Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-18@20:16:34 GMT

گرمی بازار آجیل و خشکبار در آستانه عید

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۲۷۴۵۶

گرمی بازار آجیل و خشکبار در آستانه عید

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، تولید آجیل امسال بیشتر شده، قیمتش هم همینطور. اینکه تولید بیشتر یک کالا به جای کاهش قیمت به گرانی آن منجر شود چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسد، اما اتفاقی است که امسال نه فقط برای آجیل که برای گوشت قرمز نیز به‌عنوان یکی از کالاهای اساسی سبد مصرفی خانوار افتاد. فعالان صنفی البته افزایش قیمت آجیل را چندان زیاد نمی‌دانند و معتقدند رشد تولید در کنار کاهش نسبی تقاضا، باعث شده تا قیمت آجیل به اندازه دیگر اقلام مصرفی بالا نرود و فقط 40 تا 50درصد رشد داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس اتحادیه کشوری آجیل و خشکبار در مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌ها، آجیل را در مقایسه با دیگر کالاهای پرمصرف  سفره عید مثل میوه و شیرینی کالای ارزان‌تری دانسته است.  

علیرضا ارزانی در همین مصاحبه قیمت یک کیلو آجیل باکیفیت را 200 هزار تومان عنوان کرده و گفته که افزایش قیمت آجیل نسبت به دیگر اقلام زیاد نبوده و مصرف آن در مهمانی‌ها به صرفه‌تر از دیگر اقلام است. صرف‌نظر از درست یا نادرست بودن این ادعا، آنچه مشاهدات نشان می‌دهد این است که همین رشد «نه چندان» زیاد قیمت، باعث شده تا در کمتر از 20 روز به عید نوروز، بازارها و فروشگاه‌های عرضه‌کننده خشکبار و آجیل به اندازه هرسال رونق نداشته باشند.

قیمت‌گذاری آجیل و خشکبار 

آجیل و خشکبار قیمت مصوب ندارد و تعیین قیمت آن تابع میزان تولید و عرضه و تقاضاست. تولید سالانه در تعیین نرخ اقلامی که تولید داخلی دارند، مهم‌ترین فاکتور است و در مواردی که عاملی مثل شرایط جوی یا آفت، تولید محصولی را کاهش داده قیمت در بازار با جهش مواجه شده است، اما عامل تاثیرگذار دیگر در قیمت آجیل نرخ ارز است. 

رییس اتحادیه فروشندگان خشکبار و آجیل تهران  نرخ ارز را سومین عامل مؤثر در تعیین قیمت آجیل عنوان می‌کند و می‌گوید: ازآنجایی که ایران در زمینه آجیل و خشکبار هم صادرات دارد و هم واردات، تغییرات نرخ ارز در تعیین قیمت محصولات نقش مهمی دارد. مصطفی احمدی می‌افزاید: بادام هندی به‌دلیل ممنوعیت واردات به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و قیمت آن را هم طبیعتا قاچاقچی و واردکننده تعیین می‌کند، اما غیر از آن بخشی از گردوی مورد نیاز بازار نیز سالانه با واردات تامین می‌شود. تخمه آفتابگردان، تخمه کدو و تا حدودی مغز بادام درختی، دیگر اقلام وارداتی آجیل ایران هستند که قیمت شان با توجه به نرخ ارز تغییر می‌کند و در تعیین قیمت تمام ‌شده آجیل نیز نقش مهمی دارند.

آجیل ارزان‌تر می‌شود

فروشنده‌ها می‌گویند: قیمت آجیل از شب یلدا تا امروز در بیشتر اقلام تغییری نداشته و جز یکی، دو مورد، بقیه با همان قیمت‌های 3ماه پیش عرضه می‌شوند. گفته می‌شود بیشترین افزایش قیمت در بادام هندی اتفاق افتاده که همیشه جزو اقلام گران قیمت آجیل بوده است اما امسال با افزایش نرخ ارز، واردات آن پرهزینه‌تر شده و قیمت آن هم بالاتر رفته است. افزایش قیمت بادام هندی، قیمت کلی آجیل را هم افزایش داده، اما به‌گفته رییس اتحادیه فروشندگان خشکبار و آجیل پایتخت، این افزایش قیمت دوام چندانی ندارد و در روزهای آینده بازار تعدیل می‌شود.

احمدی، افت شدید تقاضا در فروردین‌ماه را دلیل این کاهش قیمت می‌داند و می‌افزاید: اوج خرید آجیل در روزهای قبل از عید است، مردم معمولا مصرف 2 هفته عیدشان را یکجا در اسفند ماه خرید می‌کنند و بعد از عید تا مدتی خریدها به حداقل می‌رسد. به همین دلیل هرسال در آخرین روزهای سال به‌ویژه از 20اسفند به بعد آجیل‌فروشان اجناس خود را ارزان‌تر عرضه کنند تا آجیل‌های فرآوری شده فروش برود. به‌گفته او؛ در چنین روزهایی بعضی از فروشندگان نرخ‌ها را حتی تا قیمت خرید پایین می‌آورند و اجناس را بدون سود عرضه می‌کنند تا جنس روی دستشان نماند. گرچه این گفته رییس اتحادیه خشکبار تهران با مشاهدات هرساله و تجربه خریداران چندان همخوانی ندارد، اما شاید مقارن شدن هفته آخر فروردین1400 با آغاز‌ ماه رمضان باعث شود آجیل‌فروشان کمی قیمت‌ها را تعدیل کنند تا قبل از فرا رسیدن فصل کسادی کسب‌وکار، فروش بیشتری داشته باشند.

بازگشت رونق نسبی به بازار آجیل

خریدهای عید مردم هرسال از اوایل اسفند شروع می‌شود و بازار آجیل در این‌ماه از پررونق‌ترین بازارهاست. علاوه بر مراکز خرید اصلی مثل بازار بزرگ تهران و فروشگاه‌های شناخته شده در نقاط مختلف شهر، هرسال بخش آجیل و خشکبار یکی از بخش‌های اصلی و پرازدحام نمایشگاه‌های بهاره بود و بسیاری از مردم برای تهیه آجیل با قیمت مناسب‌تر به این نمایشگاه‌ها مراجعه می‌کردند. امسال اما دومین سالی است که نمایشگاه‌های بهاره به‌دلیل شیوع کرونا برگزار نمی‌شود و مردم باید مایحتاج شان را از مغازه‌های سطح شهر و بازار بزرگ تهیه کنند. بازاری که به‌گفته فعالان صنفی، گرچه رونق سال‌های پیش از کرونا را ندارد، اما بی‌مشتری هم نیست.

احمدی می‌گوید: به این دلیل که اوج خرید آجیل معمولا در 10روز پایانی سال است، هنوز نمی‌توان برآورد دقیقی از شرایط فروش و تقاضا داشت، اما به‌نظر می‌رسد امسال مردم بیشتر و بهتر از پارسال خرید می‌کنند و تا همین الان هم مشاهدات حاکی از این است که بازار پررونق‌تر از پارسال است.

تغییرات قیمت یکساله

بازار شب عید پارسال به‌شدت با سال‌های پیش (و احتمالا پس از آن) متفاوت بود. کرونا دقیقا یک‌ماه قبل از عید کسب‌وکارها را تعطیل کرد و همه را به خانه‌ها فرستاد. ابهامات درباره شیوه‌های انتقال بیماری از یک طرف و توصیه‌های اکید مبنی بر تعطیلی دید و بازدیدها، باعث شد تا خرید آجیل و دیگر خوراکی‌ها تقریبا به صفر برسد. بسیاری از فروشگاه‌ها تعطیلی را به ادامه فعالیت ترجیح دادند و آنهایی که تا پایان اسفند باز بودند هم فروش چندانی نداشتند. افت فروش، باعث شد قیمت آجیل در اسفند98 در مقایسه با سال قبل از آن نزدیک به 30درصد کاهش یابد. امسال احتیاط‌ها کمتر شده و فروش دوباره بالا رفته است. در بازار، حداقل قیمت آجیل مخلوط امسال حدود 120هزار تومان است و قیمت‌های عجیب بالای 400هزار تومان را هم در فروش‌های آنلاین می‌توان مشاهده کرد.

امروز خرید کنید

«مردم اگر قصد دارند آجیل و خشکبار را به‌عنوان اقلام سنتی سفره عید تهیه کنند، این کار را با توجه به شرایط شیوع کرونا به روزهای پایانی سال موکول نکنند و برای پیشگیری از ازدحام، در همین روزها اقلام مورد نیازشان را خریداری کنند.» این توصیه رییس اتحادیه خشکبار و آجیل تهران است که تأکید دارد مردم خریدشان را به‌گونه‌ای مدیریت کنند که در روزهای پرتردد ناچار به رفت‌وآمد در بازارهای شلوغ نباشند. به‌گفته احمدی، درحال حاضر کمبودی در هیچ یک از اقلام آجیل در بازار وجود ندارد.

چقدر آجیل می‌خوریم؟

سالانه چیزی در حدود ۲۶۰هزار تن پسته، ۱۶۰هزار تن بادام، ۲۳۰هزار تن گردو، ۲۳۰هزار تن کشمش، ۲۵هزار تن فندق، ۲۲هزار تن توت، ۴۴هزار تن انجیر و ۱۸هزار تن بادام زمینی به‌عنوان مهم‌ترین اقلام خشکباری در ایران تولید می‌شود و مصرف سالانه آجیل و خشکبار در ایران نیز نزدیک به ۸۰۰هزار تن برآورد شده است. سرانه مصرف خشکبار در ایران تا سال گذشته در حدود ۱۰کیلوگرم تخمین زده می‌شد که حدود 4 برابر بیش از متوسط سرانه مصرف خشکبار در جهان بود. امسال البته آمار جدیدی در این رابطه ارائه نشده، اما به‌نظر می‌رسد با وجود افت خرید در اسفند پارسال، تغییر چندانی در این زمینه رخ نداده باشد. به‌گفته فعالان صنفی و فروشندگان، تبلیغاتی که درباره تأثیر مصرف آجیل، خشکبار و دیگر اقلام دارای طبع گرم در کاهش احتمال ابتلا به کرونا در ابتدای سال مطرح شد خرید آجیل را در ماه‌های ابتدا و میانی سال افزایش داد؛ چیزی که برخلاف روال هرسال بود. 

با این حال آنچه نمی‌توان نادیده گرفت این است که امسال کاهش قدرت خرید مردم به‌دلیل افزایش تورم و گرانی چشمگیر تمام اقلام مصرفی خانوار، قیمت را به فاکتور تعیین‌کننده‌تری در خریدها تبدیل کرده است. کاهش رفت‌وآمد و دید و بازدیدهای عید، مسلما حجم مصرف را نسبت به سال‌های قبل کاهش خواهد داد، اما رشد 50درصدی قیمت آجیل و در کنار آن گرانی کالاهای اساسی، سهم آجیل را در سبد خرید کوچک‌تر می‌کند.

پربیننده ترین آغاز طرح اینترنتی تنظیم بازار گوشت در تهران و البرز برداشت گل در روستای شبیشه +عکس قطعه بندی مرغ ممنوع شد ایرانی‌ها ماهانه چند کیلوگرم مرغ مصرف می‌کنند؟ جدیدترین قیمت مرغ، گوشت و میوه

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بازار آجیل برجام خشکبار و آجیل آجیل و خشکبار رییس اتحادیه افزایش قیمت تعیین قیمت دیگر اقلام خرید آجیل قیمت آجیل باعث شد نرخ ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۲۷۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید این سدان چینی بیش از ۵میلیارد تومان آب می‌خورد!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، قیمت هونگچی H۵‌، سدان لوکس و وارداتی گروه بهمن، توسط این مجموعه در فروردین ۱۴۰۳ افزایش یافت. بهای این خودرو اکنون به بیش از دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است. البته برای خرید این سدان لوکس از بازار آزاد، به بیش از پنج میلیارد تومان بودجه نیاز دارید!

جدول تغییرات قیمت هونگچی H۵‌، فروردین ۱۴۰۳:
خودرو قیمت قبل قیمت جدید میزان افزایش
هونگچی H۵‌ ۲,۶۲۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۲,۷۶۲,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۱۴۲,۰۰۰,۰۰۰ تومان

انتظار داریم افزایش ۱۴۲ میلیون تومانی قیمت هونگچی H۵‌، موجب افزایش قیمت این خودرو در بازار آزاد شود. میزان عرضه گروه بهمن همواره از تقاضای آن کمتر است و همین مسئله باعث می‌شود تا قیمت خودروهای گروه بهمن در بازار آزاد، اختلاف قابل‌توجهی با نرخ رسمی کارخانه داشته باشند. هونگچی H۵‌ درحال‌حاضر یکی از گران‌ترین خودروهای چینی در بازار ایران است و حتی می‌توان آن را گران‌ترین خودرو چینی بازار نیز لقب داد.

نگاهی به هونگچی اچ ۵

هونگچی H۵‌ محصولی میان‌رده در سبد محصولات برند چینی به شمار می‌رود. نسل نخست این خودرو در سال ۲۰۱۷ معرفی شد تا به‌عنوان سدان کوچک‌تری از هونگچی H۷ شناخته شود. نسل دوم هونگچی H۵‌ نیز در سال ۲۰۲۲ معرفی شد که مدل‌های وارداتی بازار ایران متعلق به همین نسل هستند. هونگچی H۵ براساس پلتفرم مزدا ۶ توسعه یافته است. این خودرو از نظر ساختار فنی با خودروهایی همچون بستیون B۷۰ و هونگچی HS۵ اشتراکاتی دارد.

هونگچی H۵‌ به‌عنوان یک سدان لوکس و وارداتی، با پیشرانه دولیتری توربوشارژر به بازار ایران آمده است. این پیشرانه حداکثر ۲۲۴ اسب‌بخار قدرت و ۳۴۰ نیوتن‌متر گشتاور آزاد می‌کند. گیربکس هشت سرعته اتوماتیک نیز وظیفه انتقال قدرت را در این خودرو بر عهده خواهد داشت. شتاب صفر تا صد هونگچی H۵‌ به‌صورت رسمی ۷.۸ ثانیه اعلام شده است و حداکثر سرعت این خودرو نیز ۲۳۰ کیلومتربرساعت خواهد بود.

آپشن‌های استاندارد این خودرو عبارتند از: سیستم تهویه اتوماتیک، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم چندرسانه‌ای به همراه نمایشگر، پنل ابزار دیجیتال، کروز کنترل، سنسور پارک و دوربین عقب، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی، ترمز کمکی، سانروف، سنسور نور و سنسور باران.

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895953

دیگر خبرها

  • راهنمای خرید مانیتور ال جی و سامسونگ
  • آجیل فروشی های قدیمی و باکیفیت شهر مشهد
  • قیمت تخم مرغ در بازار امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • آجیل فروشی‌های معتبر و قدیمی شهر مشهد کدامند؟
  • قیمت آجیل و خشکبار در میادین میوه و تره‌بار اعلام شد
  • اعلام نرخ اقلام اساسی بازار سمنان در روز چهارشنبه بیست و نهم فروردین
  • قیمت آجیل و خشکبار در میادین و بازار‌های میوه و تره‌بار
  • خرید این سدان چینی بیش از ۵میلیارد تومان آب می‌خورد!
  • اعلام نرخ اقلام اساسی بازار سمنان در روز سه شنبه بیست و هشتم فروردین
  • روند قیمت طلا و انواع سکه در بازار؛ سکه چند شد؟ | جدول قیمت ها