Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ عباس عبدی، تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی، در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: «تصور کنید که جنگ است، با نیروهای خط مقدم چه رفتاری باید داشت؟ روشن است که با تمام توان برای آرامش خاطر و دسترسی آنان به امکانات کوشش می‌کنیم. حالا اگر آنان را درگیر کاغذبازی و امور پیش پا افتاده کنیم نتیجه چه خواهد شد؟

قضیه از این قرار است که در یک‌سال گذشته کادر بهداشت و درمان کشور در خط اول مبارزه با ویروس کرونا هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند در مقاطعی از فشار کار کم شده است، ولی بیشتر این مدت را در مبارزه بوده‌اند. حتی آنان که در خط مقدم این مبارزه، یعنی اتاق‌های ‌آی‌سی‌یو و بخش‌های کرونایی نبوده‌اند، به نحو دیگری در خطوط دوم و سوم درگیر این پدیده بوده‌اند.

مطب‌ها و بیمارستان‌ها باید خدمات درمانی بدهند و این امر خطر ابتلا را زیاد می‌کند، به همین علت آنان برای باز ماندن این مراکز بالاترین احتیاط‌ها را به کار گرفته‌اند. از جمله فاصله انداختن میان بیماران، فاصله انداختن میان ویزیت‌ها و معاینات و... که موجب طولانی شدن زمان باز بودن مطب‌ها شده است و بسیاری از پزشکان پس از ساعت 9 از مطب خود خارج می‌شوند.

نه فقط از مطب که در تمامی بیمارستان‌ها پزشکان برخی شب‌ها را آنکال و گوش به زنگ هستند تا اگر ساعت 2 بعد از نیمه شب هم زنگ زدند، خود را به بیمارستان برسانند. بسیاری از آنان شب‌هایی که آنکال هستند اتاق خود را جدا می‌کنند تا بر اثر صدای زنگ تلفن دیگر اعضای خانواده دچار مشکل و بیداری نشوند.

از طرف دیگر وزارت بهداشت برای کاهش اپیدمی مقرر کرده است که از ساعت 9 شب به بعد ترددها در سطح شهر غیر مجاز تلقی شود، مگر در موارد ضروری. برای حل این مساله شماره خودروهای پزشکان را در اختیار راهنمایی و رانندگی قرار داده‌اند که جریمه نشوند، ولی آنان همچنان این خودروها را جریمه می‌کنند. برای رفع آن باید مراجعه چند ساعته به مراکز مربوط کرد سپس نامه از بیمارستان یا دیگر مراجع گرفت که آقا یا خانم دکتر آنکال بوده یا... و این فرآیند برای انجام کاری که اصولا برای پزشکان نیازی نیست، بسیار ناراحت‌کننده و توان‌فرساست.  دولت و وزارت بهداشتی که نمی‌تواند مسائلی به این سادگی را در این شرایط اضطراری حل کند، چگونه انتظار دارد که نیروهای خط مقدم این مبارزه با طیب خاطر به انجام وظیفه اصلی خود مشغول باشند؟  

شاید از نظر یک مقام مسوول این مشکل موضوع چندان مهمی نباشد، ولی چنین نیست، همین امور کوچک است که در ابعاد گسترده موجب شکل‌گیری احساس و نگرش افراد نسبت به خود، نسبت به جامعه و نسبت به حکومت می‌شود. من اگر یک پزشک باشم، می‌فهمم که اگر لازم باشد، ساعت‌ها در‌ آی‌سی‌یو با وجود وخیم‌ترین بیماران فعالیت و آنان را درمان کنم، این کار نوعی وظیفه‌شناسی است و احساس رضایت ایجاد می‌کند. ولی امکان ندارد بفهمم که در شرایط کنونی که همه‌ چیز الکترونیک شده و شماره خودروی من وجود دارد، چرا باید برای بیدار شدن در ساعت دو بعد از نیمه شب و رفتن به بیمارستان جریمه شوم و یک نیم روز را صرف حل آن کنم و به دادگاه حل اختلاف و پلیس رفته و نامه مجوز بیمارستان را ببرم، آن هم یک بار نخواهد بود، هر از گاهی اتفاق خواهد افتاد.

بیدار شدن ساعت 2 و رفتن به بیمارستان هر چند سخت است ولی انجام وظیفه و لذت‌بخش است و رضایت خاطر ایجاد می‌کند، در حالی که دویدن دنبال حذف جریمه 200 یا 500 هزار تومانی توهین است و هیچ چیز دیگری نیست.  متاسفانه مقامات رسمی متوجه این واقعیت نیستند که باارزش‌ترین سرمایه‌های این مملکت که نیروهای متخصص باشد در حال رفتن از کشور است حداقل این ایده به ذهن آنان آمده است. کمیت آن محل بحث و گفت‌وگو است. از آنجا که در این کشور موضوعات اینچنینی به بحث و گفت‌وگو و نیز پژوهش گذاشته نمی‌شود، نمی‌توان اظهارنظر قطعی کرد، ولی شواهد فراوانی وجود دارد که این موج مدت‌هاست آغاز شده است. لطفا با سیاست‌های نادرست این فرآیند خروج را تسریع نکنید. این نحوه مقابله با کرونا نیست.»

منبع: جماران

کلیدواژه: جشنواره فیلم فجر سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 عباس عبدی وزارت بهداشت پزشکان ویروس کرونا کرونا کادر درمان جشنواره فیلم فجر سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۲۳۲۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش نگرانی‌ها از کمبود متخصص بیهوشی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی قزوین در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت گفت: ۴۶پروژه خدماتی و پزشکی در استان تکمیل و تحویل شده است.
دکتر عبداله دیدبان با بیان اینکه در دولت سیزدهم شاهد توسعه و پیشرفت زیرساخت‌های درمانی و پزشکی در سطح است قزوین هستیم اظهار کرد: بعد از سفر رییس جمهور به استان قزوین و تخصیص اعتبارات روند اجرای پروژه‌های درمانی و پزشکی استان قزوین جان تازه‌ای گرفته است.
وی افزود: در سی ماه گذشته ۴۲ پروژه درمانی و پزشکی در سطح استان قزوین تکمیل و به بهره برداری رسیده است و دو پروژه نیز به طور موقت تحویل داده شده است.
این مقام حوزه بهداشت و درمان استان یادآور شد: ۶٠ پروژه نیز با پیشرفت‌های مختلف تا ۸۵درصد در حال اجرا است که خدمات رسانی این پروژه‌ها در سطح استانی و ملی است.
دیدبان خاطرنشان کرد: در حال حاضر یکی از پروژه‌های مهم در حوزه درمان که در حال اجراست پروژه بیمارستان ۷٠٠ تختخوابی است که در حال حاضر ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد این در حالی است که تا قبل از دولت سیزدهم پیشرفت این پروژه ۹ درصد بوده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین یادآورشد: یکی از پروژه‌های مهم دیگر احداث بیمارستان اعصاب و روان است که این مجموعه در مساحتی بالغ بر ۶۵٠٠ متر مربع با ۱۵٠ تخت به بهره برداری خواهد رسید.
این مقام گفت: در مجموع برای احداث پروژه‌های درمانی و پزشکی در استان هزار میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.
دیدبان در حوزه درمان نیز خاطرنشان کرد:در بخش MRI در استان قزوین پنج دستگاه فعال داریم.
این مقام حوزه بهداشت و درمان استان قزوین در ادامه افزود:هم اکنون در استان قزوین ۲ مرکز جراحی چشم وجود دارد و به ارایه خدمات به بیماران می‌پردازد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین در خصوص رتبه دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز اظهارداشت: دانشگاه علوم پزشکی قزوین در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور رتبه ۱۸را دارد.
دیدبان در ادامه از رتبه سوم دانشگاه علوم پزشکی قزوین در حوزه غذا و دارو خبر داد.
ارائه بیش از ۴۵۰ نوع خدمات در مراکز بهداشت و درمان و خانه‌های بهداشت از دیگر اقدامات حوزه بهداشت و درمان استان است که رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین به آنها اشاره کرد.
دیدبان در ادامه از کمبود متخصص بیهوشی اتاق عمل در بیمارستان‌های استان گلایه کرد و گفت: کمترین فارغ‌التحصیل در رشته بیهوشی در استان قزوین در سال‌های اخیر وجود دارد و این آمار رو به کاهش است.
کشاورز معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز در این نشست خبری گفت: در سال ۱۴۰۲ حوزه نظارتی فعالیت‌های مستمری داشته که ماحصل آن ۲ هزار و ۳۷۶ نظارت انجام شده است.
کشاورز در خصوص فعالیت‌های نظارتی اظهارداشت: ۱۶۱ مورد اخطار کتبی، ۳۱ مورد تعزیرات، ده مورد نظام پزشکی، چهار مورد دادسرا و یک مورد پلمب انجام شده است.
کشاورز معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی: ۱۵ درصد بیماران بستری در بیمارستان‌های استان از سایر استان‌ها هستند.

دیگر خبرها

  • دیدار معاون فرهنگی اجتماعی انتظامی استان با رییس بیمارستان خاتم الانبیا (ص) زاهدان
  • هشدار درباره انتقال بیمار از مراکز دولتی به بیمارستان‌های خصوصی!/ باید چرخه پرگلایه «بیمه» اصلاح شود/ متاسفانه از اولویت نخست یعنی بهداشت غفلت شده است
  • عباس عبدی : درمورد زنان چند بار دست در حفره حجاب کردند و گزیده شدند، اما باز هم تکرار می‌کنند!
  • پیشرفت فیزیکی بیمارستان کسری به ۹۸ درصد رسید
  • قم کمبود پزشک متخصص و عمومی دارد
  • سه گروه اصولگرایان از نظر عباس عبدی : از "ارزشی های واقعی" تا "بی شخصیت های هتاک"
  • افزایش نگرانی‌ها از کمبود متخصص بیهوشی در قزوین
  • افزایش نگرانی‌ها از کمبود متخصص بیهوشی
  • روایت عباس عبدی از بازدیدش از مسجد پارک قیطریه
  • روایت عباس عبدی از بازدیدش از مسجد پارک قیطریه : مسجد را در تقابل با نهادهای دیگر قرار دادن، اعتبار نهاد دین را افزایش نمی‌دهد