Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-16@05:22:19 GMT

کاشت درختان میوه صدقه جاریه و پیشرفت اقتصادی است

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۲۴۳۸۶

کاشت درختان میوه صدقه جاریه و پیشرفت اقتصادی است

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، رسول اکرم (ص) می فرمایند: هر کسی چیزی بکارد، ‌هیچ انسان و یا مخلوقی از آن نمی‌خورد، مگر اینکه برای کسی که آن را کاشته صدقه می‌باشد.

شرایط اقتصادی ایجاب می‌کند علاوه بر موضوع معنوی درختکاری در فضای شهری به موضوع بهره‌وری از سرمایه‌های موجود به‌عنوان یک سرمایه عظیم ملی توجه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از جمله چیزهایی که در زیبایی، توسعه و پیشرفت هر شهری می‌تواند تاثیرگذار بوده و نقش‌آفرینی در جاذبه خدا دادی داشته باشد، کاشت درختان مثمر و استفاده بهینه از فضاهای موجود شهری است.
قطعا درخت کاری از نوع درختان مثمر می‌تواند تاثیرات مثبت فراوانی در توسعه اقتصادی داشته باشد و از طرف دیگر زمانی که بخش زیادی از مردم جامعه‌ی ما نیازمند به انواع میوه‌ها هستند و با گرانی‌های غیرمنطقی میوه مواجه هستند، چرا باید درخت بی‌ثمر غرس شود؟!
لذا اگر نیک به پیامدهای مثبت کشت درختان میوه‌دار اندیشیده شود و با آینده‌نگری به فواید اقتصادی آن توجه گردد به عینه می‌توان تفاوت درخت مثمر و غیر آن را در بازدهی اقتصادی و آرامش روحی و روانی‌اش پی برد؛ گرچه امروز فضای شهرنشینی با ساختمان‌های چندین طبقه فضای نفس کشیدن را بر انسان تنگ کرده است اما مدیریت شهری با پرهیز از نگا ه غربگرایانه فقط توجه به کشت گل و گیاه و درختان غیرمثمر است می‌تواند در حوزه شهرنشینی با استعانت از فرهنگ کهن ایرانی اسلامی، در کاشت درختان میوه‌ای از بسیاری فضاهای موجود، مانند حاشیه خیابان‌ها، در پارک‌ها و بوستان‌ها درختان میوه‌دار و گیاهان دارویی کاشته، تا از فضاهای موجود بهترین بهره‌وری کند.
چنانچه مسوولان در حوزه مدیریت شهری به این نکته توجه کنند جامعه‌ای می‌تواند در جهت توسعه و پیشرفت حرکت کند که توانمندی آن را داشته باشد از کمترین منابع و سرمایه‌ها بهترین استفاده را ببرد. امام صادق (ع) فرمود: «مؤمن از یکی از چیزهایی که بعد از وفاتش استفاده مى‌کند این است که درختى بکارد و از وى یادگار بماند.
سوال: آیا درختان میوه‌دار چهره شهر را زیباتر می‌کنند یا درختان بی‌میوه؟
سفر در درون شهری که از هر خیابان و چهارراه‌اش با مناظره درختان میوه‌دارِ متفاوت چشم‌نواز مواجه هستید قطعا توجه هر انسان را به‌خود جلب می‌کند و این مناظر طبیعت چقدر بر روحیه شخص تاثیرگذار خواهد بود، چقدر باعث آرامش او خواهد شد و تا چه حدی خستگی  را از او برطرف می‌کند؟
بنابر این اگر موانع درخت کاری مثمر برطرف شود، لذت کاشت و بهره‌برداری از درختان سرسبز و پربار میوه ملموس‌تر خواهد شد و منظره آن زیبا و تماشایی خواهد بود ضمن اینکه از هزینه‌های موجود یعنی مصرف بی‌نتیجه آب، هزینه مالی آب و سایر هزینه‌ها توانسته‌ایم در جهت بهره‌مندی جامعه از سود آن ومانی فرهنگ درختکاری مثمر یک کار خداپسندانه‌ای را ارائه کنیم و کم‌کم درختکاری و پرورش آن به صورت فرهنگ عمومی در خواهد آمد.
مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «این درخت‌کاریِ ما که مثلاً دو اصله درخت ثمربخش را، دو اصله درخت میوه را در اینجا غرس می‌کنیم  به‌عنوان یک نماد است. ما می‌خواهیم که غرس درخت، حفظ درخت و اهمیت دادن به درخت و گیاه و پوشش گیاهی، در کشور به‌صورت یک عرف عمومی و یک فرهنگ عمومی دربیاید».
بنابراین با کاشت درختان میوه‌دار می‌توان در راستای اقتصاد عمومی و توسعه و پیشرفت شهری و کشور گام بلندی برداشت.

==================
علی منصوری

==================

انتهای پیام/2307/

منبع: فارس

کلیدواژه: بهره وری فضای شهری میوه انسان درختان میوه دار کاشت درختان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۲۴۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت عدالت در جامعه متناسب با ظرفیت موجود نیست

عضو اتحادیه جنش عدالتخواه دانشجویی با اشاره به مفهوم عدالت در گفتمان رهبری بیان کرد: در همین چندماهه اخیر نیز آقا از عقب‌ماندگی در بحث عدالت سخن گفتند و این حرف تازه‌ای نیست. ناظر به مجلس، ناظر به دولت مدام تأکید بر ایجاد پیوست عدالت بر طرح‌ها و برنامه‌ها داشتند، قطعاً این به معنای عقب‌ماندگی محض در عدالت نیست؛ به این معناست که میزان پیشرفت در عدالت، در حد توقع ما از جمهوری اسلامی و ظرفیتی که این کشور و قانون اساسی و مبانی و ایدئولوژی که وجود دارد، نیست و باید بیشتر شود.

زیبا دیندارلو، عضو اتحادیه جنش عدالتخواه دانشجویی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با دانشجویان اظهار کرد: مسئله دیدار مقام معظم رهبری با دانشجویان یک دیدار معمولی نیست، مسئله مخاطب مستقیم و صریح با شخص یک مملکت است، در واقع یک فرصت بی‌بدیل و ارزشمند دیداری که به‌واقع بر مبنای نامه ۵۳ نهج‌البلاغه است. دیداری که نمایندگان تشکل‌های دانشجویی امکان پرسشگری و ارائه تحلیل از فضای کلی جامعه خدمت آقا دارند امکانی که در بین سایر اقشار و مردم به این سبک و سیاق دیده نمی‌شود طلاب، معلمان، کشاورزان و.. که البته باید این امکان مهیا شود.

عضو اتحادیه جنش عدالتخواه دانشجویی تصریح کرد: در واقع این امکان، اهمیت و فرصت، تحلیل بدنه و پایین‌ترین بخش جامعه را به سمع و نظر مقام معظم رهبری خواهند رساند، پاسخ‌های آقا و بعضاً سکوت، عتاب و.. ایشان ناظر به تحلیل و سؤالات و چالش‌ها مطرح شده، خود نشان‌دهنده و هدایتگر تشکل دانشجویی خواهد بود. ارائه طرحی کلی از جامعه و نوع واکنش مقام معظم رهبری دستور کلی و چشم‌انداز آتی تشکل را رقم خواهد زد

به گفته وی؛ کنشگری جریان دانشجویی دو بعد دارد، در چند سال اخیر برخی مجموعه‌های دانشجویی، دغدغه‌ها، فعالیت‌ها و مسائل کف جامعه رو پیگیری می‌کردند که طبعاً به پشتوانه نظریه شهید بهشتی است که دانشجو مؤذن مسائل و چالش‌های جامعه است.

دیندارلو عنوان کرد: از طرفی مجموعه‌هایی که کنشگری‌های آنها رو در چارچوب و در محدوده فضای دانشگاه و دانشجویی تعریف کرده و صرفاً صنفی و با این مقوله برخورد می‌کنند، اما هنر رعایت توازن است.

عضو اتحادیه جنش عدالتخواه دانشجویی بیان کرد: تشکل‌های دانشجویی باید به جهت گفتمان‌سازی و ترویج و توسعه گفتمان انقلاب، هم تربیت و رشد و تقویت نیروی متعهد و جوان انقلابی هم در عرصه دانشگاهی کنشگری و فعالیت و تمرکز داشته باشد، بی شک حرف حق، بر جان و روح تشنه و حق‌طلب جوان می‌نشیند و این فرصتی است که جریان دانشجویی نباید از آن غافل شود.

وی افزود: طبعاً رشد و تربیت در تشکل‌های دانشجویی از مهم‌ترین اهداف اصلی شکل‌گیری یک مجموعه یا تشکل است. حل یک مسئله و مشکل بدون نگاه بلندمدت و در حالتی که منجر به تربیت نیرو نشود، این زنجیره امتداد پیدا نمی‌کند. بعضاً در تشکل‌های دانشجویی اصالت بر حل مسئله یا برگزاری یک برنامه می‌شود و نگاه تربیتی و ترویجی گفتمان وجود ندارد، و این مسئله بسیار آسیب‌زننده به خود جریان خواهد بود.

دیندارلو با اشاره به مفهوم عدالت در گفتمان رهبری بیان کرد: در همین چندماهه اخیر نیز آقا از عقب‌ماندگی در بحث عدالت سخن گفتند و این حرف تازه‌ای نیست. ناظر به مجلس، ناظر به دولت مدام تأکید بر ایجاد پیوست عدالت بر طرح‌ها و برنامه‌ها داشتند، قطعاً این به معنای عقب‌ماندگی محض در عدالت نیست به این معناست که میزان پیشرفت در عدالت، در حد توقع ما از جمهوری اسلامی و ظرفیتی که این کشور و قانون اساسی و مبانی و ایدئولوژی که وجود دارد، نیست و باید بیشتر شود.

وی افزود: پس تأکید رهبر انقلاب حرف تازه‌ای نبوده و این غیرطبیعی جلوه‌کردن سخن آقا بر این علت است که بعضاً نگاه‌های متحجرانه، دگم و عقیم برخی از منبریون و اساتید و برخی نگاه‌های موجود در جریان دانشجویی باعث شکل‌گیری این علامت سؤال شده است.

عضو اتحادیه جنش عدالتخواه دانشجویی بیان کرد: مشخصاً بر مبنای آیه شریفه «لیقوم الناس بالقسط» اساساً رسالت پیامبران و بیان قرآن، قیام مردم به قسط بوده است؛ یعنی رسیدن به عدالت به همت و با قیام و تلاش مردم (جمهوریت) که در واقع این جمع یعنی جمهوریت و اسلامیت، حرف نوی انقلاب اسلامی بوده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اجرای هرس شاخه‌های درختان سیب در مراغه
  • خرید نهال گردو ژنوتیپ با تخفیف ویژه و مشاوره پس از فروش
  • کاشت پسته سهم ۵۰ درصدی در کشاورزی «رشتخوار» خراسان رضوی دارد
  • تخریب ۶ مغازه در خیابان حائری قم
  • دلربایی کوچه‌ پس کوچه‌های گلستان با عطر بهار نارنج
  • پیشرفت عدالت در جامعه متناسب با ظرفیت موجود نیست
  • جنگ علیه درختان با فسفر سفید
  • پشت پرده قطع ۷۰ درخت جنگلی و حمله به نیروهای منابع طبیعی
  • آخرین فرصت کاشت و خرید نهال گردو ژنوتیپ پالیز با قیمت ۷۰ هزار تومان
  • شاخص توسعه هر کشوری به نیروی انسانی آن بر می‌گردد