Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان طرح «اقدام ملی مسکن» یکی از سیاست های دولت دوازدهم برای خانه دار شدن اقشار بی مسکن است، اگرچه این طرح می توانست موجب اشتغال و حرکت در بخش داخلی کشور شود، ناگاه اجرای آن در اصفهان از پیمانکاران داخلی گرفته به یک شرکت خارجی سپرده شد.

در طرح «اقدام ملی تولید و عرضه مسکن»  کل کشور ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برنامه ریزی شده که ساخت ۲۰۰ هزار واحد در شهرهای جدید است و از این تعداد ساخت ۲۱ هزار واحد مسکونی در بهارستان برنامه ریزی شد، همچنین در این طرح ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر برای خرید مسکن در بهارستان ثبت نام کردند که در نهایت از این تعداد، ۳۵۰۰ نفر متقاضی موثر در این طرح مشخص شدند که بخشی از طرح ملی اقدام مسکن بهارستان را شامل می شوند و بقیه واحدها در قالب پروژه های مشارکتی، خودمالکی و پروژه هایی با تعهد ساخت احداث می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین منظور ابتدای امسال فراخوان انتخاب پیمانکار عملیات ساخت مسکن اقدام ملی در اصفهان اعلام و شرایط گزینش پیمانکاران اعلام شد که بعد از بررسی، گزینش و ارزیابی های مختلف از بین ده ها پیمانکار، پیمانکاران مجری این طرح انتخاب شدند و بعد از تاییدیه های بانکی، زمین اجرای طرح ملی اقدام مسکن در بهارستان به پیمانکاران منتخب تحویل داده شد و حتی نقشه های طرح و برخی مجوزهای ساخت نیز توسط آنها اخذ شد، اما پیش از اجرای طرح، به گفته پیمانکاران منتخب، پروژه اقدام ملی مسکن در بهارستان به یک شرکت خارجی سپرده شد.  

به گفته پیمانکاران این طرح، اگرچه امسال توسط مقام معظم رهبری سال جهش تولید نامگذاری شد، اما طرحی که می توانست موجب اشتغال و حرکت در بخش داخلی کشور شود، ناگاه به شرکت ترکیه ای سپرده شده است.

رئیس انجمن انبوه سازان استان اصفهان در این باره به ایسنا، گفت: طی یک سال و نیم گذشته شرکت عمران بهارستان برای اجرای طرح ملی اقدام مسکن با انبوه سازان اصفهان مذاکره و با تحویل زمین طرح آن را بین ۳۰ شرکت انبوه سازی تقسیم بندی کرد.

احمد تولا با بیان اینکه بعد از ارزیابی، انتخاب و توان سنجی از بین ده ها شرکت متقاضی انبوه سازی، ۳۰ شرکت انبوه سازی توسط شرکت عمران بهارستان برای طرح ملی اقدام مسکن انتخاب و بر اساس توان کاریشان اولویت بندی شدند، افزود: بعد از این مرحله شرکت های انبوه سازی برای توان سنجی به بانک ها معرفی و سپس بانک تاییدیه های لازم را صادر کرد و طراحی این پروژه انجام شد.

به گفته رئیس انجمن انبوه سازان استان اصفهان، در پروژه ساخت ۸ هزار واحد مسکونی برنامه ریزی شده است که سهم شهرداری کمتر از ۲ هزار واحد است و ساخت حدود ۶۵۰۰ واحد مسکونی به عمران بهارستان داده شد.

وی توضیح داد: در این میان کمیسیونی با محوریت دفتر فنی استانداری برای تعیین قیمت هر مترمربع مسکن اقدام ملی، تشکیل شد که با نظر کارشناسان بخش های مختلف در نهایت برای هر متر مسکن اقدام ملی عدد ۴ میلیون تومان مشخص شد.

تولا افزود: متاسفانه در شرایطی که پیمانکاران منتخب در حال پیش بردن کار در مرحله نقشه و ... بودند، اداره کل راه و شهرسازی و عمران بهارستان اعلام کردند که قیمت هر مترمربع مسکن اقدام ملی نمی تواند بیشتر از متری ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان باشد، این درحالیست که شورای مسکن استان این عدد را ۴ میلیون تومان مشخص کرده بود.

وی گفت: انبوه سازان اصفهانی در واکنش به این قیمت، اعلام کردند که ساخت مسکن با این نرخ شدنی نیست و با این هزینه کار ساخت در مرحله سفت کاری متوقف خواهد شد و در نهایت با وجود تمام پیگیری های انبوه سازان اصفهانی دو هفته پیش در خبرها اعلام شد که کار ساخت پروژه اقدام ملی مسکن به شرکتی از ترکیه با رقم هر مترمربع ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان واگذار شده است.

رئیس انجمن انبوه سازان استان اصفهان اضافه کرد: نه تنها پیمانکار ترکیه ای برای طرح اقدام ملی مسکن انتخاب شده، بلکه قرار است حدود ۴۰۰۰ واحد مسکونی به صورت مشارکتی توسط این شرکت خارجی اجرا شود و از سوی دیگر ۳ هزار واحد نیز در قالب طرح اقدام ملی مسکن اجرا شود.

واگذاری طرح اقدام ملی مسکن برخلاف سیاست های اقتصادی کشور است

وی تصریح کرد: انبوه سازان اصفهانی امروز گلایه دارند که اگر قرار بود بخشی از این طرح مشارکتی باشد، چرا این پیشنهاد را به آنها ندادند و تنها شرکت ترکیه ای برای جبران خسارت و هزینه های ساخت هر مترمربع مسکن اقدام ملی با قیمت ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می تواند بقیه واحدهای مشارکتی را با قیمت مد نظر خود بفروشد.

تولا توضیح داد: مدیر اصلی شرکت کوزو پارس، ترکیه ای است و گفته می شود و در اساسنامه این شرکت مدیر ایرانی آن تنها تا سقف گردش مالی  ۱۵ میلیون تومان حق امضا دارد.

وی تصریح کرد: واگذاری طرح اقدام ملی مسکن برخلاف سیاست های اقتصادی کشور و شعارهای اعلام شده از سوی مقام معظم رهبری است، از سوی دیگر این واگذاری خلاف مقررات است، چراکه حدود یک سال بر روی انتخاب پیمانکاران بررسی های لازم انجام شد و حتی زمین ساخت طرح اقدام ملی تحویل پیمانکاران اصفهانی داده شد.

به گفته رئیس انجمن انبوه سازان استان اصفهان، در واگذاری این پروژه به شرکت ترکیه ای کوزو پارس، اداره کل راه و شهرسازی و عمران بهارستان در پاسخ به انبوه سازان اصفهانی اعلام کرده اند که تغییر پیمانکار با دستور تهران بوده و اگرچه قرار به بررسی این موضوع در پایتخت بود، اما در نهایت اجرای طرح در اصفهان به شرکت ترکیه ای داده شد.

اداره کل راه و شهرسازی نقشی در انتخاب پیمانکاران نداشت

مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان نیز در این باره به ایسنا، گفت: تغییر پیمانکار طرح اقدام ملی مسکن در حیطه اختیارات و تصمیمات شرکت عمران بهارستان بوده و اداره کل راه و شهرسازی اصفهان از ابتدا نقشی در انتخاب پیمانکاران طرح نداشته است.

علیرضا قاری قرآن گفت: شرکت های عمران شهرهای جدید در انتخاب پیمانکاران طرح ملی اقدام مسکن به صورت مستقل عمل می کنند و قراردادهای این طرح با شرکت های عمران شهرهای جدید است.

از انبوه سازان اصفهانی ناامید شدیم

همچنین مدیرعامل شرکت عمران بهارستان، نیز در این باره به ایسنا، گفت: از اواخر سال ۹۷ که بخشنامه های متعدد طرح اقدام ملی مسکن صادر شد، در پروسه ای دو ماهه فرایند تایید صلاحیت سازندگان واجد شرایط برای بهارستان آغاز شد که در کارگروهی متشکل از نمایندگان راه و شهرسازی، دفتر فنی استاندار، انجمن انبوه سازان و شرکت عمران بهارستان رزومه آنها نهایی و در نهایت تعدادی انبوه ساز انتخاب شد.

محمدرضا احمدی افزود: در جلسات متعددی با محوریت شورای مسکن استان، کشف قیمت طرح اقدام ملی انجام شد که در مرداد ماه قیمت ساخت هر مترمربع اقدام ملی در اصفهان حدود ۴ میلیون ابلاغ شد، اما در جلسه ای که بعد از آن در تهران برای کشف قیمت طرح اقدام ملی مسکن در سطح کشور با محوریت معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد و قیمت این مسکن با اختلاف یک میلیون تومان با آنچه در شورای اصفهان مشخص شد و در نهایت قیمت شورای مسکن کشور قیمت نهایی را ابلاغ کرد و این رقم ملاک عمل قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت عمران بهارستان درباره اختلاف قیمت شورای قیمت مسکن استان و کشور، گفت: با توجه به اینکه تاکید بسیاری برای اجرای سریع پروژه اقدام ملی مسکن در اصفهان داشتیم، شورای مسکن استان زودتر از کشور اقدام به کشف قیمت کرد، اگرچه بعدا این قیمت تغییر کرد.

وی افزود: گفت: با توجه به اینکه عمران بهارستان فرایند انتخاب انبوه سازان را انجام داده بود، قیمت جدید را به انبوه سازان اصفهانی اعلام کرد که انبوه سازان از اعداد خود دفاع کردند و زیر بار قیمت تهران نرفتند و در جلسات مختلفی که با نمایندگان انبوه سازان برگزار شد، به هیچ نتیجه ای نرسیده ایم و از سوی دیگر آنها نیز جلسات جداگانه ای با تهران برگزار کردند که در نهایت به جمع بندی نرسیدند.

احمدی گفت: عمران بهارستان از ۳ هزار متقاضی طرح اقدام ملی مسکن نفری ۴۰ میلیون تومان دریافت کرده بود که در شرایط فعلی هر نوسان قیمتی در بازار، موجب ضرر متقاضیان می شود، در این شرایط در رایزینی با ستاد و شرکت مادرتخصصی شهرهای جدید، شرکت کورزو پارس برای اجرای این پروژه معرفی شد.

وی با تاکید بر اینکه کوزوپارس شرکتی صد درصد ایرانی است، تصریح کرد: البته مدیریت و رئیس هیات مدیره آن فردی ترکی است، اما تمام کارمندان کوزوپارس ایرانی هستند و به نظر نمی رسد بهره گیری از تجربه دیگر مدیران به ضرر طرح باشد، چراکه قرار است با تکنولوژی جدید این طرح اجرا شود.

مدیرعامل شرکت عمران بهارستان تصریح کرد: زمانی که انبوه سازان به ما اعلام کردند که با این قیمت نمی توانند کار کنند و از آنها ناامید شدیم، ناگزیر به استفاده از ظرفیت های تهران در بازه قیمت مصوب تهران شدیم و کوزوپارس معرفی شد و قرار است این طرح طی دو سال ساخته و تحویل متقاضیان مسکن اقدام ملی شود.

پیشنهاد متفاوت به انبوه سازان اصفهانی و شرکت کوزوپارس

نایب رئیس انجمن انبوه سازان استان اصفهان در این باره به ایسنا، گفت: باید توجه داشت که صاحبان شرکت کوزو پارس ترکیه ای هستند و مدیران ایرانی آن تنها ۱۵ امضا دارند، اما سهامدار اصلی آن ترک است.

کریم داودی افزود: ابتدا وزارت راه و شهرسازی و عمران بهارستان پیمانکاران ایرانی را برای ورود به ساخت پروژه اقدام ملی مسکن گزینش و انتخاب کردند، اما در نهایت به شرکت ترکی برای ساخت پروژه به صورت ساخت و مشارکت مجوز دادند.

وی گفت: متاسفانه شرکت عمران بهارستان ساخت بخشی از این پروژه را به صورت مشارکتی به انبوه سازان اصفهانی پیشنهاد نداد و اگر این پروژه به صورت ساخت و مشارکت به انبوه سازان اصفهانی واگذار می شد به طور قطع برخی مسائل در ساخت برای انبوه سازان مرتفع می شد.

نایب رئیس انجمن انبوه سازان استان اصفهان با بیان اینکه ساخت به صورت مشارکت، مشکلات ساخت را برطرف می کرد، تصریح کرد: عمران بهارستان آنچه به انبوه سازان اصفهانی برای طرح اقدام ملی مسکن اعلام کرد با آنچه به شرکت ترکیه ای داد، متفاوت است و به نوعی در اجرای آن شاهد دوگانگی هستیم، به گونه ای که قرار است ۳ هزار واحد اقدام ملی مسکن به صورت مشارکتی تحویل شرکت ترکی کوزو پارس شود و اگر این پیشنهاد را از ابتدا به انبوه سازان اصفهانی داده بودند، پروژه اقدام ملی مسکن را خود انجام می دادیم.

وی تاکید کرد: در شرایطی که همواره بر رونق و جهش تولید داخلی تاکید می شود، به جای اشتغال نیروهای استان، با واگذاری طرح اقدام ملی مسکن به شرکت کوزو پارس برای شرکتی خارجی اشتغال ایجاد می کنیم، این درحالیست که شهرهای دیگر حضور شرکتی خارجی را برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن قبول نکرده اند.

به اعتقاد داودی، در واگذاری طرح اقدام ملی مسکن به صورت کارشناسی به شرکتی خارجی واگذار نشد و به نوعی با انبوه سازان اصفهانی به صورت تحکمی برخورد شد.

وی تاکید کرد: با این اتفاق بسیاری از مهندسان، تکنسین ها و همچنین فارغ التحصیلان اصفهانی بیکار می شوند، در حالیکه می شد این طرح به انبوه سازان داخلی واگذار کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی مسكن طرح اقدام ملی مسکن واگذاری طرح اقدام ملی مسکن اداره کل راه و شهرسازی پروژه اقدام ملی مسکن شرکت عمران بهارستان باره به ایسنا انتخاب پیمانکاران طرح ملی اقدام مسکن اقدام ملی مسکن اقدام ملی مسکن شرکت ترکیه ای انتخاب پیمانکار مسکن اقدام ملی میلیون تومان واحد مسکونی شهرهای جدید شرکت خارجی شورای مسکن برای اجرای انبوه سازی مسکن استان اجرای طرح هزار واحد شرکت کوزو داده شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۲۲۴۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رنگ‌باختگی انبوه مرجان‌های دریایی در سراسر جهان + فیلم

رنگ باختگی (بلیچینگ) زمانی اتفاق می‌افتد که مرجان‌ها زیر فشار سفید می‌شوند، چون آبی که در آن زیست می‌کنند بیش از حد گرم است.

مرجان‌ها زیستگاه مهم آبزیان هستند و وجود آنها به صنعت ماهیگیری کمک می‌کند که سالانه تریلیون‌ها دلار درآمد دارد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • شتاب ابرقدرت‌های میکروالکترونیک در ساخت ریزتراشه‌های ۲ نانومتر
  • ایرانی ها چه تعداد خانه در ترکیه خریدند؟/ اتباع این کشور رتبه اول را دارند
  • اتمام ساخت پروژه بیمارستان سرطان کرمانشاه در اردیبهشت امسال
  • ایرانی‌ها، رتبه ۲ خرید خانه در ترکیه
  • پرداخت ۸۵۰ میلیارد تومان تسهیلات برای احداث ۱۵۰۰ واحد مسکونی در ماکو
  • ساخت بیش از۱۳۸۰ واحد مسکونی برای افراد کم برخوردار
  • طرح ملی مسکن کاشان در چه مرحله‌ای است؟
  • رنگ‌باختگی انبوه مرجان‌های دریایی در سراسر جهان + فیلم
  • تحصیل ۳۵۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه علم و صنعت
  • پرداخت ویژه به روستاهای هدف گردشگری در استان اصفهان