Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@04:03:13 GMT

مصرف بهینه و منطقی آب نیاز به فرهنگ‌سازی دارد

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۰۸۵۴۵

مصرف بهینه و منطقی آب نیاز به فرهنگ‌سازی دارد

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ «علیرضا کاکاوند» روز پنجشنبه در نشست انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مابین شرکت آب و فاضلاب و اداره کل آموزش و پرورش استان در سرسرای اجتماعات این شرکت، با اشاره به شرایط اقلیمی ایران، افزود: کشور ما در منطقه خشکی از لحاظ بارش‌ها قرار دارد و از این رو یک سوم بارندگی‌های دنیا را داریم و در شرایط عادی هم با مشکل کمبود آب روبرو هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در روستاها برای تولید هر مترمکعب آب ۲ هزار تومان هزینه می‌کنیم، گفت: همین آب را به قیمت هر مترمکعب ۴۰۰ تومان به مردم تحویل می‌دهیم که نه تنها صرفه اقتصادی ندارد بلکه همواره شرکت آب و فاضلاب در این حوزه ضررده است و از این رو باید فکری به حال مصرف آب کرد.

او با بیان اینکه ۷۰ درصد منابع تامین آب استان کرمانشاه زیرزمینی است، اظهار داشت: برای تولید آب هزینه های گزاف و زحمات زیادی متحمل می شویم و از این رو باید آن را مدیریت و به صورت بهینه و منطقی مصرف کنیم.

وی با بیان اینکه در کنار خشکسالی و کمبود آب در کشور، سرانه مصرف آب ما متاسفانه بیشتر از میانگین جهانی است، گفت: در راستای مدیریت مصرف صحیح آب نیازمند فرهنگسازی هستیم و به همکاری دستگاه های فرهنگی و تبلیغی نیاز داریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه تاکنون دوازده دوره جشنواره فراگیر نخستین واژه آب با همکاری این شرکت و آموزش و پرورش برگزار شده است، گفت: این جشنواره فرصت بسیار خوبی برای تحقق اهداف موردنظر در زمینه مدیریت و مصرف بهینه آب است که باید از آن بهره کافی را ببریم.

کاکاوند افزود: متاسفانه به دلایل مختلفی در این جشنواره به موفقیت زیادی نرسیده‌ایم که باید علل آن را آسیب شناسی کنیم.

وی با بیان اینکه به دلیل فرسودگی شبکه و تاسیسات میزان هدررفت آب زیاد است، گفت: ما به عنوان متولی توزیع آب باید اقدام به اصلاح و بهینه‌سازی شبکه‌ها کنیم و از طرف دیگر نیازمند همکاری مردم و دستگاه‌های دیگر برای رعایت الگوی مصرف هستیم.

او یادآوری کرد که برای مدیریت مصرف آب باید فکری اساسی کنیم و چاره ای بیاندیشیم که به نظر می رسد فرهنگسازی از سنین پایه و از مدارس و آموزشگاه ها باید شروع شود.

کاکاوند، مدیریت و مصرفه بهینه آب را نیازمند فرهنگسازی دانست و گفت: آموزش و پرورش به دلیل داشتن مخاطبان فراوان و تاثیرگذار مانند دانش آموزان و معلمان می تواند در این زمینه به ما کمک شایانی کند.

او خواستار فرهنگسازی از مهدکودک ها و پیش دبستانی ها شد و افزود: آمادگی همکاری با آموزش و پرورش در راستای فرهنگسازی در زمینه مصرف صحیح آب هستیم.

وی آب را یکی از نعمت های بزرگ خداوند و بدون جایگزین دانست و گفت: ما باید از همه ظرفیت ها برای حفظ و نگهداری آب استفاده کنیم.

او تاکید کرد که فرهنگسازی باید با ظرافت و به صورت هنرمندانه انجام شود تا تاثیرگذار باشد.

وی همچنین از برخی افراد که در محلات و کوچه ها اقدام به شست و شوی فرش، خودرو و معابر می کنند،  انتقاد کرد و گفت: از آب لوله کشی و شرب نباید برای این قبیل کارها استفاده کرد.

وی افزود: در مجموعه شرکت آب و فاضلاب واژه هایی برای فرهنگسازی آب تعریف شده که در این راستا فرهنگیان به عنوان فرهنگیار آب، والدین به عنوان حامیان آب و دانش آموزان نیز به عنوان همیار آب می توانند ما را در راستای ترویج الگوی صحیح مصرف آب کمک کنند.

در پایان این نشست تفاهم نامه همکاری برای برگزاری دوازدهمین جشنواره فراگیر نخستین واژه آب بین مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان و مدیرکل آموزش و پرورش امضا شد.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت بیش از ۳۰۰ هزار مشترک آب دارد.

در این استان همچنین ۲۶ هزار فرهنگی کار آموزش بیش از ۳۰۰ هزار دانش آموز را بر عهده دارند.

برچسب‌ها مدارس آب و فاضلاب فرهنگ سازی کرمانشاه دانش‌آموزان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مدارس آب و فاضلاب فرهنگ سازی مدارس آب و فاضلاب فرهنگ سازی کرمانشاه دانش آموزان اخبار کنکور شرکت آب و فاضلاب آموزش و پرورش مصرف آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۰۸۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرهنگسازی در حوزه پسماند با کمک گروه‌های اجتماعی بانفوذ در کشور

 امیر عبدوس به مناسبت دوم اردیبهشت ماه مصادف با روز زمین پاک اظهارکرد: به منظور افزایش آگاهی عمومی نسبت به خطرات آلوده‌سازی زمین، قدردانی بشر نسبت به خدماتی که از کره زمین دریافت می‌کند، ارتقای حس مشارکت مردم در حفاظت از زمین و پیشگیری از آلودگی آن روز جهانی زمین پاک نامگذاری شده است. 

وی در ادامه گفت: به همین مناسبت در کشور ما همه ساله مقارن با این مناسبت به مدت یک هفته برنامه‌های متنوعی با مشارکت مردم، سازمان‌های مردم نهاد، دستگاه‌های اجرایی و مدارس با محوریت سازمان حفاظت محیط زیست برگزار می‌شود.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به فرمان رهبرمعظم انقلاب در نامگذاری امسال با شعار «مشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک، نجات زمین» را برای بزرگداشت هفته زمین پاک انتخاب و اعلام کرده و برنامه‌های متنوعی بر اساس تصمیمات مشورتی در ستاد برگزاری این مراسم برای اجرا به استان‌ها ابلاغ شده است.

عبدوس تصریح کرد: برنامه محوری معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی در این هفته نیز با توجه به این شعار، برنامه‌ریزی برای آموزش اعضای شورا‌های اسلامی شهر و روستا با مشارکت شورای عالی استان‌ها خواهد بود. این گروه از مخاطبان خاص به عنوان یکی از مهم‌ترین گروه‌های اثرگذار اجتماعی در حوزه مدیریت پسماند با ضریب نفوذ بالا در اقصی نقاط کشور هستند که در حیطه مدیریت پسماند و ترویج و توسعه چرخه بازیافت از توان بالقوه و اثرگذاری بسیار بالایی برخوردارند.

وی تاکید کرد: بدین منظور در نشست وبیناری که به‌صورت همزمان در ستاد سازمان و ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌ها با شورای عالی استان‌ها و شورا‌های استانی برگزار خواهد شد، در قالب تفاهمنامه‌ای که یین معاون رئیس جمهویر و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و رئیس شورای عالی استان‌ها تنظیم شده، مقرر است برنامه آموزش مبانی محیط زیست و اصول مدیریت پسماند با سرفصل‌های مصوب و تحت نظارت مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیطبان برای تمامی اعضای شورا‌های اسلامی شهر و روستا در اقصی نقاط کشور الزامی شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، عبدوس در پایان اظهارکرد: همچنین در این نشست مباحث و مشکلات فی مابین محیط زیست و شورا‌های اسلامی در سطوح ملی و استانی مورد بحث و پاسخگویی و شفاف سازی قرار خواهد گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی محیط زیست

دیگر خبرها

  • ابرپروژه‌های صنعت گاز برای سرمایه‌گذاری معرفی شدند
  • تعداد فوتی های ناشی از گازگرفتی در زنجان کاهش یافت
  • شمار متوفیان ناشی از حوادث گاز در زنجان کاهش یافت
  • رییس سازمان انرژی اتمی: نیاز به غنی‌سازی بالاتر داشتیم/ به دنیا هم اعلام کرده‌ایم که محل مصرف ما حوزه سلامت و پزشکی است
  • فرهنگسازی در حوزه پسماند با کمک گروه‌های اجتماعی بانفوذ در کشور
  • آغاز نوسازی و بهینه سازی کنترلر چراغ های راهنمایی شهر تهران
  • نوسازی کنترلر چراغ‌های راهنمایی شهر تهران آغاز شد
  • آغاز نوسازی و بهینه سازی کنترلر چراغ‌های راهنمایی شهر تهران
  • انباشت پسماند در حاشیه رودها و شهرها زیبنده استان تهران نیست
  • مؤلفه‌های آموزش و فرهنگسازی به عنوان عوامل موثر در مصرف بهینه نان