Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرآنلاین از خراسان جنوبی :  شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی بر اساس مصوبه ‌‏شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی، الحاق دانشگاه صنعتی بیرجند به دانشگاه بیرجند را با عنوان «دانشـگاه بیرجند - پردیس ‌‏صنعتی بیرجند» تصویب کرد.‏

وی گفت: در نامه ابلاغی این مصوبه از سوی علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به رئیس دانشگاه معین استان خراسـان جنوبی و نماینـده وزارت علوم، تحقیقـات و فنـاوری در این اسـتان آمده است: در اجرای مـاده ۳ مصوبه سـیاست‌هـا و ضوابـط اجرایی حـاکم بر آمـایش آموزش عـالی در جمهوری ‌اسلامی ایران مصوب جلسه ۷۷۶ مورخ ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی، موضـوع سامانـدهی مؤسـسات ‌آموزش عـالی اسـتان خراسـان جنوبی در جلسه ۹۲۶ تاریخ ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ شورای گسترش و برنـامه‌ریزی آموزش ‌عـالی مورد بررسـی قرار گرفت و الحاق دانشـگاه صـنعتی بیرجند به دانشـگاه بیرجند با عنوان «دانشـگاه بیرجند - ‌پردیس ‌صنعتی بیرجند» به تصویب رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتشار این خبر در روزهای اخیر واکنش‌هایی را در مخالفت با الحاق دانشگاه صنعتی بیرجند به دانشگاه بیرجند در پی داشته است.

احمد خامسان ظهر امروز در نشست خبری درباره اجرای طرح آمایش آموزش عالی در خراسان جنوبی اظهار داشت: اجرای این طرح در استان از نظر زمانی و مکانی مناسب نبوده و منتظر هستیم که تصمیم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این مورد ارسال شود اما بعید می‌دانیم‌ الحاق به این سرعت انجام شود.

وی گفت: اینکه طرح الحاق به صورت پایلوت اول در خراسان جنوبی انجام می‌شود، نادرست است و تاکنون طرح به هشت استان ابلاغ شده است و براساس طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی تعداد دانشگاه‌های کشور طبق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی کاهش پیدا خواهد کرد و اجازه نمی‌دهیم خراسان جنوبی اولین استان باشد.

رئیس دانشگاه بیرجند با بیان اینکه در طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی قرار است تعدادی از اختیاراتی که در کشور است به دانشگاه مادر استان تفویض شود و رئیس دانشگاه مادر ‌شورایی را تشکیل دهد تا بار ستادی آموزش عالی کاهش یابد افزود: ردیف‌های بودجه‌ای با الحاق دانشگاه حذف نمی‌شود و هیچ کارمند و عضو هیئت علمی هم اخراج نخواهند شد.

خامسان با اشاره به سخنان نماینده مردم، بیرجند درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی افزود: اینکه این طرح در سراسر کشور به صورت همزمان یا از استان‌های بزرگتر شود کار درستی است اما براساس طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی تعداد دانشگاه‌های کشور طبق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی کاهش پیدا خواهد کرد و اجازه نمی‌دهیم خراسان جنوبی اولین استان باشد.

وی با بیان این‌که این الحاق به معنای تعطیلی و اخراج ‌کسی نیست بلکه ارتقای کیفیت آموزشی را در نظر دارد اظهار داشت: برخی دانشگاه‌های اقماری به دلیل نبود دانشجو تعطیل شده یا در حال تعطیلی است و وزارت علوم تلاش می‌کند موسسات کوچکتر را با اتصال به دانشگاه مادر ارتقا دهد.

 رئیس دانشگاه بیرجند گفت: هدف اصلی این طرح تقویت و ارتقای کیفی مؤسسات آموزش عالی است و وقتی کاهش تمایل به آموزش عالی را در کشور شاهد هستیم باید این ساماندهی انجام شود.

وی با بیان این‌که برخی افراد گفتند با ادغام دانشگاه صنعتی جلوی توسعه استان گرفته می‌شود افزود: توسعه استان با گسترش آموزش عالی انجام نمی‌شود بلکه با داشتن آموزش عالی با کیفیت محقق خواهد شد.

خامسان افزود: براساس مقتضیات جمعیت دانشجویی و ‌میل به آموزش هزاران ساعت کار تخصصی در شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شده و طرح آمایش براساس پیش بینی جمعیت کشور و میل به آموزش عالی حکم کرده که آموزش عالی در ۴۳ موسسه ساماندهی شود.

وی ادامه داد: وزارت علوم ملزم به اجرای قوانین مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است بنابراین اصل ساماندهی بر مبنای همین موارد است.

 رئیس دانشگاه بیرجند با بیان اینکه تعدادی از همکاران در دانشگاه صنعتی بیرجند موافق این طرح هستند افزود: البته برای ابلاغ این دستورالعمل حتی با رئیس دانشگاه و استانداری هم هماهنگی نشده بود و این گلایه‌مندی به وزارتخانه طی تماس تلفنی ابلاغ شد.

ظهر امروز همچنین در اقدامی تعداد زیادی از دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه صنعتی بیرجند با تجمع در استانداری مخالفت خود را از این موضوع اعلام کردند. استاندار خراسان جنوبی نیز در شورای اداری شهرستان درمیان مخالفت خود را با ادغام دانشگاه‌های استان اعلام کرد.

48

کد خبر 1492170

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان خراسان جنوبی شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشگاه صنعتی بیرجند دانشگاه بیرجند رئیس دانشگاه خراسان جنوبی وزارت علوم آموزش عالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۰۲۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰ دانشگاه برتر رتبه بندی ملی ISC مورد حمایت ویژه قرار می‌گیرند

احمد فاضل زاده گفت: نتایج رتبه بندی دانشگاه‌ها، در رقابت پذیری و برخورداری از منابع و تسهیلات حمایتی حائز اهمیت است.

او ادامه داد: معیار‌های جدید رتبه بندی ملی دانشگاه‌های کشور (ISC) که اسفندماه گذشته در کارگروه رتبه بندی و جلسه شماره ۹۷۲ شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصویب شد و ملاک رتبه‌بندی سال ۱۴۰۳ قرار می‌گیرد و به زودی پرسشنامه‌های مربوط به رتبه بندی امسال در اختیار دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی قرار خواهد گرفت.

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام عنوان کرد: در معیار‌های جدیدرتبه بندی، به گفتمان انقلاب اسلامی در دانشگاه ها، مرجعیت علمی و فناوری کشور در سطح بین المللی و پاسخگو بودن دانشگاه‌ها به حل مسائل کشور توجه ویژه‌ای شده است.

فاضل زاده اضافه کرد: معیار‌های ۶ گانه رتبه‌بندی مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام شامل آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری، مرجعیت و دیپلماسی علمی و فناوری، فرهنگی- اجتماعی و دانشجویی و مدیریت و بهره وری است.

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام اظهار کرد: امروزه دانشگاه‌ها به عنوان نهاد‌های ارزش‌آفرین اجتماعی و اقتصادی، یکی از مهمترین و موثرترین ارکان در اقتصاد دانش بنیان به شمار می‌روند؛ بنابراین رتبه بندی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی از مهمترین دغدغه‌های سیاست‌گذاران حوزه علم و فناوری است.

او ادامه داد: رتبه بندی‌های علمی علاوه بر اطلاع رسانی به جامعه در مورد عملکرد دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، به مقایسه بین دانشگاه‌ها می‌پردازند. دانشگاه‌ها از نتایج رتبه بندی‌ها برای تعیین اهداف، برندسازی و تبلیغ خود به منظور جذب دانشجو، استادان و پژوهشگران برجسته استفاده می‌کنند.

رئیس مؤسسه ISC گفت: این موسسه همواره همکاری و تعامل سازنده‌ای با شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، سازمان برنامه و بودجه کشور و سایر نهاد‌های سیاستگذار علم و فناوری دارد و شاخص‌های مورد نیاز را در بحث بهره وری دانشگاه‌ها در تولید علم و فناوری ارائه می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • آیا امسال سال تحصیلی جدید از ۱۰ شهریور آغاز می شود؟!
  • تدابیر جمهوری اسلامی، مانع مهندسی‌های دشمن است
  • صفحه نخست روزنامه خراسان جنوبی - دوشنبه ۳ اردیبهشت
  • پزشکان موسسه محکم از امروز در بیرجند آغاز به کار کردند
  • خط و نشان آموزش و پرورش برای معلم بلاگرها
  • نگرانی از حضور صلواتی دانشجویان در دانشگاه فنی و حرفه‌ای/ دانشگاه علمی کاربردی با دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادغام می شود؟
  • ۱۳۰۰ نفر از دوره‌های آموزشی صنایع دستی بهره‌مند شدند
  • آغاز نهضت فیبرکشی در خراسان جنوبی/نسل ۵ اینترنت به استان می آید؟
  • رقابت ۱۴۹۰۰ داوطلب در آزمون سراسری نوبت اول در خراسان جنوبی
  • ۳۰ دانشگاه برتر رتبه بندی ملی ISC مورد حمایت ویژه قرار می‌گیرند