Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@03:50:01 GMT

پویش ملی «فصل سبز زندگی» رونمایی شد

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۰۱۵۹۲

پویش ملی «فصل سبز زندگی» رونمایی شد

به گزارش خبرنگار مهر، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در ابتدای این برنامه که عصر چهارشنبه برگزار شد با بیان اینکه از چندی پیش طرح آسیب‌های اجتماعی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سطح ادارات کل مطرح شد و ۱۸ استان اعلام آمادگی در جهت کار فرهنگی و هنری در این مورد کردند، گفت: بحث پویش در فضای مجازی به نام «فصل سبز زندگی» به عهده یک مؤسسه فرهنگی هنری گذاشته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صابر سهرابی افزود: با پیشنهاد این مؤسسه، طرحی در زمینه‌های اعتیاد، طلاق و کودکان پویش فصل سبز زندگی ارائه شد که مورد توجه و حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت و خوشبختانه تلاش این عزیزان به نتیجه رسیده و امروز از پوستر این طرح رونمایی خواهد شد و با توجه به اینکه یکی از دغدغه‌های فرمانداری شیراز، آسیب‌های اجتماعی است و خواستار ورود هنرمندان و فرهنگ وران به این مسئله هستند؛ امیدواریم در این زمینه بتوانیم صاحب موفقیت‌های اجرایی و تأثیرگذاری مناسبی شویم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس ضمن تقدیر از مجموعه فرمانداری شهرستان شیراز، دادگستری، آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری استان و همه کسانی که مؤسسه فرهنگی و هنری را یاری کرده‌اند افزود: با توجه به شیوع بیماری کرونا، ناگزیریم بیشتر برنامه‌های فرهنگی و هنری را در فضای مجازی برگزار کنیم و انتظار می‌رود فعالان عرصه فرهنگ، ادب و هنر در این پویش فعالیت بیشتری داشته باشند.

سهرابی زبان هنر را تاثیرپذیرترین نوع ارتباط با مخاطب دانست و گفت: فعالیت‌های فرهنگی و هنری در فضای مجازی می‌تواند بیشترین تأثیر پذیری را در همه اقشار جامعه برای پیشبرد اهداف داشته باشد و قابل توجه اینکه فضای مجازی فرهنگی هنری استان توانسته است در زمینه‌های مختلف فرهنگی هنری حدود هفتصد هزار مخاطب را جذب کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس از دستگاه‌هایی که تاکنون با این پویش همکاری کردند خواست تا با ادامه همکاری به گونه‌ای عمل کنند که این حرکت فرهنگی به نتیجه مطلوب برسد و تأثیرات آن را در جامعه ببینیم و تولید محتواهایی که صورت می‌گیرد بتواند به کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک کند.

در ادامه فرماندار شیراز نیز با اشاره به اینکه آمارها و شواهد موجود در جامعه بیانگر روند رو به رشد آسیب‌های اجتماعی است، گفت: شرح وظایف دستگاه‌های اجرایی و نهادهای فرهنگی بر اساس تقسیم کار ملی به این دستگاه‌ها و متولیان امور اجتماعی و فرهنگی ابلاغ گردیده است، لیکن توان اجرایی و اقدامات دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی در مقابل حجم، عمق، وسعت و سرعت رشد آسیب‌های اجتماعی و به خصوص آسیب‌های اجتماعی نوظهور به تنهایی مؤثر نخواهد بود.

زبان نرم و تأثیرگذار هنر بر کالبد خشن آسیب‌های اجتماعی رخنه کند

محمدرضا امیری در این نشست، مشارکت داوطلبانه و خیرخواهانه سازمان‌های مردم نهاد را به عنوان رابطان دولت و مردم و مؤسسات فرهنگی ضروری برشمرد و یادآوری کرد: دولت و دستگاه‌های اجرایی از مشارکت فعالانه مردم و سازمان‌های مردم نهاد در زمینه پیشگیری و کنترل آسیب‌های اجتماعی استقبال می‌کند.

فرماندار شیراز با اشاره به اینکه آمارها و شواهد موجود در جامعه بیانگر روند رو به رشد آسیب‌های اجتماعی است، گفت: شرح وظایف دستگاه‌های اجرایی و نهادهای فرهنگی بر اساس تقسیم کار ملی به این دستگاه‌ها و متولیان امور اجتماعی و فرهنگی ابلاغ شده است، لیکن توان اجرایی و اقدامات دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی در مقابل حجم، عمق، وسعت و سرعت رشد آسیب‌های اجتماعی و به خصوص آسیب‌های اجتماعی نوظهور به تنهایی مؤثر نخواهد بود.

امیری افزود: اقدامات اصولی و مستمر سازمان‌های مردم نهاد و مؤسسات فرهنگی در بحران‌های اجتماعی و طبیعی بر کسی پوشیده نیست. در مدیریت این بحران‌ها، سه نهاد اصلی دولت، بخش خصوصی و جامعه مدنی نقش ایفا می‌کنند. سازمان‌های مردم نهاد و فعالان مدنی بازیگران نهاد جامعه مدنی هستند. اینجانب به عنوان فرماندار شهرستان شیراز در دوران مدیریت خود در فرمانداری به چشم خویش این اقدامات را دیده‌ام و با تمام وجود لمس کرده و به این حد از اخلاق محوری، نوع دوستی و مسئولیت اجتماعی سازمان‌های مردم نهاد به عنوان فرماندار شهرستان شیراز و حتی یک شهروند به خود بالیده‌ام. از آن جمله اقدامات این سازمان‌ها می‌توان به مشارکت آنان در مدیریت سیلاب دروازه قرآن و محله سعدی در فروردین ماه ۱۳۹۷ و شیوع ویروس کرونا از اسفند ماه سال ۱۳۹۸ تاکنون اشاره کرد.

فرماندار شیراز گفت: توانمندی سازمان‌های مردم نهاد و مؤسسات فرهنگی در فرآیند برنامه‌ریزی، تصمیم گیری و مدیریت اجرایی در عرصه‌های اجتماعی بر همگان اثبات شده است و در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز علیرغم جایگاه تمدنی و فرهنگی کشور عزیزمان و وجود ظرفیت‌های مذهبی، اخلاقی و تاکید بر بنیان مقدس خانواده، متأسفانه کشور ما نیز همانند سایر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه دنیا از گزند آسیب‌های اجتماعی در امان نبوده و تأثیرات اجتماعی و فرهنگی ویروس کرونا و تحریم‌های ظالمانه در عرصه بین المللی نیز روند آسیب‌های اجتماعی را تسریع نموده است.

وی ادامه داد: رشد افسارگسیخته آسیب‌های اجتماعی از یک‌سو و محدود بودن امکانات و فرصت‌ها جهت کاهش این آسیب‌ها از سوی دیگر باعث گردید که مقام معظم رهبری پنج آسیب اجتماعی اولویت‌دار را در دستور کار قرار داده و بسیج امکانات ملی و مردمی را جهت رفع و کاهش آنها خواستار شوند. امیری این پنج آسیب اجتماعی را اعتیاد، حاشیه نشینی، نقاط بحرانی شهری، بحران اخلاقی و طلاق برشمرد.

فرماندار شیراز اضافه کرد: بسیار خرسندیم که پویش ملی «فصل سبز زندگی» به مدیریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و یک مؤسسه فرهنگی هنری و با همکاری دفتر امور زنان و خانواده فرمانداری، معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، اداره کل آموزش و پرورش و اداره بهزیستی در راستای منویات رهبری و سیاست‌های دولت با محوریت؛ اعتیاد، طلاق و خشونت‌های خانگی، آسیب‌های اجتماعی را به چالش کشیده و گامی در جهت کنترل و کاهش این آسیب‌ها برداشته است.

وی مجری بودن یک مؤسسه فرهنگی را از ویژگی‌های بارز این طرح برشمرد و یادآور شد: این مؤسسه با استفاده از فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی بخصوص فضای پر مخاطب "مجازی" سعی نموده با بهره گیری از زبان زیبا، نرم و ثأثیرگذار هنر بر کالبد خشن و سفت آسیب‌های اجتماعی رخنه کرده و در واقع به دنبال درمان آسیب‌های اجتماعی با استفاده از زبان هنر است.

امیری اظهار کرد: از آنجا که هنر بر تفکر، احساس و عاطفه مخاطبش تأثیر می‌گذارد، می‌توان آن را مهمترین محرک در تصمیم‌گیری و انتخاب سبک زندگی افراد دانست. بی شک هنر به عنوان تاثیرگذارترین ابزار برای فرهنگ سازی و درمان بسیاری از آسیب‌های موجود در جامعه بسیار مؤثر خواهد بود، زیرا در کالبد هنر؛ مهارتی نهفته است که می‌توان از طریق آن یا با زبان آن هر پیامی را به شکل ساده، سریع، روان و قابل فهم و درک برای اقشار مختلف جامعه انتقال داد.

فرماندار شیراز، پیوند تنگاتنگ بین هنر، نشاط و شادی و احساس رضایتمندی در افراد و در نهایت تأمین سلامت جسم و روح را بیانگر قدرت نرم این ابزار فرهنگی دانست.

فرماندار شیراز بر تداوم همکاری، کار تیمی و مشارکت مستمر دستگاه‌ها در این طرح تاکید و گفت: از دستگاه‌های اجرایی انتظار داریم تا در حوزه فرهنگی کارشناسانی را جهت تولید محتوا در حوزه‌های روانشناسی و خانواده معرفی کنند.

امیری در پایان با اشاره به اینکه مصوبات به ادارات، سازمانها و نهادها اعلام خواهد شد، عنوان کرد: اطلاع رسانی عمومی جامعه در فضای مجازی در حال انجام است و انتظار می‌رود صدا و سیما در این مسیر همراهی ویژه ای داشته باشد و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در راستای آگاهی و تبلیغات شهری و تلویزیونی به میدان بیایند و نهادها و ادارات نیز بارگزاری محتوی آموزشی در فضای‌های اجتماعی را با محتوای مناسب در دستور کار قرار دهند؛ در همین راستا، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای تولیدات و انتشار در مقاطع سنی خاص تلاش کند و کار تیمی همه دستگاه‌های امور اجتماعی بگونه مستمر اتقاق بیافتد و همکاری نواحی چهارگانه آموزش و پرورش نیز برای جلب مشارکت خانواده‌ها و فرزندان انجام شود.

کد خبر 5161217

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری شیراز فرهنگ و ارشاد فارس فرمانداری شیراز صابر سهرابی محمدرضا امیری ویروس کرونا کرمانشاه آمار کرونا شیوع کرونا گرگان بوشهر شیراز زلزله مشهد لیگ برتر فوتبال ایران انتخابات 1400 مجلس شورای اسلامی اردبیل شهرستان کرج فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان های مردم نهاد رشد آسیب های اجتماعی آسیب های اجتماعی دستگاه های اجرایی نهادهای فرهنگی فرماندار شیراز فرهنگی و هنری فضای مجازی مؤسسه فرهنگی فرهنگی هنری دستگاه ها سازمان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۰۱۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مطالعات جامعه‌شناسی فاجعه

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، فاجعه، خطر یا رخدادی است طبیعی یا توسط فن‌آوری ساخته انسان که در پی آن آسیب فیزیکی، تخریب، از دست دادن جان یا تغییر شدیدی به محیط زیست وارد می‌شود.

معصومه کمال‌ا‌لدینی (عضو گروه جامعه‌شناسی مصائب و بلایای طبیعی انجمن جامعه‌شناسی ایران) درپژوهشی با عنوان «تأملی بر مطالعات جامعه‌شناسی فاجعه» به واکاوی این موضوع پرداخته است که فاجعه در همە جوامع قابلیت اتفاق افتادن دارد، و زندگی انسان همیشه در طول تاریخ با بحران مواجه بوده است. فجایع و بحران‌هایی مثل جنگ، فقر، آتش سوزی‌های شهری و...با ورود به زندگی انسان‌ها وضعیت زندگی‌شان را دچار آشفتگی می‌کند. 

* پیامدهای فاجعه در جوامع انسانی

یکی از مهمترین پیامد‌های فجایع، مسائل و مشکلات اجتماعی است

به زعم این پژوهشگر امروزه مخاطرات طبیعی مثل، سیل، زلزله، خشک‌سالی و طوفان بر حسب عمق و شدت و وسعت و سطح مقاومت، آمادگی عینی و ذهنی جوامع و انسان‌ها و اقدامات پیش‌گیرانه با پیامد‌هایی فاجعه‌آمیز و بسیار متفاوت در جوامع انسانی همراه است.

او در ادامه می‌نویسد: تحقیقات جامعه‌شناسی نشان داده که یکی از مهمترین پیامد‌های فجایع، مسائل و مشکلات اجتماعی است. متخصصان علوم اجتماعی از منظری متفاوت با اندیشه‌مندان مهندسی و فنی به موضوع فجایع طبیعی می‌نگرند و فاجعه در این علم پدید‌ه‌ای اجتماعی تعریف می‌شود که از ساختار‌های اجتماعی و اقتصادی تأثیرپذیر است و با خود اختلالات اجتماعی نیز به دنبال دارد.

* جامعه‌شناسی فاجعه

کمال‌ا‌لدینی در این مقاله با اشاره به مطالعات انجام شده در عرصه جامعه شناسی فاجعه می‌نویسد: پژوهش‌هایی که از سال ۱۹۲۰ میلادی در جهان با تحقیقات پرینس و سوروکین و سپس کوارنتلی مطرح شد، امروزه اندیشه‌مندان اجتماعی را به مطرح شدن گرایشی جدید از جامعه‌شناسی با نام جامعه‌شناسی فاجعه سوق داده که به مطالعه عوامل اجتماعی، فرهنگی و پیامد‌های آن بر رفتار‌های انسان‌های آسیب‌پذیر و آسیب‌دیده و فعالیت‌های سازمان‌های امدادرسانی می‌پردازد. 

جامعه‌شناسی فاجعه به مطالعه عوامل اجتماعی، فرهنگی و پیامد‌های آن بر رفتار‌های انسان‌های آسیب‌پذیر و آسیب دیده و فعالیت‌های سازمان‌های امدادرسانی می‌پردازد

او می‌نویسد گروه جامعه‌شناسی فاجعه یا مصائب اجتماعی در ایران عمری کوتاه دارد و از سال ۱۳۶۹ پس از فاجعه زلزله منجیل آغاز و در سال ۱۳۸۲ با وقوع زلزله بم به اوج فعالیت خود رسید.

به زعم کمال‌ا‌لدینی نشر مقاله‌های تحقیقی علمی و بررسی آثار جامعه‌شناسان، هر چند اندک، در گسترش و کارآمد شدن این گرایش در نظام دانشگاهی ایران و سازمان مدیریت بحران تأثیر مهمی دارد، و در زمینه‌های مختلفی به توصیف مختصات گوناگون اجتماع حادثه دیده می‌پردازد.

این پژوهشگر در نهایت با اشاره به این موضوع که تحلیل رابطە بین متغیر‌های گوناگون، محدودیت‌ها، ظرفیت‌ها و اسطوره‌زدایی از رفتار مردم مصیبت‌دیده و خنثی کردن پندار‌های ناروا، ایجاد مدیریت مردمی و خردمندانه در زمان فاجعه می‌پردازد و به مدیریت بحران کمک می‌کند.

در انتها لازم به ذکر است که در کنار سایر حوزه‌های مطالعاتی، پژوهش‌های متعددی توسط محققان علوم اجتماعی و به صورتی محدودتر توسط جامعه‌شناسان در چند دهە گذشته انجام گرفته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تاثیر فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • تاثیر فرهنگ فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • زمینه‌های فرهنگ‌سازی حجاب؛ گرایش ذاتی به حیا و خانواده‌دوستی
  • پویش مشهد مهربان مشارکتی مردمی برای احیای زندگی آسیب‌دیدگان
  • شعر طنز یک اقدام بدیع در دستگاه قضا است
  • واکاوی ابعاد مختلف مصوبه اخیر مجلس برای تعطیلات آخر هفته
  • اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی ویژه خانواده و بانوان در البرز
  • تشکیل شورای تأمین فرهنگی در استان قزوین
  • مطالعات جامعه‌شناسی فاجعه
  • قدیمی‌ترین نقشه بازترسیم شده بافت تاریخی شیراز رونمایی شد