Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-24@23:50:09 GMT

جای اندوه، بکارید درخت...

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۲۷۹۶۳

جای اندوه، بکارید درخت...

تصورش هم ترسناک است و هم خنده‌دار. تصور کن بیل و بیلچه و کلنگ را هم با الکل یا آب و صابون بشویی و بعد درخت بکاری! پارسال این موقع‌ها هنوز بازار روحیه و امیدبخشی در بیمارستان‌ها داغ بود و در آن روزهای پروحشت که جهان را زیر سلطه داشت، همین روحیه کادر درمان از ایران به بقیه کشورهای دنیا هم صادر شد.

در آن روزهای پر از ترس، کادر درمان ایران نشان داد هرچند کرونا وحشی است و بیرحمانه آدم‌ها را مبتلا می‌کند و می‌کشد اما پزشکان و پرستاران پای کارند و شبانه‌روز در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها حاضرند تا جان مردم را نجات دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



پارسال این‌موقع‌ها بود که کادر درمان ثابت کرد قهرمان اصلی دوره کروناست. ما به مرور این را فهمیدیم. وقتی حتی از ترس کرونا جرات نداشتیم نان بخریم و بیشتر مردم در خانه نان می‌پختند اما پرستاران و پزشکان هر چند ماسک کم بود و گان کمتر اما بیمارستان‌ها را رها نکردند.

تصور کن چشم در چشم کرونا ماندند تا مردم به زندگی خود ادامه دهند. کم‌کم فهمیدیم پزشکان و پرستاران چه فداکاری بزرگی می‌کنند.

کم‌کم یاد گرفتیم با طرح‌های گرافیکی، با بیلبوردنوشته‌ها و زمین‌نوشته‌ها قدردانی خودمان را نشان دهیم و به آنها بگوییم، می‌دانیم چقدر فداکارید.

بیشتر از یک‌سال است کرونا همچنان ترکتازی می‌کند اما ما ترس‌مان کمتر شده چون کرونا را شناخته‌ایم، فریب‌ها و چهره عوض‌کردن‌هایش را می‌شناسیم و می‌دانیم باید پروتکل‌ها را رعایت کنیم تا کمتر در دسترس کووید ۱۹ باشیم.

با همه اینها هنوز می‌ترسیم، هنوز جرات نداریم به بیمارستان‌ها برویم، هنوز تا جایی که می‌توانیم حتی رفتن به مطب پزشکان را به تاخیر می‌اندازیم.

هنوز وقتی از در بخش کرونایی‌ها رد می‌شویم احساس می‌کنیم فرشته مرگ آن طرف در بسته نشسته و اگر از در رد شویم ما را می‌گیرد و با خود می‌برد اما کادر درمان هر روز و هر روز از آن در رد می‌شوند و به بخش کرونایی‌ها می‌روند تا آدم‌های درگیر را نجات دهند.

آنها هم می‌ترسند اما به مرحله بالاتری از ترس دست پیدا و از آن عبور کرده‌اند. از جان خود عبور کرده‌اند برای نجات دیگران. پارسال اگر حتی از درختکاری می‌ترسیدیم، امسال اما به یاد شهدای سلامت که در یک سال گذشته جانشان را از دست داده‌اند، درخت کاشتیم.

حرکتی زیبا و ماندگار که از نوشته‌ها و نقاشی‌ها و طرح‌ها هم بهتر است و به‌یادماندتی‌تر. درختانی که امسال کاشته شده‌اند به مرور قد می‌کشند و به بار می‌نشینند و آیندگان به یاد خواهند آورد که سال سیاه کرونا چه عزیزان فداکاری را از ما گرفت.

فرهنگ محافظت از درخت را یاد بگیریم

مژگان عباسلو که هم پزشک است و هم شاعر و از اولی که کرونا آمد در بیمارستان ولایت قزوین پای کار بود و هست، درباره درختکاری به‌یاد مدافعان سلامت می‌گوید: بسیار کار زیبایی است و حس خیلی خوبی را نه‌تنها به کادر درمان بلکه به خانواده‌های شهدای سلامت و دیگر مردم منتقل می‌کند.

درخت‌هایی که کاشته می‌شوند، حتما شناسنامه دارند و حالا که در سراسر کشور این کار باب شده و سازمان‌ها، نهادها و عموم مردم به یاد شهدای سلامت درخت می‌کارند، خوب است کنار هر درخت نام شهید هم نوشته شود.

این درخت‌ها بزرگ می‌شوند و به بار می‌نشینند و نام آن شهید برای همیشه زنده خواهد ماند. به‌خصوص اگر فرهنگ محافظت از درختان و فضای سبز هم آموزش داده شود و در کنار این درختکاری به مردم یادآوری شود که به درختان آسیب نزنند، شاخه آنها را نشکنند، پای درختان کیسه‌های پلاستیکی و زباله نریزند.

من چند سالی در آمریکا زندگی ‌کردم و دیدم زباله ریختن در معابر، پارک‌ها، رودها و... چه جریمه سنگینی دارد. گاهی ۸۰۰‌دلار جریمه می‌کنند، مثلا برای انداختن یک بطری پلاستیکی آب، پلیس ناگهان سر می‌رسد و جریمه می‌کند.

این روش باعث شده مردم مدام پلیس و قانون را کنار خود ببینند و مراقب باشند جریمه نشوند‌. جریمه ریختن زباله آن‌قدر زیاد است که مردم کلا این کار را از رفتار خود حذف کرده‌اند. کشور ما روی خط بیابان قرار دارد و جز خطه سبز شمال کشور، درخت در کل کشور کم داریم.

اگر کاشت درخت به هر مناسبتی یا بزرگداشتی به فرهنگ تبدیل شود حتما فضای سبز کشورمان بیشتر خواهد شد اما باز هم تاکید می‌کنم قبل از کاشت درخت باید فرهنگ محافظت از درخت را یاد بگیریم و به نظرم این فرهنگ‌سازی باید از بچه‌ها شروع شود.

به بچه‌ها درختکاری آموزش بدهیم

عباسلو می‌گوید: چقدر در کشور ما و در شهرهای بزرگ مانند تهران و کرج درخت‌سوزی و باغ‌سوزی شد تا جای آنها را مجتمع‌های مسکونی بگیرد‌. یادم هست بچه که بودم نزدیک خانه‌مان یک باغ بود که خیلی دوستش داشتم‌. همه درخت‌های باغ را سوزاندند تا تبدیل به زمین بی‌حاصل و بی‌درخت شود بعد جای درخت‌ها آپارتمان ساختند‌. راستش را بخواهید ما درختکاری را باید عملا به بچه‌ها آموزش بدهیم و در کنارش فرهنگ نگهداری از درخت و محیط‌ زیست را‌.

شعر به دست خود درختی می‌نشانم / به پایش جوی آبی می‌کشانم‌... سروده زنده یاد عباس یمینی شریف را همه ما یادمان هست. این‌گونه اشعار اهمیت درخت را به بچه‌ها گوشزد می‌کند اما باید از کلام فراتر برویم و عملا به بچه‌ها درختکاری و نگهداری از محیط زیست را آموزش بدهیم.

با خودمان صادق باشیم، چند نفر از ما، فرزندان‌مان در حال درختکاری دیده‌اند؟ چند نفر از ما به درختان محله یا خانه‌مان به صورت مداوم رسیدگی می‌کنیم تا بچه‌ها یاد بگیرند و تکرار کنند‌.

برخی پدر و مادرها در داخل آپارتمان گل و گیاه نگهداری می‌کنند و به نظرم این یکی از رفتارهای خوبی است که برای بچه‌ها بعد آموزشی دارد‌. همین که بچه‌ها،پدر و مادر خود را ببینند که چگونه با حساسیت و دقت، مراقب گلدان‌ها هستند به آنها آموزش می‌دهد که فضای سبز اهمیت دارد و باید به آن توجه کرد.

حواسمان به نوروز دوم کرونایی باشد

اوضاع‌مان از پارسال خیلی بهتر است‌. یاد گرفته‌ایم با کرونا چگونه رفتار کنیم که به ما آسیب نزند در عین‌حال که کنارمان است و هر لحظه آمادگی دارد تا حرکتی عجیب و غریب از خودش نشان دهد‌.

مدتی است بستری‌های بیمارستان‌ها کم شده به‌جز خوزستان که اصلا حال و روز خوبی ندارد اما واقعیت این است اگر مراعات نکنیم کرونا دوباره زمینگیرمان می‌کند‌.

این ویروس مدام در حال تغییر است و گونه‌های جدیدی از خودش نشان می‌دهد‌. نوروز سال قبل یادتان هست چقدر وحشت‌زده بودیم و همه کارها را لغو کردیم و در خانه ماندیم‌. امسال هم باید همان رفتار را داشته باشیم‌‌.‌

اگر سفرها و دورهمی‌ ها زیاد شود بعد از تعطیلات دوباره غافلگیر می‌شویم‌. به نظرم به واکسن هم نباید زیاد خوشبین باشیم‌.‌

واکسن کرونا هم چیزی شبیه واکسن آنفلوآنزاست که برخی واریانت‌های ویروس کرونا را پوشش می‌دهد نه همه آنها را‌. مگر در آمریکا واکسن فایزر تزریق نکردند اما ویروس جهش یافته نیویورکی آمد و همه را غافلگیر کرد‌.

روحیه کادر درمان خیلی بهتر از نوروز سال قبل است، به‌هرحال یادگرفته‌ایم چگونه کرونا را مدیریت کنیم اما باز هم تاکید می‌کنم همه چیز به رفتار مردم بستگی دارد‌.‌ اگر ماسک نزنیم، فاصله‌ گذاری اجتماعی را رعایت نکنیم، اگر دستان‌مان را نشوییم، اگر سفر برویم و مهمانی‌ها رونق بگیرد، اتفاقات دردناک سال ۹۹ تکرار خواهد شد‌.

به‌یاد شهدای سلامت درخت می‌کارید، ممنون و دمتان گرم و سرتان سلامت اما بهتر از درختکاری، رفتار درست در مواجهه با کروناست‌. پروتکل‌ها را رعایت کنیم همه آنها را‌.‌

طاهره آشیانی - روزنامه نگار / روزنامه جام جم 

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: درختکاری مژگان عباسلو محیط زیست کرونا خوزستان دورهمی ها ماسک بیمارستان ها شهدای سلامت کادر درمان بچه ها درخت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۲۷۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا

به گزارش همشهری آنلاین، شهنام عرشی رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت هفته سلامت درباره بیماری‌های واگیرداری که در سال گذشته شیوع ببشتری داشتند، گفت: یکی از مهم‌ترین بیماری‌های واگیرداری که سال گذشته با آن مواجه بودیم، بیماری آنفلوآنزا در نیمه دوم سال بود. شیوع این بیماری از اوایل مهرماه آغاز شد و در اسفند به حدی کمتر از اپیدمی رسید. ما هر ساله انتظار داریم آنفلوآنزا از اواسط آبان آغاز و به تدریج در آذر به پیک برسد و در اواخر بهمن ماه فرو بنشیند اما سال گذشته هم شیوع این بیماری زودتر شروع شد و هم دیرتر پایان یافت.

وی با بیان اینکه در سال گذشته به طور همزمان علاوه بر آنفلوآنزا با کرونا که همان تظاهرات بالینی را دارد نیز رو به رو بودیم و این مسئله کار را برای ما تا حدودی مشکل کرده بود، ادامه داد: خوشبختانه افرادی که واکسن آنفلوآنزا را دریافت کرده بودند، مشکل کمتری داشتند، امیدواریم امسال با تزریق بیشتر این واکسن به گروه‌های هدف شاهد بروز مشکل‌های کمتری در مبتلایان به این بیماری باشیم.

۳ راه برای تشخیص کرونا از آنفلوآنزا و سرماخوردگی | چرا افراد جوان براثر کرونا فوت می‌کنند؟ افزایش ابتلای کودکان به آبله مرغان و ویرس RSV در سال گذشته

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اشاره به گرم شدن هوا و لزوم توجه به بیماری‌های فصلی افزود: خوشبختانه سال گذشته چندان بیماری گاستروانتریت (اسهال و استفراغ) از نوع التور را نداشتیم چراکه دانشگاه‌های مختلف وارد عمل شدند و موارد تکثیر را شناسایی کردند.

عرشی با اشاره به اینکه سال گذشته بیماری آبله مرغان و ویرس RSV را نیز در کودکان داشتیم، بیان کرد: یکی از دلایل افزایش شیوع این بیماری‌ها در سال گذشته این بود که طی ۳ سال گذشته به دلیل شیوع کرونا تماس کودکان با یکدیگر کاهش یافته بود و مدارس غیرحضوری بودند و همین امر موجب کاهش موارد ابتلا به این بیماری‌ها در آن سال‌ها شده بود و به همین دلیل موارد ابتلا به آبله مرغان و ویرس RSV در سال گذشته نسبت به سال‌های قبلش با افزایش همراه شده بود.

وی توضیح داد: خدا را شکر بعد از سال‌ها که از تصویب ورود واکسن پنوموکوک و روتاویروس به سیستم بهداشتی کشور می‌گذشت و موفق به خرید این واکسن‌ها نشده بودیم، در اواخر سال گذشته تامین اعتبار صورت گرفت و واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس وارد کشور شد، امیدواریم طی روزها و هفته‌های آینده حداقل در تعدادی از استان‌ها واکسیناسیون این بیماری‌ها به صورت فراگیر انجام شود.

حجاج این دو توصیه را جدی بگیرند

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به آغاز ایام حج گفت: مهم‌ترین مسئله برای حجاج این است که به کم آبی بدن توجه و حتما در طول روز آب کافی مصرف کنند به ویژه اینکه ممکن است با توجه گرمای هوا شاهد گرمازدگی فراوان در حجاج باشیم.

وی تاکید کرد: به همین دلیل لازم است حجاج به توصیه‌های بهداشتی که توسط روسای کاروان‌ها به آن‌ها گفته می‌شود، توجه داشته باشند. همچنین حجاج از مواد خوراکی بسته بندی شده و بهداشتی استفاده کنند تا دچار گاستروانتریت (اسهال و استفراغ) نشوند،

شیوع سویه JN۱ کرونا در کشور

عرشی درباره وضعیت شیوع کرونا در کشور عنوان کرد: شیوع این بیماری در حال حاضر نسبت به فصل زمستان کاهش پیدا کرده هر چند موارد خفیف کووید همچنان در سطح دنیا وجود دارد و این بیماری بخش عمدهای از سرماخوردگی‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

وی گفت: آخرین سویه‌ای که هم اکنون در جریان است همان سویه JN۱ است که بسیار واگیردار است، اما شدت بیماری آن زیاد نیست و در افراد عادی با قدرت ایمنی طبیعی شاهد بروز علائم شدید نیستیم، به طور کلی این بیماری همچنان وجود دارد، اما سویه جدیدی شیوع پیدا نکرده است.

کد خبر 846548 منبع: میزان برچسب‌ها کرونا حج عمره وزارت بهداشت و درمان خبر مهم بیماری - آنفلوآنزا بیماری - سرما خوردگی

دیگر خبرها

  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • بدرود ؛ محمد نوری
  • غرس ٣٥٠ اصله درخت مثمر زیتون به شکرانه تحقق وعده صادق
  • شایع‌ترین اختلالات روانی در مبتلایان به کرونا را بشناسید
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • کاشت یک میلیارد درخت راه حلی موثر برای مقابله با بیابانزایی
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • آغاز به کار آزمایشی «سینما دانش» شهرستان قوچان 
  • سندروم پس از کرونا چیست؟