Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@21:21:12 GMT

چاره‌جویی برای نجات صنایع‌دستی از رکود

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۰۹۹۴۷

چاره‌جویی برای نجات صنایع‌دستی از رکود

ایسنا/اصفهان سند بررسی راهکارهای خروج بازار صنایع‌دستی از رکود، با سه رویکرد جامعه‌شناسی، بازاریابی و مدیریت استراتژیک، توسط دفتر کمیسیون ملی یونسکو و شهرداری اصفهان تنظیم‌شده است؛ سندی که بیش از ۱۲۰ راهکار عمل‌گرایانه برای بهبود وضعیت صنایع‌دستی پیشنهاد می‌دهد.

محمد ایزدخواستی، دبیر دفتر یونسکو در شهرداری اصفهان، در آیین رونمایی از این سند اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین وظایفی که سازمان یونسکو بر عهده دارد پاسداری و حفاظت از میراث ملموس و ناملموس بشری است و صنایع‌دستی یکی از مهم‌ترین حوزه‌های زیرمجموعه این میراث است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: اصفهان با تکیه بر صنایع‌دستی خود، حدود ۷ سال پیش به عضویت شبکه شهرهای خلاق جهان درآمد و از آنجا که مسئله صنایع‌دستی به‌عنوان مهم‌ترین حوزه تأثیرگذار در صنعت خلاق کشور قابل‌تأمل و بررسی است، دفتر کمیسیون ملی یونسکو با مشارکت شهرداری اصفهان، پیگیر مسائل آن شد.

دبیر دفتر یونسکو در شهرداری اصفهان گفت: بعد از شیوع کرونا اقدامات مشابهی در سراسر دنیا برای اخذ ایده و راهکار برای رفع مشکلات صنایع‌دستی انجام شد؛ برای مثال دفتر کمیسیون ملی یونسکو در کشور هندوستان _به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز صنایع‌دستی جهان_ یک فراخوان جهانی منتشر و اعلام کرد که چون وضعیت صنایع‌دستی ما به خاطر نبود گردشگر با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده، متقاضی دریافت ایده برای بیرون آمدن از این وضعیت هستیم.

ایزدخواستی تصریح کرد: ما نیز در این راستا با همکاری شهرداری اصفهان، مطالعاتی را در دو حوزه نظری و کسب تجارب و ارائه ایده‌ها ساماندهی کردیم. در این بین دو دیدگاه وجود دارد؛ نخست اینکه رونق گردشگری باعث رونق صنایع‌دستی است و دوم اینکه رونق صنایع‌دستی باعث رونق گردشگری خلاق است. بر اساس دیدگاه اخیر، ضرورت دارد که نگاه ما به صنایع‌دستی و تعاملات آن با حوزه گردشگری جدی‌تر شود.

وی افزود: خوشبختانه، شهرداری اصفهان به همراه سایر بخش‌های مربوطه مطالعاتی را در راستای تحلیل رکود بازار صنایع‌دستی اصفهان در بحران کرونا انجام داده‌اند که همانند سایر کشورها این مطالعات در وضعیت به وجود آمده با سرعت زیادی انجام‌شده است.

دبیر دفتر یونسکو در شهرداری اصفهان خاطر نشان کرد: سند بررسی راهکارهای خروج از رکود بازار صنایع‌دستی در بحران کرونا، یک نقطه سرآغاز است که بایستی سایر بازیگران عرصه صنایع‌دستی و حوزه فرهنگی و اقتصادی آن را به جلو ببرند و بازهم نسخه‌های اصلاحی آن تهیه شود.

ایزدخواستی یادآور شد: این سند به‌منظور اخذ ایده و راهکار در حوزه صنایع‌دستی و گردشگری تدوین‌شده و بر اساس مطالعات، داده‌کاوی‌ها و جلسات اندیشه‌ورزی صاحب‌نظران سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و دفتر کمیسیون ملی یونسکو_ایران در استان اصفهان، در ماه‌های آذر و دی سال جاری صورت گرفته که مرحله تحلیلی آن هنوز ادامه دارد.

وی توضیح داد: بررسی جامعه‌شناختی مسئله صنایع‌دستی و رکود ناشی از کرونا، بررسی مسئله رکود با روش ۶P در حوزه بازاریابی، تطبیق مدیریت استراتژیک بر بازاریابی دوران رکود صنایع‌دستی، تحلیل مسائل صنایع‌دستی اصفهان با کمک ماتریس SWOT و بررسی تجارب سایر کشورها ازجمله مواردی است که در این سند به آن پرداخته‌شده است.

به گزارش ایسنا، امان‌الله باطنی دیگر سخنران این مراسم که ریاست اداره مهندسی فرهنگی اجتماعیِ معاونت فرهنگی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان را بر عهده دارد، نیز اظهار کرد: در علم مدیریت، شباهت بین مدیریت رخداد با مدیریت مشکل بسیار غلط‌انداز است؛ این دو فرآیند بسیار با یکدیگر هم راستا هستند و در برخی سازمان‌ها، این دو فرآیند با یکدیگر مرتبط بوده و با هم ترکیب می‌شوند. با این حال، این دو یکسان نبوده و اهداف متفاوتی دارند.

وی افزود: اصطلاح «مشکل» به علت ناشناخته‌ای اشاره دارد که منجر به وقوع یک یا چند رخداد می‌شود. یک تشبیه مفید و کاربردی برای درک ارتباط بین مشکلات و رخدادها، این است که فکر کنید رابطه بین یک بیماری و علائم آن چیست. در این تشبیه، مشکل همان بیماری است و علائم بیماری نیز رخدادها هستند؛ درست همان‌طور که یک پزشک از علائم برای تشخیص بیماری استفاده می‌کند، مدیریت مشکل نیز از رخدادهای به وجود آمده برای تشخیص مشکل استفاده می‌کند.

باطنی تصریح کرد: هنگامی‌که رخدادها اتفاق می‌افتند، نقش مدیریت رخداد، بازگرداندن سرویس در سریع‌ترین زمان ممکن است، بدون آنکه نیازی به شناسایی یا برطرف ساختن علت رخداد باشد. اگر رخدادها به‌ندرت رخ دهند یا تأثیر ناچیزی داشته باشند، در چنین حالتی دلیلی برای تخصیص منابع جهت انجام تجزیه‌وتحلیل علت ریشه‌ای رخداد، وجود ندارد. با این حال، اگر یک رخداد مجزا یا دنباله‌ای از رخدادهای تکراری باعث تأثیر قابل‌توجهی شوند، مدیریت مشکل به تشخیص علت اصلی رخدادها و در نهایت شناسایی ابزاری برای از بین بردن این علت می‌پردازد.

رئیس اداره مهندسی فرهنگی اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان گفت: به نظر می‌رسد کرونا با توجه به تبعات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، چیزی بیش از یک رخداد باشد و ما برای مدیریت آن به‌جای مدیریت رخداد، نیازمند مدیریت مشکل هستیم.

وی افزود: ما در این سند سه رویکرد جامعه‌شناسی را مورد بررسی قرار دادیم؛ در این سه رویکرد کرونا از منظرهای جامعه‌شناسی کارکردگرا مبتنی بر مکتب فکری دورکهایم، جامعه‌شناسی تعارض‌گرا مبتنی بر مکتب فکری مارکس و جامعه‌شناسی تعامل‌گرا مبتنی بر مکتب فکری ماکس وبر بررسی می‌شود.

باطنی خاطر نشان کرد: در جریان کرونا برخی کارکردهای پنج نهاد بنیادین یعنی نهاد خانواده، مدرسه، نهاد شغلی، نهاد حکومت و نهاد مذهب دستخوش تغییر شد و با توجه به گزاره «در خانه بمانیم» نقش نهاد خانواده و کارکرد آن در دوران کرونا پررنگ تر شد؛ درحالی‌که به‌عنوان مثال، نقش نهاد شغلی و کارکرد آن با توجه به مفاهیمی چون «دورکاری»  نسبت به دوران پیش از کرونا کم‌رنگ‌تر شده است.

رئیس اداره مهندسی فرهنگی اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان توضیح داد: بد نیست بدانیم که کرونا تا امروز ۲۰ هزار کارگر اصفهانی را متقاضی دریافت بیمه بیکاری کرده و به تعبیر دیگر سبک زندگی ۲۰ هزار خانوار در اصفهان تغییر کرده است؛ همچنین در این دوران به‌وضوح شاهد تغییر در کارکرد نهادهای اجتماعی مانند مدارس، مساجد و اماکن مذهبی بوده‌ایم و در کنار این‌ها، افزایش ۸ درصدی ازدواج، افزایش ۳۰ درصدی خشونت‌های خانگی و تغییر در سبد هزینه خانوارها را نیز باید در نظر داشت، بنابراین کرونا از منظر کارکردگرایی و جامعه‌شناسی کارکردگرا و ساختارگرا بسیار قابل‌تأمل و بررسی است.

وی افزود: از این رهگذر در جامعه‌شناسی کارکردگرا بررسی می‌کنیم که برای بحران صنایع‌دستی در نهاد شغلی، خانواده و مدرسه چه اقدامی باید کرد.

باطنی در ادامه دربارۀ نظریه‌های تعارض گرا و تعامل‌گرایی نمادین نیز توضیحاتی را بیان کرد و گفت: هیچ‌چیز معنا و تعریف ذاتی و ثابتی ندارد. معناها در تعامل با دیگران آموخته می‌شوند و تعامل‌گرایان نیز جامعه‌ایرانی را جامعه‌ای چندلایه با رفتارهای چندلایه تحلیل می‌کنند.

محمد عیدی، رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان هم در این مراسم گفت: تمام همت دوستان ما این بوده که سندی روی میز قرار گیرد تا بتوانیم بر مبنای آن اقداماتی را در سطح شهر و حتی استان داشته باشیم و چنان‌چه موفقیت‌آمیز بود آن را به کل کشور تسری دهیم تا همه ایران بتوانند از آن استفاده کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری صنایع دستی ركود شهرداری اصفهان یونسکو سند سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان دفتر کمیسیون ملی یونسکو صنایع دستی جامعه شناسی مدیریت مشکل مهم ترین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۰۹۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید از بناهای تاریخی کردستان روز پنجشنبه رایگان است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان گفت: همزمان با فرارسیدن سی‌ام فروردین‌، روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی بازدید از بناها و عمارت‌های تاریخی کردستان رایگان است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، منصور مهرزاد اظهار کرد: علاقه‌مندان به موزه و آثار تاریخی می‌توانند در روز پنجشنبه سی‌ام فروردین‌ماه «روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی» به صورت رایگان از بافت‌ها، بناها و محوطه‌های تاریخی سطح استان بازدید کنند.

وی افزود: در این راستا منزل آزموده اردلان و عمارت‌های ملک‌التجار، وکیل و مشیر دیوان آماده بازدید علاقمندان، گردشگران و مردم استان است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان خاطرنشان کرد: یک هزار و ۵۲ اثر ثبت ملی شده و یک اثر منظر فرهنگی هورامان به عنوان ثبت جهانی در استان کردستان وجود دارد.

کد خبر 745580

دیگر خبرها

  • تداوم خدمات‌رسانی به گردشگران در جاذبه‌های تاریخی و پایانه‌های مسافرتی استان اصفهان
  • پتانسیل های گردشگری استان کرمانشاه هنوز بخوبی معرفی نشده اند
  • کاوش و سامان‌دهی قلعه تپه تاریخی ابهر
  • موافقت با ۱۴ طرح سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری در گلستان
  • برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی
  • جشنواره فرهنگی، ورزشی و تفریحی سلماس برگزار می‌شود
  • موافقت با 14 طرح سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری در گلستان
  • ثبت بیش از ۲۶ میلیون نفر بازدید از اماکن گردشگری خوزستان
  • بازدید از بناهای تاریخی کردستان روز پنجشنبه رایگان است
  • شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌فرهنگی قم