Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-03-29@05:21:21 GMT

دست‌هایی که می‌بخشند

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۲۳۹۸۲

دست‌هایی که می‌بخشند

همشهری آنلاین_مرضیه موسوی:  راه‌اندازی این مرکز به تمرکز فعالیت‌های خیرخواهانه در محله کمک کرده و برنامه‌های بزرگ‌تری را برای جلب مشارکت‌های مردم رقم زده است؛ از تهیه و توزیع ۲ هزار پرس غذا در محله به مناسبت میلاد امام علی(ع) تا طرح هبه لوازم بدون استفاده در خانه‌ها. اکنون بیش از ۴۰۰ خانوار نیازمند در این مرکز نیکوکاری شناسایی شده‌اند که نیازهای مختلفی برای تأمین هزینه درمان، تحصیل و معیشت دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 لوازمی که مدت‌ها در خانه بدون استفاده مانده‌اند در خانه‌تکانی‌های عید خودی نشان می‌دهند. به همین دلیل روزهای پایانی سال فرصت مناسبی برای اجرای طرح هبه در مراکز خیریه است. خیریه امام رضا(ع) از ابتدای اسفند ماه این طرح را در محله زرگنده اجرایی کرده است.  

پیشینه مرکز نیکوکاری را با قدمت فعالیت‌های خیرخواهانه و داوطلبانه در محله زرگنده یکی می‌دانند؛ هرچند زمان زیادی از راه‌اندازی رسمی این مرکز نگذشته باشد. مرکز نیکوکاری امام رضا(ع) کمتر از ۲ ماه است که فعالیت رسمی خود را در زرگنده آغاز کرده است. جوانان محله امور این خیریه را در دست گرفته‌اند و کارها را با مشورت پیشکسوتان کار خیر در محله خود انجام می‌دهند؛ از شناسایی خانواده‌های نیازمند تا جمع‌آوری کمک‌های هدفمند برای رفع نیازهای این خانواده‌ها.

«امیرحسین نجم‌آبادی» از فعالان این مرکز می‌گوید: «اهالی محله زرگنده از سالیان گذشته به رفع نیازهای خانواده‌های کم‌برخوردار توجه می‌کردند. پدران ما این کار را در حد وسع و توان خود انجام می‌دادند. خیریه‌ها و صندوق‌های حمایتی مختلفی هم طی سال‌ها و دهه‌های گذشته در زرگنده شکل گرفته است. برخی از این افراد هم به‌صورت انفرادی یا در جمع‌های کوچک دوستانه و خانوادگی خود این کارها را انجام می‌دادند.

مرکز نیکوکاری امام رضا(ع) در ماه‌های گذشته برای هدفمندتر کردن کمک‌های خیّران و مشارکت‌های محلی شکل گرفته است. این مرکز زیرنظر کمیته امداد تشکیل شده. اما صفر تا صد کار برعهده ما اهالی محله است. هیچ‌کس بهتر از ساکنان یک محله به مشکلات همسایه‌های خود واقف نیست. شناخت بومیان از این مشکلات باعث شده تا این افراد بتوانند راه‌حل‌های بهتر و درست‌تری برای رفع این مشکلات داشته باشند. این مرکز قرار است از همین ظرفیت‌های محلی استفاده کند تا مشکلات همسایه‌هایمان را برطرف کنیم. در این محله هم مثل دیگر محله‌های تهران ممکن است افرادی با مشکلات مالی و معیشتی روبه‌رو شده باشند. به‌خصوص در این روزها که گرانی‌های پی در پی تأثیر زیادی بر زندگی اقشار ضعیف گذاشته است وجود این مراکز خیریه می‌تواند کمک زیادی به مردم کند.»

لباس‌های نو  امیرحسین نجم‌آبادی/ از فعالان این مرکز نیکوکاری امام رضا(ع)

طرح هبه لوازم خانگی و وسایل بدون استفاده در خانه‌ها نخستین طرح این مرکز نیکوکاری نیست. نزدیک شدن به روزهای خانه‌تکانی وسایلی که مدت‌ها بدون استفاده مانده‌اند را دوباره مقابل چشم صاحب خانه‌ها ظاهر می‌کند. مرکز نیکوکاری امام رضا(ع) با دریافت این لوازم، آنها را به دست خانواده‌های نیازمند می‌رسانند.

«حمید حبیبی» از مؤسسان مرکز نیکوکاری امام رضا(ع) می‌گوید: «در طرح هبه محدودیتی برای دریافت لوازم خانگی و وسایل بدون استفاده ایجاد نکرده‌ایم. طبیعتاً این لوازم نباید از رده خارج شده باشند. روال این است که این لوازم را قبل از اهدا به ما بررسی می‌کنند تا اگر نیاز باشد آن را تعمیر کنند. ما هم قبل از اهدای این لوازم به خانواده‌هایی که به آن نیاز دارند سالم بودن آن را بررسی می‌کنیم. اگر هم نیاز به تعمیر داشته باشد تعدادی از تعمیرگاه‌های لوازم خانگی در محله با هزینه اندک این وسایل را برای ما تعمیر می‌کنند.» 
لباس هم از دیگر وسایلی است که در طرح هبه از طرف مرکز نیکوکاری پذیرفته می‌شود. لباس‌های نو قبل از رسیدن به دست خیریه، برای شست‌وشو به خشکشویی قدیمی محله برده می‌شوند. حبیبی می‌گوید: «لباس‌هایی که ما برای هبه می‌پذیریم باید نو باشند. با این حال از شهروندان می‌خواهیم قبل از تحویل به مرکز آن را به خشکشویی بفرستند. با خشکشویی قدیمی محله هم صحبت کرده‌ایم تا لباس‌هایی را که برای خیریه هبه می‌شوند با هزینه بسیار کم بپذیرند. همه این وسایل و لوازم به محض رسیدن به دست ما بررسی می‌شوند تا وسیله خراب و غیرقابل استفاده به دست نیازمندان ندهیم.»

هبه گوشی و تبلت

مرکز نیکوکاری به کمک خیریه‌ها و مراکزی مثل بهزیستی و کمیته امداد شماری از خانواده‌های نیازمند محله زرگنده را شناسایی کرده است. هر خانواده بسته به تعداد اعضا، شرایط سنی و... نیازهایی مثل درمان و تحصیل را دارند که برای رفع آنها از خیریه کمک می‌گیرند. این لوازم هم براساس همین شرایط و اعلام نیاز خانواده‌ها توزیع می‌شوند. حبیبی می‌گوید: «طرح هبه، فرهنگ مصرف درست را به ما یادآوری می‌کند. حتماً بسیاری از ما بارها این تجربه را داشته‌ایم که وسیله‌ای غیرضروری را خریده باشیم. اما همین وسیله ممکن است برای خانواده یا فردی دیگر وسیله‌ای ضروری باشد.

هدیه کردن این وسیله اضافه به فردی که به آن نیاز دارد حس خوبی به هبه‌کننده می‌دهد. از طرفی به دلیل گرانی اغلب کالاها، خانواده‌های زیادی هستند که نمی‌توانند بخش مهمی از لوازم مورد نیازشان را تأمین کنند.» تبلت و گوشی موبایل از وسایلی است که او برای هبه توسط شهروندان پیشنهاد می‌کند: «این روزها نیاز دانش‌آموزان به استفاده از گوشی همراه بیشتر شده و خانواده‌هایی هستند که نمی‌توانند گوشی موبایل و تبلت برای فرزندانشان تهیه کنند. اگر چنین وسایلی در خانه بدون استفاده داریم بهتر است آن را به خانواده‌هایی ببخشیم که نیاز دارند.» وسایلی که به مرکز نیکوکاری هبه می‌شود ابتدا در میان خانواده‌های نیازمند محله زرگنده توزیع می‌شود و در صورت وجود وسایل مازاد، آن را به نیازمندان دیگر محله‌ها می‌بخشند.  

لوازم قابل استفاده را به این نشانی بفرستید

هبه یا بخشش امکان استفاده از وسایلی کاربردی را که توسط فرد یا خانواده‌ای بدون استفاده مانده است به فرد دیگر می‌دهد. لوازم خانگی، لباس‌های نو، هر وسیله قابل استفاده و سالمی که امکان استفاده توسط دیگران را داشته باشد در طرح هبه خیریه امام رضا(ع) پذیرفته می‌شود. شهروندان می‌توانند این لوازم را به مسجد امام حسن عسگری(ع) در خیابان شهید دستگردی، خیابان شهید فرید افشار، بلوار آرش ارسال کنند. همچنین دفتر خدماتی حبیبی که در خیابان شریعتی، خیابان کدویی، خیابان شکرآبی، کوچه بیژن‌پور، جنب مسجد حجت قرار دارد دومین مرکز پذیرش این لوازم در محله زرگنده است.  
قبل از ارسال لوازم خانگی و وسایل الکترونیک از سالم بودن آن مطمئن شوید و در صورت نیاز نواقص آن را برطرف کنید. این لوازم بعد از تفکیک به دست نیازمندانی می‌رسد که توسط مرکز خیریه شناسایی شده‌ و برای دریافت این وسایل اعلام نیاز کرده‌اند.

کد خبر 588479 برچسب‌ها نیکوکاری همشهری محله وقف و موقوفات خیریه شهر امام رضا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: نیکوکاری همشهری محله وقف و موقوفات خیریه شهر امام رضا مرکز نیکوکاری امام رضا ع خانواده های نیازمند بدون استفاده لوازم خانگی محله زرگنده خانواده ها طرح هبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۲۳۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقیف محموله ۲۰ میلیاردی قاچاق در لرستان

به گزارش خبرنگار مهر، سردار یحیی الهی امروز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با رسانه‌ها، اظهار داشت: مأموران پلیس امنیت اقتصادی در راستای طرح مبارزه با پدیده شوم قاچاق و مفاسد اقتصادی، در محورهای مواصلاتی استان به یک دستگاه کامیون حامل بار مشکوک و آن را توقیف کردند.

وی افزود: در بازرسی از این خودرو که از استان‌های جنوبی به پایتخت بارگیری شده بود، مقادیری شامل ۳۲ دستگاه لوازم‌خانگی و ۸ هزار و ۸۶ قلم انواع لوازم آرایشی و مواد غذایی قاچاق فاقد مجوز کشف شد.

فرمانده انتظامی لرستان با اشاره به دستگیری یک نفر دراین‌رابطه، گفت: کارشناسان ارزش محموله کشف شده را ۲۰ میلیارد ریال برآورد کردند.

سردار الهی با بیان اینکه هدف قاچاقچیان کالا تخریب ریشه اقتصادی و اجتماعی جامعه است از شهروندان خواست، با استفاده از کالای ایرانی ضمن ایجاد زمینه اشتغال در داخل کشور از هدررفتن سرمایه‌های ملی جلوگیری کنند.

کد خبر 6064137

دیگر خبرها

  • ۱۳ مرکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده در کردستان فعالیت دارند
  • توقیف محموله ۲۰ میلیاردی قاچاق در لرستان
  • چگونه دانشگاه‌ها زندگی افراد مسن را بهبود می‌بخشند؟
  • عید دیدنی روزانه مدیرکل زندان‌ها و دادستان مرکز آذربایجان‌غربی از خانواده زندانیان
  • مرخصی به ۱۷۱ زندانی تحت مراقبت پابند الکترونیکی در بوشهر
  • مراکز مشاوره اسلامی سماح گسترده‌تر می‌شوند
  • ارائه خدمات رایگان به آسیب دیدگان در مراکز بهزیستی
  • نگهداری ۱۰ کودک در شیرخوارگاه امام علی(ع) شهرکرد
  • کشف لوازم خانگی قاچاق در شهرستان مهر
  • راه‌اندازی مرکز جدید نگهداری بیماران اوتیسم در کردستان+فیلم