Web Analytics Made Easy - Statcounter

رهبر اپوزیسیون بلاروس انتظار دارد اعتراضات گسترده علیه الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور کهنه‌کار بلاروس مجدداً در فصل بهار و با سازمان‌دهی بیشتر نسبت به سال گذشته، آغاز شود.

 به نقل از رویترز، "سوتلانا تیخانوفسکایا" طی سفری به فنلاند گفت اکثریت بلاروسی‌ها هنوز فکر می‌کنند لوکاشنکو باید کناره‌گیری کند و زمستان را به سازمان‌دهی کردن خود سپری کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطرنشان کرد: کرسی لوکاشنکو به لرزه افتاده است.

تیخانوفسکایا گفت اپوزیسیون در حال صحبت با نخبگان بلاروس، پلیس ایالتی و پلیس ضدشورش بوده و به اطلاعاتی در مورد خشونت و شکنجه دسترسی پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: افراد نزدیک او نمی‌توانند بلند به زبان آورند، اما متوجهند که او دیگر رهبر نیست و برای آن‌ها بهتر است که از اکثریت مردم بلاروس حمایت کنند. لوکاشنکو کشور را وارد یک بحران سیاسی، بشری و اقتصادی کرده است.

تیخانوفسکایا که روز پس از انتخابات بلاروس به لیتوانی گریخت، گفت ساختارهای جدید اعتراض در حال شکل‌گیری است که برخی زیرزمینی هستند و تاکنون نیز در تحریک اعتصابات یا تضمین محرومیت بلاروس از مسابقات جهانی هاکی روی یخ، تأثیرگذار بوده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: تا قبل از این اعتصابات نداشتیم.

رهبر اپوزیسیون بلاروس که تیم وی تاکنون با چین و ژاپن و کشورهای غربی ارتباط برقرار کرده، گفت: اپوزیسیون بلاروس حالا در همه‌جا به دنبال دوستانی است.

تیخانوفسکایا طی سفری 4 روزه به فنلاند، با "سانا مارین"، نخست‌وزیر، "ساولی نینیستو"، رئیس جمهور فنلاند، "پکا هاویستو"، وزیر امور خارجه این کشور دیدار و خاطرنشان کرد که فنلاند می‌تواند در بحران بلاروس مانند یک واسطه‌گر عمل کند.

مارین و نینیستو درخواست برای اظهارنظر از طرف رویترز را رد کردند اما هاویستو گفت به تیخانوفسکایا گفته گمان می‌کند طرف ثالث نمی‌تواند بین اپوزیسیون بلاروس و مقامات واسطه‌گری کند.

تیخانوفسکایا در پاسخ به اینکه آیا تلاش کرده با روسیه، که نقش کلیدی در حمایت از لوکاشنکو بازی می‌کند، صحبت کند یا نه، گفت: اپوزیسیون بلاروس از زمان انتخابات ماه اوت پیغام‌های بسیاری به این کشور فرستاده اما پاسخی دریافت نکرده است.

طرح پیشنهاد تأسیس سفارت فنلاند در بلاروس

سرویس مطبوعاتی تیخانوفسکایا اعلام کرد این نامزد سابق ریاست جمهوری بلاروس پیشنهاد کرده پکا هاویستو، وزیر خارجه فنلاند پس از "انتخابات آزاد"، سفارت‌خانه‌ای در بلاروس تأسیس کند.

فنلاند دارای دفتر سفارت‌خانه خود در بلاروس است که توسط سفارت فنلاند در ویلنیوس اداره می‌شود.

تیخانوفسکایا طی نشست‌های خود با سیاست‌مداران فنلاندی پیشنهاد کرد که وزارت خارجه فنلاند، گشایش سفارت‌خانه فنلاندی در مینسک را پس از انتخابات آزاد مدنظر قرار دهد و برنامه بلندمدتی را برای همکاری دوجانبه بین فنلاند و بلاروس دموکراتیک تدوین کند./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: اپوزیسیون بلاروس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۰۸۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۴۰ درصدی مبادلات تجاری ایران و بلاروس در سال ۲۰۲۳

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلاروس گفت: حجم مبادلات تجاری تهران – مینسک در سال ۲۰۲۳ میلادی، رشد ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش مشرق، از سفارت ایران در مینسک، علیرضا صانعی این سخنان را در نشست معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران که با حضور نمایندگان ۱۷۰ شرکت بلاروسی فعال در عرصه تولیدات صنعتی، صنایع چوب، صنایع سبک و مواد غذایی، تجارت و سرمایه‌گذاری، حمل و نقل، پزشکی و داروسازی و بانکداری برگزار شد، بیان کرد.

در این نشست که به ابتکار سفارت جمهوری اسلامی ایران در مینسک و با همکاری اتاق بازرگانی و صنایع جمهوری بلاروس برگزار شد، صانعی افزود: نبود زیرساخت‌های مناسب حمل و نقل، مبادلات مالی و بانکی و تعاملات گمرکی در وهله نخست و عدم شناخت تجار دو کشور نسبت به پتانسیل ها و ظرفیتهای اقتصادی طرف مقابل در وهله بعد، از مهمترین موانع و مشکلات موجود در توسعه همکاری‌های اقتصادی تهران – مینسک است.

سفیر ایران در بلاروس در ادامه بر ضرورت تلاش و همکاری مشترک نهادهای دو کشور برای برطرف کردن این موانع تأکید کرد.

ایران شریک راهبردی بلاروس است

معاون رئیس اتاق بازرگانی بلاروس نیز ضمن استقبال از برگزاری چنین نشست‌هایی بر اهمیت این رویداد در توسعه مناسبات و مراودات مینسک - تهران تاکید کرد و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران شریک راهبردی بلاروس است و بنگاه ها و شرکت های زیادی اراده جدی و پیشنهادهای مشخصی برای توسعه همکاری ها و اجرای پروژه های مشترک با ایران دارند.
دنیس ملشکین با اشاره به پویایی گردش تجاری بلاروس و ایران بر عملیاتی کردن ظرفیت‌های موجود برای توسعه و تنوع بخشیدن به واردات و صادرات کالا و خدمات، همکاری در زمینه تبادل تجربه، انتقال فناوری بین دو کشور تاکید کرد.

در ادامه این نشست وابسته بازرگانی سفارت ایران در مینسک نیز بخشی از ظرفیت‌ها و فرصت‌های اقتصادی، سرمایه گذاری، زیرساخت های لجستیکی و رویدادهای تجاری جمهوری اسلامی ایران را به فعالان اقتصادی حاضر در این نشست معرفی کرد. همچنین مدیرعامل بانک ایرانی - بلاروسی « تی سی» ظرفیت ها و امکانات این بانک را به عنوان یک فرصت در توسعه تجارت بین فعالان اقتصادی دو کشور تشریح کرد.

در پایان بخش عمومی این رویداد، جلسات جداگانه ای بین نمایندگان شرکت های بلاروسی، سفیر کشورمان و نمایندگان بخش اقتصادی سفارت برگزار شد.

در گزارش دریافتی به آمار مبادلات تجاری ایران و بلاروس در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۲ اشاره‌ای نشده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلاروس پیش از این در مصاحبه‌ای تصویری، از ریل‌گذاری برای ارتقای مبادلات تجاری دوجانبه به ۳۰۰ میلیون دلار و در گام بعدی به یک میلیارد دلار خبر داده بود. ( اینجا ببینید و بخوانید )

جمهوری بلاروس، سرزمین محصور در خشکی در اروپای شرقی است که با کشورهای روسیه، اوکراین، لهستان، لیتوانی و لتونی هم‌مرز است. پایتخت آن شهر مینسک است.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • رشد ۴۰ درصدی مبادلات تجاری ایران و بلاروس در سال ۲۰۲۳
  • واردات بنزین روسیه از بلاروس افزایش یافت
  • ببینید| چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟
  • فکر می‌کردیم جمهوری اسلامی در حال سقوط است + فیلم
  • پرونده ترور رهبر اپوزیسیون تونس با حکم اعدام برای ۴ نفر بسته شد
  • اعتراضات گسترده علیه دولت مجارستان
  • لوکاشنکو: تروریست‌های حمله مسکو می‌خواستند وارد بلاروس شوند
  • ۲ عضو جدید ناتو خواستار تحریم‌های بیشتر علیه روسیه شدند
  • کدام کشور قوی‌ترین پاسپورت دنیا را دارد؟
  • مادورو در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا ثبت‌نام کرد