Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-20@01:24:26 GMT

نیاز تئاتر خیابانی به پاتوق دائمی

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۰۷۰۴۴

نیاز تئاتر خیابانی به پاتوق دائمی

ایسنا/اصفهان عضو کانون نمایشگران خیابانی استان اصفهان می‌گوید: راهکارهایی را برای اجرای دائمی تئاتر خیابانی در شرایط کرونایی به ستاد ملی مقابله با کرونا و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ارائه کرده‌ایم و امیدواریم با هماهنگی آن‌ها از بلاتکلیفی نجات پیدا کنیم.

بعد از یک سال وقفه، فضای باز مجتمع فرهنگی هنری فرشچیان تا ۱۴ اسفندماه، هر روز از ساعت ۱۵ تا ۱۸، میزبان اجرای تئاتر خیابانی «فضانورد» کاری از گروه تئاتر میعاد جوان شده است؛ تئاتری که منتخب جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان بوده، نمایشنامه آن را مصطفی جعفری خوزانی نوشته و طراحی گرافیک آن را محمدعلی عمادی انجام داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بازیگرانی چون سعید مصلحی، سعید رضایی، میثم کلباسی و پویان عطایی نیز در آن ایفای نقش می‌کنند و مجید شفیعی ساخت دکور و مریم دوستی ایرانی، کارگردانی آن را بر عهده دارد.  

پویان عطایی، عضو کانون نمایشگران خیابانی استان اصفهان و مشاور کارگردان تئاتر خیابانی «فضانورد» دربارۀ موضوع این تئاتر به ایسنا می‌گوید: قصه «فضانورد» روایتگر مردی است که حس می‌کند وارد یک سیاره دیگر شده و آنجا همه‌چیز گل‌وبلبل است، اما در نهایت، مخاطب متوجه می‌شود که او در اثر مصرف مواد مخدر چنین دیدی پیداکرده! علت انتخاب این متن نیز پرداختن به اعتیاد به‌عنوان یک معضل اجتماعی است.

او با اشاره به تلاش‌هایی که طی یک سال گذشته برای اجرای تئاتر خیابانی در اصفهان انجام‌شده توضیح می‌دهد: ما طرح‌هایی را که کاملاً منطبق با شیوه‌نامه‌های بهداشتی بود ارائه کردیم تا زودتر از این‌ها بتوانیم تئاتر خیابانی اجرا کنیم، اما متأسفانه با آن موافقت نشد. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان می‌گفت ستاد مقابله با کرونا راضی نیست و ستاد مقابله با کرونا می‌گفت که تصمیم‌گیری با اداره کل ارشاد است.

طراح فضا و لباس تئاتر «فضانورد» تصریح می‌کند: در حال حاضر وسط حوض مجتمع فرهنگی هنری فرشچیان تئاتر فضانورد را اجرا می‌کنیم و هیچ نمی‌دانیم آیا تا ۱۴ اسفند اجازه می‌دهند اجرایمان را ادامه بدهیم یا خیر.

عضو کانون نمایشگران خیابانی استان اصفهان می‌افزاید: هنرمندان تئاتر اصفهان یک سال است که بیکار شده‌اند و حتی اگر مخاطبی هم نداشته باشند، همین اجازه اجرا لااقل می‌تواند حمایت نهادها را جذب کند تا بخشی از هزینه زندگی‌شان از این راه تأمین شود. سوای هزینه، هنرمند به دیده شدن و فعال بودن نیاز دارد و این نیاز روحی نباید سرکوب شود.

این کارگردان تئاتر می‌گوید: متأسفانه هیچ مکانی در شهر اصفهان وجود ندارد که محل دائمی اجرای تئاتر خیابانی باشد. ما از مسئولان درخواست کردیم اجازه بدهند فضایی را با داربست مشخص کنیم و صندلی‌هایی را با فاصله دور آن بچینیم و روزی سه بار در این محل تئاتر خیابانی اجرا کنیم تا مخاطب آگاه باشد کجا می‌تواند تئاتر خیابانی ببیند اما متأسفانه با وجود محل‌های مناسب فراوان، هیچ تمهیدی برای این کار اندیشیده نشد.

او با انتقاد از محدودیت‌هایی که نوک پیکان آن متوجه تئاتر است، ادامه می‌دهد: اگر اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا سری به خیابان‌ها بزنند متوجه می‌شوند که شلوغی در بازار و مترو و اتوبوس است، نه سالن تئاتر.

عطایی تصریح می‌کند: به دلیل اینکه مجوز اجرای تئاتر صحنه‌ای و خیابانی به هنرمندان در اصفهان داده نمی‌شد، همه امید آن‌ها به شرکت در جشنواره‌ها بود و امسال حضور پر رنگی در این زمینه داشتند. دفتر تخصصی هنرهای نمایشی اصفهان نیز حمایت از تئاترهای جشنواره‌ای را در دستور کار قرار داد که اقدامی ستودنی است اما اگر ویروس کرونا نبود حتماً اتفاقات بهتری در حوزه تئاتر اصفهان می‌افتاد؛ در حال حاضر دست مدیران بسته‌شده و پر و بال هنرمندان هم ریخته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری تئاتر خیابانی ویروس کرونا ستاد ملی مقابله با کرونا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مقابله با کرونا تئاتر خیابانی استان اصفهان اجرای تئاتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۰۷۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ با مشخص‌تر شدن آثار دوران پس از همه گیری کرونا، آمار‌ها در انگلیس بیانگر افزایش شدید نرخ بیکاری در این کشور است.
به گزارش شبکه تلویزیونی اسکای نیوز، دهه‌ها قبل بازی‌های ویدئویی میلیون‌ها نفر از مردم را سرگرم خود کرده بود، اما حالا با پیشرفته‌تر شدن بازی‌های ویدئویی مردم می‌توانند با همین بازی‌های ویدئویی به اعماق دریا رفته و یا در مسابقات شرکت کنند. هر ساله صد‌ها بازی ویدئویی جدید به بازار عرضه می‌شود. تنها در انگلیس بیش از ۴۰ میلیون نفر از مردم هر روز بازی ویدئویی انجام می‌دهند، اما حالا مخاطبان بازی‌های ویدئویی افزایش قابل توجهی یافته و حتی آنهایی که شغل شان را از دست می‌دهند هم برای گذراندن اوقات بیکاری به این بازی‌ها روی آورده اند. میزان بیکاری در انگلیس به رکورد تازه‌ای رسیده که برخی از آن به عنوان تاثیر با تاخیر همه گیری کرونا یاد می‌کنند. مردم در زمانی که به دلیل همه گیری کرونا در قرنطینه بودند بیش از هر زمان دیگری به بازی‌های ویدئویی روی آوردند. ارزش سهام صنعت تولید بازی‌های ویدئویی تنها در یک سال بیش از ۲۰ درصد رشد داشته است، اما این رشد در مدت دو سال پایدار نبود. در مدت دو سال قبل بیش از ۱۹ هزار نفر در انگلیس شغل خود را از دست دادند. تنها در چهار ماهه نخست سال ۲۰۲۴ نیز بیش از هشت هزار نفر در سراسر جهان شغل خود را از دست دادند.

دیگر خبرها

  • نمایش «واپسین نفس» به جشنواره سراسری تئاتر ایثار راه یافت
  • چین ۳ فضانورد را به ایستگاه فضایی‌اش می‌فرستد
  • چین ۳ فضانورد را به ایستگاه فضایی‌اش می فرستد
  • سه فضانورد چینی به مدار زمین می‌روند
  • حضور بیش از ۱۲۰ هنرمند در دومین جشنواره تئاتر خیابانی محلات
  • هنر موجب توسعه و ماندگاری فرهنگ می‌شود
  • برگزاری ۳۷۴ پاتوق گفت وگو در گلستان
  • تعداد ۳۷۴ پاتوق گفت وگو در گلستان برگزار شد
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • طرح ۱۵ روزه شهرداری برای ساماندهی آسیب‌های اجتماعی