Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید اسماعیل صالحی ظهر امروز در جلسه افتتاح پروژه‌های اجرایی منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: چهارمحال و بختیاری یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار عرصه منابع‌طبیعی دارد که از این سطح ۳۰۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۹۳ هزار هکتار مرتع است.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه 55 درصد از مراتع استان در حال فرسایش هستند، گفت: مهم‌ترین عامل گرفتاری‌های کنونی انسان‌ها، بی‌‎توجهی‌ها به منابع‌طبیعی و محیط‌زیست در گذشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از ابتدای سال تاکنون 78 پروژه در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری در دست اقدام قرار گرفت

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تعداد 78 پروژه در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری استان در دست اقدام قرار گرفت که تعدادی از آن‌ها در دهه فجر افتتاح  و تعداد 29 پروژه دیگر با اعتباری بالغ بر 35 میلیارد و 939 میلیون ریال امروز به مرحله بهره‌برداری رسید.

صالحی تصریح کرد: این 29 پروژه شامل چهار پروژه آبخیزداری و آبخوان‌داری به وسعت ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار، سه پروژه جنگلی به مساحت ۱۲۹ هکتار و ۲۲ پروژه کشت گیاهان دارویی برابر ۲ هزار و ۲۵۹ هکتار است که با بهره‌برداری از این تعداد طرح، زمینه اشتغال ۱۴ هزار و ۳۶ نفر فراهم می‌شود.

وی اظهار داشت: سه حوضه آبخیز کشور شامل زاینده‌رود، کارون و بخشی از دز در محدوده جغرافیایی چهارمحال و بختیاری وجود دارد که در این حوضه‌ها ۷۰۰ هکتار طرح‌های آبخیزداری مطالعه و در ۳۵۰ هکتار عملیات اجرایی در دست اقدام قرار گرفته است.

از 6 میلیون هکتار جنگل‌های زاگرس 307 هزار هکتار در استان واقع شده 

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به لزوم ایجاد فرهنگ حفاظت از مراتع و جنگل‌ها در مردم گفت: از 6 میلیون هکتار جنگل‌های زاگرس 307 هزار هکتار در استان واقع شده که از دهستان موگویی تا جنوب استان به طول 212 کیلومتر و عرض 5 تا 45 کیلومتر امتداد دارد.

وی با اشاره به تاثیرات مثبت و مهم وجود جنگ‌ها و مراتع و ضرورت صیانت از آن‌ها گفت: در گذشته نگاه به مراتع تولید علوفه بود اما اکنون تلاش شده با کمک مردم طرح‌های مرتع‌داری پیگیری و حداکثر بهره‌برداری از مراتع صورت پذیرد.

انتهای پیام/68033/

منبع: فارس

کلیدواژه: محیط زیست منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری سید اسماعیل صالحی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری بهره برداری هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۱۰۴۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نابودی در کمین درختان زاگرس+ فیلم

مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، گفت: با وضعیت امروزی و ادامه وارد شدن خسارات جبران‌ناپذیر به اکوسیستم زاگرس در ۵۰ سال آینده زاگرس نابود می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، کلیپی در فضای مجازی استان کهگیلویه و بویراحمد منتشر شده‌است که در آن سیدیوسف مرادی، مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در جمع برخی از مسئولان منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد، می‌گوید: سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری جرأت نمی‌کند به صورت علنی بگوید ولی من می‌گویم تا ۵۰ سال آینده اثری از زاگرس نخواهد بود، چون زادآوری ندارد و زاگرس تا ۵۰ سال آینده نابود می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اگر زاگرس نابود شد گرد و غبار سوریه، عراق و عربستان از شیراز تا خراسان را می‌گیرد و هرچه ایرانی در این محدوده ما داریم باید مهاجرت کنند، گفت: ۴۲ درصد آب ایران متعلق به زاگرس که از این میزان ۱۲ درصد از کهگیلویه و بویراحمد است.

مرادی می‌گوید: هنوز نتوانسته‌ایم مردم را متوجه کنیم چرا با برداشت گیاهان کوهی مخالف هستیم، الان فصل بهار و زمان زادوولد حیات وحش است و این حیات وحش باید «کنگر»، «بیلهر» و «ریواس» را بخورد تا شیردهی بیشتری داشته باشد و بتواند با بیماری‌های گوارشی مقابله کند و اگر سنجاب نباشد چه کسی بلوط می‌کارد، اگر دارکوب نباشد چه کسی بلوط را حجامت می‌کند و اگر عقاب نباشد چه کسی اینها را پاک‌سازی می‌کند.

وی تاکید می‌کند بدون مشارکت مردم امکان حفاظت از منابع طبیعی وجود ندارد، زیرا منابع طبیعی نیروی انسانی کافی و اعتبار لازم را ندارد.

کد خبر 745167

دیگر خبرها

  • ضرورت استفاده از پسماند کشاورزی برای جلوگیری از فشار کمتر به مراتع همدان
  • رفع تصرف ۱۰ هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • جلوگیری از ورود دام مازاد به مراتع همدان
  • دامداران ضوابط قرق مراتع را رعایت کنند
  • اجرای پروژه مشارکتی آبخیزداری و آبخوان‌داری با اعتبار ۳۵ میلیارد تومانی در اقلید
  • ایجاد شغل برای ۱۳۶ نفر با بهره برداری از واحد تولیدی نخ ابریشم
  • آغاز کوچ بهاره عشایر ورامین به مراتع جنوبی شهرستان
  • ظرفیت مراتع جنوبی ورامین ۳۳ هزار رأس دام است
  • نابودی در کمین درختان زاگرس+ فیلم
  • رفع تصرف ۱۳ هکتار از اراضی ملی چرام