Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-18@09:39:01 GMT

محکومیت 37 میلیون دلاری آمریکا به نفع ایران نهایی شد

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۰۲۱۰۵

محکومیت 37 میلیون دلاری آمریکا به نفع ایران نهایی شد

به گزارش جماران؛ مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری که وظیفه مدیریت و هماهنگی تمامی دعاوی بین المللی دولت و دستگاههای دولتی را بر عهده دارد:

دیوان داوری دعاوی ایران و ایالات متحده مستقر در شهر لاهه، دولت آمریکا را به موجب حکمی به پرداخت خسارت مالی و استرداد بعضی از اموال متعلق به دولت و دستگاه‌های دولتی ایران محکوم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این حکم دیوان شکایت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه دولت آمریکا بر خلاف تعهدات آن کشور در بیانیه های الجزایر با وضع مقررات خزانه‌داری در تاریخ 26 فوریه 1981 مانع از انتقال یا تاخیر در انتقال بخشی از اموال متعلق به ایران پس از انعقاد بیانیه ها شده است، وارد دانسته و مقرر کرد که  دولت آمریکا نسبت به انتقال اموال باقیمانده در آمریکا اقدام کرده و یا خسارات ایران را جبران نماید. 

شکایت جمهوری اسلامی ایران در این پرونده در سال 1982 نزد دیوان مطرح شده و دیوان در سال 1992 بدواً طی حکمی اصول و چهارچوب مسئولیت ایالات متحده  را به علت ایجاد مانع و قصور در انتقال اموال ایران تعیین کرده بود.

پس از این مرحله دیوان به منظور صدور حکم نهایی در خصوص موارد تخلف ایالات متحده و تعیین میزان خسارت ایران رسیدگی به پرونده را ادامه داد و طرفین را به تبادل لوایح دعوت نمود. این دور از تبادل لوایح در سال 2011 به پایان رسید و جلسات رسیدگی دیوان نیز در یک بازه زمانی 47 روزه از 15 مهر 1392 تا 28 آذر 1393 برگزار شد. 

پس از برگزاری جلسات استماع و شور، دیوان داوری در اواخر اسفند 1398 رای نهایی خود را در محکومیت ایالات متحده به دلیل عدم انتقال یا تاخیر در انتقال اموال موضوع دعوی صادر کرد وادعای ایران نسبت به بخشی از اموال مختلف مورد ادعا یا خسارات وارده ثابت تشخیص داده شد. به موجب این حکم دولت آمریکا به پرداخت مبلغی در حدود 29 میلیون دلار (69/29115971 دلار ) بابت مجموع اصل محکومٌ‌به و بهره متعلقه تا زمان صدور حکم به نفع ایران محکوم شده است.

 همچنین در مورد بخشی از اموال یعنی ادوات موسیقی متعلق به سازمان صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که دارای ارزش تاریخی هستند، ایالات متحده محکوم به استرداد آن اقلام به ایران گردیده است. در این مورد دیوان مهلت معینی تعیین کرد تا چنانچه ایالات متحده پس از انقضای آن مهلت اموال را مسترد نکند، 

مبلغی در حدود 8 میلیون دلار بابت ارزش اموال (43/7882829 دلار) به مجموع محکومیت فوق‌الذکر اضافه شده و جمع کل محکومٌ‌به بالغ بر حدود 37 میلیون دلار (12/36998801 دلار) می گردد. علاوه بر مبالغ فوق، در صورت تاخیر در اجرای حکم دیوان ایالات متحده را موظف نموده است تا بهره پس از صدور حکم را از تاریخ صدور حکم تا تاریخ پرداخت محکومٌ‌به توسط ایالات متحده بر مبنای نرخ پایه بهره بانکی در آمریکا به ایران پرداخت نماید.

 لازم به ذکر است که رسیدگی به باقیمانده ادعای ایران در مورد سایر اموال موضوع این پرونده، به منظور اجتناب از تعارض با پرونده های دیگر تحت رسیدگی در دیوان، به مراحل بعد موکول شده است.

پس از صدور حکم مذکور، ایالات متحده با استناد به قواعد رسیدگی دیوان درخواست کرد که در بعضی از بخشهای حکم دیوان رای صادره علیه آمریکا را اصلاح نماید.

در اثر رسیدگی به این درخواست و پس از ارائه لوایح از سوی طرفین، دیوان ضمن رد بخش اعظم درخواست ایالات متحده برخی از محاسبات و ایرادات نگارشی موجود در حکم را تصحیح نمود و پس از اصلاح محاسبات در مجموع حدود 23000 دلار از کل محکومٌ‌به صادره به نفع خوانده را کاهش داد. با اصلاحات انجام شده حکم صادره در این پرونده به طور کامل اکنون در مرحله اجرا قرار دارد و ایالات متحده باید نسبت به اجرای حکم در اسرع وقت اقدام نماید. 

در پایان به منظور رفع هرگونه ابهام باید متذکر شد که دیوان داوری دعاوی ایران و ایالات متحده نهادی مستقل از دیوان بین‌المللی دادگستری در شهر لاهه می‌باشد که از سال 1981 در پی امضای بیانیه‌های الجزایر تشکیل و به اختلافات میان دو دولت در رابطه با آن بیانیه‌ها رسیدگی می‌کند. 

در این دیوان داوری مجموعاً 9 داور (سه داور از سوی هر یک از طرفین و سه داور از کشور‌های ثالث) حضور داشته و به دعاوی مطروحه رسیدگی می‌کنند.

بنابراین پرونده مذکور و حکم صادره در آن کاملاً مستقل و مجزا از دو شکایت دیگر ایران علیه ایالات متحده نزد دیوان بین‌المللی دادگستری است که در سالهای 2016 و 2018 طرح شده و هم اکنون در حال رسیدگی است.

منبع: جماران

کلیدواژه: جشنواره فیلم فجر سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 دادگاه لاهه شکایت ایران از آمریکا شکایت ایران از آمریکا به دادگاه لاهه دادگاه لاهه ایران دادگاه لاهه ایران و آمریکا دادگاه لاهه تحریم های ایران جشنواره فیلم فجر سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 ایالات متحده میلیون دلار دولت آمریکا دیوان داوری بین المللی صدور حکم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۰۲۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عراق نگران است منطقه به جنگ گسترده‌تری کشیده شود 

محمد علی تمیم، معاون نخست وزیرعراق، امروز دوشنبه، همزمان با آغاز گفتگو‌ها در مورد روابط پیچیده آمریکا و عراق در واشنگتن، گفت که عراق از همه طرف‌ها خواسته تا در بحبوحه تنش‌های فزاینده بین ایران و اسرائیل خویشتنداری نشان دهند.

این دیدار‌ها در حالی برگزار می‌شود که رژیم صهیونیستی پاسخ خود را به حمله تلافی جویانه موشکی و پهپادی آخر هفته ایران می‌سنجد و ایالات متحده و اروپا بر خویشتنداری تاکید می‌کنند.

تمیم که به همراه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، ریاست جلسه کمیته عالی هماهنگی آمریکا و عراق را بر عهده داشت، گفت که عراق نگران است که منطقه "به جنگ گسترده‌تری کشیده شود و امنیت بین‌المللی را تهدید خواهد کرد".

وی گفت: «بنابراین ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که خویشتن‌داری کنند و به قوانین دیپلماتیک و بین‌المللی احترام بگذارند».

عراق متحد نادری برای واشنگتن و تهران است. حریم هوایی عراق مسیر اصلی حمله بی‌سابقه هواپیما‌های بدون سرنشین و موشک‌های بالستیک ایران به اسرائیل بود و مقامات عراقی می‌گویند ایران پیش از این حمله به آنها و سایر کشور‌های منطقه اطلاع داده است.

هیئتی به ریاست محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، امروز دوشنبه با مقامات واشنگتن از جمله جو بایدن، رئیس جمهور و لوید آستین، وزیر دفاع دیدار خواهد کرد.

ایالات متحده و دیگر مقامات غربی از طرح‌های اصلاحات اقتصادی ارائه شده توسط السودانی استقبال کرده‌اند.

واشنگتن و بغداد در حال مذاکره بر سر پایان دادن به ائتلاف نظامی به رهبری ایالات متحده در این کشور هستند، اگرچه کمیته عالی هماهنگی موظف است در مورد سایر جنبه‌های این روابط از جمله روابط اقتصادی بحث کند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • آمریکا بازهم در خاورمیانه آتش به پا کرده است
  • آمریکا مجددا در خاورمیانه آتش به پا کرده است
  • تشدید تنش با ایران به نفع آمریکا و اسرائیل نیست
  • جدیدترین جهت گیری پنتاگون درباره حمله ایران
  • وزیر دفاع آمریکا: ایالات متحده به دنبال تشدید تنش نیست
  • میدل‌ایست‌آی: حمله ایران، ضعف اسرائیل را آشکار کرد
  • وزارت دفاع آمریکا: به دنبال درگیری با ایران نیستیم
  • پنتاگون: آمریکا به دنبال درگیری با ایران نیست
  • هشدار ایران به ایالات متحده آمریکا
  • عراق نگران است منطقه به جنگ گسترده‌تری کشیده شود