Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-18@12:53:06 GMT

دومین هفته تظاهرات در الجزایر

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۲۳۱۷۳

دومین هفته تظاهرات در الجزایر

هزاران الجزایری در شهرهای مختلف این کشور برای دومین جمعه متوالی تظاهراتی را علیه طبقه سیاسی و نظامی حاکم برگزار کردند. همزمان سازمان ملل نسبت به هرگونه حمله به معترضان ابراز نگرانی کرد.

 به نقل از روسیا الیوم، مردم الجزایر از هفته قبل تظاهرات هفتگی خود را که به دلیل شیوع کرونا از یک سال پیش متوقف شده بود، از سر گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها در پایتخت الجزایر تجمع کرده و شعارهایی سر داده و طبقه سیاسی و نظامی را "دزد "خواندند و به تخریب کشور متهم کردند.

یکی از تظاهرکنندگان گفت، این "انقلاب" مسالمت آمیز تا زمان تحقق اهداف ملت ادامه می یابد.

به گفته شاهدان پلیس مانع اعتراضات نشد اما به صورت گسترده در خیابان ها مستقر بود.

اعتراضات مردم الجزایر در سال ۲۰۱۹ شروع شد و ارتش را مجبور کرد عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهوری سابق الجزایر را برکنار کند و پس از آن هم حدود دو هفته ادامه داشت تا اینکه کرونا در این کشور شیوع یافت.

عبدالمجید تبون، رئیس جمهوری الجزایر در انتخابات سال ۲۰۱۹ به ریاست جمهوری رسید، انتخاباتی که از نظر بسیاری از معترضان نمایشی بود.

وی این اعتراضات مردمی را ستوده اما تظاهرکنندگان دولت تبون را ادامه دولت های سابق می دانند.

همچنین سخنگوی کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد، نمونه های زیادی در سراسر الجزایر پیرامون استفاده نیروهای امنیتی از زور افراطی و بازداشت اجباری با هدف سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز وجود دارد.

این نهاد از مقامات الجزایر خواست فورا اقدامات خشونت آمیز علیه تظاهرکنندگان مسالمت آمیز و نیز بازداشت های اجباری را متوقف کند.

رابرت کولویل، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در نشست خبری در ژنو گفت، وخامت وضعیت حقوق بشر در الجزایر و سرکوب مداوم تظاهرکنندگان حامی دموکراسی نگران کننده است.

وی گفت، گزارش های موثقی درباره پیگرد ۱۰۰۰ تظاهرکننده یا کسانی که پیام هایی در انتقاد از دولت در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند و نیز درباره بازداشت دستکم ۳۲ تن به خاطر استفاده از حقوق مشروع خود وجود دارد. برخی از آنها به چندین سال زندان محکوم شده اند و برخی هم در حبس موقت هستند.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل از دولت الجزایر خواست بازداشتی ها را فورا و بدون هیچ شرطی آزاد کند و تحقیقات فوری و بیطرفی درمورد ادعاهای شکنجه و بدرفتاری با بازداشتی ها انجام شود.

نهاد مذکور نیروهای امنیتی الجزایر را به استفاده افراطی از زور متهم و اعلام کرد، صدها تن از زمان از سرگیری تظاهرات در ۱۳ فوریه ۲۰۲۱ بازداشت شده اند. این وضع مشابه وضعیت تظاهرکنندگان در سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ است که طی آن ۲۵۰۰ تن بازداشت شدند. اقدامات کیفری که در سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ علیه فعالان، مدافعان حقوق بشر، دانشجویان و اصحاب مطبوعات اعمال شد در دو ماه اول سال ۲۰۲۱ هم ادامه داشت./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سازمان ملل حقوق بشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۲۳۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، استودیو جیبلی که استودیوی سازنده انیمیشن‌هایی چون «همسایه من توتورو» و انیمیشن برنده اسکار «پسر و مرغ ماهی‌خوار» است، جایزه نخل طلای افتخاری هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم کن را دریافت می‌کند. این نخستین بار است که این جایزه به جای یک فرد به یک گروه اهدا می‌شود.

این استودیو توسط هایائو میازاکی و توشیو سوزوکی در سال ۱۹۸۴ و با ساخت «نائوشیکا از دره باد» اثر میازاکی تاسیس شد.

سوزوکی در بیانیه‌ای گفت: واقعا مفتخر و خوشحالم که نخل طلای افتخاری به استودیو اهدا شد.

وی افزود: ۴۰ سال پیش، هایائو میازاکی، ایسائو تاکاهاتا و من استودیو جیبلی را با آرزوی ارایه انیمیشن‌های سطح بالا و با کیفیت برای کودکان و بزرگسالان در هر سنی راه انداختیم و امروز فیلم‌های ما در سراسر جهان تماشا می‌شود و بازدیدکنندگان زیادی به موزه جیبلی، میتاکا و پارک جیبلی می‌آیند تا دنیای فیلم‌های ما را خودشان تجربه کنند.

سوزوکی در ادامه گفت: ما واقعا راه درازی را طی کردیم تا استودیو به چنین سازمان بزرگی بدل شود. اگرچه من و میازاکی خیلی پیر شده‌ایم، اما مطمئن هستم که استودیو جیبلی به چالش‌های جدید، به رهبری کارکنانی که روح شرکت را درک می‌کنند، ادامه خواهد داد.

آیریس کنوبلوش، رییس کن و تیری فرمو مدیر جشنواره هم درباره تصمیم خود گفتند: برای نخستین بار این یک شخص نیست، بلکه یک موسسه است که انتخاب شده تا مورد تجلیل واقع شود. مانند تمام نمادهای هنر هفتم، این شخصیت‌ها تخیلات ما را با جهان‌های پربار، رنگارنگ و روایت‌های حساس و جذاب پر می‌کنند. با جیبلی، انیمیشن ژاپنی در حد یکی از ماجراجویی‌های بزرگ سینمادوستان بدل شده است.

استودیو جیبلی که در توکیو واقع است، فیلم‌های میازاکی از جمله «پرنسس مونونوکه»، «شهر اشباح»، «قلعه متحرک هاول» و در مجموع ۲۵ عنوان فیلم انیمیشن و چند سریال تولید کرده است. اوایل امسال، میازاکی دومین اسکار خود را برای فیلم «پسر و مرغ ماهی‌خوار» دریافت کرد.

جشنواره فیلم کن ۲۰۲۴ از ۱۴ تا ۲۵ می (۲۵ اردیبهشت تا ۵ خرداد) برگزار می‌شود.

کد خبر 6081732

دیگر خبرها

  • «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
  • دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران برگزار می‌شود
  • بدرفتاری با اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی
  • درگیری بر سر فشار آب یک ساختمان در تهران/ یک نفر کشته شد؛ 4 نفر بازداشت شدند
  • تظاهرکنندگان در همبستگی با غزه، پل گلدن گیت آمریکا را بستند
  • بازداشت ۳۰۰۰ خرده‌فروش موادمخدر در تهران
  • بازداشت ۳۰۰۰ فلسطینی از زمان آغاز جنگ غزه
  • افتتاح دومین ایستگاه آتش‌نشانی بانوان کشور در شرق تهران
  • استقبال عجیب چینی‌ها از انیمیشن میازاکی
  • استقبال چینی‌ها از انیمیشن میازاکی/ فروش نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار