Web Analytics Made Easy - Statcounter

ماه جبین مهدویان یکی از بانوان کُردستانی است که روزگاری به دلایلی تحت پوشش حمایت های کمیته امداد بودند، روزگار سختی که این بانوی خوش ذوق کارآفرین را به فکر کسب مهارت و خودکفایی انداخت و در حال حاضر برای ۲ هزار نفر کارآفرینی ایجاد کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، در حال حاضر اشتغال به عنوان یکی از مهمترین دغدغه های نسل جوان مطرح است، چه بسا جوانان تحصیل کرده ای که به امید داشتن منبع مطمئن درآمدی سال ها سر کلاس های درس نشسته اند و حالا در انتظار شغل ثابت دولتی خانه نشین شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در این بین هستند افرادی که دست روی دست نگذاشته اند و با همتی بلند به سراغ کسب مهارت رفتند تا نه تنها چشم امیدشان به دولت نباشد بلکه هم بتوانند باری از روی دوش دولت بردارند و هم پشتوانه ای محکم برای خانواده خود داشته باشند.


ماه جبین مهدویان یکی از بانوان کُردستانی است  که روزگاری به دلایلی تحت پوشش حمایت های کمیته امداد بودند، روزگار سخت این بانوی خوش ذوق کارآفرین را به فکر کسب مهارت و خودکفایی انداخت.

این بانوی کُردستانی که 38 سال است آثار متعددی را از خود بر جای گذاشته، استادی است که هر روز به شوق آموزش هرچه بیشتر هنرجویانش از خواب بیدار می شود و تا امروز با سر زدن به شهرها و استان های مختلف، قالیبافی را به حدود ۲۰۰۰ هنرجو آموخته است.


وی در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: سال ۱۳۸۴ بود که همسرم که قبلاً به شغل بنایی مشغول بود، طی حادثه سقوط از ساختمان قطع نخاع شد و بعد از آن حادثه خانه ‌نشین شد  و برای ادامه ی زندگی مجبور شدم که از کمیته امداد امام خمینی (ره) که شروع و موفقیت کارهایم را از آنجا می دانم وام بگیرم و با بافتن یک فرش کارم را رونق دادم.

وی افزود: در سال نخست با این مبلغ یک فرش دو در سه بافتم و یک شاگرد هم گرفتم و بازهم در سال دوم درخواست دو میلیون تومان تسهیلات کردم و این بار دو تا شاگرد گرفتم و روزانه مبلغی به آنها پرداخت می‌کردم و بازهم در سال سوم پنج میلیون تومان تسهیلات از کمیته امداد گرفتم و با فروش فرش‌ها تا حدودی به تأمین نیازهای زندگی‌مان کمک شد.


 
این بانوی سنندجی گفت: بعد از گذشت سه سال تصمیم گرفتم طرح قالی‌بافی را توسعه دهم و برای تعدادی از زنان مثل خودم شغل ایجاد کنم بنابراین دوباره با دریافت ۱۵ میلیون تومان تسهیلات اشتغال از کمیته امداد، کارگاه فرش‌بافی‌ام را ایجاد و راه‌اندازی کردم و در کنار اینکه هشت نفر در کارگاه مشغول بودن با تحویل دار قالی و مواد اولیه برای بافتن تابلو فرش برای زنان دیگر موفق شدم برای تعداد ۴۰۰ نفر از زنان ساکن در شهر و روستاهای قروه فرصت شغلی ایجاد کنم.

 وی افزود: شغل فرش بافی یکی از شغل های شیرینی است که با رونق آن تمام اعضای خانواده ام از جمله شوهرم، عروس هایم و پسرانم همگی در این حرفه مشغول به فعالیت هستیم و برای خانواده های زندانیان وکمیته امداد قروه و دهگلان  به عنوان راهبرشغلی فعالیت انجام می دهم.


وی که به عنوان یک مادر نمونه شناخته شده است، اضافه کرد: بزرگ‌ترین آرزویم این است که بتوانم برای همه افراد و زنان مثل خودم کمک کنم و شغل ایجاد کنم و هیچ‌کس به خاطر فقر و نیازمندی در سختی نباشد  و تا الان برای بیش از ۲ هزار نفر آموزش رایگان فرش بافی داده ام.

مهدویان در پاسخ به این سوال که " آیا به هر کسی که بخواهد یاد بگیرد، بدون دریافت هزینه آموزش می دهید ؟ " گفت: بله این قولی است که به خدا و خودم داده ام تا از این راه بتوانم به ایجاد منبع درآمد برای افراد بی بضاعت کمک کنم. البته هرکدام از هنرجویان اگر مایل باشند، می توانند با من همکاری کنند. به این صورت که وسایل شروع کار را برایشان با هزینه خودم می فرستم، تا آنها در ابتدا یک فرش ۲۰۰ گرهی ساده برایم ببافند. بعد هم پسرم دستمزد هنرجویان را که حدود ۴۰۰ هزار تومان می شود، برایشان می فرستد و خود فرش را نیز برای فروش به نمایندگی هایمان ارسال می کنیم. به این صورت هم منبع درآمدی برای هنرجویان ایجاد می شود و هم خود ما کسب درآمد می کنیم.  

وی با بیان اینکه هنر صنعت فرش دستباف مصداق کامل اقتصاد مقاومتی در آن محقق می شود، گفت: فرش تنها هنر صنعتی است که ۱۰۰ درصد در بحث تولید و تمام جوانب کارش در داخل کشور محقق می شود و تمام امکانات از مواد اولیه تاروپود و نیروی انسانی در  داخل کشور تأمین و تنها هنر صنعت ارزآور در کشور است.

مرادی با اشاره به اینکه اگر مسئولان توجه کنند خود به خود این امر جاذبه در افراد و بانوان ایجاد می کند، مطرح کرد: این هنر و صنعت جذاب سرآمد همه هنرهای اصیل فاخر ایرانی است و ضمن حفظ هویت این هنر ایرانی، اشتغال خوب و با کمترین سرمایه گذاری را برای فرد ایجاد می کند.


به راستی توجه به صنعت فرش به عنوان یک اقتصاد غیرنفتی پویا صنعتی است که حمایت از آن علاوه بر کمک به افزایش اشتغال و گسترش مشاغل خانگی؛ موجب احیای هنرهای دیرینه می شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کمیته امداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۲۳۰۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم محور توسعه جوامع پیشرفته هستند

به گزارش خبرنگار مهر، نقی سیاهکالی مرادی بعد از ظهر شنبه در نشست مشترک شورای معاونین اداره کل با مدیران و رؤسای نواحی و مناطق استان اظهار کرد: انتخاب شعار سال توسط مقام معظم رهبری بیانگر نقش حیاتی مردم در تولید ملی است.

وی افزود: در تمام مکاتب توسعه محور امروز، مردم محور توسعه هستند و این امر زمانی محقق می‌شود که مردم خود را در حاکمیت سهیم بدانند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین با بیان اینکه در طول تاریخ انقلاب هرکجا مردم پای کار بوده‌اند موفق بوده‌ایم که نمونه بارز آن دفاع مقدس است، بیان کرد: آموزش وپرورش استان موظف است تمام توان خود را جهت تحقق شعار سال به کار گیرد، تبیین و عملیاتی سازی شعار سال با توجه به طرح آن از سوی مقام معظم رهبری یک واجب شرعی است.

وی با اشاره به اجرای طرح نور از تمامی مدیران و رؤسا خواست تا در جهت اجرای طرح مذکور نهایت همکاری را داشته باشند و برنامه‌ریزی مناسب در راستای تقویت روحیه اعتقادی و ایمانی دانش آموزان تلاش نمایند.

سیاهکالی مرادی با بیان اینکه بی‌حجابی و بدحجابی ریشه در مسائل زیادی دارد، اضافه کرد: تبلیغات مسموم دشمنان که شامل سمپاشی شبانه‌روزی آنان در شبکه‌های مختلف است تلاش می‌کند تا مشکلات کشور را به حجاب ارتباط دهد.

وی یکی دیگر از دلایل بدحجابی را ناآگاهی و جهل دانست و تصریح کرد: علت بعدی نیاز به ازدواج است که اگر شرایط این امر فراهم نشود، ممکن است فرد به سمت بی‌توجهی به ارزش‌های اخلاقی سوق پیدا کند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین ادامه داد: جبران شکست از دیگر علل هنجارشکنی درباب عفاف و حجاب است و فردی که به سبب عدم پوشش از تعاملات اجتماعی بازمانده سعی می‌کند با فساد بیشتر این شکست را جبران نماید.

وی در پایان یکی دیگر از ریشه‌های بدحجابی در جامعه را انتقام جویی دانست و تاکید کرد: فردی که دوست‌دار آزادی غربی است، چون در جامعه دست یافتن به این موضوع امکان پذیر نیست، حس انتقام‌جویی سبب می‌شود ارزش‌های اجتماعی را خدشه‌دار کند.

کد خبر 6083860

دیگر خبرها

  • قالی‌بافان دلسردی می‌بافند / سایه‌اندازی رکود و کاهش صادرات بر فرش اردبیل
  • هنرمندی که برای صهیونیست‌ها خط و نشان کشید/ پرچم‌دار هنر انقلاب
  • برگزاری نخستین تشکل معلم محور در فارس
  • هنرمندی که در ونیز حضور ندارد/ کودکان و مادران غزه در قاب هنرمند
  • برنامه‌های هفته معلم در کردستان مدرسه‌محور می‌شود
  • گره هنر و خلاقیت در تار و پود فرش کردستان
  • آموزش و پرورش ما نباید حافظه محور و ایستا باشد
  • ایجاد اولین دبیرخانه دانشگاهی پیشگیری و کنترل دخانیات
  • چرا خواندن کتاب های روان شناسی به زندگی شخصی ما کمک می کنند
  • مردم محور توسعه جوامع پیشرفته هستند