Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر ستاد حقوق بشر ایران و معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه در جمع خانواده‌های معظم شهدا و جانبازان شیمیایی سردشت گفت: اگر ملت‌های تحت ستم، ظلم و جنایت غربی‌ها را هم فراموش کنند، آمریکا و همپیمانان غربی آن هیچگاه خوی سلطه‌گری و سرشت جنایت پیشگی را کنار نخواهند گذاشت.

خبرگزاری میزان -علی باقری کنی، دبیر ستاد حقوق بشر ایران و معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه در جمع خانواده‌های معظم شهدا و جانبازان شیمیایی سردشت گفت: کشور‌هایی که دیروز "وحشیانه" با "جنگ‌افزار‌های شیمیایی‌" به جان ملت ایران افتادند، امروز "گستاخانه" با "نرم‌افزار‌های قدرت اقتصادی و سیاسی"، حقوق مردم ایران را پایمال می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیر ستاد حقوق بشر ایران و معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه افزود: دولت‌هایی که امروز با ابزار سیاسی و اقتصادی بیشترین فشار‌ها و گسترده‌ترین تحریم‌ها را علیه ملت ایران اعمال می‌کنند، همان‌هایی هستند که دیروز هم سلاح شیمیایی در اختیار صدام قرار دادند، هم از اقدام بین‌المللی علیه رژیم بعث جلوگیری کردند و هم از انعکاس رسانه‌ای جنابت صدام جلوگیری کردند.

وی اظهار کرد: به ساده‌لوحان غرب باور باید تصریح کرد؛ اگر ملت‌های تحت ستم، ظلم و جنایت غربی‌ها را هم فراموش کنند، آمریکا و همپیمانان غربی آن هیچگاه خوی سلطه‌گری و سرشت جنایت پیشگی را کنار نخواهند گذاشت. به همین دلیل است که "جلادان چکمه پوش" که دیروز مردم را در کوی و برزن "سردشت" خفه کردند، امروز در لباس "مدعیان حقوق بشر" در پی تضییع حقوق ملت ایران در برج و باروی "ژنو" هستند.

باقری کنی در ادامه گفت: اگر غربی‌ها در ادعای خود مبنی بر صیانت از حقوق بشر صادق هستند، به جای برگزاری نشست نمایشی حقوق بشر در ژنو، اجلاس واقعی حقوق بشر را در سردشت برگزار کنند تا از نزذیک آثار جنایت‌های خود را که با گذشت بیش از سه دهه همچنان در کوی و برزن سردشت خودنمایی کرده و جان و تن جوانان دیروز و بزرگمردان امروز را ذره ذره مضمحل می‌کند، لمس کنند.

دبیر ستاد حقوق بشر ایران بیان کرد: در جنایت سردشت، هرچند صدام نقش جلاد را با جنایت بارترین شیوه بازی کرد، ولی رویکرد و اقدام برخی دولت‌های غربی قطعا کمتر از نقش جلاد نبوده و نیست، چراکه این دولت‌ها عالمانه و عامدانه هم در ساخت و تولید و فروش سلاح شیمیایی، هم در حمایت سیاسی از صدام و جلوگیری از اقدام بین‌المللی علیه این جنایت و هم در تحمیل بایکوت رسانه‌ای در قبال این جنایت با هدف اغفال افکار عمومی به طور کامل ایفای نقش کردند.

وی گفت: اسناد آمریکایی که اخیرا از طبقه‌بندی محرمانه خارج شده نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها نه‌تن‌ها از کاربرد سلاح شیمیایی توسط صدام به‌طور کامل اطلاع داشتند، بلکه علاوه بر تجهیز رژیم بعث به جنگ‌افزار‌های شیمیایی در دولت‌های ریگان و بوش پدر، از همه ظرفیت خود برای کابرد سلاح شیمیایی علیه نیرو‌های ایرانی استفاده کردند تا جایی که در سال ١٣۶۶ و در حالی که ماهواره‌های جاسوسی آمریکا کشف کردند که ایرانی‌ها با استفاده از شکافی در خطوط دفاعی عراق، در آستانه یک پیروزی استراتژیک مهم قرار دارند، دولت آمریکا با "اطلاع کامل" از تصمیم ارتش بعث برای کاربرد سلاح شیمیایی علیه ایرانیها، محل استقرار نیرو‌های ایرانی را به عراقی‌ها اطلاع داد.

باقری کنی در ادامه اضافه کرد: فضاحت سیاسی و رسوایی حقوق بشری آمریکا و همپیمانان غربی آن زمانی به اوج می‌رسد که آمریکایی‌ها با تلاش اکثریت اعضای شورای امنیت برای صدور یک بیانیه (و نه قطعنامه) در محکومیت حملات شیمیایی مکرر عراق مخالفت کرده و به آن رأی منفی می‌دهند و چند کشور غربی دیگر ازجمله انگلیس و فرانسه در رأی‌گیری شرکت نکردند.

باقری کنی با تاکید بر این که سردشت باید به پیشران نهضت جهانی خلع سلاح کشتارجمعی تبدیل شود گفت: در این میان آمریکا که دارنده بزرگترین زرادخانه سلاح‌های اتمی و شیمیایی در جهان است، باید به‌عنوان متهم اصلی تهدید اتمی و شیمیایی جهان به پای میز محاکمه افکار عمومی جهانی کشانده شود.

وی همچنین اظهار کرد: دستگاه قضایی به‌طور جدی پیگیر استیفای حقوق جانباران شیمیایی است و در این چارچوب تا کنون درخصوص بیش از ٢٠٠ نفر از آن‌ها در دادگاه طرح دعوا شده که برای حدود ٧٠ تن از آن‌ها رأی نهایی نیز صادر شده‌است. همچنین علیه چند شرکت اروپایی که در زمان جنگ مواد شیمیایی برای تولید سلاح دراختیار رژیم بعث قرار داده‌اند، در محکام بین‌المللی اقامه دعوا شده‌است

دبیر ستاد حقوق بشر ایران در پایان یادآور شد: ادای احترام به جوانمردانی که با نفس‌های به شماره افتاده‌شان، نفس دشمن را بریدند و با تاول‌های روی بدنشان هیمنه دشمن را ترکاندند و با سوزش سینه هایشان، بزم دشمن را به آتش کشیدند.

بیشتر بخوانید: باقری کنی: تروئیکای اروپایی مدعی حقوق بشر، به بازداشت خودسرانه شهروندان ایرانی به خاطر اقدام قانونی آن‌ها پایان دهند

انتهای پیام/

برچسب ها: علی باقری کنی حقوق بشر

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: علی باقری کنی حقوق بشر دبیر ستاد حقوق بشر ایران سلاح شیمیایی باقری کنی رژیم بعث دولت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۱۱۴۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران هرگونه تعرض به منافعش را پاسخ خواهد داد/ تشکیل پرونده قضایی علیه مقامات رژیم صهیونیستی

کاظم غریب آبادی، معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر در جریان بازدید از ساختمان بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران که در اثر حمله ددمنشانه رژیم صهیونیستی تخریب شد، اظهار داشت: در این سفر و در گفت‌وگو با مقامات سوری، مسئله تشکیل پرونده قضایی علیه جنایتکاران صهیونیستی را در چارچوب نظام قضایی به طور مشترک از طریق سازمان‌های بین المللی و مجامع حقوق بشری پیگیری خواهیم کرد.

غریب آبادی در ادامه، حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی ایران در دمشق را کاملا مغایر تعهدات و حقوق بین الملل و همچنین مفاد منشور ملل متحد برشمرد و گفت: این رژیم حتی به تعهداتی که تحت کنوانسیون ۱۹۶۱ ناظر بر حفظ و مصونیت اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌ها و کنوانسیون سال ۱۹۷۳ در خصوص افراد تحت حمایت بین المللی پذیرفته، پایبند نیست.

وی ضمن انتقاد از رویکرد ضعیف شورای امنیت سازمان ملل متحد در قبال جنایت صهیونیست‌ها، تاکید کرد: این شورا تحت مفاد منشور ملل متحد یک مسئولیت آشکار و بارز در حفظ صلح و امنیت بین المللی دارد و می‌بایست اقدامات لازم برای برخورد با رژیم غاصب صهیونیستی انجام می‌داد، اما متاسفانه شاهد برگزاری یک جلسه شورای امنیت بودیم که برخی کشور‌های مدعی مانند انگلیس، فرانسه و آمریکا حتی اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی را هم محکوم نکردند.

دبیر ستاد حقوق بشر افزود: از نظر ما شورای امنیت در حفظ صلح و امنیت بین المللی و در ایفای وظایف و مسئولیت‌هایش تحت منشور ملل متحد بسیار ناتوان بوده و جمهوری اسلامی ایران هم در همین راستا و براساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد، حق دفاع مشروع داشت و به خوبی این حق را استیفا نمود. 

وی در خصوص پاسخ به جنگ افروزی رژیم صهیونیستی و عملیات وعده صادق نیز گفت: نیرو‌های مسلح کشورمان با این پاسخ قاطع هم به فرمایشات مقام معظم رهبری جامه عمل پوشاندند و هم انتظارات مردم را برآورده ساختند.

معاون امور بین الملل قوه قضائیه افزود: ایران در پاسخ به رژیم صهیونیستی فقط برخی اماکن نظامی را هدف قرارداد و اماکن تجمع غیر نظامیان و تاسیسات اقتصادی در دامنه اهداف تعریف شده ما قرار نداشت.

غریب آبادی در پایان یادآور شد: پاسخ جمهوری اسلامی ایران اقدامی تحت حقوق بین الملل بوده و برابر مبانی اصول انسانی و اسلامی صورت گرفت. جمهوری اسلامی ایران اقدامات سیاسی و حقوقی خود را نیز در این قضیه آغاز کرده و با جدیت آن را پیگیری خواهد کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: رسانه قوه قضائیه

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حقوقی قضایی

دیگر خبرها

  • راهپیمایی مردم هرمزگان علیه رژیم صهیونیستی
  • راهپیمایی مردم هرمزگان بر علیه رژیم صهیونیستی
  • کوثری، نماینده تهران: فکر می‌کنم صهیونیست ها اقدامات محدودی انجام دهند/ توصیه می‌کنیم از جنایت‌‌ دست بردارند، و الّا مرگشان زودرس خواهد شد/ اردن باید بداند حمایت از اسرائیل به ضررش خواهد بود
  • نتانیاهو برای جلوگیری از صدور قرار بازداشت توسط دادگاه لاهه دست به دامن اروپایی‌ها شد
  • مصدومیت دو تن در سانحه رانندگی محور مهاباد- سردشت
  • دیوید کامرون خطاب به اسرائیل: درگیری را تشدید نکنید
  • ایران هرگونه تعرض به منافعش را پاسخ خواهد داد/ تشکیل پرونده قضایی علیه مقامات رژیم صهیونیستی
  • دهن‌کجی نتانیاهو به هم‌پیمانان غربی: تصمیمات‌مان را خودمان اتخاذ می‌کنیم
  • مخالفت با تحریم‌های جدید علیه تهران  
  • انگلیس خواستار تشدید سیاست شکست‌خورده تحریم‌ ایران شد