Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-03-29@23:11:21 GMT

خیابان بیشتر، ترافیک کمتر؟

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۲۴۸۸۹

خیابان بیشتر، ترافیک کمتر؟

توسعه شهری در سراسر قرن بیستم بر این اساس صورت گرفت که هر چه تعداد خیابان‌ها بیشتر باشد، ترافیک خودرویی کمتر خواهد بود؛ البته گذشت زمان، عکس این قضیه را آشکار کرد و نشان داد شهرهایی با بیشترین خیابان‌، سطح بالایی از ترافیک خودرویی را از آن خود کرده بود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، طی قرن بیستم، اغلب مردم جهان به علت کاهش زمان سفر و راحتی بیشتر به استفاده از خودروها حتی برای مسافت‌های بسیار کوتاه روی آوردند و همین امر، منجر به افزایش تدریجی وسایل حمل و نقل موتوری شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مدت زمانی کوتاه، سراسر خیابان‌های جهان را خودروها فرا گرفت و ترافیک خودرویی و تبعات منفی ناشی از آن، نظیر وقوع تصادف، مرگ و یا آسیب‌های جدی جسمی و همچنین آلودگی هوا، به تدریج رو به افزایش نهاد. به همین دلیل، مقامات رسمی در سراسر جهان تلاش کردند استراتژی‌هایی برای کاهش این اتفاقات به کار گیرند و ترافیک خودرویی را به حداقل برسانند. اغلب مدیران شهری، به این نتیجه ر سیدند که اگر تعداد خیابان‌ها را برای تردد وسایل حمل و نقل موتوری افزایش دهند، ترافیک آن‌ها را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهند. در نتیجه، خیابان‌ها در سراسر شهرها به طور قابل توجهی افزایش یافت و مالکیت شهرها را خودروها و نه مردم در دست گرفتند.

متأسفانه با گذشت زمان، درست عکس این قضیه ثابت شد چرا که محققان اهل بارسلونا با بررسی تعداد ۵۴۵ شهر اروپایی، که در بازه زمانی ۱۹۸۵ تا ۲۰۰۵ بیشترین افزایش خیابان برای خودروها را داشتند، به این نتیجه رسیدند که ترافیک خودرویی در آن‌ها نسبت به سایر شهرهای قاره، که کمترین تخصیص فضای عمومی به خیابان‌ها را داشتند، به طور قابل توجهی افزایش یافته بود.
تحقیقات پژوهشگران بارسلونایی واقعیت جالب‌تری را نیز به تصویر کشید؛ در شهرهایی که مالکیت خیابان‌ها از خودروهای شخصی به سایر شیوه‌های تردد نظیر پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی اختصاص داده شده بود، ترافیک خودرویی و سوانح ناشی از آن به طور چشمگیری کاهش یافته بود. با این وجود، همچنان بسیاری از مدیران شهری به نتیجه قطعی نرسیده‌اند که آیا افزایش مسیرهای تردد خودروها به بیشتر شدن ترافیک منجر می‌شود یا کاهش آن را در پی دارد؟

گروهی از محققان سنگاپوری نیز در سال ۲۰۰۱، مطالعه‌ای انجام دادند که در آن تأثیر احیای خیابان‌ها و بسته شدن آن‌ها به روی خودروها بر میزان ترافیک خودرویی مورد بررسی قرار گرفت. این افراد، بر خلاف تصورات خود با نتایج شگفت‌انگیزی مواجه شدند؛ بسته شدن خیابان‌ها به روی خودروها نه تنها افزایش ترافیک خودرویی را در پی نداشته بلکه به طور چشمگیری به کاهش آن منجر شده بود. در واقع، با اختصاص خیابان‌ها به مردم، هر روز بر تعداد افرادی که به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری روی می‌آوردند، افزوده شده بود و همین امر، کاهش چشمگیر تعداد خودروها را در خیابان‌ها در پی داشت.

اگرچه تمام مطالعاتی که تا کنون در زمینه تأثیر افزایش مالکیت مردم از فضاهای عمومی بر ترافیک انجام شده، پیامدهای مثبت آن را به تصویر کشیده است، با این حال، همیشه تفاوت‌های چشمگیری در این اثرات وجود داشته است. بدیهی است که چگونگی طراحی خیابان‌ها برای مردم و نه خودروها، نقش مهمی در جذب ساکنان یک شهر به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری ایفا می‌کند. چه بسا شهرهایی که در آن‌ها، مالکیت فضاهای عمومی از خودروها به شهروندان منتقل شده اما تأثیر زیادی در گرایش مردم به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری نداشته است. در عوض، مدیران شهری در بسیاری از نقاط دنیا، احیا و طراحی خیابان‌ها را به گونه‌ای انجام داده‌اند که نه تنها افراد بیشتری را در این خیابان‌ها به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری سوق داده‌اند، بلکه با جذب مردم به تردد پاک، ترافیک خودرویی را در سایر فضاهای عمومی شهر نیز کاهش داده‌اند.

پیاده‌راه‌سازی میدان ساعت در نیویورک آمریکا در سال ۲۰۰۹، نمونه بسیار موفقی از تأثیر احیای خیابان‌ها بر کاهش ترافیک خودرویی است. تحقیقات نشان می‌دهد از زمانی که عبور و مرور وسایل حمل و نقل موتوری در این خیابان ممنوع شده، آسیب‌های جسمی ناشی از تصادفات در فضاهای اطراف آن به میزان ۴۰ درصد و تصادفات خودرویی تا حدود ۱۵ درصد با کاهش رو به رو بوده است.
تمام شواهد مذکور به این معنا نیست خیابان‌های سراسر شهرها باید به روی خودروها بسته شود تا ترافیک خودرویی به حداقل برسد. بلکه کاهش فضای شهری برای خودروها در مناطق متراکم و در عین حال، افزایش فضاهایی برای پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و استفاده از حمل و نقل عمومی می‌تواند رویکردی پایدار برای بهبودی تردد در شهرهای پرجمعیت به حساب می‌آید که می‌تواند پیامدهای مثبت بسیاری برای شهر و شهروندان در پی داشته باشد.

کد خبر 479417

منبع: ایمنا

کلیدواژه: خیابان ترافيک ممنوعیت تردد خودرو شهرهای جهان فضای شهری فضای عمومی پياده راه سازي پیاده راه پیاده روی دوچرخه سواری آلودگی هوا سوانح رانندگی تصادفات رانندگی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق پیاده روی و دوچرخه سواری ترافیک خودرویی وسایل حمل و نقل خیابان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۲۴۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۳۰ درصدی جانباختگان تصادفات در نوروز

معاون عملیات ترافیک پلیس راهور از کاهش ۳۰ درصدی متوفیان تصادفات در ایام نوروز خبر داد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سردار محمدباقر سلیمی معاون عملیات ترافیک پلیس راهور در گفت‌وگو با خبر ساعت 14 اظهار کرد: تا این لحظه قریب به 400 میلیون تردد در جاده ها ثبت شده است.

وی افزود: خستگی و خواب آلودگی، سرعت غیرمجاز، عدم توجه به جلو و انحراف از مسیر مهم‌ترین عاملان تصادفات در نوروز بوده است.

سردار سلیمی با بیان اینکه امسال در بازه نوروز کاهش 30 درصدی متوفیان تصادفات را نسبت به سال گذشته را داشته‌ایم، گفت: متأسفانه از 24 اسفند تا 10 فروردین 617 نفر در تصادفات جان باخته و 16 هزار نفر مصدوم شدند.

وی با بیان اینکه به طور میانگین می‌توان گفت هر روز 41 نفر جان خود را در تصادفات از دست داده و هزار نفر مصدوم شده‌اند، گفت: تهران، کرمان، فارس، خراسان رضوی و خوزستان بیشترین سهم را در تصادفات داشتند.

معاون عملیات ترافیک پلیس راهور در پایان گفت: تمامی معابر هم اکنون باز هستند و مسیرهای منتهی به کلانشهرها از شمال با ترافیک مواجه است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کاهش ۳۰ درصدی جانباختگان تصادفات در نوروز
  • کاهش ۷۲ درصدی تصادفات جاده‌ای در استان بوشهر
  • تردد خودروها در محورهای ورودی استان بوشهر ۶ درصد کاهش دارد
  • تردد خودروها در ورودی های خراسان رضوی هشت درصد کاهش یافت
  • ثبت ۲۰۰ تصادف در جاده‌های استان بوشهر
  • افزایش ۱۵ درصدی تردد خودرو در استان
  • بازپس‌گیری فضای شهری از خودروها به نفع شهروندان به سبک بارسلون
  • لزوم تلاش بیشتر مسئولان برای کاهش تصادقات جاده‌ای / بستر افزایش نشاط اجتماعی فراهم شود
  • ابلاغ آئین نامه جدید اسقاط و سن فرسودگی خودروها / افزایش ارزش اسقاط خودروهای فرسوده
  • راه‌های افزایش طول عمر باتری موبایل