Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، در شهر روزانه حجم زیادی آرد پخت می‌شود و حرف و حدیث از کیفیت نان بسیار زیاد است. ایران یکی از پر مصرف‌ترین کشور‌ها در زمینه مصرف نان محسوب می‌شود.

نان را می‌توان یک وعده غذایی کامل دانست که قوت غالب مردم به شمار می‌رود و بیش از ۸۰ درصد کالری، ۶۰ درصد انرژی، ۵۰ درصد ویتامین و ۴۰ درصد پروتئین مورد نیاز بدن تمامی افراد جامعه با مصرف آن تأمین می‌شود که از این رو جایگاه ویژه‌ای در میان مردم دارد و این موضوع سبب می‌شود کیفیت این محصول در کشور بیشتر مدنظر بوده و دولت و دستگاه‌های مرتبط نیز باید در تولید نان باکیفیت توجه لازم را داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متاسفانه کیفیت نان در ایران نسبت به سال‌های گذشته مسیر نزولی را در پیش گرفته که دلیل این امر را می‌توان به زنجیره تولید گندم، آرد و پخت آن مرتبط دانست و نمی‌توان این مشکل را بر گردن یک صنف انداخت و آن‌ها را مورد بازخواست قرار داد.

حال این روز‌ها مردم از کیفیت نان در برخی نقاط مختلف بیرجند گلایه دارند و معتقدند: کیفیت نان در برخی نقاط بیرجند مطلوب نیست و بخش قابل توجهی از هزینه‌ای که مردم برای نان می‌دهند در نهایت راهی نان خشکی‌ها و در نهایت دامداری‌ها می‌شود.

یکی از شهروندان که در صف خرید نان ایستاده گفت: خانه ما این جا نیست، اما همیشه از این نانوایی نان می‌گیرم، چون به نظرم کیفیت آن از بقیه بهتر است.

او با بیان اینکه در مجموع کیفیت نان سنگک از دیگر نان‌های شهر بهتر است و حداقل دور ریز کمی دارد افزود: یک نانوایی لواش که در نزدیکی خانه ما قرار دارد یک روز خوب است و روز دیگر خراب. گاهی آن قدر خمیر است که نمی‌شود خورد و برخی وقت‌ها نیز بعد گذشت چند ساعت سفت می‌شود و به اصطلاح سخت قابل جویدن است. وقتی هم به نانوایان می‌گوییم علت خرابی نان را مربوط به کیفیت آرد اعلام می‌کنند.

دیگر شهروند بیرجندی هم گفت: نان‌های شهر خوب و خراب دارد. برخی نانوا‌ها تلاش چندانی برای عرضه نان باکیفیت نشان نمی‌دهند و مدام آرد را مقصر این موضوع می‌دانند در حالی که برخی دیگر از نانوایی‌ها با همین آرد، نان خوبی را عرضه می‌کنند.

رجبی افزود: آردی که در اختیار نانوایی‌های شهر قرار می‌گیرد در روستا‌ها نیز توزیع می‌شود و اگر کیفیت ندارد پس چگونه در روستا نان با کیفیت پخت می‌شود؟!.

یکی از نانوایان در پاسخ به کیفیت آرد اظهار داشت: کیفیت نان بستگی به کیفیت آرد دارد. آرد باید یکنواخت باشد، ولی هر ۱۰ روز که آرد می‌آورند با دفعه قبل تفاوت دارد. گاهی آرد خراب است و نمک را بیشتر می‌کنیم تا به هم بچسبد، اما بهداشت آزمایش می‌گیرد و جریمه می‌کند.

شاطر نانوایی بیان کرد: راهی جز کم و زیادکردن نمک ندارد؛ حق استفاده از افزودنی دیگری هم نداریم.

اما این همه ماجرا نیست از کیفیت نان که بگذریم متاسفانه شاهد اتفاق عجیبی هستیم که برایمان قابل قبول نیست آن هم این است که برخی دامداران نان را از نانوایی‌ها خریداری کرده و آن را به عنوان خوراک به دام خود می‌دهند.

گرانی نهاده‌های دامی باعث شده تا برخی دامداران برای تغذیه دام‌های خود از هیچ چیز چشم نپوشند و به نوعی می‌توان گفت که اکنون دام‌هایشان همه چیز خوار شده‌اند و نان تازه می‌خورند.

هرچند نان خشک نیز که از سالیان گذشته در سیاهه دامداران برای تغذیه دام‌ها قرار داشته اکنون با گران شدن نهاده‌های دامی، خریداران بیشتری پیدا کرده و برخی دامداران به ناگزیر حتی نان‌های کپک زده را با قیمتی پایین‌تر خریداری کرده و شکم دام خود را با آن سیر می‌کنند و برخی هم در صف نانوایی ایستاده و با خرید نان‌های زیاد برای خوراک دام استفاده می‌کنند.

یکی از دامداران گفت: قیمت خوراک دام افزایش یافته و قدرت خرید دامداران بسیار پایین آمده است.

اکبری ادامه داد: برخی دامداران مجبورند برای سیر کردن شکم دام خود در صف نانوایی بایستند.

رئیس اتحادیه آرد و نان در بیرجند گفت: تا زمانی که اختلاف قیمت میان نرخ نهاده و نان و آرد باشد وضعیت این گونه است چرا که این تفاوت نرخ‌ها و کم بودن قیمت نان، کم بودن کیفیت آرد و در نتیجه کاهش کیفیت نان که کاهش فروش و بیشتر شدن ضایعات را در پی دارد سبب شده تا برخی تخلفات و اقدامات که عمدی هم نیست، رخ دهد.

مرادی افزود: نرخ گذاری نان به عهده شورای سیاست گذاری استان‌ها و استانداری واگذار شده و پس از چند سال ثابت ماندن نرخ نان از پایان سال ۹۷ نرخ‌ها ۳۰ درصد افزایش یافت و این در حالی است که هزینه‌های نانوایی‌ها و دیگر تعرفه‌ها چندین برابر شده است.

منبع: تسنیم

 

انتهای پیام/ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قیمت نان کیفیت نان برخی دامداران کیفیت نان نانوایی ها کیفیت آرد دام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۱۴۰۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حال ناخوش معلولان کردستانی و پیشنهاد تکراری آقای مدیر!

معلولان کردستانی سال‌هاست که دغدغه به‌حقی داشته اما مسئولان متولی تاکنون به آن جامه عمل نپوشانده‌اند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، برگزاری نمایشگاه توانمندی دستاوردهای معلولان و توانخواهان استان کردستان هرساله چندین مرحله در خانه کُرد و مراکز گردشگری استان کردستان برگزار می‌شود اما خروجی آن چیست؟

حمایت از افراد دارای معلولیت یکی از نیازهای ضروری این قشر است که باید مسائل و مشکلات معلولان را اولویت‌بندی و در برنامه مسئولان قرار بگیرد، اما دغدغه و مشکلات این قشر با برپایی چندین نمایشگاه در سال حل نمی‌شود، چراکه برپایی مکانی ثابت برای فروش دستاوردها و آثارهایشان، یکی از مطالبه‌های به حق این قشر است.

حمایتی نمی‌بینیم

هدایت معروفی از معلولان توانمند و خلاق بانه‌ای دارای معلولیت شدید بینایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: تمام محصولات صنایع دستی، چرم دوزی، عروسک‌سازی و محصولات غذایی ارگانیک معلولان توسط خود آنها درست شده و برای حمایت از فروش این محصولات باید نمایشگاه‌های دائمی برگزار شود، اگرچه معلولان قدرت مالی بسیاری در حوزه تبلیغ محصولات خود را ندارند اما توانمندی‌‌های زیادی داشته که اختصاص مکان ثابت برای برپایی فروش محصولات این قشر بسیار مهم است.

وی که در تونایی ساخت ساز ضربه‌ای و ساز کوبه‌ای خلاقیت دارد، افزود: برپایی نمایشگاه‌های چند روزه دردی را از معلولان استان کم نخواهد کرد، مسئولان هر بار به عنوان بازدید‌کننده در نمایشگاه‌ها حضور یافته، عکس یادگاری گرفته و وعده‌های بسیاری خواهند داد، اما حمایتی از آنها نخواهیم دید.

این عضو جامعه معلولان کردستانی بیان کرد: بازدید نمایشگاه بدون فراخوان، تبلیغ و هیچ گونه حمایتی کاری را پیش نخواهد برد، دیده شدن آثار و دستاوردهای معلولان نیاز به مکان ثابت داشته تا از خود مردم حضور داشته باشند، شهرستان بانه و مریوان دو شهر گردشگری و مسافرپذیر می‌تواند ظرفیت خوبی برای ارائه دستاورد معلولین باشد.

نمایشگاه دائم مطالبه اصلی ماست

زارعی تسهیل‌گر توانمندسازی مبتنی بر جامعه در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم اظهار کرد: دیده شدن توانمندی‌های معلولان بسیار مهم است، اگر بازدیدکننده‌ها در نمایشگاه‌ها حضور نداشته باشند قطعا انگیزه و تشویقی برای معلولین نخواهد بود، روال برپایی چندین ساله نمایشگاه‌های معلولان در مکان‌های گردشگری سنندج تاثیری در روند اقتصادی آنها نداشته  و اگر بر این روال ادامه داشته باشد، معلولین دل سرد می‌شوند. انجام تبلیغات و نمایشگاه ثابت ویژه معرفی و عرضه دستاوردهای معلولان مطالبه به حق این قشر است.

وی با ذکر اینکه برپایی نمایشگاه توانمندسازی معلولان از بعد فرهنگی بسیار تاثیر مثبت داشته است، گفت: تمام محصولات در نمایشگاه‌ها دستاوردهای خود مددجویان برای فروش و حمایت از آنها در نمایشگاه‌ها عرضه می‌شود، هدف از ارائه محصولات شناسایی توانمندی آنها و حمایت از این قشر است، معلولیت محدودیت نیست، امیدوارم فرهنگ حمایت و کمک به اقتصاد این قشر روز به روز بیشتر شود.

گشین غلام‌ویسی یکی از اهالی روستای بیساران سروآباد و از فعالان کارآفرین و حامی معلولان از راه‌اندازی کارگاه سبد بافی و عروسک‌سازی ویژه بانوان بی‌سرپرست، بد سرپرست و معلولان خبر داد و گفت: تا کنون به 450 نفر آموزش داده شده است، هرماه به 5 نفر از بانوان رایگان آموزش خواهم داد، در بحث حمایت اقدامی نشده تمام تلاش و زحمات ما فقط توسط خود بانوان حاضر در کارگاه انجام می‌شود، امیدوارم متولیان امر برای کمک به این قشرحمایت لازم را داشته باشند.

ادارات دستاوردهای معلولان را بخرند

یزدان رستمی مدیر مراکز خدمات بهزیستی کردستان نیز در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم به اهداف برگزاری نمایشگاه‌ معلولان اشاره و اظهار داشت: برپایی نمایشگاه دستاوردهای معلولین اگر پویا و متنوع باشد قطعا بازخورد خوبی خواهد داشت، بعد شناسایی توانمندی‌هایمددجویان سازمان بهزیستی در نمایشگاه‌ها از اهداف اصلی سازمان بهزیستی است، مددجویان سربار و مصرف کننده نیستند چراکه تعداد بسیاری مددجو نخبه و توانمند در سطح استان وجود دارد و این تغییر نگاه و نگرش مثبت مردم نسبت به توانمندی و دستاورد معلولین اولویت اهداف سازمان بهزیستی استان کردستان است. 

وی گفت: فروش محصولات توسط مراکز غیر دولتی هر ساله در نمایشگاه‌ها در معرض دید عموم قرار می‌گیرد، نمایشگاه اگر در تایم مناسب، شهرهای مسافر پذیر و فصل مناسب باشد قطعا در بعد اقتصادی کمک و حمایت خاصی به این قشر خواهد شد، امیدوارم مسئولان علاوه بربازدید به دستاورد معلولان برای کارهای آنها حرمت قائل شده و هر اداره، بخشی از اعتبارات خود را به خرید دستاوردهای این عزیزان اختصاص دهند.

انتهای پیام/484/

دیگر خبرها

  • مصوبات کمیسیون اصل نود برای افزایش کیفیت نان
  • بازدید رئیس شبکه دامپزشکی فریمان از کارخانجات خوراک دام فریمان
  • رصد ۳۰ نمونه از محصولات کارخانجات خوراک دام و طیور در کرمان 
  • پخت نان کامل به صورت نمونه در تعدادی از نانوایی‌ها
  • آیا دستمزد پائین کارگران می‌تواند، جوابگوی مسکن، پوشاک و خوراک آنها باشد؟
  • مشخص شدن دلیل کیفیت پایین نان خوزستان
  • آمادگی نانوایی‌های کرمانشاه برای پخت نان کامل
  • حال ناخوش معلولان کردستانی و پیشنهاد تکراری آقای مدیر!
  • عنایتی، بمب روحیه برای نبرد تکراری! (عکس)
  • بسکتبال NBA | مصاف های تکراری اما همیشه جذاب