Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین «استقامت» از روز ۱۸ فوریه پس از فرود موفقیت‌آمیزش روی مریخ در حال وارسی دقیق هفت وسیله علمی‌ و سیستم‌های فرعی گوناگونش بوده است. برای مثال «استقامت» آنچنانکه عکس‌های گرفته شده بوسیله دوربین‌های راهیابی این ربات شش چرخ نشان می‌دهند، تازه حسگر بادش را به کار گرفته است.

حسگر باد بخشی از ایستگاه هواشناسی «استقامت» است که «تحلیل‌گر دینامیک محیط مریخ» (MEDA) نامیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ابزار دمای هوا، رطوبت، پرتوتابی، گردوغبار و باد را در محل فرود «استقامت» یعنی در دهانه جزرو پایش می‌کند. جزرو حفره‌ای به قطر ۴۵ کیلومتر در زمی است که محل یک دریاچه عمق و دلتای رودخانه در گذشته باستانی بوده است.

 «استقامت» قلب ماموریت ۲.۷ میلیارد دلاری مریخ ۲۰۲۰ ناسا است که به دنبال نشانه‌های حیات درون دهانه جزرو و گردآوری و ذخیره‌کردن نمونه‌های برای بازگشت در آینده به زمین است. اما گردآوری نمونه‌ها بلافاصله پس از بیدار شدن و به راه افتادن «استفامت» انجام نمی‌شود؛ نخستین کار مهم «استقامت» یافتن یک میدان هوایی است که بالگرد کوچک همراهش بتواند در آن پرواز کند.

این بالگرد ۱.۸ کیلوگرمی که نام آن «نبوغ» (Ingenuity) گذاشته‌اند، متصل به شکم استقامت به مریخ سفرکرد. «نبوغ» نهایتا در این میدان هوایی به کار گرفته خواهد شدد و نخستین پرواز یک بالگرد در دنیایی فراسوی کره زمین را انجام خواهد داد تا کارآمدی فناوری را نشان دهد که می‌تواند راه برای یک راهبرد کلی جدید اکتشاف مریخ بگشاید.

پروازهای «نبوغ» احتمالا در این بهار انجام خواهد شد و کارهای علمی و نمونه‌برداری احتمالا زودتر از تابستان شروع نخواهد شد.

اما روزهای اول «استقامت» روی مریخ اصلا ملال‌آور نیست. گروه هدایت‌کننده «استقامت» تاکنون بیش از ۶۳۰۰ عکس گرفته شده بوسیله آن از «جزرو» را منتشر کرده‌اند که بسیاری از آنها عکس‌های فوق‌العاده با وضوح بالا هستند که سیستم دوربین Mastercam-Z آن گرفته است.

کد خبر 588648 برچسب‌ها مریخ ناسا فضاپیما - کاوشگر

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: مریخ ناسا فضاپیما کاوشگر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۰۳۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هند بالگرد تهاجمی مونتاژ می‌کند


به گزارش تابناک به نقل از خبرآنلاین، براساس گزارش کانال خبری پارتیزان، فرماندهی ارتش هند اولین اسکادران از بالگردهای تهاجمی بوئینگ AH-64E آپاچی گاردین را در پایگاه نظامی ناگتالائو تشکیل داده است.

 
طبق اعلام Armyrecognition، اولین دسته از آپاچی های AH-64E در ماه می ۲۰۲۴ در اسکادران هوانوردی ۴۵۱ ارتش وارد خدمت می شود. پس از تحویل ۶ فروند بالگرد جدید، تعداد کل آپاچی های AH-64E در نیروهای مسلح هند به ۲۸ فروند خواهد رسید. در حال حاضر، هلیکوپترهای AH-64E توسط فرماندهی نیروی هوایی هند عملیاتی می شوند.

 

مونتاژ اولین هلیکوپتر AH-64E برای نیروی هوایی هند در تاسیسات بوئینگ در مسا (آریزونا) در آگوست ۲۰۲۳ آغاز شد. تحویل هلیکوپترها برای سال ۲۰۲۴ برنامه ریزی شده بود. آپاچی گاردین باید قابلیت های ناوگان Mi-25 و Mi-35 ارتش هند را که تعداد آنها از ۲۰ فروند فراتر می رود گسترش دهد و در آینده جایگزین آنها شود.

دیگر خبرها

  • گلکسی M۵۵ رونمایی شد؛ دوربین سلفی ۵۰ مگاپیکسلی، شارژ ۴۵ وات و نمایشگر ۱۲۰ هرتز
  • ۹ فوتی در تصادف و آتش‌سوزی ۲ پژو و یک سوناتا
  • ساخت حسگری دقیق برای نظارت بر سلول‌های قلب
  • آیا Starship به انتقال انسان به مریخ موفق خواهد شد؟
  • (عکس) اوکراین با تلفن‌ همراه با پهپاد‌های انتحاری روسیه مقابله می‌کند!
  • قیمت گوشی شیائومی نوت ۱۲ پرو پلاس + مشخصات Redmi note 12 pro 5g (۸ فروردین)
  • تکنیک و نبوغ چاشنی گل اول ایران
  • اعزام ۲ مصدوم انفجار گاز در نوشهر با بالگرد به مرکز مازندران
  • هند بالگرد تهاجمی مونتاژ می‌کند
  • قیمت گوشی سامسونگ a۵۴ امروز(۷ فروردین) + مشخصات و دوربین galaxy a۵۴ Samsung