Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- لیلا درخشان زهرا صدراعظم نوری در مدیریت شهری ایران چهره ای ویژه و سرشناس است. بیشتر به این خاطر که ایشان به عنوان نخستین مدیربلندپایه زن در حوزه مدیریت شهری در دوران انقلاب اسلامی به شمار می آید. انتصاب وی به عنوان شهردار منطقه هفت در دهه هشتاد واکنشهای بسیاری را به دنبال داشت. از آن به بعد خانم نوری مسئولیت های مختلفی در مدیریت شهری تهران را تجربه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هم اکنون وی منتخب مردم تهران در شورای شهر و رئیس کمیسیون سلامت،محیط‌ زیست و خدمات شهری  این شورا است. به همین مناسبت موضوع عملکرد و مسئولیت مدیریت شهری در زمینه کاهش آلودگی هوا را با ایشان به گفتگو نشسته ایم. وی معتقد است دست های مدیریت شهری برای کاهش آلودگی هوا بسته است و عوامل موثر در افزایش آلودگی هوا عمدتا در حوزه دستگاهها و نهادهای دیگری قرار دارند. اگرچه در نهایت مردم پاکی هوا را از شهرداری و شورای شهر توقع دارند.
شما عضو نهادی هستید که درواقع ناظربرعملکرد شهرداری تهران است.با این رویکرد می خواهیم بدانیم چرا دستگاه مدیریت شهری تهران درحوزه مدیریت آلودگی هوا منفعلانه عمل می کند و به وظایف قانونی خود دراین زمینه آنچنان که باید عمل نمی کند؟
ببنید درنظر داشته باشید که اساسا موضوع آلودگی هوا یک موضوع بین بخشی است و مساله ای است که دستگاه های مختلفی درآن نقش دارند و نوع فعالیت وعملکرد دستگاه های مربوطه درکنترل،ایجاد وکاهش آلودگی هوا نقش بسزایی دارد.به طوری که ضعف وکوتاهی دستگاه ها سبب ایجاد ویا تشدید آلودگی شهرها خواهد شد.با این رویکرد باید گفت اساسا سهم مدیریت شهری درایجاد آلودگی هوا ویا درجلوگیری ویا بازدارندگی باید مورد سنجش قراربگیرد تا جایگاهش دراین امر درابعاد مختلف درقیاس با سایردستگاه ها مشخص شود.
در شورای شهر برای کاهش آلودگی هوا شما بر کدام منابع آلاینده بیشتر متمرکز هستید؟
آلودگی هوا دو منشاء اصلی دارد: منابع ثابت و منابع متحرک. البته درزمانهایی که شهردچاروارونگی دما می شود وپدیده اینورژن رخ می دهد این آلودگی ها تشدید می شود و به ابعاد آن دامن زده می شود. بنابراین تا مادامی که منابع آلاینده وجود داشته باشند موضوع آلودگی هوا نیز به قوت خودش باقی است. اما قابل توجه است که عناصرمتحرک عامل تقریبا شصت تا هفتاد درصد آلودگی هوا هستند. منظورازمنابع متحرک، خودرو و سوختهای ناشی از احتراق آنهاست.بی شک تا زمانی که خودروها وسوخت ما استاندارد نباشد هرچقدرخودروبیشترتردد کند، آلودگی بیشتری تولید می شود و مشکلات به همین صورت ادامه پیدا می کند.
سهم منابع ثابت درایجاد آلودگی هوا را چگونه ارزیابی می کنید؟
منابع ثابت سی الی چهل درصد در ایجاد آلودگی هوا و به خصوص درتولید ذرات معلق دونیم میکرومتری معلق سهم دارند. منابع آلاینده ثابت شامل کارخانجات، مراکز صنعتی، نیرو گاه ها، پالایشگاه ها وهمچنین سیستم های گرمایش و سرمایش ساختمان های مسکونی و اداری هستند. بنابراین چنانچه سوختی که دراین بخشها استفاده می شود آلوده باشد واستاندارد نباشد طبیعتا سبب دامن زدن به موضوع آلودگی هوا می شود.

همیشه گفته می شود راه حل اصلی کاهش آلودگی هوا توسعه مترو است. اما عملا توسعه مترو خیلی کند انجام می شود و اخیرا هم اعلام شد در سه سال گذشته حتی یک کیلومتر به مترو تهران اضافه نشده است. آیا مدیریت شهری در این باره تعلل دارد؟
شورای شهرتهران اولویت را به توسعه حمل ونقل عمومی و ریلی به عنوان حمل ونقلی فاقد آلایندگی می دهد. اما این را هم درنظر داشته باشید که احداث تونل و واگنهای مترو بسیار گران و هزینه براست. درشرایط فعلی باتوجه به مشکلات ناشی از تحریم وافزایش نرخ ارزو بسیاری پارامترهای دیگر، هزینه راه اندازی یک رام قطار مترو به شدت افزایش داشته است. مثلا پیش ازاین با احتساب هزینه قیمت یک واگن قطار مترو که حدود پنج میلیارد تومان بوده، هزینه راه اندازی یک رام قطارمترو که دارای هفت واگن است  بین چهل الی پنجاه میلیارد تومان تمام می شده است این درحالی است که درحال حاضربا افزایش نرخ دلار هزینه خرید هرواگن قطار به حدود بیست میلیارد تومان افزایش پیدا کرده و راه اندازی یک رام قطارمترو تقریبا صد و پنچاه میلیارد تومان هزینه دارد.البته این هزینه ها صرفا مربوط به هزینه های قطار است وبه این مبالغ، هزینه های مربوط به احداث تونل، تجهیزات ایستگاهها و.. نیز افزوده می شود. با این حال هرچند که احداث وتوسعه خطوط مترو پرهزینه است اما با توجه به اینکه بازدهی و سود دهی آن ازلحاظ محیط زیستی بسیار زیاد است، ازاین روسیاست اصلی مدیریت شهری نیز توسعه مترو است و هرچقدر که منابع مالی بیشتر باشد سرعت اجرا وتوسعه آن نیزبیشترخواهد بود چرا که ما ازلحاظ فنی دانش آن را داریم و متخصصیان ومهندسان ما ازتجربه لازم دراین زمینه برخوردار هستند. مهم منابع مالی است که تامین آن ازطریق دولت، شهرداری و همچنین شهروندان ازطریق پرداخت بهای بلیط امکان پذیراست.

توسعه ناوگان اتوبوسرانی نقش اساسی درکاهش آلایندگی دارد، آیا دراینباره مدیریت شهری به وظایف خود عمل کرده است؟
تمام تلاش شهرداری این است که درمورد اتوبوسهایی که مسوولیتشان متوجه دستگاه مدیریت شهری است،ازاتوبوسهای غیرفرسوده یا آنهایی که لااقل آلایندگی کمتری داشته باشند استفاده کند. اما درعین حال با توجه به مسایل مالی، تورم، تحریم و ..اتوبوسهایی که درحال حاضر استفاد می شود اتوبوسهایی نو نیستند وشاید بشود گفت درصد قابل توجهی ازاین اتوبوسها اتوبوسهای فرسوده هستند. مسلما این فرسودگی سبب ایجاد آلودگی می شود اما مدیریت شهری تلاش دارد که این اتوبوسها را بازسازی کند، چون ما نمی توانیم اتوبوس نو وارد این ناوگان کنیم زیرا بخشی ازآنها درداخل تولید نمی شوند و بخشی از آنها باید ازطریق واردات تامین شود که با توجه به تحریم با مشکلات خاص خود همراه است. بنابراین بهترین تلاشی که دراین زمینه می توان انجام داد نوسازی و تعمیر مداوم آنها است. البته باید درنظرداشت که بخشی ازاتوبوسها، اتوبوسهای ادارات، سازمانها ونهادهای مختلف هستند که این اتوبوسها به شدت آلاینده وعمدتا فرسوده هستند و به مراکزمعاینه فنی استاندارد نمی روند و درنتیجه آلایندگی ایجاد می کنند. درهمین حال یک بخش هم خودروهای سواری هستند که این خودروها هرچقدر با استاندارد یورو پنج فاصله داشته باشند به همان میزان نیز آلایندگی آنها بیشتراست. به عنوان مثال خودرویی که درحال حاضردارای استاندارد یورو دو است، آلاینده ترازخودرویی است که ازاستانداردهای بالاتری برخوردار است. با همه این احوال اغلب خودروهای ساخت داخل متاسفانه فاقد استانداردهای زیست محیطی هستند.

اما درعمل می بینیم که خرید وفروش این خودروها ازرونق زیادی برخورداراست!
بله ،به دلیل اینکه مسایل مختلفی بهم گره خورده است، اگر مردم خودرویی که ازلحاظ استاندارد پایین است را نخرند طبیعتا بازار آن خودرو ازرونق برخوردار نخواهد بود. به عنوان مثال،  خودروی نامرغوبی مثل پراید که بسیار بی کیفیت است اگر توسط مردم خریداری نشود و روی دست ایران خودرو یا سایپا بماند طبیعتا تولید آن افزایش پیدا نمی کند اما ازطرفی مردم به دلیل شرایط بد اقتصادی شان مجبور هستند که ازاین خودروها استفاده کنند. هرچند که الان با توجه به افزایش قیمت پراید، خریداری همین خودروی بی کیفیت نیز برای بسیاری ازمردم سخت شده است. همچنین نباید فراموش کنیم که بخشی ازدرآمدزایی مردم ازطریق کارکردن با همین خودرو می گذرد واینجاست که می بینیم که زنجیره ای ازمسایل مختلف بهم ربط دارند که حذف این خودروی بی کیفیت را دشوارمی کند.

مصوبه ممنوعیت شماره گذاری خودروهای آلاینده به کجا رسید؟ به هرحال اگراین مصوبه به تصویب می رسید شاید با عدم شماره گذاری خودروهای آلاینده اقدام عملی برای الزام خودروسازها به رعایت المانهای زیست محیطی انجام می شد!
درسال 76 دولت آقای خاتمی مصوبه ای تحت عنوان طرح جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهرها و شهر تهران به تصویب رساند که دراین طرح برنامه های مختلفی برای کاهش آلودگی هوا نوشته شده بود. این برنامه ها در 10 محوربودند و قرار بود که یک به یک پیگیری و اجرایی شوند. البته درآن مقطع ملاک استاندارد بودن یک خودرو یورو 2 بود و مقررشده بود که اگر خودرویی نتوانست آن استاندارد را پاس کند، امکان شماره گذاری آن ازسوی دستگاه های ذی ربط سلب شود، بنابراین سازمان محیط زیست می بایست براین موضوع نظارت می کرد و درفاز بعدی هم پلیس ملزم شده بود  خودروهایی که استاندارد مذکور را پاس نکنند، آنها را شماره گذاری نکند. بعدا با تغییر دولت کل این برنامه متوقف شد، درآن مقطع حتی درقالب برنامه مذکور به خودروهای فرسوده تسهیلات خاص نظیر وام داده می شد تا بتوانند آن را اسقاط و خودروی نو بخرند. البته الان مجددا اجرای این برنامه آغاز ودرحال پیگیری است.

به نظرشما چرا دستگاه های مقصر در آلودگی هوا هیچ هزینه ای بابت آلایندگی پرداخت نمی کنند؟
این امر برخلاف همه جای دنیا است. چرا که اصولا دردنیا مرسوم است هرواحدی که به محیط زیست آسیبی برساند ویا کاری که می کند چنانچه یک عارضه ای برای محیط زیست داشته باشد موظف است درراستای مسولیت اجتماعی به دولت مالیات بدهد. خودروسازها هم ازجمله واحدهایی هستند که باتوجه به سهمی که درایجاد آلودگی هوا دارند، ملزم هستند که به دولت مالیات پرداخت کنند وآنها مکلف هستند که بخشی ازهزینه های مربوط به حمل ونقل عمومی،توسعه فضای سبز وحمل ونقل عمومی را متقبل شوند. حالا اینکه درکشورماچنین اتفاقی رخ نمی دهد بخشی ازاین امر به قانون وبخشی دیگر به عدم اجرای درست قانون بازمی گردد.

شنیده ها حاکی ازآن است که سازمان بازرسی قراراست به موضوع آلودگی هوا ورود کرده و نسبت به معرفی متخلفان اقدام کند. به نظرشما چنین اقدامی میتواند درکنترل وپیشگیری از آلودگی هوا موثرباشد؟
باید ببینیم سازمان بازرسی ازچه منظری به موضوع آلودگی هوا وارد شده است. ولی به هرحال اگر بپذیریم کسی که هوا را آلوده می کند درواقع درحال تهدید جان آدمها است و وکسی که جان آدم ها را تهدید می کند، طبیعتا مرتکب جرم وخلاف است بنابراین باید مورد پیگرد قانون قراربگیرد و مطابق قانون براساس جرمی که مرتکب شده است مجازات شود. بدون شک ازاین جهت ورود سازمان مذکوربه این حوزه می تواند لازم وموثرباشد.

به واقع زور مدیریت شهری که به آلایندگان اصلی و از جمله خودروسازها نرسیده، باید امیدوار باشیم سازمان بازرسی در این باره کاری بکند؟
همچنانکه در ابتدا گفتم آلودگی هوا یک موضوع بین بخشی است. از وزارت صمت تا وزارت نفت و از وزارت کشور تا نیروی انتظامی و وزارت بهداشت شاید در این باره همانقدر نقش داشته باشند که شهرداری. شورای شهر در این میانه بیشتر می تواند نقش مدعی العموم را داشته و پیگیر حقوق شهروندان باشد. در مواردی آلایندگان به واسطه خلاء قانون به کارشان ادامه می دهند و در مواردی هم قانون هست اما لزوما اجرا نمی شود. اینجاست که نقش نهادهای قضایی مثل سازمان بازرسی مهم است. اگر می خواهیم هوای پاک داشته باشیم هم باید تولید خودروهای آلاینده متوقف شود و هم وادار به جبران آلودگی شوند  وتحقق این امر، اجرای مصرانه قانون را می خواهد. کاری که متولی آن شورای شهر نیست. امیدوارم به هر حال به این سمت برویم که جریمه آلایندگی همه را وادار به تمکین به قانون کند. البته علاوه بر نهادهای قضایی نقش دولت و همچنین مجلس هم در این باره مهم است. گفتم که بعضا خلاء قانونی هم داریم و از سویی به هر حال عمده آلایندگان زیر مجموعه دولت هستند. مدیریت شهری واقعا خیلی اختیارات قانونی در این باره ندارد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شورای شهرتهران آلایندگی تهران خودروهای فرسوده ایجاد آلودگی هوا موضوع آلودگی هوا کاهش آلودگی هوا مدیریت شهری سازمان بازرسی میلیارد تومان آلودگی هوا شماره گذاری داشته باشند دستگاه ها شورای شهر هزینه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۲۶۴۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۸ پروژه عمرانی در پیربازار با اعتبار ۴ میلیارد تومانی

علی اکبر پورعلی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تقویت زیرساخت‌های شهری پیربازار در اولویت قرار دارد و در این خصوص اقدامات خوبی هم صوت گرفته است.

وی با اشاره به بر خی اقدامات ۱۰ ماهه مدیریت شهری پیربازار افزود: استقرار اورژانس و آتش نشانی از اقدامات خوب مدیریت شهری پیربازار است.

شهردار پیربازار با اشاره به بلاتکلیفی یک دهه‌ای پست این شهر اضافه کرد: راه اندازی مجدد دفتر پست از مطالبات به حق شهروندان پیربازار بود.

پورعلی از اجرای ۸ پروژه عمرانی و شهری در پیربازار خبر داد و بیان کرد: این تعداد پروژه‌های شهری با اعتبار ۴ میلیارد تومان از منابع داخلی شهرداری به اجرا و بهره برداری رسیده است.

وی با اشاره به اینکه شهرداری پیربازار در گذشته از کد بودجه‌ای برخوردار نبود، افزود: با کمک مدیران استان و شهرستان پروسه کددارشدن پیربازار به سرانجام رسید و ۱۴۰۳ نخستین سالی است که از اعتبارات دولتی برخوردار می‌شویم.

کد خبر 6087961

دیگر خبرها

  • ساخت و ساز غیرمجاز خط قرمز مدیریت شهری مشکین‌دشت
  • تصویب بودجه ۲۱ میلیارد تومانی برای شهرداری پیربازار
  • برند شهر اصفهان باید حفظ شود/ آماده تعامل با رسانه‌ها هستیم
  • سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود
  • اجرای ۸ پروژه عمرانی در پیربازار با اعتبار ۴ میلیارد تومانی
  • حل مسئله پسماند شهرستان دیر نیازمند عزم همگانی است
  • الکترونیکی شدن نیمی از خدمات شهری در رشت
  • پروژه‌های طرح میثاق رشت پیشرفت قابل قبولی دارد
  • میزان سفرهای حمل ونقل عمومی درون شهری زیر ۵۰ درصد است
  • جای خالی آموزش‌های شهروندی در تهران | ۴۰۰ مسجد در طرح فرهنگی آرمان ۱ و ۲ فعالیت کردند