Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، یک مطالعه جدید با ارائه شواهدی بیشتر نشان داد که احتمال ابتلای افراد با گروه‌های خونی خاص به کووید-۱۹ بیشتر است. بر اساس  یافته‌های این مطالعه ویروس کرونای جدید به ویژه به آنتی بادی گروه خونی A موجود در سلول‌های تنفسی جذب می‌شود.

محققان بر روی پروتئینی در سطح ویروس کرونا به نام حوزه اتصال گیرنده‌ها (RBD) متمرکز شدند که بخشی از ویروس است و به سلول‌های میزبان متصل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هدف از انجام این مطالعه کشف چگونگی ابتلای افراد به ویروس جدید بوده است.

در این مطالعه آزمایشگاهی، تیم محققان چگونگی تعامل کووید-۱۹ با سلول‌های تنفسی و قرمز در گروه‌های خونی A، B و O را ارزیابی کرد. نتایج نشان داد که ویروس کرونا تمایل زیادی برای اتصال به گروه خونی A موجود در سلول‌های تنفسی دارد، اما هیچ ترجیحی برای گلبول‌های قرمز گروه خونی A یا سایر گروه‌های خونی موجود در سلول‌های تنفسی یا قرمز ندارد.

به گفته محققان ترجیح کووید-۱۹ برای شناسایی و اتصال به آنتی ژن گروه خونی A در ریه‌های افراد با این گروه خونی ممکن است به دلیل ارتباط بالقوه بین گروه خونی A و این ویروس باشد. 

یکی از محققان این تیم گفت گروه خونی یک چالش است، زیرا موروثی بوده و چیزی نیست که بتوانیم تغییر دهیم؛ اما اگر بتوانیم نحوه تعامل ویروس با گروه‌های خونی در افراد را بهتر بفهمیم، می‌توانیم دارو‌های جدید یا روش‌های پیشگیری را پیدا کنیم.

این یافته‌ها به تنهایی نمی‌توانند به طور کامل توصیف یا پیش بینی کنند که چگونه ویروس‌های کرونا بر بیماران از گروه‌های مختلف خونی تاثیر می‌گذارد اما می‌تواند هشداری برای این گروه خونی خاص باشد.

بیشتر بخوانید

آنچه باید در خصوص تست‌های تشخیصی کرونا بدانیم

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویروس کرونا کرونا ویروس گروه خونی سلول های تنفسی گروه های خونی ویروس کرونا گروه خونی A

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۰۴۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار متخصصان: آنفلوآنزا به احتمال زیاد در آینده نزدیک باعث ایجاد یک بیماری همه‌گیر جدید خواهد شد

متخصصان علوم پزشکی هشدار دادند آنفلوآنزا عامل بیماری‌زایی است که به احتمال زیاد در آینده نزدیک باعث ایجاد یک بیماری همه‌گیر جدید خواهد شد.

به گزارش ایسنا، یک نظرسنجی بین‌المللی که قرار است آخر هفته آینده منتشر شود، نشان می‌دهد ۵۷ درصد از متخصصان احتمال می‌دهند یک سویه از ویروس آنفلوآنزا علت شیوع بعدی بیماری‌های عفونی مرگبار در سطح جهان خواهد بود.

«جان سلمانتون گارسیا» از دانشگاه کلن که این مطالعه را انجام داده است، تاکید کرد:‌ این باور که آنفلوآنزا بزرگترین تهدید همه‌گیری در سطح جهان است بر اساس تحقیقات طولانی‌مدتی به دست آمده که نشان می‌دهد این ویروس به طور مداوم در حال تکامل و جهش است.

این کارشناس افزود: اگرچه هربار تلاش می‌شود با سویه‌های مختلف آنفلوآنزا به اندازه کافی مقابله شود و آنها فعلا در حد خطرناک ارزیابی نمی‌شوند، اما این موضوع لزوما برای همیشه صادق نخواهد بود.

جزئیات این نظرسنجی شامل ارزیابی نظر ۱۸۷ دانشمند جهانی قرار است در کنگره میکروبیولوژی بالینی و بیماری‌های عفونی (ESCMID)  فاش شود که آخر هفته آینده در بارسلونا برگزار می‌شود.

براساس بخشی از اطلاعات منتشرشده از این پژوهش،‌ ۲۱ درصد از کارشناسانی که در این مطالعه شرکت کردند،‌ اعتقاد دارند محتمل‌ترین عامل بعدی همه‌گیری پس از آنفلوآنزا، احتمالا ویروسی است به نام بیماری ایکس X که هنوز برای علم ناشناخته است.

آنها درباره بیماری ایکس بر این باورند که همه‌گیری بعدی ممکن است از سوی میکروارگانیسمی که هنوز شناسایی نشده است، ایجاد شود درست همانطور که ویروس عامل کووید-۱۹ پیدا شد و در سال ۲۰۱۹ همه‌گیری جهانی را شکل داد. در واقع برخی از دانشمندان هنوز بر این باورند که سارس کوو-۲ (عامل کووید – ۱۹) همچنان یک تهدید محسوب می‌شود به طوری که ۱۵ درصد از دانشمندان این مطالعه، آن را محتمل‌ترین علت همه‌گیری در آینده نزدیک ارزیابی می‌کنند.

سایر میکروارگانیسم‌های کشنده - مانند ویروس‌های لاسا، نیپا، ابولا و زیکا – تنها از سوی یک تا دو درصد از پاسخ‌دهندگان به‌عنوان تهدیدهای جدی جهانی ارزیابی شدند.

به گفته «جان سلمانتون گارسیا»، مسئول این مطالعه جهانی آنفلوآنزا تا حد زیادی تهدید شماره یک از نظر احتمال همه‌گیری از سوی بیشتر دانشمندان جهان معرفی می‌شود.

این نتایج در حالی ارائه خواهد شد که هفته گذشته نیز سازمان جهانی بهداشت نسبت به شیوع آنفلوآنزای پرندگان ( سویه اچ۵ان۱ H۵N۱) که باعث میلیون‌ها مورد ابتلا در سراسر جهان شده است، ابراز نگرانی کرد. شیوع این بیماری در سال ۲۰۲۰ آغاز و تاکنون منجر به مرگ یا تلف شدن ده‌ها میلیون طیور و نابودی میلیون‌ها پرنده وحشی شده است.

این ویروس به تازگی به گونه‌های پستانداران نیز گسترش یافته است به طوری که گزارش شده گاوهای اهلی در ۱۲ ایالت آمریکا آلوده شده‌اند و نگرانی‌ها در مورد خطرات این بیماری برای انسان بیش از پیش افزایش یافته است.

«اد هاچینسون»، ویروس‌شناس دانشگاه گلاسکو در این زمینه گفته است ظهور ویروس آنفلوآنزای پرندگان در گاوها تعجب‌آور است زیرا خوک‌ها تاکنون به این ویروس مبتلا شده‌ بودند اما تا همین اواخر گزارشی از ابتلای گاوها نبود و این موضوع را نباید دست‌کم گرفت.

به گفته او،‌ ابتلای گاوها به ویروس آنفلوآنزای پرندگان به این معنا است که خطر ورود ویروس به حیوانات مزرعه بیشتر شده و نگرانی درباره انتقال از حیوانات مزرعه به انسان نیز افزایش می‌یابد.

با توجه به گزارش‌ها درباره شیوع آنفلوآنزای پرندگان، دانشمندان نسبت به چشم‌انداز یک بیماری همه‌گیر آنفلوآنزا هشدار می‌دهند. اگرچه آنها همچنین خاطرنشان می‌کنند که واکسن‌هایی علیه بسیاری از گونه‌های آنفلوآنزا از جمله آنفلوآنزای پرندگان قبلا ساخته شده است و می‌توان امیدوار بود که غافلگیری کووید-۱۹ رخ ندهد.

به گزارش ایندیپندنت، در عین حال کارشناس دانشگاه کلن و انجام‌دهنده این مطالعه جدید، نسبت به فراموش کردن رعایت نکات بهداشتی هشدار داده و گفت: مردم به عادت های قبلی نظیر سرفه کردن در دستانشان و سپس دست دادن با افراد دیگر بازگشته‌اند. ماسک زدن کنار گذاشته شده و به بسیاری از عادت‌های خطرناک قبلی برگشته‌ایم؛ اینها ممکن است ما را پشیمان کنند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • بیماری ایکس ؛ همه گیری بعدی جهانی در راه است؟
  • بیماری ایکس؛ همه‌گیری بعدی جهانی در راه است
  • سندروم پس از کرونا چیست؟
  • دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند
  • آنفلوآنزا عامل یک بیماری همه‌گیر جدید در آینده!
  • هشدار متخصصان درباره همه‌گیریِ بعدی جهانی
  • هشدار متخصصان: آنفلوآنزا به احتمال زیاد در آینده نزدیک باعث ایجاد یک بیماری همه‌گیر جدید خواهد شد
  • کووید باعث تحریک آسم در کودکان نمی‌شود
  • همه‌گیری بعدی احتمالا از ویروس آنفلوانزا ایجاد می‌شود
  • هشدار دانشمندان: همه‌گیری بعدی احتمالا از ویروس آنفلوانزا ایجاد می‌شود