Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان گفت که این کشور به همراه ایران و ترکیه پروژه‌های حمل و نقل مشترکی دارند و ارمنستان نیز می‌تواند به جمع این سه کشور بپیوندد.

«الهام علی‌اف» پنجشبه با تأکید بر اینکه درگیری در قره‌باغ کوهستانی جمهوری آذربایجان به پایان رسیده و به تاریخ پیوسته، اظهار داشت: «ما به آینده می‌اندیشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما به منظور تأمین صلح و ثبات در منطقه، بررسی پروژه‌های حمل و نقل را که کشورهای زیادی را به هم وصل می‌کند، شروع کرده‌ایم. آذربایجان، ترکیه و ایران در خصوص اجرای پروژه‌های حمل و نقل در منطقه، موضع مشترکی دارند و ارمنستان هم اگر رفتار عادی از خود نشان دهد، می‌تواند به این مجموعه ملحق شده و از آن بهره مند شود».

به گزارش خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان، رئیس جمهور این کشور طی سخنرانی در چهاردهمین نشست سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) که  با شعار «همکاری اقتصادی منطقه ای در دوران پساکرونا» به صورت مجازی و با حضور سران ۱۰ کشور عضو برگزار شد، از کشورهای عضو اکو خواست از گذرگاه و کریدور «زنگه‌زور» (واقع در اراضی ارمنستان) و شبکه حمل و نقل ایجاده شده بین ترکیه وآذربایجان استفاده کنند.

علی اف در این ارتباط گفت: «کریدور زنگه‌زور که از اراضی تاریخی جمهوری آذربایجان می‌گذرد و جمهوری خودمختار نخجوان و ترکیه را به اراضی آذربایجان وصل می‌کند، فرصت جدیدی در زمینه حمل و نقل منطقه ایجاد خواهد کرد و ما از اعضای سازمان همکاری اقتصادی می‌خواهیم که از کریدور زنگه‌زور استفاده کنند».

بر اساس توافق آتش بس بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان که با وساطت روسیه صورت گرفت، ایروان متعهد شده است در مقابل ایجاد کریدور «لاچین» که قره‌باغ کوهستانی جمهوری آذربایجان را به ارمنستان متصل می‌کند، کریدور زنگه‌زور را از اراضی خود جهت اتصال نخجوان به اراضی جمهوری آذربایجان ایجاد کند.

همزمان با دعوت رئیس جمهور جمهوری آذربایجان از همسایگان و کشورهای عضو اکو برای پیوستن به شبکه حمل و نقل منطقه‌ای تهران، باکو و آنکارا، رئیس اداره گمرک جمهوری آذربایجان نیز گفت که مذاکرات بین این کشور و ایران برای راه اندازی کمرگ خداآفرین (در استان آذربایجان شرقی) در حال انجام است و به زودی این پست کمرگ افتتاح خواهد شد.

انتهای پیام/

 

 

منبع: فارس

کلیدواژه: ترکیه آذربایجان ارمنستان پروژه های حمل و نقل جمهوری آذربایجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۱۲۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارمنستان: عملیات تعیین مرز با آذربایجان را آغاز کردیم

به گزارش خبرآنلاین خبرگزاری تاس نوشت: وزارت کشور ارمنستان در بیانیه ای اعلام کرد که این کشور کار تعیین مرزها در مرز با آذربایجان در این بخش از استان تاووش را از امروز ۲۳ آوریل (۴ اردیبهشت) آغاز کرده است.

در این بیانیه آمده است: بزرگراه باغانیس-ووسکپار برای انجام عملیات مین زدایی در منطقه مجاور و جلوگیری از ورود شهروندان به مناطق مین گذاری شده مجاور به منظور حفظ امنیت آنها بسته شده است.

به نقل از ایرنا وزارت کشور ارمنستان در این بیانیه افزود: ما همچنین به اطلاع می رسانیم شایعاتی که ادعا می کنند بخشی از تمامیت ارضی جمهوری ارمنستان به آذربایجان واگذار خواهد شد، با واقعیت منطبق نیست. ما تاکید می کنیم که برای امروز هیچ تغییری در خط تماس ارمنستان- آذربایجان برنامه ریزی نشده است. بعد از تعیین مرز، سربازان مرزی ارمنستان حفاظت از خط مرزی را آغاز خواهند کرد.

دفتر دولت ارمنستان امروز در بیانیه ‌ای اعلام کرد که بر اساس توافق کمیسیون‌ های تعیین حدود مرزهای دو جمهوری ارمنستان و آذربایجان، فرآیندی از ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ برای تعیین مختصات مرزی بر اساس اندازه‌ گیری‌های ژئودسیک (پیمایشی) آغاز شد.

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان به تازگی در مصاحبه با رسانه های انگلیس گفت کشورش هدفی فراتر از مرزهای جغرافیایی به رسمیت شناخته شده بین‌المللی خود ندارد و ابراز امیدواری کرد که تمامیت ارضی جمهوری ارمنستان از طریق روند تعیین مرزها احیا شود.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898660

دیگر خبرها

  • ارمنستان : عملیات تعیین مرز با آذربایجان را آغاز کردیم
  • اطلاعیه راه‌ آهن درباره عدم مجوز قطار افغانستان ترکیه خلاف واقع است
  • ارمنستان: عملیات تعیین مرز با آذربایجان را آغاز کردیم
  • به توافقات انجام شده بین آذربایجان و ارمنستان احترام می‌گذاریم
  • کنعانی: به توافقات انجام شده بین آذربایجان و ارمنستان احترام می‌گذاریم
  • استقبال ایران از توافق مرزی آذربایجان و ارمنستان
  • ایران به توافقات انجام شده بین آذربایجان و جمهوری ارمنستان احترام می‌گذارد
  • آغاز تعیین حدود مرز‌های ارمنستان با جمهوری آذربایجان 
  • رایزنی قطر و ازبکستان بر سر چگونگی اجرای پروژه کریدور ترانس افغان
  • تصاویر رزمایش آذربایجان در منطقه نخجوان