Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-19@11:55:08 GMT

پیرگوشی را جدی بگیریم

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۲۴۸۴۷

پیرگوشی را جدی بگیریم

یک متخصص و عضو هیئت علمی انجمن گوش و حلق و بینی با تاکید بر اینکه گوش هم مانند سایر اندام‌های بدن با افزایش سن، تحلیل می‌رود و افراد دچار پیرگوشی می‌شوند، گفت: همه افراد بخصوص کسانی که در محیط‌های پرسروصدا کار می‌کنند حتماً چکاب سالیانه شنوایی سنجی انجام دهند.

به گزارش ایمنا، ابراهیم رزم پا با اشاره به روز جهانی شنوایی و شعار آن با عنوان «شنوایی برای همه»، اظهار کرد: معمولاً از ۵۰ سالگی به بعد معمولاً کاهش شنوایی رخ می‌دهد که اصطلاحاً پیرگوشی نامیده می‌شود که این پیرگوشی به تدریج از فرکانس‌های بالا شروع و در ادامه به ناشنوایی در قبال فرکانس‌های کم می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه با افزایش سن، شنوایی کاهش می‌یابد که افراد باید سعی کنند با مراقبت از گوش، آسیب کمتری به آن وارد شود، درباره بهداشت سلامت گوش توصیه کرد: افراد از هدفون و گوشی تلفن همراه کمتر استفاده کنند و در کنار بلندگو یا صدای بلند ننشینند. ضمن اینکه حتماً به صورت دوره‌ای چکاپ سالیانه داشته باشند بخصوص کسانی که در محیط‌های پرسروصدا کار می‌کنند.

استفاده از گوش پاک‌کن ممنوع

متخصص گوش، حلق و بینی ضمن رد استفاده گوش پاک کن برای نظافت گوش تاکید کرد: گوش سیستم و مکانیزمی دارد که با صحبت کردن، بلع غذا و حرکات مفصل فکی و گیجگاهی ترشحات را به بیرون هدایت می‌کند.

وی افزود: حال اگر از گوش پاک کن یا هر وسیله دیگری استفاده شود علاوه بر اینکه با این فیزیولوژی گوش تداخل پیدا می‌کند، مفصل داخلی گوش که نازک و حساس است را دچار آسیب و ترومای ناخواسته می‌کند یا عفونت را به سطح داخلی گوش می‌راند.

رزم پا توصیه تاکید کرد که از گوش پاک کن استفاده نشود و اگر قرار است گوش خشک شود با سشوار این کار انجام شود.

ضرورت توجه والدین به حرکات کودکان برای پیشگیری از ناشنوایی

رزم پا با تاکید بر اینکه داشتن علائم شنوایی خوب یا کم شنوایی در میان کودکان با بزرگسالان متفاوت است، تصریح کرد: کودکی که نزدیک به تلویزیون می‌نشیند یا صدای آن را بلند می‌کند یا نمره دیکته یا درس او ضعیف است یا وقتی او را صدا می‌زنند متوجه نمی‌شود حکایت از داشتن مشکل گوشی در او دارد.

عضو هیئت علمی انجمن گوش، حلق و بینی به والدین اظهار کرد: در صورت مشاهده این علائم در کودک، باید جهت آزمایش غربالگری شنوایی به متخصص مراجعه کنند.

توصیه شنوایی‌سنجی سالانه به افراد شاغل در محیط‌های با فرکانس بالا

وی ادامه داد: در بزرگسالان علائم کاهش شنوایی زمانی بروز می‌کند که فرد یا تقاضای تکرار حرف گفته شده از سوی گوینده را دارد یا ناخودآگاه بلند بلند صحبت می‌کند زیرا دچار کم شنوایی شده و تصور می‌کند دیگران هم صدای او را نمی‌شنوند.

متخصص گوش با یادآوری اینکه کم شنوایی اختصاصی هم داریم، توضیح داد: این کاهش شنوایی شامل کسانی می‌شود که در محیط شلوغ یا کارخانجات یا میدان آزمایش سلاح‌های نظامی که فرکانس‌های بالای صوتی در آنجا وجود دارد مشغول به کار هستند که اصطلاحاً به آن کاهش شنوایی به علت ترومای اگوستیک گفته می‌شود.

رزم پا خاطرنشان کرد: کسانی که در محیط‌های با فرکانس بالا کار می‌کنند در جهت پیشگیری از کاهش شنوایی باید به طور دوره‌ای و سالانه آزمایش شنوایی‌سنجی انجام دهند در غیر این صورت آسیبی که از فرکانس‌های بالا به گوش می‌رسد غیرقابل درمان و شنوایی غیرقابل بازگشت است.

بیماری‌های ویروسی عامل مؤثر در ایجاد اختلالات شنوایی است

وی در پاسخ به اینکه چه بیماری‌هایی باعث کاهش شنوایی در افراد می‌شود، گفت: از جمله بیماری‌های ویروسی شناخته شده که شنوایی فرد را به مخاطره می‌اندازد و باعث کری یکطرفه می‌شود، «اوریون» است. همچنین بیماری سرخجه که علاوه بر مشکلات قلبی و عروقی که ایجاد می‌کند ناهنجاری‌های شنوایی هم به دنبال دارد.

رزم پا با یادآوری اینکه بیماری‌های ویروسی که مادر در زمان بارداری مبتلا می‌شود، در نوزاد به شکل اختلالات شنوایی نمود می‌کند، به این مادران توصیه کرد: حتی‌المقدور سعی کنید با کسانی که بیماری‌های ویروسی دارند، تماس نداشته باشید تا عوارضی بر روی جنین شما پیدا نشود.

عضو هیئت علمی انجمن گوش و حلق و بینی درباره تأثیر کرونا بر شنوایی خاطرنشان کرد: کرونا به عنوان عامل اختلالات بویایی و چشایی شناخته شده اما یکسری اختلالات شنوایی مانند کری و سرگیجه هم به دنبال دارد. ضمن اینکه ویروس کرونا، مشکلات دیگری هم برجای خواهد گذاشت که به مرور زمان مشخص خواهد شد.

بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، ۱۳ اسفند ماه به عنوان روز جهانی شنوایی نامگذاری شده است که امسال این روز مزین به شعار «مراقبت شنوایی برای همه (غربالگری، توانبخشی و ارتباط مؤثر)» است.

بر همین اساس معاونت بهداشت وزارت بهداشت، در مجموعه‌ای از پیام‌های بهداشتی در زمینه شعار اعلام شده به مناسب روز جهانی شنوایی، بر ایمن سازی نوزادان و کودکان در برابر بیماری‌های عفونی، غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان و تشخیص و درمان به موقع کم شنوایی، درمان افراد مبتلا به عفونت مزمن گوش، ترویج زایمان طبیعی، پیشگیری از مصرف مواد مخدر سنتتیک و روانگردان که دارای خطر ایجاد کم شنوایی در افراد هستند، کنترل مواجهه با صداهای بلند در محیط‌های شغلی و تفریحی و افزایش آگاهی در مورد شیوه مراقبت از سلامت گوش و شنوایی که از جمله روش‌های کاهش اختلالات شنوایی محسوب می‌شوند، تاکید کرد.

همچنین، در این مجموعه پیام‌های بهداشتی که با همت گروه مدیریت برنامه سلامت گوش و شنوایی معاونت بهداشت وزارت بهداشت تهیه شده است، تصریح شد: از طریق ارزیابی و غربالگری به موقع شنوایی در دوره نوزادی و سنین ۳ تا ۵ سالگی از شنوایی کودکان خود مراقبت کنید.

کارشناسان گروه مدیریت برنامه سلامت گوش و شنوایی معاونت بهداشت در این مجموعه تهیه شده بر زمان طلایی برای انجام تست غربالگری بهنگام تا یک ماه پس از تولد، تست تشخیصی به هنگام تا ۳ ماهگی و انجام مداخله درمانی تا ۶ ماهگی، تاکید کردند.

همچنین توصیه شده است که اگر نوزاد در زمان ترخیص از بیمارستان از نظر کم شنوایی غربالگری نشده است، برای ارزیابی وضعیت شنوایی وی در شرایط همه‌گیری، حداکثر تا ۳۰ روز پس از تولد به نزدیک‌ترین پایگاه بهداشتی یا مرکز خدمات جامع سلامت مراجعه شود.

منب, ک ایرنا

کد خبر 479451

منبع: ایمنا

کلیدواژه: پیرگوشی ناشنوایی شنوایی سنجی متخصص گوش و حلق و بینی انجمن گوش و حلق و بینی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق بیماری های ویروسی اختلالات شنوایی کاهش شنوایی گوش پاک کن حلق و بینی سلامت گوش کم شنوایی رزم پا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۲۴۸۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدافع نفت آبادان: چاره‌ای جز گرفتن یقه پرسپولیس نداریم/ اجازه نفوذ به اراونوف را نمی‌دهم

حسین سنگرگیر در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره شرایط تیم صنعت نفت آبادان که خطر سقوط از لیگ برتر را حس می‌کند، اظهار کرد: شرایط تیمی ما خیلی خوب است و درست است که به استقلال خوزستان باختیم ولی دلیل آن از دست دادن فرصت‌های گلزنی بود. باور اینکه بتوانیم سپاهان را در آبادان شکست دهیم برای خیلی‌ها ممکن نبود، اما این اتفاق افتاد و برابر استقلال خوزستان هم در عین شایستگی بازنده شدیم. از دو بازی آخر ۳ امتیاز گرفتیم ولی با شرایط روحی خوبی به مصاف حریفان خواهیم رفت.  

یقه پرسپولیس را می گیریم

وی ادامه داد: بازی با پرسپولیس را در پیش داریم. وقتی برابر سپاهان برنده شدیم پس رسیدن پیروزی مقابل پرسپولیس دور از ذهن نیست. می‌توانیم برابر این تیم برده شویم. صددرصد برای کسب پیروزی وارد زمین می‌شویم. در شرایطی نیستیم که برابر این حریف امتیاز از دست بدهیم و باید برنده شویم. می‌خواهیم از فرصتی که داریم نهایت استفاده را ببریم پس چاره‌ای جز اینکه یقه پرسپولیس را بگیریم نداریم تا وضعیت خود را در جدول بهتر کنیم. شرایط روحی بچه‌ها خیلی خوب است و فراز کمالوند توانسته خیلی روی ذهنیت بچه‌ها کار کند. به غیر از مسائل فنی از لحاظ انگیزشی شرایط بسیار خوبی داریم. وضعیت تیم با اتحاد بالایی که داریم خیلی خوب است و آماده‌ایم تا نتیجه مدنظر هواداران را از پرسپولیس بگیریم.

اتفاقات بسیار خوبی برابر پرسپولیس می‌افتد

مدافع تیم صنعت نفت در مورد اینکه اوستون اورونوف با سرعت خود به عامل اصلی حملات پرسپولیس مبدل شده، تصریح کرد: صددرصد برای مهار بازیکن ازبکستانی پرسپولیس و دیگر عوامل هجومی این تیم برنامه داریم. اورونوف باید از سمت من و فرشاد محمدی مهر بگذرد تا بتواند بازیکنان خط حمله تیمش را در موقعیت حمله قرار دهد و چنین اجازه‌ای به او نمی‌دهیم. پرسپولیس را آنالیز کردیم و شاید بتوان گفت بهترین تیم ایران است. دفاع همیشه از حمله شروع می‌شود. صددرصد با برنامه‌ریزی خوبی که کادرفنی می‌کند اتفاقات بسیار خوبی برابر پرسپولیس می‌افتد. می‌دانیم این تیم مهره‌های زیادی دارد ولی ما هم به اندازه‌ای که بتوانیم این حریف را شکست دهیم مهره داریم و به این حریف تهرانی باج نمی‌دهیم.

مردم آبادان همیشه حامی ما بودند

سنگرگیر درباره اینکه چه انتظاری از هواداران تیم صنعت نفت در بازی با پرسپولیس دارد، عنوان کرد: باید از هواداران عذرخواهی کرد، چون هنوز در سطح انتظار آنها نتیجه نگرفتیم. مردم آبادان همیشه حامی ما بودند و اگر بازی ساعت ۷ شب است ساعت ۳ بعدازظهر ورزشگاه را پر کرده‌اند. مخصوصاً جلوی تیم‌های بزرگ حمایت پرشوری دارند و زودتر به ورزشگاه می‌آیند. آنها همیشه انتظارات را برآورده کردند و این بار هم می‌آیند تا حمایت خود را از تیم‌شان نشان دهند. امیدوارم برنده شویم و در پایان فصل هم با ماندن در لیگ برتر بتوانیم سرمان را بالا بگیریم.  

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جزئیات دقیق ثبت‌نام و پرداخت وام بانوان بانک مهر ایران | وام ۱۰۰ میلیون تومانی «اندوخته بانوان» را چگونه بگیریم؟ + جدول
  • نصرتی: برای کسب سهمیه آسیا باید تمام امتیازات را بگیریم
  • نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم
  • دوباره گشت ارشاد؛ جلوی بن‌شدادها و بن‌عامرها را بگیریم
  • مدافع نفت آبادان: چاره‌ای جز گرفتن یقه پرسپولیس نداریم/ اجازه نفوذ به اراونوف را نمی‌دهم
  • ‍بیانیه حزب کارگزاران سازندگی ایران: با «دفاع» جلوی «جنگ» را بگیریم
  • بورل: باید از لبه پرتگاه فاصله بگیریم