراز به ویژه در غرب شیراز است و نگهداری و حتی افزایش این باغات می تواند در کیفیت هوای شیراز بسیار موثر باشد.

او، سوخت مناسب را عامل دیگر ماهش آلودگی هوا بیان کرد و ادامه داد: توزیع سوخت مناسب از دیگر مسائل مهم برای جلوگیری از آلودگی هوا است.

نهاوندی، افزود: از سوخت های بعضی جایگاه ها نمونه برداری شده و کیفیت آن ها را مورد سنجش قرار گرفته که در برخی موارد سوخت ها از کیفیت لازم برخوردار نبوده و باعث افزایش آلودگی هوا می شوند و این موضوع حساسیت بیشتر  شرکت پخش فرآورده های نفتی را طلب می کند.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان فارس، اضافه کرد: برخی از واحدهای صنعتی که در سطح شهر شیراز وجود دارند و می توانند عامل ایجاد آلودگی باشند را در برنامه انتقال و خروج از شهر قرار داده ایم.

او، اظهار کرد: تردد خودروهای تک سرنشین تاجایی که میسر است کاهش پیدا کند که البته با توجه به بیماری کرونا نمی توان توصیه استفاده همه از وسایل حمل و نقل عمومی را داشته باشیم.

نهاوندی، گفت: زیرساخت لازم برای وسایل حمل و نقل عمومی باید آن چنان فراهم شود که مردم برای استفاده از آنان ترغیب شده  و از خودروهای خود برای سفرهای درون شهری استفاده نکنند.

معاون سازمان محیط زیست فارس با بیان اینکه معاینه فنی خودروها به ویژه عملکرد موتور خودرو می تواند در کاهش آلودگی هوا بسیار موثر باشند، بیان کرد: موارد مطرح شده می تواند علاوه بر اینکه آلودگی را افزایش نداده، در کاهش آن نیز موثر باشد.

او، با اشاره به نقش مهم و تاثیرگذار اصحاب رسانه در موضوعات محیط زیستی و فرهنگ سازی در سطح جامعه، تصریح کرد: مردم رکن اصلی و اساسی در  رفع مشکلات زیست محیطی هستند.

نقش آفرینی عمومی برای کاهش آلودگی هوا

 مسائل و موضوعات محیط زیستی نیازمند عزم همگانی داشته و کمک به کاهش آلودگی هوا نیز از این قاعده مستثنی نیست.

همه شهروندان شیرازی در کنار مسئولان و متولیان مربوطه باید تلاش کنند عوامل افزایش آلودگی هوا را در شیراز که در لب مرز آلودگی است به حداقل رسانده و با توسعه فضای سبز به ویژه باغ ها زمینه کاهش آلودگی هوا را میسر کنند تا مانند دوسال اخیر حداقل هیچ روز ناسالمی برای تمامی گروه ها نداشته باشیم.

در این مقوله فرهنگ مردم نقش بسزایی دارد که باید برای ترویج آن در بطن جامعه تلاش کرد. 

منبع: فارس

انتهای پیام/ت

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شهرداری سنجش هوا کاهش آلودگی هوا سنجش کیفیت هوا هوای شیراز کیفیت هوای شهر شیراز گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۰۰۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش مصرف پلاستیک به سلامت مردم و حفظ محیط زیست کمک می‌کند

به گزارش خبرنگار مهر، اقبال حمیدی صبح سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از سوم تا نهم اردیبهشت به نام زمین پاک نامگذاری شده و برنامه‌های مختلفی در این زمینه انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در قالب ایران پاک در مناطق گردشگری برای پاسداشت زمین پاک برنامه‌هایی اجرا می‌شود.

وی افزود: «مشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک و نجات زمین» شعار امسال برای حفظ محیط زیست است که باید واحدهای تولیدی مواد پلاستیکی مواد خود را با مواد تجزیه پذیر تغییر دهند.

مدیرکل محیط زیست کردستان با اشاره به آئین نامه کاهش مصرف پلاستیک بیان کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت در استان‌ها مکلف هستند ظرف مدت پنج سال، ۲۰ درصد مواد مصرفی در واحدهای تولیدکننده انواع پلاستیک را با مواد تجزیه پذیر جایگزین کنند.

حمیدی با اشاره به اینکه سرانه مصرف پلاستیک روزی سه کیسه پلاستیکی با عمر استفاده ۱۰ تا ۱۲ دقیقه است، اضافه کرد: ایران بیستمین کشور تولیدکننده زباله پلاستیکی دنیا است و سالانه میزان مصرف کشور بیش از ۱۰ میلیون پلاستیک است.

وی ادامه داد: براساس آئین نامه مذکور وظایفی هم برای سازمان‌های جهاد کشاورزی در استان‌ها مبنی بر ترویج و آموزش نحوه استفاده از لوله‌های پلاستیکی در بخش کشاورزی به ویژه کشت‌های گلخانه‌ای تعریف شده است.

سرانه هر نفر را سه کیسه پلاستیک دانست و گفت: کشور ماه بیست و یکمین کشور تولید زباله و پنجمین کشور مصرف کننده پلاستیک در جهان هستیم و باید به سمت استفاده از مواد تجزبه‌پذیر پیش برویم.

حمیدی اذعان کرد: حوادث طبیعی از جمله آتش‌سوزی و حریق نیز از بین برنده تنوع زیستی است و آسیب‌رسان خواهد بود.

وی ورود فاضلاب روستاها به رودخانه‌ها و آبراهه‌ها، فضولات دامی و واژگونی تانکر سوخت نیز از عوامل آلودگی خاک و محیط زیست است.

مدیرکل محیط زیست کردستان اعلام کرد: آلودگی هوا به دلیل خودروهای فرسوده نیز از معضلات استان بویژه شهر سنندج در آلوده کردن هوا و محیط زیست است.

حمیدی اعلام کرد: کردستان استانی صنعتی نیست که معضلی در محیط زیست ایجاد کند اما کانون‌های گرد و غبارخیز خارج از استان هوا را آلوده می‌کند.

وی حجم بالای زباله‌ها و پسماند روستاها را مشکل‌ساز دانست و گفت: ۳۰ درصد زباله‌ها توسط خانوارها قابل بازیافت است و اگر فرهنگسازی شود کمک بزرگی به امنیت محیط زیست خواهد بود.

کد خبر 6086292

دیگر خبرها

  • با تغییر رژیم غذایی خود زمین را نجات دهید
  • هر قدمی برای کار و اشتغال برداشته شود برای عظمت و بزرگی ایران است
  • تفکیک از مبدا زباله سبب کاهش جمعیت سگ‌های ولگرد می‌شود
  • کاهش مصرف پلاستیک به سلامت مردم و حفظ محیط زیست کمک می‌کند
  • بهره برداری از ۱۱ جایگاه سوخت کوچک مقیاس تا پایان تابستان امسال
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • روزانه ۲۳ تن زباله های پلاستیکی در ایلام تولید می شود
  • بهره‌برداری از ۱۱ جایگاه سوخت تا پایان تابستان امسال در تهران
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق