Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-18@18:43:01 GMT

پایان صدور چک‌های سفید امضا

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۲۰۷۸۲

در سند اولیه راهبردی امنیت ملی دولت جدید آمریکا که برای نخستین‌بار منتشر شده است، اهداف و اولویت‌های گسترده دولت بایدن در حالی مشخص شده که چین همچنان رقیب اصلی ایالات ‌متحده  به‌ شمار می‌رود.
در این راهبرد که پیوست طبقه‌بندی‌شده دارد و هنوز در دسترس عموم قرار داده نشده، آمده است: تروریسم و افراط‌گرایی خشن، چه داخلی و چه بین‌المللی، همچنان تهدیدهای مهمی هستند اما با وجود این چالش‌ها، مزایای پایدار ایالات‌ متحده در همه اشکال و ابعاد قدرت، ما را قادر می‌سازد تا آینده سیاست بین‌الملل را برای پیشبرد منافع و ارزش‌های خود شکل دهیم و جهانی آزادتر، امن تر و مرفه‌تر ایجاد کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر اساس این دکترین جدید، آمریکا دیگر اعتقاد ندارد که نیروی نظامی پاسخی برای چالش‌های منطقه است و به شرکای خود در خاورمیانه یک چک سفید برای ادامه سیاست‌های مغایر با منافع و ارزش‌های آمریکا نمی‌دهد. به همین دلیل ایالات ‌متحده حمایت از عملیات نظامی تهاجمی در یمن را پس گرفته است و هدف واشنگتن کاهش تنش‌های منطقه‌ای و ایجاد فضایی برای تحقق آرمان‌های مردم در سراسر خاورمیانه خواهد بود. در این دستورالعمل همچنین تأکید شده است، ما همچنین در داخل کشورهایی که حاکمیت آنها شکننده است و همچنین از سوی بازیگران غیردولتی بانفوذ که توانایی برهم‌زدن منافع آمریکا را دارند، با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم. بر اساس این گزارش اما دولت آمریکا همچنان بر این باور است که بازیگرانی مانند ایران و کره ‌شمالی توانایی‌ها و فناوری‌های تغییر بازی را در منطقه دنبال می‌کنند.
همچنین درحالی‌که در این گزارش بار دیگر بر تعهد آمریکا بر تأمین امنیت اسرائیل تأکید شده، آمده است که واشنگتن به‌ دنبال ادغام بیشتر با همسایگان خود است و ازسرگیری نقش خود به‌عنوان مروج را راه‌حلی مناسب می‌داند.
منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای
همان‌طور که انتظار می‌رفت در این سند راهبردی آمده است که رهبری آمریکا در منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای برای کاهش خطرات ناشی از سلاح‌های هسته‌ای ضروری خواهد بود؛ بنابراین گفته‌ شده واشنگتن با همکاری متحدان و شرکا، دیپلماسی اصولی را دنبال خواهند کرد تا به برنامه هسته‌ای ایران و سایر فعالیت‌هایی که آن را بی‌ثبات‌کننده  خواندند، بپردازند.
دولت بایدن در این گزارش ادعا دارد که با شرکای منطقه‌ای خود برای جلوگیری از تجاوزهای ایران،‌ اخلال در القاعده و شبکه‌های تروریستی مرتبط، جلوگیری از تجدید حیات داعش، رسیدگی به بحران‌های بشردوستانه و تلاش مضاعف برای حل درگیری‌های مسلحانه که تهدیدی برای ثبات منطقه‌ای است، با دیگر کشورها همکاری می‌کند.
این گزارش می‌افزاید: ما به دیپلمات‌های خود این توانایی را خواهیم داد تا در راستای کاهش تهدید ناشی از برنامه‌های هسته‌ای و موشکی در حال رشد کره‌ شمالی، شانه‌به‌شانه جمهوری کره و ژاپن تلاش کنند. ما همچنین تلاش‌های خود را برای قفل‌کردن مواد شکاف‌پذیر و رادیولوژیکی در سراسر جهان تجدید خواهیم کرد. در این گزارش با تأکید بر اینکه ایالات متحده نباید و نمی‌خواهد درگیر «جنگ‌های ابدی» شود که هزاران انسان و هزاران دلار هزینه در بر داشته است، اضافه شده است: ما تلاش خواهیم کرد تا با اطمینان، مسئولیت طولانی‌ترین جنگ آمریکا در افغانستان را به پایان برسانیم، در حالی‌که اطمینان حاصل کنیم افغانستان دوباره به پناهگاهی امن برای حملات تروریستی علیه ایالات متحده تبدیل نخواهد شد.
راهنمای استراتژی امنیت ملی آمریکا تأکید دارد: در جای دیگر وقتی خود را در برابر دشمنان برای دفاع از منافع خود قرار می‌دهیم، در کنار شرکای خود کار می‌کنیم و همچنین حضور ما در آسیا-پاسیفیک و اروپا بسیار قوی خواهد بود.
دولت بایدن تأکید می‌کند با بررسی وضعیت جهانی اطمینان حاصل می‌کند که اهداف و ارزش‌ها با منابع استراتژیک واشنگتن مطابقت دارد و این دستورالعمل را با ایمنی پرسنل خود و در مشورت دقیق با متحدان و شرکای خود مطابقت می‌دهد.
این در حالی است که براساس دکترین جدید سیاست ‌خارجی بایدن، اقدامات روسیه همچنان باید تحت نظر گرفته شود و در این سند آمده است که مسکو همچنان مصمم است که تأثیرات جهانی خود را تقویت کند و به نقش مخربش ادامه دهد. نگاه دولت واشنگتن به پکن نیز چندان متفاوت‌تر از مسکو نیست و تأیید شده است که چین به‌سرعت در حال پیشروی است و این کشور تنها رقیبی است که بالقوه قادر است تا آمریکا را هم‌زمان در مسائلی مانند قدرت اقتصادی، دیپلماتیک، نظامی و فناوری در عرصه جهانی به چالش بکشد.

منبع: روزنامه شرق

منبع: ساعت24

کلیدواژه: هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۲۰۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش کاخ سفید به احتمال حمایت آمریکا از اوکراین


به گزارش تابناک، جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید با اشاره به مشارکت آمریکا در محافظت از تل‌آویو برابر حملات گسترده موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی که در واکنش به تجاوز رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق صورت گرفت، مدعی شد که واشنگتن در جنگ اوکراین و روسیه، چنین کاری را برای کی‌یف نخواهد کرد.

رژیم صهیونیستی در جریان عملیات تنبیهی تهران، دست به دامن حامیانش از جمله آمریکا شد. این عملیات گسترده ترکیبی در پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و مطابق با مقررات بین‌المللی صورت گرفت.

کربی در نشستی مطبوعاتی واکنش به این پرسش که آیا آمریکا در جنگ اوکراین نیز اقدام مشابهی خواهد کرد یا خیر، مدعی شد: می‌دانستم که این سوال مطرح می‌شود. ببینید، درباره دو جنگ متفاوت، دو حریم هوایی و دورنمای تهدید متفاوت حرف می‌زنیم.

وی در ادامه مدعی شد: رییس جمهور آمریکا از ابتدای (جنگ اوکراین) به وضوح اعلام کرد که آمریکا قرار نیست در این جنگ نقش‌آفرینی رزمی داشته باشد.

قدرت‌های غربی نسبت به فراهم کردن کمک برای اوکراین «تا هر زمان که طول بکشد» متعهد شده اما همواره مداخله مستقیم در جنگ و رویارویی با نیروهای روسیه را رد کرده‌اند. با این حال، فرانسه از احتمال اعزام نیروی زمینی به کی‌یف صحبت به میان آورده است.

دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس در پاسخ به سوالی مشابه مدعی شد: تصور می‌کنم قرار دادن نیروهای ناتو در مواجهه مستقیم با نیروهای روسیه، تنش را وارد سطح خطرناکی می‌کند.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • ساکنان شهرک ثامن الائمه شهریار همچنان در انتظار صدور سند مالکیت مسکن مهر
  • دولت مشکل حقوقی و قراردادی پروژه مونوریل قم را حل کند
  • هیچ دولتی در کاخ سفید قادر به بستن شیر نفت ایران نیست
  • بایدن از پس تبعات تحریم نفت ایران برنمی‌آید
  • واشنگتن‌پست: تحریم ایران برای آمریکا دشوار است
  • برگه تقلب رئیس‌جمهور آمریکا لو رفت؛ راهکار کاخ سفید برای سوتی ندادن بایدن
  • واکنش کاخ سفید به احتمال حمایت آمریکا از اوکراین
  • «سلطان تقلب»؛ لقب جدید بایدن
  • تفاهم نامه راه‌اندازی سامانه ویژه ناشنوایان گلستان امضا شد
  • عراق: نباید دامنه درگیری در منطقه گسترش پیدا کند