Web Analytics Made Easy - Statcounter

جنگل‌های گیلان در سال‌های اخیر به علت بهره برداری‌های مضاعف، تصرفات غیر مجاز، آتش سوزی ها، استفاده از تنه و شاخه‌های درختان برای تامین سوخت و مصالح ساختمانی و حصارکشی اراضی تصرفی، از تخریب بی بهره نبوده و هر ساله مساحت قابل توجهی از آن نابود می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از 8دی، جنگل های هیرکانی شمال کشور با قدمتی بسیار طولانی در یونسکو به ثبت جهانی رسیده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مساحت این جنگل‌ها ۵۵ هزار کیلومتر مربع است که دو میلیون هکتار آن در ایران و ۲۰ هزار هکتار در آذربایجان قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا شروع می‌شود و به ۲۸۰۰ متر می‌رسد؛ حدود نیمی از این جنگل‌ها از بین رفته و الان فقط از ۳/۱۰ درصد آن حفاظت می‌شود.

گشت رودخان، سیاه رودبار و لیسار جنگلهای حفاظت شده هیرکانی

۵۳ درصد جنگل‌های هیرکانی در مازندران، ۲۶ درصد در گیلان و ۲۱ درصد در گلستان قرار دارند، گشت رودخان، سیاه رودبار گیلان و منطقه‌ حفاظت‌شده لیسار جزو این جنگل‌های کهنسال هستند.

جنگل های هیرکانی مانند سربندی سبز در بالای نقشه ایران قرار دارند و جز ارزشمندترین جنگل‌های دنیا محسوب میشوند، گذشته از تاثیری که در ایجاد هوای پاک و ذخیره‌ آب دارند، خانه‌ موجودات زنده بسیاری هستند و از سرازیر شدن سیل نیز جلوگیری می‌کنند.

در جنگل هیرکانی ۱۵۰گونه درخت و بوته وجود دارد که در دسته‌ جنگل‌های سبز تابستانی یا پهن‌برگ خزان‌کننده قرار می‌گیرند، نوع درختان هم در منطقه‌ کم‌ارتفاع، با درخت‌های دامنه‌ها و نواحی خیلی بلند نیز با هم فرق دارند.

جنگل‌های گیلان در سال‌های اخیر به علت بهره برداری‌های مضاعف، تصرفات غیر مجاز، آتش سوزی ها، استفاده از تنه و شاخه‌های درختان برای تامین سوخت و مصالح ساختمانی و حصارکشی اراضی تصرفی، از تخریب بی بهره نبوده و هر ساله مساحت قابل توجهی از آن نابود می‌شود.

در استان گیلان۵۶۴ هزار هکتار جنگل و ۲۲۴ هزار هکتار مرتع وجود دارد که جنگل و مراتع آن تنها با ۲۳۷ محیط‌بان و جنگل‌بان حفاظت می‌شود، اما زمین خواری و یا  کوه خواری معضلی است که اخیرا محیط زیست گیلان با آن درگیر شده است.

۳هزار و ۶۵۰ذخیرگاه جنگلی و ۴۱پارک جنگلی در گیلان

میرحامد اختری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان در گفتگو با خبرنگار 8دی، با بیان اینکه استان گیلان دارای ۳هزار و ۶۵۰ذخیرگاه جنگلی است اظهار کرد: مساحت کل ذخیره‌گاه‌های جنگلی گیلان ۳هزار و ۶۵۰ هکتار است‌و برای این‌مساحت ۴۱ پارک جنگلی در استان گیلان تعریف شده است.

اختری با اشاره به مساحت یک میلیون و ۱۷ هزار هکتاری اراضی ملی استان گیلان گفت: از قرارداد ۵۶۰ هزار هکتاری اداره کل منابع طبیعی استان در مجموع ۲۷۵ هزار هکتار بارگذاری و برای ۲۲۱هزار هکتار سند تک برگ گرفته شده است که اداره‌کل ثبت اسناد و املاک استان کاداستر ۴۵۰ هزار هکتار را بر عهده دارد.

 

تامین اکسیژن معادل ۶میلیون نفر از طریق جنگل های گیلان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان با بیان اینکه در هر هکتار جنگل سالانه ۲.۵ تن اکسیژن تولید می شود افزود: این میزان اکسیژن تولیدی معادل مصرف ۱۰ نفر است لذا میزان اکسیژن تولید شده در جنگل های گیلان با وسعت ۵۶۵ هزار هکتاری، نیاز شش میلیون نفر انسان را در سال تامین می کند.

اجرای طرح توقف بهره برداری از جنگل های شمال

وی با تاکید بر اینکه زراعت چوب یکی از محوری ترین پروژه های استان و جز برنامه ششم توسعه است اضافه کرد: نیاز چوبی سالانه کشور ۱۱ میلیون مترمکعب است که تنها پنج میلیون مترمکعب آن در گیلان مصرف می شود، بر این اساس با طرح تنفس بدنبال توقف بهره برداری از جنگل های شمال و نیز توسعه زراعت چوب جهت جبران کسری مواد اولیه صنایع سلولزی هستیم.

۱۷هزار هکتار از اراضی جلگه ای گیلان مستعد زراعت چوب هستند

اختری از طرح تنفس بعنوان فرصتی مناسب برای زراعت چوب یاد کرد و افزود: توقف بهره برداری چوب از جنگل های هیرکانی مساوی با گسترش واردات و زراعت چوب است و ۱۷ هزار هکتار از اراضی جلگه ای استان مستعد زراعت چوب هستند.

گیلان رتبه اول در حجم تولید صنوبر

مدیرکل منابع طبیعی گیلان تصریح کرد: گیلان در گذشته ۶۵ هزار هکتار زراعت چوب در اراضی مردم داشت و از نظر حجم تولید و سطح زیر کشت دارای رتبه اول کشوری بود، اما با کاهش قیمت چوب، بخشی از زارعین کار را رها کردند که خوشبختانه با افزایش مجدد ارزش افزوده چوب، در حال حاضر۳۵ هزار هکتار صنوبرکاری در اراضی مستثنیات داریم و همچنان از نظر حجم تولید اول هستیم.

وی با بیان اینکه هر هکتار جنگل ۲۵۰۰ مترمکعب آب ذخیره می کند، اضافه کرد: یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب در جنگل های استان ذخیره شده است و علاوه بر این جنگل ها از فرسایش خاک جلوگیری و در کنترل دما نقش دارند و نیز موجب افزایش بارندگی می شوند.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، با اشاره به ارائه تسهیلات ۱.۳میلیارد تومانی زراعت چوب از سوی سازمان جنگل ها و بانک عامل با کارمزد کم، افزود: هر هکتار صنوبرکاری در سال ۲۰مترمکعب چوب تولید می کند که در یک دوره ۱۰ ساله موجب تولید ۲۰۰ مترمکعب چوب در هکتار میشود و از طرفی دیگر این اراضی مستعد کشت محصولات جالیزی نیز می باشد.

اختری با اشاره به شناسایی اراضی ملی موجود در حاشیه باغات و شالیزارها جهت زراعت چوب گفت: این اراضی به مزایده گذاشته می شود و افراد می توانند تا ۱۰ سال زراعت چوب داشته باشند، البته این دوره ۱۰ ساله برای دو دوره بعد نیز(۳۰ سال) قابل تمدید است.

وی ترویج و ترغیب مردم برای زراعت چوب را جزء سیاست های سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری عنوان کرد و گفت: برگزاری کلاس های آموزشی در دستور کار است تا علاوه بر حفاظت از جنگل ها، بخشی از بیکاری رفع و در نتیجه منجر به آورده اقتصادی شویم.

نوار باریک جنگل های گیلان از آستارا تا چابکسر

مهدی پورمیرزایی رئیس آموزش ترویج و مشارکت مردمی اداره کل منابع طبیعی استان گیلان نیز در گفتگو با خبرنگار ۸دی، با اشاره به مساحت جنگلهای استان گیلان اظهار کرد: مساحت جنگلهای گیلان ۵۶۵ هزار هکتار است که از آستارا شروع و تا چابکسر بصورت یک نوار باریک و متصل ادامه دارد.

پورمیرزایی ادامه داد: بخش عمده این جنگلها بومی و پهن برگ و جز جنگلهای نادر جهان هستند که بعنوان جنگلهای هیرکانی حاشیه دریای خزر معروف و دارای اهمیت بسیار زیادی در خصوص تلطیف آب و هوا، نزولات آسمانی و تامین آب زراعی برای کشاورزی گیلان هستند.

قاچاق چوب و آتش سوزی دو عامل تهدید حیات جنگل

رئیس آموزش ترویج و مشارکت مردمی اداره کل منابع طبیعی استان گیلان از آتش سوزی و قاچاق چوب بعنوان خطراتی که این جنگل ها را تهدید میکند یاد کرد و افزود: هرساله شاهد تعداد زیادی از آتش سوزی های عمدی و غیرعمدی به علت بی احتیاطی بویژه در زمان وزش بادهای گرم و موسمی هستیم.

وی با اشاره به قاچاق چوب بعنوان دیگر خطری که پایداری و بقایای جنگلهای هیرکانی را تهدید میکند افزود: عدم اشتغال در قاچاق چوب بی تاثیر نبوده، طرح تنفس که طرحی ۱۰ساله است که به نوعی مانع هرگونه بهره برداری از درختان شمال است هرچند که افزایش قیمت فرآورده های چوبی در سطح کشور باعث شده است که قاچاقچیان دست به شگرد و روشهای نوینی بزنند.

صیانت از جنگل ها با همکاری همیاران طبیعت و حاشیه نشین های جنگل

پورمیرزایی ادامه داد: حفظ و صیانت از جنگلها علاوه بر یگان حفاظت نیازمند همکاری همه جانبه مردم بویژه حاشیه نشین های جنگل است و طبق هماهنگی از سوی سازمان جنگلها مراتع و آبخیزداری کشور سامانه‌ای برای جلب مشارکت همه آحاد مختلف مردم برای حفاظت و صیانت از جنگلها، منابع طبیعی، آب بندان و ساحلها و…بعنوان همیاران طبیعت راه اندازی شده است.

رئیس آموزش ترویج و مشارکت مردمی اداره کل منابع طبیعی استان گیلان درباره احیای جنگلهای شمال گفت: هر ساله دولت با توجه به طرح تنفس اعتبارات ویژه ای برای استانهای شمالی کشور به جهت احیا، جنگل کاری و غنی سازی اراضی که خالی از پوشش جنگل است تعیین میکند که امسال حدود ۸۰۰ هکتار جنگل کاری بر عهده استان گیلان است.

وی تصریح کرد: از امسال به مدت ۵سال مفتخر به همکاری در یک طرح مشارکتی با تشکل‌های طبیعت دوست استان به نام شبکه سبزکاران هستیم که ۹۱ هکتار از اراضی جنگلی منطقه لیشک سیاهکل را بر اساس تفاهمنامه‌ای در راستای قانون به جهت احیا و جنگل کاری بر عهده این تشکل مردم نهاد قرار داده شده است.

رئیس آموزش ترویج و مشارکت مردمی اداره کل منابع طبیعی استان گیلان با تاکید بر کاشت درختان صنوبر توسط مردم بیان کرد: ۳۵تا ۴۰هزار هکتار اراضی مختص بخش خصوصی است که توسط مردم زیر کشت زراعت چوب قرار گرفته است، کاشت صنوبر علاوه بر جنبه های محیطی و طبیعی دارای ظرفیت اقتصادی نیز می باشد.

پورمیرزایی ادامه داد: زراعت چوب بخش عمده‌ای از نیازهای صنایع سلولزی کشور را در خصوص تامین چوب آلات مورد نیاز آنها تامین و فشارهای مضاعف بر قطع درختان جنگل کاهش و منجر به حفاظت از درختان و جنگل ها می شود.

صنوبرکار صومعه سرایی رتبه اول کاشت صنوبر در کشور

وی از شهرستان صومعه سرا بعنوان شهرستان برتر کشور در کشت درخت صنوبر نام‌برد و افزود: هرسال میزان استقبال مردم در تمام شهرهای گیلان به جهت کاشت درخت صنوبر افزایش پیدا میکند سازمان منابع طبیعی با برگزاری کلاسهای آموزشی منجر به ترغیب هرچه بیشتر مردم میشود، امسال تعداد مراجعین در مقایسه با سالهای قبل بیشتر است و صنوبر کار برتر و نمونه ملی کشور از شهرستان صومعه سرا نیز معرفی شد.

رئیس آموزش ترویج و مشارکت مردمی اداره کل منابع طبیعی استان گیلان با اشاره به ۱۵اسفندماه روز درختکاری گفت: مردم تلاش کنند به تعداد اعضای خانواده خود در زمین های شخصی، فضای باغ و باغچه و هر محیط مناسبی که دارند یک درخت بکارند.

اکثر قاچاقچیان چوب بومی هستند

سرهنگ محمد قربانی لرد فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی گیلان در ادامه این گزارش در گفتگو با خبرنگار ۸دی، با اشاره به شیوه و شگردهای نوین قاچاقچیان چوب اظهار کرد: متاسفانه اکثر متخلفین و قاچاقچیان چوب بومی و محلی هستند که از جمله دلایل این امر عدم اشتغال افراد بومی، افزایش قیمت نابسامان چوب است.

قربانی لرد با تاکید بر اجرای حداکثر مجازات برای متخلفین و قاچاقچیان افزود: مجازاتی که در قانون برای قاچاقچیان تعیین شده است بازدارنده نیست و عدم به موقع بررسی تخلف، درگیری ها و دستگیری متخلفین، عدم تنبیه و حکمی بازدارنده در مقابل مجرمین باعث تکرار این عمل مجرمانه است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی گیلان با بیان اینکه حفاظت اداره کل منابع طبیعی گیلان بالاترین رتبه در میزان کشفیات قاچاق چوب کشور را دارد افزود: میزان کشفیات و مقابله با قاچاقچیان بسیار زیاد است اما مجازات های قانون بازدارنده نیستند.

وی ادامه داد: طی ۱۰ماه نخست سال جاری تعداد هزار و ۳۵۱ پرونده در بحث قاچاق چوب تشکیل شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۳۵درصد افزایش و یک هزار و ۷۴۶نفر حکم دستگیری و بازداشت صادر و انجام شده که نسبت به سال گذشته ۸۷ درصد نیز افزایش داشته است.

سرهنگ محمد قربانی لرد در پایان خاطرنشان کرد:  تلفن ۱۵۰۴ یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی گیلان پاسخگو گزارشات، شکایات و اخبار در بحث قاچاق چوب و تصرف اراضی ملی است.

ایجاد توازن بین کاشت و برداشت درختان

به گزارش 8دی، با وجود اینکه ایران از نظر پوشش جنگلی کشوری فقیر محسوب می شود هر ساله شاهد کاهش بخشی از حنگل های هیرکانی هستیم.

جنگل های هیرکانی گیلان در معرض تهدید قاچاق چوب، آتش سوزی، زباله و…است، اما اکوسیستم و آینده ایران تحت تاثیر این جنگل هاست، امیدواریم هماهنگی لازم بین طبیعت و ساخته های انسان صورت گیرد؛ یعنی میزان درختان برداشت شده با کاشت شده برابر باشد تا از حجم و تراکمشان کاسته نشود و بهره برداری از منابع طبیعی به گونه ای نباشد که جنگل های هیرکانی آسیب جدی ببیند و چیزی از آن ها برای نسل های آینده باقی نماند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: مدیرکل منابع طبیعی جنگل های هیرکانی جنگل های گیلان بهره برداری جنگل ها هکتار جنگل یگان حفاظت هزار هکتار قاچاق چوب زراعت چوب طرح تنفس آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۰۷۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف ۱۵ هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت

به گزارش خبرنگار مهر، حامد صادقی، ظهر سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران گفت: به همت نیروهای پاسگاه ویژه حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان جیرفت و در راستای صیانت و حراست از حقوق بیت‌المال ۱۵ هکتار از اراضی ملی روستای دولت آباد از توابع بخش اسفندقه که چندی پیش توسط افراد سودجو مورد تصرف قرار گرفته بود از ید سودجویان خارج شد.

وی با تأکید بر برخورد قاطع با هرگونه زمین‌خواری و تخریب منابع طبیعی افزود: هرگونه زمین‌خواری بر اساس مواد ۶۹۰ تا ۶۹۳ قانون مجازات اسلامی جرم محسوب شده و علاوه بر رفع تصرف، فرد متجاوز به حبس و پرداخت خسارت محکوم خواهد شد.

صادقی، ادامه داد: نیروهای پاسگاه ویژه حفاظت از منابع طبیعی شهرستان جیرفت به گشت زنی‌های مستمر و شبانه روزی خود در اراضی ملی منطقه ادامه خواهند داد و در صورت مشاهده هر گونه تخریب و تصرف اراضی ملی توسط افراد سودجو با آنها برخورد خواهند کرد.

کد خبر 6086743

دیگر خبرها

  • مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)
  • رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان طارم
  • مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان
  • مشاهده ۴ راس مرال در جنگل های هیرکانی گیلان
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • رفع تصرف ۱۵ هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • پاکسازی ۲ هکتار از زمین‌های محور قصرشیرین به خسروی
  • جزییات حمله مسلحانه به منزل جنگل‌بانان آملی
  • اجرای آتش بُر در روستای بیشه
  • رفع تصرف اراضی مستحدث ساحلی در شهرستان نور