Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@22:09:41 GMT

حکایت عصرهای کریسکان در سنندج

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۲۲۸۰۶

حکایت عصرهای کریسکان در سنندج

به گزارش ایرنا، می گویم: سعید سردشتی؛ محمد، پسر عبدالله حسن زاده دبیرکل حزب دموکرات هم که با یک زن فرانسوی ازدواج کرده، به عنوان مترجم حضور دارد.

او می خواهد مطالبم را ترجمه کند ولی با زبان ترکی استانبولی جواب عایشه را می‌دهم. او خوشحال می‌شود و به ترکی می‌گوید: "اتهامت چیه؟" نمی دانم. چطور نمی دونی؟ مگه وکیلت برات نگفته؟ وکیل! کدوم وکیل؟ مگه وکیل نداری؟  الان ۱۸ ماهه اینجام، هنوز نمی دونم واسه چی اسیرم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از صداقت و صراحتم خوشش می آید و می گوید: "قاضی چی، قاضی دارین؟" در اینجا فرد رو محاکمه نمی‌کنن. بلکه پرونده رو محاکمه می‌کنن. بر اساس گزارشات راست و دروغی که به دستشون می رسه، واسه ما زندان می‌بُرن. یعنی شما با قاضی صحبت نمی کنین؟ اینجا بدترین آدم کُشا قاضی می‌شن؛ به خیال خودشون می خوان جمهوری اسلامی رو نابود کنن ولی زندانیای بیچاره رو اعدام می‌کنن. مگه تا حالا کسی رو هم اعدام کردن؟ دستم را به طرف گورستان کریسکان دراز می کنم و می گویم: "اگه می خواین واقعیت رو بفهمین، برین داخل دره کریسکان و قبرا رو بکنین و از اعدامیا فیلم بگیرین."

محمد حسن زاده هرچه تلاش می کند صحبت هایم را بفهمد و جور دیگر برای عایشه ترجمه کند او مانعش می شود و می گوید: "خودم می فهمم."

 فیلم این خبرنگار ترکیه ای به دست دبیرکل حزب دموکرات می رسد و می گوید: "به این پدرسوخته بگین ۱۸ ماهه اینجایی هنوز نمی دانی جرمت چیه. آن قدر نگهت می دارن تا بفهمی جرمت چیه." از آن تاریخ به بعد دیگر هیچ خبرنگار و فیلمبرداری به زندان راه ندادند. 

سنندج میزبان عصرهای کریسکان

این روزها نام عصرهای کریسکان زیاد به گوش کردستانی‌ها می خورد، این عنوان کتابی است به قلم کیانوش گلزار راغب که امیر سعیدزاده و همسرش سعدا حمزه‌ای آن را روایت کرده‌اند و در سال ۱۳۹۴ منتشر شده است.

این بخشی از همان روایت است که امیر سعیدزاده، راوی آن و  یکی از منحصر به فردترین نیروی‌های دفاع مقدس است، چراکه او عضو هیچ سازمانی نیست، یک نیروی آزاد است و در عین حال در ماموریت‌های اطلاعاتی و عملیاتی شرکت می‌کند، ماموریت‌هایی نیز برای شناسایی در خارج از کشور دارد.

سعیدزاده پیش از انقلاب، از طرف ساواک، مورد پیگیری و بازخواست قرار گرفته و فراری می‌شود، بعد از آن اسیر کومله می‌شود و از سازمان کومله نیز فرار می‌کند.

 چهار سال بعد از جنگ، سعید زاده به اسارت (گروهک) حزب دموکرات کردستان در می‌آید و این دوران از ابتدای انقلاب تا سال ۷۴، یعنی یک دوره ۱۵ ساله، به طول می‌انجامد.

نویسنده در این کتاب با یک سبک ابتکاری، خاطره چند روایی را طرح کرده است. خواننده وقتی سعیدزاده را می‌شناسد،  وارد یک تنش و درگیری می‌شود و سپس در فصل بعدی اینکه خانواده اش چه عکس العملی نشان می‌دهد، بررسی می‌شود و از زبان همسر او همان خاطرات تکمیل می‌شود.

کتاب را انتشارات سوره مهر اولین بار در سال ۱۳۹۴ منتشر کرد.

قرار است چند روز دیگر  دهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت در سنندج برگزار شود، مراسمی که در آن تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «عصرهای کریسکان» منتشر می‌شود.

نماینده ولی فقیه در کردستان درباره این همایش اظهار داشت: یکی از اتفاقات که در منطقه کردستان رخ داده مقاومت و جهاد مردم مجاهد منطقه است و به همین دلیل دهمین همایش پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت در قالب کتاب عصرهای کریسکان، به میزبانی سنندج برگزار می شود.

حجت الاسلام عبدالرضا پورذهبی افزود: تقریظ رهبر معظم انقلاب بر این کتاب ، ۱۸ اسفند در پردیس سینمایی بهمن منتشر و برگ جدیدی از مجاهدت‌های مردم کرد در این کتاب گشوده و عرضه می‌شود.

وی افزود: وجود پنج هزار و ۴۰۰ شهید انصار و ۱۸ هزار شهید مهاجر در این استان دین خود را به کشورشان ادا کرده‌اند.

کریسکان منطقه‌ای در کوه سنجق در کردستان عراق است که مقر اصلی حزب دموکرات ایران بوده است. سعیدزاده دوران اسارت چهار ساله خود را، در منطقه کریسکان بوده است. به دلیل اینکه بیشتر اتفاقات در آن منطقه رخ داده، این نام را برای کتاب انتخاب کرده است. نوشتن این کتاب، سه سال به طول انجامیده است.

برچسب‌ها کردستان دفاع مقدس مقام معظم رهبری سنندج کردستان عراق

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کردستان دفاع مقدس مقام معظم رهبری کردستان دفاع مقدس مقام معظم رهبری سنندج کردستان عراق اخبار کنکور عصرهای کریسکان حزب دموکرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۲۲۸۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترویج فرهنگ مطالعه رسالت همگانی است

به گزارش خبرنگار مهر، معصومه حسنی‌خونسار پیش از ظهر سه شنبه در نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان سنندج با تقدیر از مسؤولان حامی کتابخانه، بیان کرد: باید فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه رواج یابد و قطعاً ترویج فرهنگ مطالعه وظیفه‌ای همگانی است و همه دستگاه‌ها و نهادها باید در این زمینه مشارکت داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه کتابخانه‌های عمومی باید به صورت ویژه مورد توجه مسؤولان قرار گیرد، افزود: مسؤولان از جمله فرمانداران می‌توانند با تخصیص اعتبارات مناسب از این نهاد فرهنگی به صورت ویژه حمایت کنند.

خونسار گفت: در حال حاضر برخی از کتابخانه‌های عمومی به ویژه در روستاها دارای مشکلات عمرانی و کمبود تجهیزات هستند که این امر می‌تواند آسیب جدی به حوزه فرهنگ و به ویژه نحوه خدمت رسانی در کتابخانه‌های عمومی وارد کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان خواستار حمایت مسئولان از راه‌اندازی واحد سیار کتابخانه‌ای شد و بیان کرد: این امر دسترسی مردم به کتاب در مناطق فاقد کتابخانه را فراهم می‌سازد.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان سنندج نیز در این جلسه عنوان کرد: سنندج در حال حاضر دارای ۲۳ باب کتابخانه عمومی است که از این تعداد ۱۵ باب نهادی و بقیه مشارکتی است.

محمد بهرامی با اشاره به اینکه هم اکنون ۳۰۰ هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی شهرستان سنندج در اختیار علاقه‌مندان قرار دارد، عنوان کرد: هم اکنون بالغ بر ۱۸ هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی شهرستان عضویت دارند.

کد خبر 6086349

دیگر خبرها

  • ترویج فرهنگ مطالعه رسالت همگانی است
  • سنندج ،پایتخت دف جهان
  • نام جوان سنندجی در تاریخ ملی کشور ثبت شود
  • اعزام اولین کاروان زائران کردستانی به حج عمره
  • کردستانی‌ها امروز عازم سرزمین وحی می‌شوند
  • گره هنر و خلاقیت در تار و پود فرش کردستان
  • زمان اعزام زائران حج عمره کردستان به سرزمین وحی اعلام شد
  • صنعتگران مهم‌ترین رکن تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور هستند
  • نامناسب بودن معابر، مشکل آزار دهنده معلولان کردستانی
  • مبارزه با زمین خواران در دستور کار دادگستری کردستان