Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از داراب، صنایع دستی به عنوان یکی از عناصر اثرگذار در زیست بوم و دربردارنده ارزشهای غنی و میراثی هر منطقه است که در جذب و رونق‌بخشی به گردشگری تاثیر محوری خود را دارد.

تولید و عرضه صنایع دستی علاوه بر توجه به المان‌های مورد نظر در جوامع بومی، در رونق بخشی به اقتصاد منطقه نیز تاثیرگذار است و می‌تواند درآمدزایی مستمری را برای شهر یا روستای صاحب اثر به دنبال داشته باشد که در این میان توجه به ابتکارات و ایده‌های خلاق هموارکننده مسیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مجال به صنایع دستی بومی شهرستان داراب و تاثیر آن در رونق‌بخشی به گردشگری روستامحور می‌پردازیم.

۲۰ رشته از صنایع دستی داراب دارای کد رشته هستند

مطابق تایید وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، ۳۵۰ رشته صنایع دستی دارای کد رشته بوده و در این مجموعه به رسمیت شناخته می‌شوند که از این تعداد، ۲۰ رشته صنایع دستی بومی شهرستان داراب هستند.

گلیم‌بافی، حصیربافی، بافت پوشاک سنتی و... که خاستگاه آنها در نوایگان، لایزنگان، مروارید و بخش فورگ است به عنوان بخشی از صنایع دستی اصلی داراب و نمادهای بومی این منطقه به شمار می‌روند.

صنایع دستی داراب که متاثر از آداب و سنن بومی جوامع محلی و اقلیم منطقه است، با توجه به گذر زمان، تغییر شرایط اجتماعی و فرهنگ محلی، تغییر کاربردی داشته و نیازهای روز جامعه هدف را در بر گرفته است.

به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری داراب، در حال حاضر حدود سه هزار نفر در شهرستان داراب در حیطه صنایع دستی فعالیت دارند که از این تعداد ۸۰۰ نفر کارت صنایع دستی و مدرک آموزشی یک رشته هنری را به خود اختصاص داده‌‌اند.

داوود مرادی در گفتگو با خبرنگار فارس با اشاره به مزایای کارت صنایع دستی می‌گوید: هنرمندان در قبال دریافت این کارت، یارانه‌ای دریافت می‌کردند که  برای که هزینه بیمه ‌را برای آنها کاهش می‌داد اما اخیراً یارانه این پرداخت نمی‌شود هرچند در بیمه عشایری و روستایی هنوز این مزیت برقرار است.

وی ادامه می‌دهد: همچنین از دیگر مزایا می‌توان به تأسیس کارگاه، برپایی دوره‌های آموزشی، حضور در نمایشگاه‌های ملی و بین المللی، اعطای نشان ملی و دریافت وام و تسهیلات اشاره کرد.

تاثیر و تاثر متقابل اقلیم منطقه بر صنایع دستی

مرادی با اشاره به صنایع‌دستی بومی شهرستان داراب می‌گوید: گلیم‌بافی، قالی‌بافی، حصیربافی، پوشاک سنتی و... بخشی از هنرهای بومی شاخص در داراب است که متولی قالی‌بافی طی یک دهه اخیر، مجموعه صنعت و معدن بوده و از حوزه میراث فرهنگی خارج است.

 رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری داراب بیان می‌کند: گلیم‌بافی به ویژه گلیم شری از هنرهای بومی داراب است که در گذشته با استفاده از برش زدن لباسهای کهنه به صورت نواری، الیاف تهیه کرده و با آن گلیم می بافتند همچنین گلیم‌بافی با طرح مرینوس که خاستگاه آن سیرجان و کرمان است و به گلیپ پیچ معروف بوده، در داراب نیز بافته می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: حصیربافی نیز یکی از هنرهای بومی فورگ است و با توجه به اقلیم منطقه، با استفاده از طناب، برگ نخل و... ظروف و وسایل تزیینی ساخته می‌شود که در گذر زمان، تغییر کاربردی داده و اکنون بیشتر به عنوان وسایل زینتی و تزئینی در قالب هفت‌سین، پوشش گلدان، سبد و... تولید می‌شود و متقاضی‌های بسیاری دارد.

مرادی می‌گوید: از هنرهایی نظیر مکرومه‌بافی نیز جهت استفاده در تزیینات جهیزیه استقبال می‌شود همچنین پوشاک سنتی با قلاب دومیل و... از دیگر تولیدات مورد توجه است.

وی بیان می‌کند: شاخص‌هایی که برای ارزیابی یک هنر بومی مدنظر وزارت میراث فرهنگی است، طبیعی و بومی بودن متریال و الیافی است که در آن هنر-صنعت به کار گرفته می‌شود.

مرادی می‌افزاید: تعداد و کیفیت فعالیت هنرمندان منطقه نیز از موارد دیگری است که در ارزیابی در نظر گرفته می‌شود و در ارائه ک

 رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری داراب اظهار می‌دارد: اصل هنر همان است اما ممکن است در طول زمان تغییراتی کرده باشد، هر چند تولیدات بومی به واسطه پیشینه تاریخی، در آیین هایی مورد استفاده قرار گرفته که بیشتر ریشه در زادبوم منطقه دارد.

وی با اشاره به اینکه تا پیش از دوران کرونا بازارچه‌های هفتگی در خانه سوخکیان برگزار می‌شد، ادامه می دهد: امسال نیز در دهه فجر، نمایشگاهی درون سازمانی با رعایت پروتکل‌ها برگزار شد که آثار عروسک‌سازی، معرق، منبت، پوشاک سنتی، نقاشی روی سفال و... در این نمایشگاه به نمایش درآمد همچنین کارگاه‌های صنایع دستی روزهای زوج در خانه سوخکیان مستقر هستند.

ابزار بومی، در جذب گردشگران مکمل یکدیگر هستند

مرادی با اشاره به تاثیر صنایع‌دستی بومی در رونق گردشگری روستامحور می‌گ ابزار بومی مکمل یکدیگر بوده و به همین دلیل مجموعه صنایع دستی و گردشگری در چارت اداری طی سال‌های قبل ادغام شده است.

وی می‌گوید: بافت روستا، جاذبه‌های طبیعی، سوغات محلی و صنایع بومی در اصل یک پکیج منسجم را تشکیل می‌دهند چرا که جاذبه‌های هر منطقه، نماد آن روستا است.

مرادی اضافه می‌کند: گلیم و فرش دستبافت روستایی، هدیه ماندگار است که مورد توجه گردشگران به ویژه تورهای خارجی قرار می‌گیرد البته محصولات کشاورزی و خوراک‌های بومی نیز مورد توجه است اما هنرهای دستی نظیر گلیم و فرش ماندگاری بالایی دارد.

مرادی متذکر می‌شود: به صنعتگران هنرمند توصیه می‌کنیم انتظار استقبال عمومی گسترده را از نمایشگاه‌ها نداشته باشند چرا که مخاطب آنها باید سرچشمه‌ای از هنر و قریحه داشته باشد تا در نمایشگاه‌های صنایع دستی حضور یابد و آثار آنها را خریداری کند.

وی با اشاره به شیوه‌های معرفی صنایع دستی بومی داراب به سایر نقاط کشور می‌گوید: علاوه بر برپایی نمایشگاه‌ها و عرضه تولیدات در آنجا، اهدای صنایع بومی داراب به مسئولان ملی که در شهرستان حضور می‌یابند، معرفی بهتر جاذبه‌های بومی شهرستان را به دنبال دارد.

این مسئول خاطرنشان می‌کند: جهت پرداختن به نمادهای بومی در المان‌ شهری، پیشنهادها و تعاملاتی با شهرداری داشتیم و انتظارات خود در حیطه گردشگری را طی جلساتی در شورای شهر مطرح کرده‌ایم.

مرادی با اشاره به وضعیت هنرمندان خسارت‌دیده از کرونا گفت: اسامی حدود ۳۰۰ نفر از هنرمندان آسیب‌دیده را به میراث فرهنگی استان ارسال کردیم و هنرمندان پس از مراجعه به سامانه کارا،  مشخصات خود را ثبت کرده که تعدادی از آنها مبلغ ۶ میلیون تومان جهت جبران ضرر و زیان ناشی از شیوع کرونا، دریافت کردند.

وی تصریح می‌کند: هنرمند صنایع‌دستی هنوز به خودباوری نرسیده و به عنوان یک شغل مستقل به هنر خود نگاه نمی کند تا از آن درآمدزایی مستمری داشته باشد البته افرادی هم در داراب داریم که کارگاه فعالی دارند یا هنر آنها در سطح کشور مطرح است اما تعدادشان اندک می‌باشد.

تاثیر تولیدات بومی روستا در جذب گردشگران

صغری اسدی هنرمندی است از خطه فورگ که با گفتگو کردیم.

وی که در زمینه هنر بومی حصیربافی فعالیت می‌کند، در یکی از روستاهای فورگ، کارگاهی تأسیس کرده و ۸ نفر تحت نظارت او به این کار اشتغال دارند.

اسدی با اشاره به گردشگری روستامحور می‌گوید: تولیدات بومی در جذب گردشگران و توجه به جاذبه‌های گردشگری روستا تاثیر خاص خود را دارند و تا قبل از شیوع کرونا، شاهد حضور گردشگران در منطقه بودیم که اکنون به دلیل وضعیت فعلی این میزان کاهش یافته است.

وی با اشاره به صدور و فروش تولیدات کارگاه خود به کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌گوید: به دلیل شرایط فعلی، سفارش‌ها کمتر شده و خسارت‌هایی را از این شرایط متحمل شده‌ایم و حمایت خاصی نیز صورت نگرفته است.

این بانوی هنرمند با اشاره به فعالیتهای آموزشی خود بیان می‌کند: به خاطر شرایط هنر حصیربافی، آموزش به صورت خصوصی و در قالب کلاس‌های تک نفره برگزار می‌شود و در هر دوره، حداکثر ۱۰ نفر تحت آموزش قرار می‌گیرند البته میزان استقبال عمومی از تولیدات ما نیز مناسب است.

اسدی با اشاره به اقلیم و آب و هوای منطقه و تاثیر آن در هنر حصیربافی خاطرنشان می‌کند: با توجه به هوای شرجی و گرمای تابستان در بخش فورگ، حصیربافی یکی از هنرهایی است که می‌تواند در تطابق زندگی مردم با اقلیم موثر باشد.

به گزارش فارس، توجه به صنایع دستی به عنوان هنری بومی و حمایت از هنرمندان این عرصه که بی ادعا و پرتلاش به اجرای ایده‌های خود می پردازند، ضرورتی است که می‌تواند رونق‌بخش گردشگری منطقه به ویژه اقتصاد جوامع محلی باشد.

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: صنایع دستی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری صنایع دستی بومی شهرستان داراب گردشگری روستا بومی شهرستان نمایشگاه ها پوشاک سنتی گلیم بافی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۰۱۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش بین‌المللی راه ابریشم در استان کرمان برگزار می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان، گفت: نیمه دوم مهرماه همایش بین‌المللی راه ابریشم در استان کرمان برگزار می‌شود و در آن بزرگ‌ترین شبکه اقتصادی بین سه قاره مورد تاکید است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، سعید شاهرخی صبح امروز در نشست فعالان اقتصادی استان کرمان با آندری ژیلتسوف سرکنسول روسیه در اصفهان که در سالن کنفرانس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان برگزار شد، اظهار داشت: تقویت توسعه دیپلماسی همه جانبه بین دو کشور روسیه و ایران ضرورت دارد.

وی با اشاره به اینکه استان کرمان یکی از استان‌هایی است که برای تقویت این روابط ظرفیت‌های زیادی دارد، گفت: کرمان ظرفیت‌های گردشگری زیادی دارد که باید از نزدیک آنها را دید و از تماشای آن لذت برد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با بیان اینکه صدور روادید گردشگری ایران و روسیه لغو شده که باید برقرار شود، افزود: باید بستر حضور گردشگران روسیه به ایران تسهیل شود.

وی با اشاره به اینکه ما در استان کرمان این آمادگی را داریم تا از گردشگران روسیه استقبال و پذیرایی کنیم، گفت: در نمایشگاه‌هایی که در کشور روسیه دایر شده است رتبه اول را غرفه‌های کرمانی کسب کردند.

شاهرخی با بیان اینکه در نیمه دوم مهرماه همایش بین‌المللی راه ابریشم در استان کرمان برگزار می‌شود، افزود: این همایش دو روزه است و در آن بزرگ‌ترین شبکه اقتصادی بین سه قاره مورد تاکید است.

وی بیان کرد: محتواهایی با زبان روسی تولید شده که می‌توان آنها را در شبکه‌های تلویزیونی روسیه پخش کرد تا مردم روسیه با ظرفیت‌های گردشگری و تاریخی استان کرمان آشنا شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با بیان اینکه استان کرمان رتبه نخست آثار تاریخی و باستانی ایران به خود اختصاص داده است، گفت: بیش از هفت هزار اثر تاریخی در کرمان وجود دارد که از این تعداد 700 اثر ثبت ملی شده است.

وی با اشاره به اینکه در استان کرمان 10 اثر ثبت جهانی داریم، ادامه داد: صنایع دستی بی‌نظیری در این استان تولید می‌شود و 60 رشته صنایع دستی در استان کرمان وجود دارد.

انتهای پیام/511/

دیگر خبرها

  • پایان نمایشگاه توانمندی‌های بانوان منطقه آزاد ماکو
  • موافقت با 14 طرح سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری در گلستان
  • ثبت بیش از ۲۶ میلیون نفر بازدید از اماکن گردشگری خوزستان
  • ۱۸میلیارد تومان صرف مرمت بناهای تاریخی کردستان شد
  • ورود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر به کردستان
  • پنج رویداد فرهنگی کردستان ثبت ملی شد
  • ۳۵۰ میلیارد ریال تسهیلات به هنرمندان صنایع‌دستی خراسان جنوبی پرداخت شد
  • همایش بین‌المللی راه ابریشم در استان کرمان برگزار می‌شود
  • کشف بیش از ۳۰ شی عتیقه از قاچاقچیان در رودبار
  • پرداخت ۳۵۰ میلیارد وام به هنرمندان صنایع دستی خراسان جنوبی