Web Analytics Made Easy - Statcounter

fه گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، برخی مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت سوژه ای با عنوان «نهضت حمایت از تولید داخل، اشتغالزایی و کارآفرینی به پا شود» خواستار پیگیری این موضوع شدند.

در این خصوص، شروین مختاری عضو هیئت مدیره و سخنگوی معدن دالی اظهار داشت: این معدن مجوز بهره برداری در سال 91 اخذ کرده و همه مجوزها را از مراجع ذی صلاح دریافت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین هرگونه اخلال در روند بهره‌برداری از معدن نه تنها به زیان سرمایه‌گذار بلکه برخلاف منافع ملی کشور به خصوص در سال جهش تولید است.

وی با اشاره به اهمیت کاهش سهم نفت در اقتصاد ایران، افزود: بر اساس سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای تحقق این برنامه، تمام معادن راکد لازم است به چرخه تولید بازگشته و در سال جهش تولید سهم تولیدات معدنی را در اقتصاد ایران افزایش یابد که این طرح هم یکی از مهمترین پروژه‌ها با توجه به اهمیت فلز مس در ایجاد ارزش افزوده و صنایع پایین دستی است.

وی با اشاره به جایگاه اقتصادی معادن به ‌خصوص در اقتصاد بدون نفتی اظهار کرد: در دوره‌ای که مس به عنوان یکی از فلزات پرتقاضا و ارزشمند شناخته می‌شود بهره برداری از این معدن می‌تواند شکوفایی اقتصادی را به دنبال داشته باشد و اشتغال زایی پایدار و درآمد خوبی را برای کشور و منطقه ایجاد کند چرا که صنایع بسیاری به مس به عنوان ماده اولیه نیاز دارند.

مختاری تصریح کرد: معدن دالی در استان مرکزی شهرستان دلیجان و در 8 کیلومتری روستای راوه واقع شده است و این معدن 5 میلیون تن ذخیره قطعی و  12 میلیون تن ذخیره تخمینی با عیار نیم درصد دارد. همچنین با توجه به اکتشافات انجام شده به عنوان یکی از مهمترین ذخایر در کشور برای ایجاد ارزش افزوده و اشتغال زایی شناخته می‌شود.

وی تأکید کرد: علی‌رغم جریان‌سازی‌هایی که برای این معدن از نظر زیست محیطی ایجاد شده است، فعالیت معدن هیچگونه خسارات را برای اطراف ایجاد نمی‌کند و تمام برآوردها و آزمایش‌ها و همچنین نظارت‌های مستقیم بیانگر این نکته است که آب و منابع طبیعی منطقه هرگز با مشکل از لحاظ آلودگی روبرو نخواهند شد.

مختاری تصریح کرد: با گذشت چند سال از دریافت پروانه به دلایل مختلفی که بیشتر مربوط به بومیان منطقه بوده است، این معدن در حال حاضر غیر فعال بوده و با در نظر گرفتن قانون فعال شدن معادن راکد اگر بهره‌برداری آغاز نشود احتمال باطل شدن مجوز‌ها وجود دارد.

به گفته وی، سازمان صمت نیز این موضوع را تأیید کرده و بر اساس برنامه‌هایی که بهره‌بردار ارائه کرده فعالیت و آغاز به کار معدن برای روستاییان امتیازات و دستاوردهای بسیاری ایجاد می‌کند که در بخش راهسازی، عمران آبادی، زیرساخت‌ها، آموزشی و درمانی است.

1200 نفر از روستائیان برای کار در معدن اعلام آمادگی کرده‌اند

به گفته مختاری، زمانی که معدن برای استخدام و به کارگیری بومیان در آغاز فعالیت معدن آگهی داده است 1200 نفر از روستائیان اعلام آمادگی کرده‌اند که در صورت آغاز به‌کار، این بخش عمده از بومیان منطقه دارای شغل پایدار خواهند شد.

وی تصریح کرد: با بهره برداری معدن و تحویل ماده اولیه به صنعت کشور عوارضی نیز برای دهیاری روستا در نظر گرفته شده که به حساب دهیاری واریز خواهد شد و نقش عمده‌ای در آبادانی این روستا را دارد، اما علی‌رغم اینکه بارها این موضوع اعلام شده ظاهرا پیام سرمایه‌گذار به درستی برای بومیان منطقه مطرح نشده و آنها نگران شده‌اند که فعالیت معدن هیچ منافعی برای آنها ایجاد نمی‌کند.

مختاری افزود: سرمایه‌گذاران و بهره‌بردار به هیچ عنوان قصد ندارند با استفاده از قدرت قانون در منطقه فعالیت اقتصادی خود را آغاز کند بلکه به دنبال تعامل و تفاهم با بومیان منطقه هستند، زیرا یقین داریم این نوع ارتباط پایدارتر و سازنده‌تر است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: اشتغال زایی اشتغال روستاییان مجوز بهره برداری بومیان منطقه فعالیت معدن بهره برداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۲۳۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای واحد‌های راکد و نیمه فعال تداوم می‌یابد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،محمدصادق معتمدیان در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به نامگذاری سال جاری تحت عنوان "جهش تولید با مشارکت مردم" از سوی مقام معظم رهبری، افزود: با توجه به نقش موثر فعالان بخش خصوصی و به ویژه تشکل‌های فعال اقتصادی در تولید و اشتغال، از ارائه راهکار‌های این بخش در تحقق شعار سال و تدوین برنامه‌های عملیاتی در این زمینه استقبال می‌کنیم.   وی همچنین تقویت تشکل‌های صنفی و فعالان بخش خصوصی را از اولویت‌های استان در سال جاری عنوان کرده و اظهار داشت: تشکل‌های صنفی به عنوان پل ارتباطی بین فعالان اقتصادی و دولت می‌توانند در احصای موانع و مشکلات موجود در مسیر تولید و شناسایی ظرفیت‌های مهم اقتصادی و سرمایه‌گذاری استان نقش موثری ایفا کنند..   استاندار آذربایجان‌غربی به اهمیت فراهم کردن زمینه‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذار در استان در سالجاری نیز اشاره کرده و افزود: در این زمینه تغییر فرهنگ و نگرش جذب سرمایه‌گذار و استفاده از افراد دغدغه‌مند توسعه استان در مدیریت‌ها و بدنه کارشناسی دستگاه‌های متولی ضروری است.   وی بر روانسازی خدمات جذب سرمایه گذاری، رفع موانع و مشکلات در این حوزه و همچنین فراهم کردم امکانات لازم برای سرمایه‌گذاران از جمله زمین مناسب تاکید کرد.   معتمدیان همچنین ایجاد منطقه ویژه اقتصادی ارومیه - سرو را الگوی مناسبی از مشارکت بخش خصوصی در فعالیت‌های اقتصادی استان عنوان کرد و افزود: سرمایه‌گذار منطقه ویژه اقتصادی ارومیه - سرو، بدون دریافت هیچگونه تسهیلات دولتی و با اتکا به سرمایه خود در آماده‌سازی زیرساخت‌های این منطقه فعالیت می‌کند و امیدواریم با اتمام زیرساخت‌های لازم، زمینه حضور فعالان اقتصادی در این منطقه فراهم شود.   وی در ادامه با قدردانی از دستگاه قضایی استان جهت رفع مشکلات قضایی واحد‌های صنعتی مشکل‌دار، افزود: احیای واحد‌های راکد و نیمه فعال، به عنوان یکی از اولویت‌های مهم در دولت سیزدهم با جدیت پیگیری شده و در سال جاری نیز این روند با استفاده از تمامی ظرفیت‌های قانونی از جمله ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، ادامه خواهد یافت.   استاندار آذربایجان‌غربی بر ضرورت احیای واحد‌های راکد و نیمه راکد در استان نیز اشاره کرده و یادآور شد: با فعال شدن این واحدها، سرمایه‌های منجمد بخش خصوصی به چرخه تولید باز گشته و زمینه اشتغال و سرمایه گذاری و همچنین رونق تولید در استان فراهم خواهد شد.

دیگر خبرها

  • بازگشت دوباره کارخانه فروآلیاژ ازنا به چرخه تولید
  • سال گذشته ۵ پروانه بهره‌برداری معدنی در قم صادر شد
  • بازگشت ۲ هکتار از اراضی کشاورزی بویین زهرا به چرخه تولید
  • رشد ۵۳ درصدی اخذ حقوق دولتی در کردستان
  • احداث کارخانه فرآوری شرط واگذاری معادن جدید استان کرمان
  • احیای واحد‌های راکد و نیمه فعال تداوم می‌یابد
  • تنها از ۷ درصد ذخایر معدنی کشور بهره‌برداری می‌کنیم
  • ۲۰ هزار میلیارد ریال حقوق دولتی ِ معادن استان کردستان
  • رشد ۵۳ درصدی اخذ حقوق دولتی در کردستان/۶ معدن احیا و فعال سازی شد
  • رشد ۵۳ درصدی اخذ حقوق دولتی در کردستان/۶ معدن احیا و فعال‌سازی شد