Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-18@17:54:04 GMT

شاخص های انتخاب و معرفی روستای قرآنی ایران اعلام شد

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۲۳۱۴۶

شاخص های انتخاب و معرفی روستای قرآنی ایران اعلام شد

رئیس گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: طرح انتخاب و معرفی روستای قرآنی ایرانی؛ اهدافی از جمله الگوسازی و جهت دهی فعالیت های قرآن و عترت در روستاها، جریان سازی فرهنگ قرآنی در مناطق مختلف روستایی کشور دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، رضا فتحی زاده شنبه (16 اسفند) در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان کرمان با بیان اینکه به تبع از مجمع انجمن خیرین حوزه قرآن و عترت کشور، انجمن خیرین حوزه قرآن و عترت استان کرمان شکل می گیرد، گفت: خوشبختانه در استان کرمان خیرین در حوزه موسسات فرهنگی قرآن و عترت خدمات بسیار شایسته ای انجام دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با اشاره به اینکه حدود 46 موسسه فرهنگی قرآن و عترت در سطح استان داریم که خیرساز هستند، ادامه داد: تقریباً همین تعداد موسسه قرآنی هم با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان تشکیل شده و با مشارکت سایر خیرین بخشی از موسسه و یا بخشی از امکانات موسسات فرهنگی قرآن و عترت را تامین کردند.

 

وی با اشاره به آیین نامه «شناسایی خیرین حوزه قرآن و عترت»، افزود: برای اینکه این خیرین به خوبی شناسایی شوند، حوزه های مختلفی در حوزه قرآن و عترت تعریف شد و به تناسب سطح و حوزه کاری می توان خیرین را شامل هنرمندان، مبلغان، پژوهشگران و نویسندگان، سازندگان، معلمان و مربیان، موسسات مراکز، ناشران آثار دانست.

 

فتحی زاده با بیان اینکه همانطور که در حوزه های مختلف خیرین وجود دارد؛ انجمن خیرین قرآن و عترت هم باید در استان تشکیل شود، اظهار کرد: حوزه قرآن و عترت به شدت مظلوم و امکانات ما محدود است اما در ایام شیوع کرونا تعداد زیادی از موسسات قرآنی به دلیل کمبودها تعطیل و مربیان بیکار شدند و مشکلات متعدد دیگر دارند که امیدواریم با راه اندازی انجمن خیرین این مشکلات برطرف شود.

 

وی بیان کرد: بحث دیگر انتخاب و معرفی روستای قرآنی ایران است که یکی از موارد بسیار مهم و ضروری در حوزه قرآن و عترت می تواند باشد و به عنوان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سابقه روستاهای زیادی را داریم و در حوزه کتاب اقدامات شاخص انجام شده و در حوزه قرآن تقریباً اولین تجربه است.

 

رئیس گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با بیان اینکه اقدامات قرآنی روستاها معمولاً بیشتر است، خاطرنشان کرد: طرح انتخاب و معرفی روستای قرآنی ایران اهدافی از جمله الگوسازی و جهت دهی فعالیت های قرآن و عترت در روستاها، جریان سازی فرهنگ قرآنی در مناطق مختلف روستایی کشور، تقویت هویت دینی و شبکه سازی دارد.

 

وی افزود: برای اینکه روستای قرآنی را شناسایی کنیم و بدانیم روستای قرآنی موفق چه روستایی خواهد بود؟ شاخصه هایی از جمله امور قرآنی، وجود پژوهش قرآنی، جشنواره قرآن و عترت، جلسه قرآنی مردمی، حافظ قرآن کریم، خادم و فعال قرآنی، قرآن آموز، تولید کالای قرآنی، کرسی تلاوت، مربی قرآنی، محفل قرآنی، موقوفه قرآنی، آثار علمی و اموزشی، برگزیده مسابقات و جشنواره های قرآنی، تواشیح و همخوانی، رویداد قرآنی، معلم قرآنی، نمایشگاه قرآن تعریف شده است.

 

فتحی زاده خاطرنشان کرد: همچنین شهدا و ایثارگران روستا، مساجد و حسینیه فعال، کتابخانه فعال و آثار علمی منتشر شده توسط اهالی روستا و ... از دیگر شاخصه های انتخاب روستای قرآنی است.

پایان پیام/667

منبع: شبستان

کلیدواژه: شورای فرهنگ عمومی استانداری کرمان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب و معرفی روستای قرآنی حوزه قرآن و عترت استان کرمان انجمن خیرین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۲۳۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران»

 به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید مجید پوراحمدی با اشاره به جزئیات برگزاری نمایشگاه "روایت باران" گفت: این نمایشگاه با همکاری و حمایت صندوق اعتباری هنر در راستای تحقق شعار سال و همچنین تأکیدات وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در جهت فراهم نمودن زمینه‌های مشارکت‌های مردمی وحضور موسسات فرهنگی و هنری بخش خصوصی برای تقویت کسب و کار‌های فرهنگی و هنری برگزار می‌شود.

رئیس هیئت مدیره صندوق اعتباری هنر در عین حال توضیح داد: تلاش ما این است که در سال جاری، فعالیت‌های این مجموعه با مشارکت فعالان عرصه فرهنگ و هنر انجام و زمینه‌های جهش تولیدات هنری و فرهنگی در این حوزه را فراهم کنیم.

پوراحمدی با اشاره به ارائه ۳۶ نوع خدمت و حمایت صندوق اعتباری هنر از جامعه فرهنگ و هنر کشور تأکید کرد: در این راستا با عنایت به تعیین شعار سال "جهش تولید با مشارکت مردم" از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، صندوق اعتباری هنر نیز مصمم است مجموعه فعالیت و سیاست‌های خود را بر مبنای تحقق این شعار برنامه ریزی نماید. از این رو یکی از مکان‌هایی که برای تحقق این هدف مدنظر قرار گرفته، فرهنگسرای نیاوران است.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در ادامه سخنان خود به هتک حرمت به مقام شامخ قرآن کریم در یکی از کشور‌های اروپایی اشاره کرد و گفت: این اقدام باعث جریحه دار شدن افکار و اندیشه‌های مسلمانان در سراسر جهان شد از این رو تصمیم گرفتیم در جهت توجه جامعه و آحاد مردم به مفاهیم و مضامین قرآن کریم با زبان هنر، برنامه‌ریزی جامعی داشته باشیم.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در عین حال تصریح کرد: خوشبختانه هنرمندان کشور عزیزمان در ادوار مختلف همیشه این افتخار را داشته اند که آثار فاخر قرآنی را خلق و تولید کنند.

پوراحمدی ادامه داد: در این راستا برگزاری نمایشگاهی از آثار هنری اساتید و هنرمندان برجسته و خبره در حوزه خط و خوشنویسی با موضوع قرآن در فرهنگسرای نیاوران را در دستور کار صندوق قرار دادیم.

وی افزود: این نمایشگاه تحت عنوان "روایت باران" با حمایت و همکاری صندوق هنر و یکی از موسسات فعال هنری، در حوزه هنر ایرانی- اسلامی از ۳۱ فروردین تا انتهای اردیبهشت ماه سال جاری با محوریت خط و خوشنویسی آثار قرآنی در عرصه هنر‌های تجسمی در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.

رئیس هیئت مدیره صندوق اعتباری هنر در ادامه دفاع از ساحت قرآن به عنوان کتاب آسمانی مسلمانان با زبان هنر، توسعه و ترویج فرهنگ و هنر ایرانی و اسلامی با محوریت قرآنی، افزایش تولید آثار هنری قرآنی با حمایت از هنرمندان حوزه قرآن را از جمله اهداف برگزاری این رویداد عنوان کرد.

مشاور وزیر فرهنگ و مدیر عامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به حضور و ارائه آثار هنری توسط هنرمندان برجسته و پیشکسوت عرصه هنر‌های تجسمی به‌ویژه حوزه خط و خوشنویسی، گفت: تلاش ما این است ضمن تقدیر و تجلیل از هنرمندان مشارکت کننده در این رویداد هنری، بستر تعاملی میان هنرمندان این عرصه را نیز فراهم نمائیم.

پوراحمدی یادآور شد: در این نمایشگاه بیش از ۱۷۰ اثر از هنرمندانی، چون یدالله کابلی خوانساری، مهدی فلاح، علی اشرف صندوق‌آبادی، محمدعلی قربانی، حیدر موسوی، احمد شفیعی‌ها و ... در معرض دید علاقه‌مندان و بازدید کنندگان گذاشته خواهد شد.

مشاور وزیر فرهنگ و مدیر عامل صندوق اعتباری هنر با دعوت از علاقمندان برای بازدید از این نمایشگاه گفت: با توجه به مجموعه آثار برجسته و نفیس خط و خوشنویسی هنرمندان کشور از علاقه‌مندان و دوستداران آثار هنری دعوت می‌شود با حضور در فرهنگسرای نیاوران از این رویداد بزرگ هنری و قرآنی دیدن فرمایند.

نمایشگاه "روایت باران" عصر جمعه ۳۱ فروردین ماه جاری با حضور جمعی از هنرمندان برجسته و پیشکسوت و علاقمندان، در محل در گالری‌های ۱ و ۲ فرهنگسرای نیاوران گشایش می‌یابد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ایستگاه پایانی مسابقات قرآن و عترت در لرستان
  • برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان در پلدشت
  • برگزاری نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران»
  • قمی: سرمایه زوال ناپذیر هنر انقلاب، خون صد‌ها هنرمند شریف است
  • نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی روایت باران برگزار می‌شود
  • انتخاب قاری مازندرانی برای تشرف به سفر حج تمتع
  • تجلیل از هنرمندان طراز هنر انقلاب/ مسعود نجابتی چهره هنر انقلاب در سال ۱۴۰۲ شد
  • ترویج زندگی قرآنی در جامعه امروزی ضروری است
  • برگزیدگان سی و هشتمین جشنواره سراسری قرآن و عترت تجلیل شدند
  • اجرای طرح حفظ موضوعی قرآن گام برداشتن در مسیر جهاد تبیین است