Web Analytics Made Easy - Statcounter

واحد بازیافت فلزات گران بها از کاتالیست های مستعمل با همکاری کارشناسان معاونت مهندسی مگاموتور و مرکز جهاد دانشگاهی دانشگاه تربیت مدرس در گروه خودروسازی سایپا راه‌اندازی شد. - اخبار بازار -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از سایپا نیوز، معاون مهندسی مگاموتور ضمن اعلام این خبر، گفت: با توجه به برنامه های بلند مدت مدیریت ارشد گر‌وه سایپا مبنی بر کاهش ارزبری و استفاده از توان حداکثری سازندگان داخلی، در اواخر سال 98 پروژه بازیابی فلزات گران بهای کاتالیست های مستعمل با همکاری مرکز جهاد دانشگاهی دانشگاه تربیت مدرس اجرا شد که طی آن بیش از 95 درصد از فلزات گران بهای کاتالیست های مستعمل در مقیاس آزمایشگاهی بازیابی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داود افشار افزود: درحال حاضر در تمامی موتورهای تولید شده در داخل کشور، به دلیل الزامات زیست محیطی به منظور کنترل آلایندگی خروجی موتور خودرو، از قطعه کاتالیست استفاده می شود.

وی تصریح کرد: این قطعه دارای فلزات گران بهایی مانند پلاتین، رودیوم و پالادیوم بوده که بعضاً از طلا نیز با ارزش تر است و به دلیل نبود معادن این عناصر در داخل کشور، به صورت صددرصد وارداتی است.

افشار ادامه داد: قطعه کاتالیست طبق استاندارد های یورو 4 و یورو 5 و عملکرد بهینه مصرف بنزین باید درکارکرد کیلومتر صد هزار و150 هزار خودرو تعویض شود اما عناصر و فلزات گرانبها پس از کیلومتر تعیین شده از بین نمی رود و فقط به علت ایجاد لایه های مختلف دوده و نیز کاهش سطح تماس، کارایی خود را از دست می دهد. به همین دلیل این عناصر منبع بسیار خوبی برای بازیافت به شمار می‌آیند.

معاون مهندسی مگاموتور تاکید کرد: متاسفانه درحال حاضر کاتالیست های مستعمل و فرسوده در سطح کشور پس از جمع آوری و آسیاب شدن، به بهایی ناچیز از کشور خارج می شود.

وی افزود: با توجه به شرایط موجود و در جهت تجاری سازی این فرآیند، به زودی تجهیزات اصلی به منظور بازیافت روزانه یک تن کاتالیست های مستعمل در داخل کشور نصب و راه اندازی می شود.

افشار در پایان گفت: با راه اندازی واحد بازیافت فلزات گرانبها از کاتالیست های مستعمل، مواردی همچون کاهش هزینه در تولید مجموعه کاتالیست قوای محرکه خودروها به علت هزینه ی کمتر خرید فلزات گرانبها، کاهش ارزبری و تسهیل فرایند تامین این عناصر برای شرکت های تولید کننده کاتالیست و جلوگیری از توقف خطوط تولید به دلیل مشکلات بسیار زیاد واردات در اثر تحریم، محقق می شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کاتالیست های مستعمل فلزات گرانبها فلزات گران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۲۳۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پوشاک مستعمل در مشهد آزادانه به فروش می رسد

مهدی لسان طوسی گفت: طبق ماده ۶۲ قانون نظام صنفی، فروش و عرضه کالا‌های مستعمل یا تاناکورا ممنوع است و هر جا فروش آن دیده شود از طریق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با آن برخورد خواهد شد.

وی دلیل افزایش فروشندگان لباس‌های مستعمل در مشهد را کم شدن قدرت خرید مردم و افزایش تقاضا برای این نوع پوشاک عنوان و اضافه کرد: این موضوع به شدت در دست بررسی است، زیرا ادامه فعالیت آنها به ضرر بخش تولید و عرضه کنندگان قانونی پوشاک در مشهد است.

رییس اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک مشهد در پاسخ به این سوال که به چه علت واحد‌های عرضه کننده پوشاک دست دوم از فروشگاه‌ها و مراکز تجاری معتبر در حال فعالیت هستند گفت: دلیلش آن است که صاحب واحد صنفی یا فروشگاه پیش از این پروانه کسب برای فروش پوشاک نو گرفته، اما بعد نسبت به عرضه پوشاک مستعمل در همان محل اقدام کرده است.

طبق اعلام مدیریت بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد، ۲۱۸ پرونده تعزیری در پی انجام ۲ هزار و ۱۵۴ مورد بازرسی از صنف پوشاک در این شهر در طول ماه فروردین تشکیل شده است که در این راستا چهار واحد صنفی در رسته پوشاک به دلیل داشتن تخلفاتی از جمله گرانفروشی و عدم درج قیمت در مشهد پلمب شدند.

رییس اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک مشهد در این باره گفت: با توجه به این که زمستان گذشته سرمای زیادی در مشهد اتفاق نیفتاد و پوشاک زمستانی نیز فروش زیادی در این شهر نداشت از این رو صاحبان واحد‌های صنفی مجبور شدند اجناس خود را به قیمت خرید (بدون در نظر گرفتن سود قانونی) بفروشند.

لسان طوسی افزود: در فروردین ماه هم صاحبان صنوف پوشاک در مشهد خرید جدید لباس نداشتند و خرید‌های جدیدشان از اردیبهشت ماه آغاز می‌شود، لذا قیمت‌ها هم تغییری نداشته و مربوط به سال قبل بوده است و در مجموع نمی‌توان گفت این رسته صنفی در فروردین ماه گران فروشی کرده است.

وی اضافه کرد: قیمت تمام شده تولید پوشاک به دلیل هزینه‌های جانبی و سربار که هر ساله رو به افزایش است، زیاد شده و به طور قطع بر قیمت پوشاک اثرگذار بوده است، اما واحد‌های صنفی پوشاک مشهد در فروردین ماه گران فروشی نداشته و اجناس ماهیتاه دلیل بالا بودن قیمت تمام شده تولید، گران هستند با این حال نمی‌توان بروز تخلف گران فروشی از برخی صنوف را هم انکار کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • تولید روزانه ۷۰۰ تن زباله در محدوده شهر همدان
  • فناوری پایدار: دروغی بزرگ!
  • پاکسازی ورودی شهر بیرجند به مناسبت هفته زمین پاک
  • زباله‌های پلاستیکی نفس ایلام را بند آورده اند
  • روزانه ۲۳ تن زباله های پلاستیکی در ایلام تولید می شود
  • افزایش عرضه پوشاک مستعمل تاناکورایی در مشهد
  • پوشاک مستعمل در مشهد آزادانه به فروش می رسد
  • پوشاک مستعمل در مشهد آزادانه به فروش می‌رسد
  • تولید و بازیافت پلاستیک به نفع مردم یا محیط زیست؟ + فیلم
  • تولید و بازیافت پلاستیک به نفع مردم یا محیط زیست؟