Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@13:09:30 GMT

سیاسی‌ترین استاندار با اولویت اقتصادی

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۲۲۹۲۶

سیاسی‌ترین استاندار با اولویت اقتصادی

در ادامه گفت وگوی ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ روزنامه شرق آمده است: عنایت‌الله رحیمی متولد مرودشت است و دکترای شهرسازی دارد. از دی ماه سال ۹۷ استاندار فارس شده و از استانداران بومی کشور محسوب می‌شود. با توجه به سوابق و عملکرد رحیمی در استانداری فارس به نظر می‌رسد او مدیری اقتصادی باشد اما در این گفت‌وگو با صراحت اعلام کرد که اتفاقا جزء سیاسی‌ترین استانداران دولت حسن روحانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته او شخصیتی فرهنگی است و مدیرمسئولی هفته‌نامه استخر را برعهده دارد. عنایت‌الله رحیمی در روزی که میهمان روزنامه «شرق» بود به سؤالات ما درباره موضوعات مختلف این استان پاسخ داد که در ادامه می‌خوانید.

‌با توجه به عملکردتان در استان فارس، به نظر می‌رسد جزء استانداران اقتصادی دولت آقای روحانی محسوب می‌شوید... .
اتفاقا من جزء سیاسی‌ترین استانداران کشور بوده و هستم. اما اولویت این ایام را در کشور اولویت اقتصاد می‌دانم، به دلیل مشکلاتی که کشور با آن مواجه است. اگر به عمران می‌پردازیم چون عمران زیرساخت فعالیت‌های اقتصادی است. وگرنه دیدگاه‌های سیاسی من مشخص است. در بعد سیاسی ما یک نظام نوپا هستیم و یک‌سری اهداف برای این نظام تعریف شده است. در این مسیر گام‌های خوبی برداشته شده.

فرازونشیب‌ها و دستاوردهایی داشته است و روش‌های مختلفی هم برای رسیدن به این اهداف بوده است. طبیعتا بعد از ۴۱ سال می‌توانیم اینها را ارزیابی کنیم که کدام‌ها کمتر یا بیشتر توفیق داشت، علل توفیق چه بوده، نقاط قوت را تقویت کنیم، دلایل کم‌توفیقی چه بوده و نقاط ضعف را برطرف کنیم. قطعا رضایت‌مندی مردم و پایگاه اصلی نظام اهمیت خاصی برای ما دارد. باید در این چارچوب سیاست‌گذاران کلان کشور تلاش کنند، تصمیم‌گیرندگان و تصمیم‌سازان و مجریان مسیری را طی کنند که بتواند منجر به تکامل جامعه ایرانی-اسلامی شود و همچنین آسایش و رفاه مردم را در پی داشته باشد. حتما شما هم اعتقاد دارید که هرچه از مردم دور شویم، شاید به گروه‌های دیگری نزدیک شویم که این قطعا مناسب نخواهد بود اما در بعد اقتصاد یک مطلب مدنظر است که هم در بعد اقتصاد و سیاست که بسترساز تحولات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است، باید به یک وفاق عمومی در مجموعه تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز و مجری برسیم و هم در جامعه و اینکه منافع ملی‌مان را شفاف تعریف کنیم، طبیعتا می‌توانیم اهداف و راه‌های رسیدن به اهداف را مشخص کنیم و در آن مسیر جهت دستیابی به اهداف سیاست‌گذاری کنیم. من فکر می‌کنم هنوز جمع‌بندی کلی از تعریف منافع ملی حاصل نشده. و وقتی چنین جمع‌بندی‌ای حاصل شود، فارغ از رفت‌وآمد دولت‌ها، جناح‌ها و گروه‌ها، همه زیر چتر تعریف کلان حرکت خواهند کرد.


‌شما تعریف خاصی دارید؟
بله، ما علاوه‌ بر اینکه یک نظام دینی هستیم که تعالی و تکامل انسان‌ها و شهروندان برای ما مهم است و باید بسترهای لازم را برای آنها فراهم کنیم، نظام مردم هم هستیم که باید آسایش و رفاه مردم هم با تلاش فراهم شود. صلح بین این دو موضوع خیلی کارساز خواهد بود. هم به موضوع دین پرداختن و هم دنیا. نمی‌توانیم یکی را فدای دیگری کنیم. هر دو لازم و ملزوم هم هستند. فقر، دینداری را در پی نخواهد داشت. کمااینکه بی‌دینی هم ثروت‌آفرینی نخواهد کرد. باید صلح و سازگاری در ایده‌پردازان و نظریه‌پردازان در این زمینه ایجاد شود، با واقعیات دنیای امروز. واقعیاتی مانند اینکه جهان یک مجموعه بسته نیست. ما یک سیستم هستیم که دارای زیرسیستم است و این زیرسیستم‌ها باید بتوانند با هم کار کنند. هرکدام لنگ بزند آن سیستم را دچار آنتروپی می‌کند. فارغ از این مباحث بستر این فعالیت‌های اقتصادی از مسیر عمران می‌گذرد. تلاش بر این بود که در این ایام یک‌سری فعالیت‌های عمرانی هدف‌گذاری و تعریف شود. حتما فعالیت‌های عمرانی زمان‌بر هستند و این زمان‌بری به این معنی است که برخی از این پروژه‌ها از گذشته شروع شده و تلاش کردیم که تمام کنیم. بعضی شروع شده و ادامه دادیم تا آیندگان تمام کنند. بعضی را هم شروع کردیم که ان‌شاءالله آیندگان تکمیل خواهند کرد. هدف‌گذاری ما بر مبنای چند منشأ بوده است؛ در حوزه عمران و اقتصاد. اول اینکه ارزیابی کردیم که ببینیم نیازهایمان چیست.

دوم ببینیم مشکلاتمان کدام است و سوم اینکه ارزش‌هایمان چیست. این سه موضوع ما را رهنمون می‌شود به این سمت که بتوانیم اهدافمان را ترسیم کنیم. در بررسی‌ای که انجام شد یکی از معضلات اساسی استان موضوع آب بود و در این وادی تلاش کردیم بتوانیم از روش‌های مختلف معضل آب را کاهش داده و به سمت حل‌شدن پیش برویم. برای این کار چند نوع آب را مدنظر قرار می‌دادیم مثل آب حاصل از بارندگی و استحصال آن، آب‌های حاصل از تصفیه پساب و چرخش و بازیافت آب، آب‌های غیرمتعارف که می‌شود از دریا استفاده کرد و هرکدام از پروژه‌هایی را تعریف کردیم و دنبال اجرائی‌شدنشان بودیم. قبل از انقلاب یک سد در استان بود، الان بیش از ۱۰ سد را در استان داریم که بیش از چهار سد در این دولت افتتاح شده و سه سد دیگر را امید داریم که پایان دولت افتتاح کنیم مثل سد هایقر که بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، سد نرگسی در کازرون هایقر فیروزآباد و سد کوار و سد کوچک مثل سند تنظیمی ملاصدرا در شهرستان مرودشت و سد آبخیزداری که در فسا افتتاح کردیم. سعی کردیم رواناب‌ها را از طریق سدسازی کنترل کنیم که بتوانیم با برنامه زمان‌بندی‌شده برای شرب، کشاورزی، صنعت و محیط زیست استفاده کنیم.


بیش از ۹۲ درصد آب در کشاورزی استفاده می‌شود که حجم بالایی است و هرگونه صرفه‌جویی در مصرف آب اینجا باید اتفاق بیفتد، حدود شش درصد در شرب و مابقی در صنعت و محیط زیست استفاده می‌شود. برای استفاده کشاورزی و اینکه بتوانیم مصرف را بهینه و کنترل کنیم و به سمت‌وسوی سیاست‌گذاری‌هایی حرکت کردیم مثل کشت‌های همساز با اقلیم، گونه‌ها و وریدهای کم‌آب‌بر ترویج‌شده، گلخانه‌ها در حال توسعه است، باغات و کشت‌های سایبانی در حال افزایش است. سیاست‌گذاری کلان کشور باید کشت کلان را در استان‌های غیر از دو استان شمالی محدود کند. اینها همه در مسیر کاهش مصرف غیرمطلوب آب در بخش کشاورزی است که سیاست‌های درستی است. آبیاری‌های نوین، آبیاری تحت فشار مدنظر قرار ‌گرفته، از نظر اقتصادی کشت‌های پربازده و اقتصادی مثل کلزا و دانه‌های روغنی مدنظر قرار گرفته که بتواند جایگزین یک‌سری تولیدات شود که مصرف آب بالایی دارند. این سیاست‌گذاری‌ها با شدت و ضعف در استان پیگیری شده است. بیش از شش هزار هکتار را در زمینه آبیاری تحت فشار در دستور کار داریم. هدف‌گذاری هفت هزار هکتار گلخانه را داریم که در مدتی که من خدمت عزیزان بودم گلخانه‌ها تقریبا به یک‌ونیم برابر افزایش پیدا کرده است.

مرحله دیگر کشت گیاهان دارویی بوده که زنجیره آن در استان شکل می‌گیرد. در ارتباط با بازچرخانی آب، یکی از کارهای فیزیکی تصفیه‌خانه‌ها بوده که از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. امسال در شهر شیراز تصفیه‌خانه دوم شهر را افتتاح کردیم که جزء مدرن‌ترین تصفیه‌خانه‌های خاورمیانه است. تا امسال ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت دومیلیونی شیراز را تحت پوشش دفع بهداشتی فاضلاب داشتیم. با افتتاح این پروژه ۶۰۰ هزار نفر به این موضوع اضافه کردیم که به معنی یک جهش کاملا ملموس و باعث افتخار برای این دولت است. در حوزه تصفیه‌خانه شرق صدرا که مهم بود و بعضا پخش فاضلاب در سطوح زیردست آثار سوء زیست‌محیطی داشت، به‌تازگی تصفیه‌خانه افتتاح شد. تصفیه‌خانه نورآباد ممسنی را در یکی، دو سال گذشته سعی کردیم به نتیجه برسانیم.

تصفیه‌خانه کازرون را به‌زودی افتتاح خواهیم کرد و شش تصفیه‌خانه دیگر را از طریق وام بانک توسعه اسلامی کار می‌کنیم. پساب همه اینها به صنعت تعلق دارد. کمااینکه الان قراردادهایی را برای استفاده از پساب تصفیه‌خانه اول و دوم شیراز با صنایع و شهرک‌های صنعتی منعقد کرده‌ایم. مبحث دیگر در زمینه آب، کنترل برداشت آب‌های زیرزمینی بود که برای این کار یک برخورد با حفر چاه‌های اجازه مجاز اجازه ندادیم که حفاری‌های جدید استمرار داشته باشد، با چاه‌های غیرمجازی که در گذشته بوده هم برخورد لازم انجام شده و تعدادی زیادی پلمب شده است. از طرف دیگر چاه‌های مجاز را هم به سمت‌وسوی کنتور هوشمند و حجمی سوق دادیم که برابر پروانه‌شان برداشت کنند. از طرفی هم پروژه‌های آبخیزداری را تعریف کردیم که بتوانیم سفره‌های زیرزمینی را تقویت کنیم.

پروژه‌های آبخیزداری در سطح استان در حال اجراست. مبحث بعدی آب را در قالب استفاده بهداشتی و آب شرب شهروندان اعم از شهرها و روستاها داشتیم. زمانی که من مسئولیت پذیرفتم بیش از ۳۰ شهر وارد مرحله بحران شده بودند. تعدادی زیادی در مرحله تنش بودند و برخی هم حالت عادی داشتند. با افتخار می‌توانیم بگوییم سعی کردیم مراحل بحرانی را کنترل کنیم. از جمله آب‌رسانی به شهر شیراز را داشتیم که تا قبل از افتتاح پروژه ۷۷ کیلومتری که حدود پنجاه‌وخرده‌ای کیلومتر را ما به مرحله بهره‌برداری رساندیم، رابطه استفاده از آب‌های سطحی و زیرزمینی حدود ۷۳ به ۲۶ بوده، حدود ۲۳ درصد از آب سطحی یعنی آب سد استفاده می‌کردیم مابقی آب زیرزمینی. با اتفاقی که در دولت دوازدهم افتاد تلاش کردیم پروژه آب‌رسانی خط دوم شیراز از سد درودزن را به شیراز تکمیل کنیم.

شامل مخازن مرتفع، تصفیه‌خانه‌های پیشرفته، ‌پمپاژ در حد سه هزار لیتر در ثانیه یا سه مترمکعب و نهایتا ادامه آن برای وصل و رینگ‌شدن با شبکه شهر شیراز که منجر به این شد که الان بیش از ۶۰ درصد آب شیراز را می‌توانیم از آب پایدار سد استفاده کنیم. آب‌رسانی به شهر جهرم به اتمام رسید. آب‌رسانی به داراب به اتمام رسید. زرین‌دشت و جنت‌شهر در دستور کار است. آب‌رسانی از سد ملاصدرا و چاه‌های زیردست به سعادت‌شهر به اتمام رسید و ارسنجان در دست اجراست. آب‌رسانی به فسا رو به اتمام است. تصفیه‌خانه افتتاح شده و ان‌شاء‌الله خط انتقال هم تکمیل شود. آب‌رسانی به استهبان را داشتیم. هنوز در دستور کارمان آب‌رسانی مناطق جنوب استان را داریم که اینها استفاده از نعماتی است که شهروندان بتوانند استفاده کنند و قطعا بر مشکلات آب فائق می‌آییم.


‌تنش آب که ندارید؟
قطعا با توجه به خشک‌سالی‌های متوالی و افزایش جمعیت و مهاجرپذیری استان به‌ویژه کلان‌شهر شیراز تنش‌های آبی را خواهیم داشت. همیشه هم داشته‌ایم.


الان چه؟
الان فصل خنکی است. در فصل گرما اگر رعایت الگوی مصرف را نکنند، احتمال هست که مشکلات داشته باشیم، اما سعی کرده‌ایم تولید آب را بر مبنای نیاز مصرفی تأمین کنیم. تولید به اندازه کافی داریم اما امیدواریم مصرف زیاد افزایش پیدا نکند. حتی استفاده از نظر متخصصانی مثل سازمان نظام مهندسی در زمینه مصرف آب شرب و آب بهداشتی هم مؤثر بود که چگونگی تأسیسات داخلی ساختمان‌ها ملاک عمل بود که من پیگیری می‌کردم. موضوع دوم نیاز اساسی و مشکل بزرگی است به نام حمل‌ونقل.
حمل‌ونقل از طریق فعالیت‌های عمرانی شکل می‌گیرد. حمل‌ونقل زمینی داریم مثل راه‌آهن و راه، حمل‌ونقل هوایی داریم و دریایی در فارس منتفی است. در ارتباط با راه‌ها، راه‌های فرعی و اصلی به بزرگراه‌ها و بزرگراه به آزادراه تبدیل می‌شود و در مبادی ورودی استان و استان‌های دیگر پروژه‌های بزرگراهی و آزادراهی تعریف کرده‌ایم. البته انتقال آب از دریا را هم استارت زده‌ایم که در مرحله اول از آب دریا به سمت لامرد را در دست اجرا داریم که باید تسریع شود. در ادامه هم به‌زودی فراخوان پذیرش سرمایه‌گذار برای انتقال آب به مرکز استان از دریا را در دستور کار قرار داده‌ایم. اما باید بدانیم آبی که از دریا با فاصله ۴۵۰-۵۰۰ کیلومتر منتقل می‌شود ارزان نخواهد بود و به مصرف تولیدات با ارزش ‌افزوده بالا می‌رسد. در صورتی که پساب‌های موجود هم پاسخ‌گوی خیلی از نیازهایمان است و ارزان‌تر از آبی است که از دریا به دست می‌آید و می‌تواند به دست صنعتگر و نهایتا مصرف‌کننده برسد.

الان پساب را از دوهزارو ۵۰۰ تومان تا حداکثر پنج هزار تومان واگذار می‌کنیم. در صورتی که آب دریا بین ۳۰ تا ۴۵ هزار تومان در هر مترمکعب خواهد بود و برای فعالیت‌های فولاد، پتروشیمی، پالایشگاه، معادن مس، طلا و آهن می‌تواند استفاده شود یا کشاورزی پربازده. به عنوان یک ضرورت به این کار پرداخته‌ایم و امری بدیهی است که آب را به داخل سرزمین فارس داشته باشیم.


‌در حوزه راه زمینی چطور؟
در حوزه راه، آزادراه‌ شیراز-اصفهان پیشرفت فیزیکی بیش از ۸۷ درصد را دارد که تأمین اعتبار خوبی شده و پروژه در دست اجراست و امیدواریم سرعتش در این ایام با کاهش سختی‌های اقلیمی زمستان بیشتر شود. تلاشمان است که در این دولت پروژه را به نتایج خوبی برسانیم. پروژه‌های دیگر بزرگراهی مثل شیراز به جهرم و لارستان در دستور کار است. شیراز به فسا- داراب- کهرم- بندرعباس در دست کار است و قطعاتش در حال اجراست و شیراز- فسا- استهبان-نی‌ریز- سیرجان را در دستور کار داریم و قطعاتش در دست اجراست؛ مثل گردنه لایرز شیراز به سمت یزد را داریم، اسفندآباد، صفاشهر و شیراز به سمت یاسوج، شیراز و بوشهر را تکمیل می‌کنیم و گلوگاه‌ها را از پیش‌روی مردم و مسافران برمی‌داریم. این زیرساخت‌ها مربوط به راه است. در راه‌آهن، شیراز-اصفهان را به سمتی می‌بریم که بتوانیم استفاده مطلوب‌تری به‌ویژه در حوزه حمل بار داشته باشیم که با ایستگاه‌های تعریف‌شده این اتفاق می‌افتد. همسنگ، خاک نسوز، مواد شیمیایی به‌ویژه کود، تولیدات فلزی، حمل گندم و خیلی از تولیدات استان را می‌توانیم با ریل به نقاط دیگر کشور منتقل کنیم که هزینه حمل‌ونقل پایین‌تر و ایمن‌تر خواهد بود.


کاهش مصرف سوخت فیزیکی را خواهد داشت و کار سبز است. از طرفی کاهش تلفات جاده‌ای و مرگ‌ومیر را در پی دارد که سودآوری بالایی برای جامعه دارد. راه‌آهن‌های جدید هم در حال انجام است. راه‌آهن اقلید به یزد که حدود سه تا چهار ساعت فاصله ما را تا مشهد مقدس کاهش می‌دهد و ارتباطمان را با راه‌آهن شمال-جنوب که الان موجود است، از ناحیه غربی کشور متصل می‌کند، ان‌شاءالله تا پایان دولت حتما افتتاح خواهد شد. راه‌آهن شیراز به گل‌گهر را در دستور کار داریم که دو قطعه پیشرفت‌های زیرساختی بیش از ۸۰ درصد را تجربه کرده و دو قطعه دیگر هم مطالعات و موانع تملکی رفع شده. ان‌شاءالله با گشایش‌های اقتصادی کشور پروژه سرعت بیشتری می‌گیرد.

پروژه راه‌آهن شیراز به بوشهر و عسلویه را در دست کار داریم که دو قطعه‌اش، قسمتی اجرا شده و حدود ۳۰، ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، مابقی را به دنبال سرمایه‌گذار داخلی یا از طریق فاینانس هستیم که بتوانیم ادامه دهیم و راه‌آهن شیراز- جهرم-لار- هرمزگان- بندرعباس یا شهید رجایی را داریم که این هم دارای کد و ردیف اعتباری است. داراب-زادمحمود، و زادمحمود –لار و پارسیان یا لامرد را داریم که جزء برنامه‌هایمان است و مقدمات فراهم شده. در حوزه حمل‌ونقل هوایی دو ایرلاین را به ایرلاین‌های موجود در استان اضافه کرده‌ایم مثل سپهران و فلای‌پرشیا که کار عملیاتی انجام می‌دهند و برای پارس‌ایر هم مقدماتی فراهم کرده‌ایم و ثبت در تهران است اما خدماتش بیشتر به فارس خواهد بود. در فرودگاه علاوه بر موضوع ایرلاین‌ها، حوزه فیزیکی و کالبدی فرودگاه‌ها اعم از باندهای فرودگاهی و ترمینال‌ها مهم بود. در فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب این اتفاق افتاده و سالن‌های پرواز داخلی احیا و گسترش پیدا کرده. 
سالن‌های پروازهای خارجی قدیمی نوسازی و بازسازی شده و سالن پروازهای جدید خارجی هم پیشرفت قابل‌توجه و سرمایه‌گذاری قابل قبولی دارد و ان‌شاءالله بتوانیم به‌زودی افتتاح کنیم. ضمن اینکه الان چهار فرودگاه عملیاتی داریم که پرواز انجام می‌شود و سه تا حداقل بین‌المللی است. شیراز، شهید دستغیب، لار و لامرد، چهار تا عملیاتی است با جهرم، سه فرودگاه قابل توسعه هم داریم که فرودگاه‌های لوکال و محلی هستند؛ مثل داراب، فسا و فرودگاه شمال فارس. در ارتباط با موضوع هوانوردی اتفاقات دیگری در حوزه ساخت‌وساز پرنده‌ها از پهپادها گرفته تا هلی‌کوپتر و هواپیماهای سبک و با سرنشین کم در دستور کار است.


‌بحث تاکسی هوایی است؟
بله تاکسی هوایی و استفاده از خدماتش و هم تولید هواپیما، هلی‌کوپتر و پرنده‌هایی در قالب پهپاد که با تفاهم‌نامه‌هایی با تولیدکنندگان اصلی در سطح کشور رقم زده‌ایم.


‌قرار است هاب هوانوردی ایجاد شود؟
بله. شاید اگر سیاست‌گذاری به سمت دیگری می‌رفت امروز فرودگاه شیراز جایگزین فرودگاه دوبی یا فرودگاه‌های درجه یک یکی از همسایگان می‌شد که متأسفانه حاصل نشده اما می‌تواند به این سمت حرکت کند. علاوه بر راه که می‌تواند تسهیل‌کننده حمل‌ونقل باشد،‌ انرژی خیلی مهم است. ما در حوزه انرژی الان برقی که تولید می‌کنیم بیش از نیاز استان است اما اگر کشور نیاز داشته باشد، مجبوریم صرفه‌جویی برق را داشته باشیم و در دستور کارمان چند نیروگاه دیگر هم هست.
استان اول در تولید انرژی خورشیدی هستیم و بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی را ثبت کردیم و بیشتر در همین حوزه بوده که یک صنعت سبز و فعالیت پایدار است که از مزیت‌های نسبی و سرزمینی‌مان استفاده مطلوب را می‌بریم. در حوزه گاز و نفت هم حرف‌هایی برای گفتن داریم. منطقه ویژه گاز و نفتی را پیگیری می‌کنیم که به نتیجه برسانیم. همچنین توسعه پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها مدنظر است که قسمت‌هایی از رقم می‌خورد. استفاده از مزیت‌هایی مثل خطوط انتقال گاز که در سطح استان ادامه دارد. در حوزه اقتصاد علاوه بر گاز و نفت در حوزه صنعت و معدن حرکت جهشی داشیم و شعاری که امسال به‌عنوان شعار سال مقام معظم رهبری به‌عنوان جهش تولید اعلام کردند، در استان فارس در بعد صنعت و کشاورزی محقق شد و در حد خوبی حرکت کرده‌ایم. تولیدات کشاورزی به‌شدت افزایش داشت که قسمتی متأثر از رحمت الهی و قسمتی متأثر از برنامه‌ریزی‌هایی که دستگاه‌های اجرائی انجام دادند، بود و قسمتی هم متأثر از تلاش و پیگیری مردم. در حوزه صنعت برای اولین بار توانستیم با افتتاح کارخانه آلومینیوم جنوب در شهرستان لامرد رتبه ایران را از ۱۸ به ۱۴ برسانیم و چهار پله افزایش مثبت داشتیم.

به‌عنوان یکی از صادرکنندگان و تولیدکنندگان شمش آلومینیوم مطرح هستیم که برنامه‌هایی در حوزه بالادستی و پایین‌دستی داریم. یکی از بیشترین صادرات غیرنفتی ما در حوزه فولاد است. قبل از انقلاب کلا کارخانجاتی که در استان داشتیم کارخانه سیمان فارس، پتروشیمی شیراز مرودشت و پالایشگاه شیراز و یکی دو صنعت بودند. ولی الان می‌توانیم با نهایت خرسندی عرض کنیم که بعد از انقلاب به‌ویژه در دولت تدبیر و امید در صنایع پایه و مادر حرکت بسیار خوب و جهشی داشته‌ایم؛ مثلا آلومینیوم. از سه کارخانه فولاد که دو مورد به بهره‌برداری رسیده و یکی در مراحل پیشرفت فیزیکی خوبی با زنجیره تولید فولاد قرار دارد. کارخانه کربنات سدیم که در خاورمیانه بزرگ‌ترین تولیدکننده کربنات سدیم هستیم و از مواد اولیه شیشه و شوینده‌ها در استان از منابع معدنی که داشتیم، استفاده کردیم. کارخانه‌های کشنده خودرو و باربری‌ها مثل کارخانه شایان‌دیزل را داریم. کارخانه ایران‌خودرو حتما در آینده نزدیک دچار تحول شگرفی خواهد شد و تولید از حداقل صد به بیش از ۲۸۰ تا ۳۰۰ خودرو خواهد رسید و مدل جدید پرشیا را رقم خواهیم زد. تلاش کردیم قطعه‌سازان خودرو را با قطعه‌سازان فارس در زمینه خودرویی و هوایی پیوند دهیم. اشتغال خوبی در این مسیر ایجاد شده.

بزرگ‌ترین کارخانه نوآوری کشور را در استان فارس داشته‌ایم با بیش از ۱۰ هزار مترمربع زیربنا و همچنین در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور اتفاق میمونی در این دولت افتاد. الان بیش از هزارو ۸۹ شرکت دانش‌بنیان و نوآور داریم که بیش از ۲۰۰ مورد دانش‌بنیان هستند. در حوزه معدن اتفاقات خوبی افتاده. بهسازی و نوسازی صنایع معدنی و نحوه برداشت از معادن، فعال‌کردن معادن تعطیل‌شده و راکد، فعال‌شدن کارخانه‌های تملک‌شده و نیمه‌جان و راکد یا تعطیل‌شده که تعداد قابل‌قبولی است مثل کاشی حافظ و... خیلی از کارخانجاتی که تملک شده یا تعطیل شده بودند، به تولید برگشتند. در حوزه گردشگری هم اتفاقات خوبی رخ داده.

حداقل ثبت شهر جهانی صنایع دستی در فارس، ثبت شهر جهانی منبت در آباده، آثار ثبت‌شده به بیش از ۱۱ اثر ثبت جهانی و سه‌هزار ثبت اثر ملی رسیده. برای اولین بار بیشترین تعداد بوم‌گردی در این دولت به بیش از ۱۶۰ بوم‌گردی ساخته‌شده رسیده و هتل‌های خوبی آماده افتتاح در شیراز و شهرستان‌هایمان هستند که رونق گردشگری را به ارمغان می‌آورند. هرچند در ایام کرونا اقتصاد گردشگری آسیب زیادی دیده. در حوزه سلامت هم اتفاقات خوبی افتاده و تا پایان دولت هزار تخت بیمارستانی به تخت‌ها اضافه خواهد شد. تلاش می‌کنیم بیمارستان‌های شهرستان رستم، شهر مرودشت بیمارستان دوم، فسا و جهرم و نی‌ریز را به شبکه خدمت‌دهی درمانی پیوند دهیم که پیشرفت فیزیکی خوبی داشتند و تأمین اعتبار صورت گرفته. در حوزه فرهنگ هم کارهای خوبی شده. اعم از ساخت کتابخانه، فرهنگ‌سرا، مساجد، حسینیه‌ها و مصلی‌ها، موزه‌ها مثل موزه ممسنی، موزه دفاع مقدس شیراز که برای اولین بار بیشترین اعتبار دولتی را به خود اختصاص داده‌اند.


‌البته چند سینما هم تعطیل شده.
الان که پروتکل‌های بهداشتی باید رعایت شود. در سالن‌های سرپوشیده محدودیت داریم. در کنار چندین سینما امید را در استان در دستور کار داریم که سینما آفتاب، سینما امید که در شهرستان مرودشت داریم، سینمایی که بخش خصوصی سرمایه‌گذاری می‌کند. طرح‌های خوبی مثل خانواده متعالی، مدارس امین، ترویج فرهنگ قرآنی و مواردی مثل بازتوانی معتادین متجاهر را هم سعی کرده‌ایم انجام دهیم. در حوزه زیست‌محیطی در دو دهه گذشته برای اولین بار حقابه زیست‌محیطی تالاب‌های بختگان و آباده طشک را رهاسازی کردیم. سال گذشته ۴۵ میلیون و امسال ۵۵ میلیون مترمکعب. سعی کردیم جوامع محلی را از طریق خودشان توانمند کنیم.
‌وزیر نفت هم با انتقال فراورده‌های نفتی از بندرعباس به فارس موافقت کردند.
۴۵۰ کیلومتر از مهرآران سیرجان، خطوط انتقال انرژی یا فراورده‌های نفتی ما به پالایشگاه شیراز خواهد بود که ما را از حمل‌ونقل مواد سوختی بی‌نیاز می‌کند که الان بیش از ۶۵ درصد از موارد موردنیاز را از استان‌های هم‌جوار وارد می‌کنیم که هم هزینه حمل‌ونقل بالاست و هم بعضا مخاطرات جانی را برای رانندگان در جاده‌ها ایجاد می‌کند، باعث فرسایش زیرساخت‌ها شده و مصرف سوخت فسیلی را افزایش می‌دهد. این پروژه بسیار مهم است و می‌تواند مزایای زیادی در پی داشته باشد. به سمت فراخوان برای انتخاب پیمانکار است. ضمن اینکه پروژه‌های دیگری داریم که از نظر پدافند غیرعامل برای کشور و از نظر ایجاد فرصت شغلی برای استان مهم است؛ مثل پروژه انتقال پروپیلن از عسلویه به مرکز فارس که جزء پروژه‌های اساسی است و ان‌شاءالله بتوانیم به نتیجه برسانیم.
در مورد کرونا هم استان فارس جزء بهترین استان‌هاست و ضریب میرایی یعنی تعداد فوت‌شدگان به مبتلایان ۱.۷، در کشور ۵.۷ و در دنیا ۲.۵ است. یعنی فارس بسیار موفق عمل کرده.

منبع: روزنامه شرق برچسب‌ها جهش تولید استانداری فارس مشارکت سیاسی حسن روحانی فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جهش تولید استانداری فارس مشارکت سیاسی جهش تولید استانداری فارس مشارکت سیاسی حسن روحانی فارس اخبار کنکور دستور کار داریم برای اولین بار پیشرفت فیزیکی داشته باشیم سیاست گذاری آب رسانی الان بیش تصفیه خانه ان شاءالله استان فارس تلاش کردیم شهر شیراز سعی کردیم تعطیل شده پروژه ها حمل ونقل راه آهن خانه ها راه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۲۲۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارزش‌های انقلاب اسلامی به شیوه‌های هنری بیان شود

معاون سیاسی استاندار ایلام با اشاره به نقش نهادهای فرهنگی‌ و هنری در شناسایی چهره‌های موثر و محبوب هنری و غیرهنری تاکید کرد: برای بیان ارزش‌های انقلاب اسلامی ایران به شیوه‌های هنری تلاش شود. - اخبار استانها -

معاون سیاسی استاندار ایلام، در مراسم تجلیل از هنرمندان و پیشکسوتان استان به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی، ضمن تبریک این هفته گفت: نقش هدایت‌های مقام معظم رهبری در همه حوزه‌ها برجسته است که ناشی از دانش، اشراف، درایت و تعهد و ارتباط ایشان با خداوند است.

معاون سیاسی استاندار ایلام با بیان اینکه ملت ما (شهدا و رزمندگان و تمام اقشار) در فرمانبری از رهنمودهای مقام معظم رهبری نقش‌آفرین بوده و هستند، افزود: لازم است همه قدردان این شخصیت و نعمت بزرگ الهی باشیم.

حسنی با بیان اینکه در این زمان، هیچ شخصیت بزرگی در هیچ جای جهان مشابه مقام معظم رهبری وجود ندارد، گفت: یک شاعر زن هندی ( مسلط به زبان فارسی) در دیدار اخیر ایشان با شاعران، رهبر معظم انقلاب را رهبری منحصر به فرد در جهان که به حوزه فرهنگ و ادبیات اشراف دارد، عنوان کرد.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری نقش هنر و هنرمند در زندگی و تحقق آرمان‌های انقلاب را ارزشمند می‌داند، گفت: امروز همه نگاه‌ها به سمت این جایگاه است.

معاون سیاسی استاندار ایلام در ادامه به پاسخ کشورمان به تجاوز اسرائیل به کنسولگری کشورمان در سوریه اشاره و عنوان کرد: زبان هنر، رساترین و عمیق‌ترین زبان است که مخاطب آن را می‌پذیرد.

حسنی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه هر انقلاب و نهضتی تا در قالب هنر ریخته نشود، شانس نفوذ ندارد، گفت: این مهم ارزش هنر و نقش هنرمندان را نشان می‌دهد.

معاون سیاسی استاندار ایلام به سرعت و قدرت تاثیر هنر اشاره و بیان کرد: هنر با طبیعت انسان سازگار و قدرت نفوذ آن در مخاطب بسیار تأثیرگذار است. مصداق بارز آن، روایت فتح شهید آوینی است که در جان و دل مخاطب رخنه می‌کند. شهید آوینی فضای هنری کشور را بعد از انقلاب به فضای معنوی و اخلاقی تبدیل کرد.

وی با بیان اینکه در استان ایلام هنرمندان شاخصی هستند که در سطح کشور خوش درخشیده‌اند، افزود: این هنرمندان برای استان افتخارآفرین بوده و نهادهای هنری ‌و فرهنگی باید در حمایت از این چهره‌ها اقدامات موثر داشته باشند.

حسنی همچنین با اشاره به عملیات وعده صادق تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با این عملیات دفاعی، قواعد بازی نظامی در منطقه را به سود  خود تغییر و قدرت تهاجمی خود را به دنیا نشان داد و این حرکت سپاه مقتدر با حمایت و استقبال مردم همراه شد.

وی ادامه داد: اکنون هنرمندان با خلق آثار هنری و رسانه‌ها با نگارش مطالب شکیل حمایت قاطع خود از نیروهای مسلح را داشته باشند و عملیات روانی و تبلیغاتی دشمن را خنثی کنند.

معاون سیاسی استاندار ایلام با بیان اینکه نهادهای فرهنگی‌ و هنری در شناسایی چهره‌های موثر و محبوب در جامعه نقش مهمی ایفا می‌کنند، گفت: برای بیان ارزش‌های انقلاب اسلامی ایران به شیوه‌های هنری تلاش شود.

انتهای پیام/180/

دیگر خبرها

  • ارزش‌های انقلاب اسلامی به شیوه‌های هنری بیان شود
  • نشست خبری معرفی کتاب «توسعه سیاسی و امنیت ملی» در شیراز برگزار شد
  • کتاب توسعه سیاسی و امنیت ملی در شیراز رونمایی می‌شود
  • کتاب توسعه سیاسی و امنیت ملی رونمایی می‌شود
  • دوستداران رانت؛ مخالفان مردمی‌سازی اقتصاد
  • تغییرات اقتصادی در کابینه رییسی؛ استراتژی راهبری یا ضرورت بیرونی؟
  • فاز توسعه کارخانه سیمان دشتروم در اولویت تیم اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد
  • سیستم حمل و نقل در قزوین مناسب نیست
  • پیگیری حل مشکلات جامعه عشایر از اولویت‌های دولت سیزدهم
  • حمایت از سرمایه‌گذاران و اتباع روسی مقیم استان یزد