Web Analytics Made Easy - Statcounter

واحد بازیافت فلزات گران بها از کاتالیست های مستعمل با همکاری کارشناسان معاونت مهندسی مگاموتور و مرکز جهاد دانشگاهی دانشگاه تربیت مدرس در گروه خودروسازی سایپا راه‌اندازی شد.

به گزارش سایپانیوز به نقل از روابط‌عمومی مگاموتور، معاون مهندسی مگاموتور ضمن اعلام این خبر، گفت: با توجه به برنامه های بلند مدت مدیریت ارشد گر‌وه سایپا مبنی بر کاهش ارزبری و استفاده از توان حداکثری سازندگان داخلی، در اواخر سال 98 پروژه بازیابی فلزات گران بهای کاتالیست های مستعمل با همکاری مرکز جهاد دانشگاهی دانشگاه تربیت مدرس اجرا شد که طی آن بیش از 95 درصد از فلزات گران بهای کاتالیست های مستعمل در مقیاس آزمایشگاهی بازیابی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داود افشار افزود: درحال حاضر در تمامی موتورهای تولید شده در داخل کشور، به دلیل الزامات زیست محیطی به منظور کنترل آلایندگی خروجی موتور خودرو، از قطعه کاتالیست استفاده می شود.

وی تصریح کرد: این قطعه دارای فلزات گران بهایی مانند پلاتین، رودیوم و پالادیوم بوده که بعضاً از طلا نیز با ارزش تر است و به دلیل نبود معادن این عناصر در داخل کشور، به صورت صددرصد وارداتی است.

افشار ادامه داد: قطعه کاتالیست طبق استاندارد های یورو 4 و یورو 5 و عملکرد بهینه مصرف بنزین باید درکارکرد کیلومتر صد هزار و150 هزار خودرو تعویض شود اما عناصر و فلزات گرانبها پس از کیلومتر تعیین شده از بین نمی رود و فقط به علت ایجاد لایه های مختلف دوده و نیز کاهش سطح تماس، کارایی خود را از دست می دهد. به همین دلیل این عناصر منبع بسیار خوبی برای بازیافت به شمار می‌آیند.

معاون مهندسی مگاموتور تاکید کرد: متاسفانه درحال حاضر کاتالیست های مستعمل و فرسوده در سطح کشور پس از جمع آوری و آسیاب شدن، به بهایی ناچیز از کشور خارج می شود.

وی افزود: با توجه به شرایط موجود و در جهت تجاری سازی این فرآیند، به زودی تجهیزات اصلی به منظور بازیافت روزانه یک تن کاتالیست های مستعمل در داخل کشور نصب و راه اندازی می شود.

افشار در پایان گفت: با راه اندازی واحد بازیافت فلزات گرانبها از کاتالیست های مستعمل، مواردی همچون کاهش هزینه در تولید مجموعه کاتالیست قوای محرکه خودروها به علت هزینه ی کمتر خرید فلزات گرانبها، کاهش ارزبری و تسهیل فرایند تامین این عناصر برای شرکت های تولید کننده کاتالیست و جلوگیری از توقف خطوط تولید به دلیل مشکلات بسیار زیاد واردات در اثر تحریم، محقق می شود.

لینک کوتاه: asriran.com/003FKk

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: کاتالیست های مستعمل فلزات گرانبها فلزات گران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۲۴۴۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی ژن عامل پارکینسون

محققان موفق به شناسایی ژنی شدند که مسئول ایجاد پارکینسون بوده و همچنین دریافتند انحطاط نورون‌های دو پامینرژیک به طور گسترده‌ای به عنوان اولین رویدادی که منجر به پارکینسون می‌شود پذیرفته شده است. نتایج این مطالعه جدید نشان می‌دهد، اختلال در عملکرد سیناپس‌های نورون – شکاف کوچکی که یک نورون می‌تواند از طریق آن یک تکانه به نورون دیگری ارسال کند – منجر به نقص منتهی به پارکینسون می‌شود.

به گزارش ایسنا، به گفته محققان، تصور می‌شود که بیماری پارکینسون بین ۱ تا ۲ درصد از افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به همین دلیل امیدوارند هدف قرار دادن سیناپس‌ها راهی بالقوه برای درمان این بیماری باشد.

دیمیتری کرانیک (Dimitri Krainc) از پژوهشگران این تیم مطالعاتی در مورد موضوع فوق گفت: بر اساس این یافته ها، ما فرض می‌کنیم که هدف قرار دادن سیناپس‌های ناکار آمد قبل از تحلیل رفتن نورون‌ها ممکن است نشان دهنده یک استراتژی درمانی بهتر باشد.

محققان می‌گویند امیدوارند با کمک این یافته‌ها بتوانند درک درستی از این که چگونه ژنتیک منجر به انحطاط در نورون‌ها می‌شود، ایجاد کنند. به گفته محققان، فرآیند میتوفاژی، توانایی سلول‌ها برای بازیافت میتوکندری، در افرادی که به پارکینسون مبتلا می‌شوند، ناکارآمد است. این ژن‌های پارکین و PINK ۱ معمولاً در فرآیند بازیافت سلول‌ها نقش دارند. گفتنی است PINK ۱ می‌تواند پارکین را برای بازیافت میتوکندری فعال کند، اما در مبتلایان به پارکینسون، جهش در ژن‌های کلیدی می‌تواند فرآیند میتوفاژی را مختل کند.

محققان می‌گویند که اطلاعات مربوط به دو خواهر که به فاصله چند دهه به پارکینسون مبتلا شده اند، به کشف اطلاعات جدید در مورد عملکرد پارکین کمک کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد هر دو خواهر بدون ژن PINK ۱ به دنیا آمدند، اما خواهری که تا حد بیشتری پارکین را از دست داده بود در ۱۶ سالگی به پارکینسون مبتلا شد، در حالی که خواهر دیگر تا سن ۴۸ سالگی به پارکینسون مبتلا نشد.

تفاوت در این دو مورد باعث شد محققان کشف کنند که پارکین همچنین در ترشح دوپامین نقش دارد، عملکردی که قبلا ناشناخته بود.

کرینک در خاتمه توضیحاتش عنوان کرد: اکنون باید دارو‌هایی تولید کنیم که این مسیر را تحریک و اختلال عملکرد سیناپسی را اصلاح کنند و امیدواریم قادر باشند از انحطاط عصبی در پارکینسون جلوگیری کنند.

شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله پزشکی Neuron منتشر شده است.

دیگر خبرها

  • جنجال‌ها بر سر افزایش قیمت پژو پارس؛ حق با چه کسی است؟
  • شهرداری زباله‌های قابل بازیافت شهروندان تهرانی را می‌خرد!
  • قیمت محصولات سایپا چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳؛ ریزش قیمت خودرو‌های وارداتی
  • قیمت طلا به ۲۳۸۳ دلار رسید
  • قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول
  • قیمت خودرو امروز ۲۹ فروردین + جدول
  • قیمت جهانی طلا به ۲۳۸۳ دلار و ۱۴ سنت رسید
  • شناسایی ژن عامل پارکینسون
  • گلایه از نیمه کاره رها شدن ساخت کارخانه بازیافت هواپیما در همدان
  • قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول