Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دبیرخانه نخستین کنفرانس ملی نمایشنامه‌‏پژوهی ایران ضمن سپاس از همه پژوهشگرانی که چکیده و اصل مقاله خود را در مهلت مقرر به کنفرانس ارسال کرده‌‏اند، خبر داد: «با همیاری اعضای هیئت علمی و کمیته داوران، کلیه مقالات ارزیابی شد و جمع‏‌بندی نظر داوران درباره مقالات پذیرفته شده، در سه بخش به ترتیب الفبایی عنوان مقاله اعلام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

این سه بخش شامل: الف- مقالاتی که برای بررسی به مجلات علمی-پژوهشی همکار با کنفرانس ارسال می‌شود. (۱۹ مقاله)، ب‌-  مقالاتی که برای سخنرانی در کنفرانس و چاپ در مجموعه مقالات کنفرانس (ISC) پذیرفته شده‏ است. (۳۰ مقاله) و ج‌-   مقالاتی که برای چاپ در مجموعه مقالات کنفرانس (ISC) پذیرفته شده است. (۲۳ مقاله) است.

نخستین کنفرانس ملی نمایشنامه‏‌پژوهی ایران در روزهای ۲۳ و ۲۴ و ۲۵ اسفندماه ۱۳۹۹، به دبیری فرهاد ناظرزاده‌کرمانی از سوی «کانون نمایشنامه‏‌نویسان و مترجمان خانه تئاتر ایران» با مشارکت «مؤسسه فرهنگی هنری سپندار جاودان خرد» در فضای مجازی برگزار خواهد شد.

الف- مقالاتی که برای بررسی به مجلات علمی- پژوهشی همکار با کنفرانس ارسال می‌شود:

 ۱. اهمیت نمادپردازی در نمایشنامه‌نویسی پس از انقلاب اسلامی ایران

۲. بررسی تطبیقی جلوه‌های پنهان دراماتیک در نمایشنامه «مرگ یزگرد بهرام بیضایی» و فیلمنامه «ماهی و گربه شهرام مکری» با رویکرد انسان‌شناسی نمادین

۳. بررسی تطهیر یا تفسیر شخصیت ضحاک در اقتباس بهرام بیضایی از شاهنامه فردوسی در نگارش نمایشنامه «اژدهاک»

۴. بررسی چگونگی تبدیل یافته‌های پژوهش میدانی به درام مستند، برپایه دیدگاه ستمدیدگان بوال (نگارش نمایشنامه «فریک» براساس تجربه زیسته کودکان و نوجوانان در کمپ ترک اعتیاد).

۵. بررسی نمایشنامه‌های کودک جبار باغچه‌بان؛ با تمرکز بر تأثیر ادبیات عامیانه و توجه به نقش دختران در نمایشنامه‌ها.

۶. تحلیل گفت‌وگو و گفت‌وگومندی در نمایش‌نامه «صیادان» اثر اکبر رادی.

۷. ترجمه فرهنگی در ادبیات نمایشی دوران پهلوی اول و دوم (۱۳۳۰-۱۳۰۰) با نگاهی به دو نمایشنامه از رفیع حالتی و معزالدیوان فکری.

۸. تئوری روایت در ترجمه مجدد متون نمایشی؛ مطالعه موردی ترجمه‏‌های مجدد «در انتظار گودو».

۹. جستاری درباب ضرورت سنجش، تأمل و بازنگری درباره اصطلاح «نمایشنامه» با تأکید بر گفتمان‌های نو در مطالعات تئاتر و هنرهای دراماتیک

۱۰. خوانشی نو از بازآفرینی هویّت ملّی در اندیشه ادبیات نمایشی کودک و نوجوان ایران.

۱۱. رفتارشناسی مارکسیست‌های ایرانی از دریچه نشانه‏‌شناسی فرهنگی با تمرکز بر فعالیت‌‏های عبدالحسین نوشین و نمایشنامه «مرغ سحر».

۱۲. ریخت‌شناسی نمایش‌های عامیانه زنانه.

۱۳. شخصیت‏‌پردازی نمایشنامه‌های کودکان (نگاهی به مجموعه ۸ جلدی نمایشنامه کودک امروز).

۱۴. گسست و پیوستگی فرهنگی تئاتر ایران در برخورد با سنت و تجدد پهلوی اول؛ بررسی موردی نمایشنامه «جعفرخان از فرنگ برگشته» اثر حسن مقدم.

۱۵. مطالعه تطبیقی اساطیر ترکیبی و پیکرگردانی در آثار بهرام بیضایی و غلامحسین ساعدی بر مبنای نظریه بیش‏‌متنیت ژراژ ژنت

۱۶. مطالعه جنبه‌های نمایشی خاطره و خودنگاری در ادبیات نمایشی بر اساس آراء ریکور با نگاهی به دو نمایشنامه از علیرضا نادری و ساناز بیان

۱۷. نشانه‌شناسی زبان نمایشی در ادبیات دراماتیک با رویکرد استعاره و مجاز

۱۸. نمود جنبه‏‌های گزاره‌گرایانه در دو نمایشنامه «موش» و «پرواربندان»

۱۹. واکاوی قابلیت‏‌های نمایشی منظومه‏‌های نیما یوشیج با تکیه بر آرای ارسطو، درباره درام (مورد پژوهی: خانه سریویلی)

ب‌-  مقالاتی که برای سخنرانی در کنفرانس و چاپ در مجموعه مقالات (ISC) پذیرفته شده‏ است:

 ۱. آخوندزاده و ذهنیت انتقادی

۲. اهمیت نمادپردازی در نمایشنامه‌نویسی پس از انقلاب اسلامی ایران

۳. اولین زن نمایشنامه‌نویس برای کودکان ناشنوا

۴. بررسی تطبیقی جلوه‏‌های پنهان دراماتیک در نمایشنامه «مرگ یزگرد بهرام بیضایی» و فیلمنامه «ماهی و گربه شهرام مکری» با رویکرد انسان‌شناسی نمادین

۵. بررسی تطبیقی و تحلیلی روایت‌شناسی غیرطبیعی در نمایشنامه‏‌های دهه چهل و هشتاد خورشیدی ایران؛ مطالعه موردی: عباس نعلبندیان و بهمن فرسی (دهه چهل)، محمد رحمانیان و نغمه ثمینی (دهه هشتاد)

۶. بررسی تعارض سنت و مدرنیسم در نمایشنامه «جعفرخان از فرنگ آمده»؛ تقابل ایرانیان با دنیای جدید در نخستین نمایش ایرانی

۷. بررسی چگونگی تبدیل یافته‌های پژوهش میدانی به درام مستند، برپایه دیدگاه ستمدیدگان بوال (نگارش نمایشنامه «فریک» براساس تجربه زیسته کودکان و نوجوانان در کمپ ترک اعتیاد)

۸. بررسی نمایشنامه‏‌های کودک جبار باغچه‏‌بان؛ با تمرکز بر تأثیر ادبیات عامیانه و توجه به نقش دختران در نمایشنامه‏‌ها

۹. پژوهشی در ویژگی‌های نمایشنامه‌ای میرنوروزی بر اساس آرای باختین

۱۰. تأثیر ادب فارسی بر نمایشنامه‌نویسان مدرن

۱۱. تحلیل ساختاری تئاتر دفاع مقدس از منظر هنر متعهد

۱۲. تحلیل ساختمایه‌ای و موضوعی نمایشنامه‌نویسان دانشجویی با تمرکز بر آثار برگزیده جشنواره تئاتر دانشجویی

۱۳. تحلیل گفتگو و گفتگومندی در نمایشنامه «صیادان» اثر اکبر رادی

۱۴. ترجمه آثار نمایشی در دوره قاجار و مشروطه (نخستین زن ایرانی مترجم نمایشنامه)

۱۵. ترجمه فرهنگی در ادبیات نمایشی دوران پهلوی اول و دوم (۱۳۳۰-۱۳۰۰) با نگاهی به دو نمایشنامه از رفیع حالتی و معزالدیوان فکری

۱۶. تفاوت دیدگاه چهار نمایشنامه‌نویس مطرح معاصر (ساعدی، رادی، چرمشیر، رحمانیان) براساس تحولات فرهنگی و اجتماعی در بیان نقش زنان در آثار خود

۱۷. تئوری روایت در ترجمه مجدد متون نمایشی؛ مطالعه موردی ترجمه‏‌های مجدد «در انتظار گودو»

۱۸. جستاری درباب ضرورت سنجش، تأمل و بازنگری درباره اصطلاح «نمایشنامه» با تأکید بر گفتمان‌های نو در مطالعات تئاتر و هنرهای دراماتیک

۱۹. خوانشی نو از بازآفرینی هویّت ملّی در اندیشه ادبیات نمایشی کودک و نوجوان ایران

۲۰. رفتارشناسی مارکسیست‏‌های ایرانی از دریچه نشانه‏‌شناسی فرهنگی با تمرکز بر فعالیت‌‏های عبدالحسین نوشین و نمایشنامه «مرغ سحر»

۲۱. ‏ریخت‏‌شناسی نمایش‏‌های عامیانه زنانه

۲۲. شخصیت‏‌پردازی نمایشنامه‏‌های کودکان (نگاهی به مجموعه ۸ جلدی نمایشنامه کودک امروز)

۲۳. شگردهای اقتباس از متون کهن برای نمایشنامه‏‌های مخصوص نوجوانان؛ مطالعه موردی شش نمایشنامه اقتباسی از شکرخدا گودرزی

۲۴. قابلیت دراماتیک شعر معاصر با تأکید بر شعر «نام تمام مردگان یحیی است» از محمدعلی سپانلو

۲۵. مطالعه تطبیقی اساطیر ترکیبی و پیکرگردانی در آثار بهرام بیضایی و غلامحسین ساعدی بر مبنای نظریه بیش‏‌متنیت ژراژ ژنت

۲۶. مطالعه چگونگی شکل‌گیری نمایشنامه از آیین‏‌های نمایشی مربوط به درخت و انسان با تکیه بر نظریه «محیط‌شناسی فرهنگی» ژولین استیوارد

۲۷. مطالعه نمایشنامه‏‌های میرزاده عشقی از دیدگاه تاریخ‌گرایانه جدید

۲۸. نشانه‌شناسی زبان نمایشی در ادبیات دراماتیک با رویکرد استعاره و مجاز

۲۹. نمود جنبه‏‌های گزاره‌گرایانه در دو نمایشنامه «موش» و «پرواربندان»

۳۰. واکاوی قابلیت‏‌های نمایشی منظومه‏‌های نیما یوشیج با تکیه بر آرای ارسطو، درباره درام (مورد پژوهی: خانه سریویلی)

 ج‌-   مقالاتی که برای چاپ در مجموعه مقالات کنفرانس(ISC) پذیرفته شده است:

 ۱. بدن ایدئولوژیک: تأثیر گفتمان شرق‌شناسی وارونه؛ بازنمایی بدن ایدئولوژیک در ادبیات نمایشی ایران

۲. بررسی انواع آیرونی از منظر داگلاس کالین موکه در نمایشنامه‌های علیرضا نادری؛ بررسی موردی نمایش‌نامه‌های «سعادت لرزان مردمان تیره‌روز» و «دیوار»

۳. بررسی تطبیقی جنبه‌های دراماتیک دو داستان «کنیزک و پادشاه» در مثنوی مولوی و «بیژن و منیژه» شاهنامه فردوسی، با رویکرد نمایشی ارسطو

۴. بررسی ساختارگرایانه سه نمایشنامه «چوب به دست‌های ورزیل»، «آی بی‌کلاه، آی باکلاه» و «دعوت» از غلامحسین ساعدی بر اساس الگوی کنشگر گرماس

۵. بررسی کهن الگوی زن خردمند در نمایشنامه «شب هزار و یکم» بهرام بیضایی با رویکرد روانشناسانه مدل سه بعدی خرد آردلت

۶. بروز وضعیت اجتماعی ایرانیان در قرن ۱۹ میلادی در ادبیات نمایشی مذهبی و نسخه‏‌های تعزیه

۷. بیگانه و بیگانگی در درام معاصر ایران؛ مطالعه موردی: آثار بهمن فرسی و بیژن مفید

۸. تأثیر زاویه دید مستندساز از واقعیت سوژه در مستند رادیویی بر پایه نظریه‏‌های روایت

۹. تاثیر مسئلۀ «اشتغال» در رشد و تحول «شخصیت» در نمایشنامه‌های دهه شصت اکبر رادی براساس نظریه «موقعیت منزلتی» ماکس وبر

۱۰. تحلیل تطبیقی اندیشه اساطیری سوفوکل و بهرام بیضایی در چارچوب آرای کمپبل

۱۱. تحلیل ساختاری اساطیر در دو نمایشنامه از بهرام بیضایی با رویکرد اسطوره‌‏شناسی کنش‌گرای ژورژ دومزیل (مرگ یزگرد و فتح‏نامه کلات)

۱۲. تحلیل ساختاری و مضمونی نمایشنامه «زمستان ۶۶» نوشته محمد یعقوبی

۱۳. تحلیل شخصیت‌های زن در سه نمایشنامه «افرا»، «نگین» و «خواب در فنجان خالی»، در چارچوب دانش انسان‌شناسی مارگارت مید

۱۴. شگردهای ایجاد تعلیق در درام‌نویسی و آثار اقتباسی از قصص آشنا با نگاه ویژه به داستان سیاوش

۱۵. طراحی موقعیت، زمان و مکان در تئاتر خیابانی با توجه به نظریه تئاتر محیطی ریچارد شکنر

۱۶. قابلیت‌های نمایشی خسرونامه برای تبدیل به نمایشنامه سیاه‌بازی

۱۷. کارکرد اپوخه در نقد متون ادبیات نمایشی با بررسی موردی نمایشنامه‌های اکبر رادی

۱۸. گروتسک، مؤلفه‌ها و عملکرد آن در نمایشنامه‌های غلامحسین ساعدی

۱۹. مطالعه رضا کمال شهرزاد از رهگذر رمزگان‌‏های فرهنگ هزار و یک شبی با تمرکز بر نمایشنامه «شب هزار و یکم»

۲۰. ندبه نیایشگاه آناهیتا، طربنامه برناکشی

۲۱. واکاوی تحول نحوه نمایش معضلات زنانه از نمایش‏‌های شادی‌آور زنانه به تئاتر

۲۲. واکاوی عوامل شکل‌دهنده به رابطه بالادست/ زیردست در محیط کار (با تمرکز بر نمایشنامه‏‌های سیاه‌بازی)

۲۳. واکاوی مناسبات اجتماعیِ معاصر ایران، در آثار اکبر رادی بر پایه آرایِ تری ایگلتون

یادآور می‌شود، متعاقباً درباره جدول برنامه‌های کنفرانس و لینک شرکت در نشست‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد.

۵۸۲۵۹

کد خبر 1492917

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: نمایش ایرانی نمایشنامه پژوهش چاپ در مجموعه مقالات ادبیات نمایشی نمایشنامه ها دو نمایشنامه غلامحسین ساعدی بررسی تطبیقی بهرام بیضایی پذیرفته شده اکبر رادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۲۳۵۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هنرهای نمایشی زاهدان، زنده اما کم‌رمق است

 عبدالباسط بلوچ زهی  بیان کرد: هنرهای نمایشی یکی از گروه‌های هنر است و نمایش خلاق را هم شامل می‌شود، افراد در این رشته هنری با استفاده از فیزیک بدن خود نقش‌آفرینی می‌کنند، نقش‌آفرینی در این شاخه هنری نه‌تنها به‌وسیله فیزیک بدن شخص امکان‌پذیر است بلکه بسته به نوع نمایش، هنرمندان می‌توانند از امکانات و ابزار دیگری جهت هنرنمایی استفاده کنند.

وی افزود: هنرهای نمایشی به‌خودی‌خود شامل زیرمجموعه‌های گسترده‌ای مثل نمایش خیابانی، تعزیه و پرفورمنس، بازیگری، نمایش عروسکی، داستان‌گویی، نمایش سیرک و... است.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد تصریح کرد: استقبال مردم از نمایش‌ها هم در مرکز استان و هم در شهرستان‌ها مطلوب است، در سال جاری جشنواره نمایش خیابانی در سراوان و نمایش صحنه‌ای در ایرانشهر با استقبال بی‌سابقه مردم مواجه شد.

وی اظهار کرد: استقبال کودکان از نمایش‌های عروسکی اظهار کرد: در شهرستان خاش گروه نمایش عروسکی فعالی داریم که مرتب در مدارس برای کودکان اجرا دارند و همچنین در سال ۱۴۰۲ آموزش تخصصی برای گروه توسط استاد جدیکار انجام شد.

عبدالباسط بلوپ زاده تشریح کرد: برای روز هنرهای نمایشی در صورت تأمین اعتبار برنامه‌های متنوعی مثل نمایش‌ها و تجلیل از فعالان هنرهای نمایشی یا هنرمندان فقید و... پیش‌بینی‌شده است.

وی اذعان کرد: مخاطب‌پسند بودن نمایش‌ها چون هنرنمایش ارتباط مستقیم و بی‌واسطه‌ای با مخاطب دارد تأثیرش از دیگرگونه‌های هنری بیشتر است و رسالت هنر ایجاد تحول در افکار و در دنیای پیرامون است و هنرهای نمایشی در این عرصه موفق بوده است.

معاون هنری فرهنگ و ارشاد زاهدان افزود: نمایش خیابانی باتوجه‌به اینکه مخاطب ناگهان با آن مواجه می‌شود از نمایش صحنه بیشتر است؛ زیرا در تئاتر مخاطب آگاهانه برای تماشای نمایش به صحنه می‌رود؛ اما در نمایش خیابانی مواجه ناگهانی اتفاق می‌افتد به همین دلیل تأثیر تئاترهای خیابان موضوعی غیرقابل‌انکار و مؤثر است.

وی تصریح کرد: برای تولید اثرات نمایشی مشکلاتی همچون، کمبود اعتبار، نبود زیرساخت، هزینه‌بربودن تولید نمایش باتوجه‌به هزینه بالای دکور و لباس بر سر راه است که تدابیری برای این موضوع اندیشیده نشده است و برای بهترشدن وضعیت تئاتر آموزش‌های تخصصی مستمر و ایجاد زیر ساخت‌های مناسب باتوجه‌به اینکه تئاتر از دهه چهل و پنجاه در استان شکل‌گرفته است می‌تواند تئاتر ما را تقویت کند.

بلوچ زاده خاطرنشان کرد: هنر زمانی می‌تواند به رسالتش عمل کند که سفارشی نباشد آسیب هنر سفارشی بودن آن است هر موقع هنر به سمت‌وسوی مناسبتی و سفارشی رفت مرگ آن آغاز می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • ٨ کیلو کاهش وزن با خوردن روزانه این نوع سرکه
  • نوشتن «بیژن و منیژه» ۳ سال طول کشید/ چاهی برای تولد دوباره
  • نخستین سالگرد درگذشت استاد سمیعی گیلانی
  • روز ملی هنرهای نمایشی فرصتی برای آسیب‌شناسی باشد
  • تجلیل از پیشکسوتان و فعالان تئاتر یزد در آیین روز ملی هنرهای نمایشی
  • هنرهای نمایشی زاهدان، زنده اما کم‌رمق است
  • واکنش تند و عجیب دروازه‌بان اسطوره‌ای به گریه وینیسیوس
  • تئاتر، فرصتی تازه برای زندگی است
  • آن چه می‌ماند، صدای روشن و هدایتگر ِحقیقت است
  • پیام ۲ زبانه مدیرکل هنرهای نمایشی برای روز ملی و جهانی تئاتر