Web Analytics Made Easy - Statcounter

در مورخه 9 اردیبهشت ماه 1399 رهبر انقلاب با صدور ابلاغیه‌ای ضمن موافقت با درخواست رییس‌جمهور برای آزادسازی سهام عدالت و با اشاره به نقش سهام عدالت در گسترش عدالت اجتماعی و توانمندسازی خانواده‌های کم درآمد، موارد سه‌گانه‌ای را به عنوان امور لازم الرعایه در این واگذاری‌ها مورد تأکید قرار دادند و خاطرنشان کردند: دولت هر چه زودتر اقدامات مقتضی را به عمل آورد تا مردم سریعتر از منافع سهام خود بهره‌مند شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک اقتصادی، بعد از دستور رهبر انقلاب به آزادسازی سهام عدالت، در ابتدا دو روش برای نحوه مالکیت و مدیریت سهام عدالت معرفی شد. روش اول، روش مستقیم بود. در روش مستقیم، مالکیت و مدیریت سهام‌ عدالت به‌صورت مستقیم و بدون واسطه به فرد متقاضی تخصیص و انتقال می یافت و در صورت انتخاب روش دوم که روش غیرمستقیم بود، مالکیت و مدیریت سهام ‌عدالت از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ساماندهی می شد و حق انتقال به غیر و دخل و تصرف در آن وجود نداشت.

طبق آمارهای منتشر شده از 49 میلیون نفر سهامدار سهام عدالت، ۱۹ میلیون نفر روش مستقیم و ۳۰ میلیون نفر روش غیرمستقیم را برای مدیریت خود انتخاب کردند و بر این اساس تعداد ۳۰ میلیون نفر، سهامدار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی شدند.

ورود نخستین شرکت سرمایه گذاری استانی به بورس

همان گونه که اشاره شد در روش غیرمستقیم، مدیریت سهام عدالت به شکل کامل در اختیار شرکت های سرمایه گذاری استانی باقی می ماند و قرار بود که سهام شرکت های سرمایه گذاری استانی نیز به تدریج در بورس عرضه شود.

در این راستا ستاد آزادسازی سهام عدالت پس از تشکیل ۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت، افزایش سرمایه این شرکت ها را در دستور کار خود قرار داد و افرادی که روش غیر مستقیم را برگزیدند، سهام دار شرکت سرمایه گذاری استانی می شدند.

اولین شرکت سرمایه گذاری استانی که وارد بورس شد، شرکت سرمایه گذاری استان خراسان جنوبی بود که به عنوان پانصد و چهل و هفتمین شرکت در فهرست نرخ های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران گروه «سرمایه گذاری ها» و بخش «سایر واسطه گری های مالی» با کد صنعت ۵۶۹۹ با نماد وسخراج قابل معامله شد.

پس از آن نیز  29 شرکت سرمایه گذاری استانی دیگر با نمادهای مختلف وارد بورس شدند.

ثبت نام سهامداران غیرمستقیم سهام عدالت در سجام برای واریز سود و شرکت در انتخابات هیات مدیره شرکت های سرمایه گذاری استانی!

در آذرماه سال جاری بود اعلام شد سهامداران سهام عدالتی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده اند باید برای دریافت سود خود در سامانه سجام ثبت نام کنند و احراز هویت شوند.

در 18 آذرماه سال جاری فرزانه دهنادی مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان تهران خطاب به سهامدارانی که روش "غیر مستقیم" را برگزیدند، گفت: تاکنون ضرورتی برای ثبت نام این افراد در سامانه سجام نبوده و سهامداران، سود سهام شرکت‌های سهام عدالت را دریافت می‌‌کردند اما باید توجه داشته باشند که دریافت مرحله آتی سود سهام، صرفا منوط به ثبت نام در سامانه سجام و داشتن کد بورسی خواهد بود.

همچنین بعد از مطرح شدن انتخابات هیات مدیره شرکت های سرمایه گذاری استانی اعلام شد که برای شرکت در انتخابات باید سهامداران در سجام ثبت نام کرده و کد بورسی اخذ نموده باشند. به عنوان نمونه محمدرضا پوررضایی مشاور اجرایی سهام عدالت در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی طی مصاحبه ای در 9 اسفند 99 گفت: اگر مشمولان سهام عدالت مراحل مربوط به ثبت‌نام در سجام را انجام نداده باشند، امکان دسترسی به سامانه و حضور در انتخابات را نخواهند داشت.

انتخاباتی با حاشیه ها و ابهاماتی فراوان

قرار بود که 20 اسفندماه سال جاری انتخابات هیات مدیره شرکت های سرمایه گذاری به صورت الکترونیکی انجام شود که در 12 اسفندماه سال جاری رسماً اعلام شد که این انتخابات به تعویق افتاده و در 20 اسفند 99 برگزار نخواهد شد. تصمیم لغو انتخابات هیات مدیره شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت بعد از برگزاری جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس با وزیر اقتصاد اعلام شد.

در این جلسه دفاعیات دولت درباره برگزاری مجامع سرمایه‌گذاری‌های سهام عدالت استانی مورد پذیرش کمیسیون قرار نگرفت و پس از آن، بلافاصله شورای عالی بورس تشکیل جلسه داد و دستور توقف اقدامات دولت برای برگزاری مجامع عمومی شرکتهای سرمایه گذاری استانی را تصویب کرد. مقرر شد که این موضوع از دفتر رهبری استعلام شود.

اما ایراد جدی کمیسیون اقتصادی مجلس به این انتخابات که بزرگترین انتخابات اقتصادی کشور بود، گرفت چه بود؟

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس طی مصاحبه ای در 12 اسفند 99 با اشاره به برگزاری انتخابات هیئت‌های مدیره شرکت‌های استانی سهام عدالت گفت: متاسفانه به دلیل نبود اطلاع‌رسانی و تعیین افراد طبق مصوبه دولت برای شورای عالی بورس، نگرانی جدی برای تبدیل شدن مجموعه سهام‌های شرکت‌های استانی سهام عدالت به مجموعه‌های متعلق در اختیار دولت وجود دارد.

وی افزود: این تصمیم سبب می‌شود هیئتی مرکب از مدیرکل امور اقتصاد و دارایی هر استان به‌عنوان رئیس، معاون هماهنگی هر استان به‌عنوان دبیر و نمایندگان دو تشکل اتاق تعاون و اتاق بازرگانی به‌عنوان اعضا، انتخابات مجامع استانی را برگزار کنند. پورابراهیمی ادامه داد: این بدان مفهوم است که جایی که باید خود مردم برای مجامع خود تصمیم بگیرند، این مدیران تصمیم‌گیر خواهند بود. دولت به دنبال این است که ماهیت مدیریت این شرکت‌ها را در دست بگیرد.

علاوه بر این احسان خاندوزی دیگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس طی توئیتی در 10 اسفند 99 نوشت:

‏۱۰ روز مانده به بزرگترین انتخابات اقتصادی کشور (سهام عدالت در شرکتهای استانی):

۱- چرا ثبت‌نام نامزدها با اطلاع‌رسانی کم؟

۲- شیوه نظارت بر سلامت انتخابات؟

۳- تضمین مشارکت ‎مردم؟

۴- تضمین حضور مدیران حرفه‌ای نه سیاسی؟

۵- چارچوب اختیار مدیران آتی و ‎شفافیت عملکردشان؟

شاید پرسش دیگری که مطرح می شود این است که اعلام شد که این انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد اما بدون تعارف باید گفت که اولا 30 میلیون سهامدار سهام عدالت قطعا همزمان قادر به حضور در این انتخابات نبودند و ثانیا بیشتر این افراد از اقشاری هستند که آشنایی با اینترنت و حضور در این مجامع به صورت الکترونیکی ندارند چرا که اگر با اینترنت آشنایی داشتند هرگز برای ثبت نام در سجام این قدر جلوی دفاتر پیشخوان ازدحام نبود و به راحتی می توانستند بدون حضور در این دفاتر ثبت نام غیرحضوری را انجام دهند.

شاید برای بسیاری این پرسش مطرح شود که حضور در هیات مدیره این شرکت های چه نفعی می تواند داشته باشد؟

این جدول زیر که از سایت کدال برداشته و در گزارش تفسیری مدیریت یکی از شرکت سرمایه گذاری استانی آورده شده است نشان می دهد که حق حضور در جلسه و حق ماموریت های خوبی در این هیات مدیره ها پرداخت می شود که شاید این انگیزه را به برخی افراد بدهد که در این هیات مدیره ها به هر شکل ممکن حضور پیدا کنند.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: سینوفارم روز درختکاری پاپ فرانسیس بورس شرکت سرمایه گذاری استانی سهام عدالت سینوفارم روز درختکاری پاپ فرانسیس انتخابات هیات مدیره شرکت های سرمایه گذاری شرکت های سرمایه گذاری استانی شرکت سرمایه گذاری استانی شرکت سرمایه گذاری استان کمیسیون اقتصادی مجلس روش غیرمستقیم سهام عدالت مدیریت سهام میلیون نفر سال جاری اعلام شد اسفند 99 ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۲۸۶۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات جدید از واریز سود سهام عدالت

رئیس سازمان بورس گفت: اعتمادسازی مهمترین بخش در بازار سرمایه است و تمام دستگاه‌ها باید کمک کنند که اعتماد با تصمیمات به موقع به بازار سرمایه بازگردد.

به گزارش مشرق، در برنامه صف اول عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار بررسی شد و مجید عشقی، رئیس سازمان بورس به سوالاتی پاسخ داد.

عشقی گفت: سال ۱۴۰۲، به واسطه اتفاقاتی که افتاد سال سختی برای بازار سرمایه بود. در طول دو سال و نیم گذشته سعی شده که بسترسازی لازم برای جذب سرمایه به بخش مولد اقتصاد و ارائه خدمات به سهامداران انجام شود و تلاش شد افرادی که در صف مجوز مربوط به ارائه خدمات مالی بودند بررسی و پاسخگویی شوند که اکنون این صفوف پایان پیدا کرده و به درخواست‌ها به روز پاسخ داده می‌شود.

او افزود: سال گذشته علیرغم تلاطم در بازار سرمایه دو نمونه داشتیم که شرکت‌ها به صورت خرد برای تامین مالی حضور پیدا کردند. بورس به دلیل ماهیتی که دارد یکی از مصادیقی است که می‌تواند شعار سال و مشارکت مردم را تحقق بخشد. مشارکت مردم در بورس سابقه دارد و ۱۲ میلیون نفر به صورت مستقیم در بورس سرمایه گذاری کرده اند و ۵۰ میلیون نفر نیز از طریق سهام عدالت در بورس ذی نفع هستند. برای ایجاد این مشارکت نیازمند اعتمادسازی هستیم. اگر میخواهیم مشارکت مردم را در بازار سرمایه جلب کنیم باید مفروضاتی داشته باشیم و تا پایان دوره سرمایه گذاری به آنها پایبند باشیم. اعتمادسازی مهمترین بخش در بازار سرمایه است و تمام دستگاه‌ها باید کمک کنند که اعتماد با تصمیمات به موقع به بازار سرمایه بازگردد.

عشقی ادامه داد: موردی که رئیس جمهور و مقام معظم رهبری هم به آن اشاره نمونده اند، بحث تصدی گری دولت و دخالت دستگاه‌های دولتی در شرکت هاست که مخاطرات جدی برای امنیت سرمایه گذاری ایجاد می‌کند. تغییرات متعدد مدیران در بنگاه‌های اقتصادی هم ضربه جدی به بنگاه‌ها می‌زند و سرمایه گذاری در این شرکت‌ها با مخاطره روبرو می‌شود. در حال حاضر طیف وسیعی از ابزارها و صندوق‌ها در اختیار سرمایه گذاران قرار داده ایم تا نسبت به ریسکی که تمایل دارند سرمایه گذاری انجام دهند.

او در خصوص بازگشت سرمایه افرادی که تاکنون در بورس متضرر شده اند گفت: از سال ۹۹ تاکنون تورم تجمیعی ما حدود ۳۰۰ درصد بوده، اما قیمت سهم‌ها تقریبا ۲۵ درصد زیر شرایط اوج در سال ۹۹ است. سهامداران سبد خود را با اوج سال ۹۹ مقایسه می‌کنند که باید بگوییم همچنان جبران نشده است. یکی از دلایل این موضوع این مسئله است که سودآوری شرکت‌ها به واسطه افزایش قیمت‌های سمت بهای تمام شده، کاهش پیدا کرده است.

عشقی با اشاره به وضعیت بورس با توجه به رخدادهای اخیر گفت: رخدادهای سیاسی در کل دنیا روی بازارهای سرمایه اثر می‌گذارد و در بازار ما هم این اتفاق طبیعی بود و در بازار هیجان ایجاد شد. به همین دلیل سازمان بورس برای آنکه از حق سهامدار دفاع کند و معاملات تحت تاثیر هیجانات نباشد، دامنه نوسان برای چند روز محدود شد. این نوع تصمیم‌ها چه در کشور ما چه در کشورهای دیگر مسبوق به سابقه است. روز گذشته و امروز معاملات متعادل بود و التهابات کنترل شد. از هفته آینده به روند عادی معاملات و دامنه نوسان عادی بازمی گردیم.

عشقی در خصوص واریز سود سهام عدالت گفت: مجموعه اتفاقاتی که برای شرکت‌ها افتاده، باعث شد شرکت‌ها مرتکب تخلف شوند و در پایان سال نتوانند سود سهام عدالت را پرداخت کنند. امیدواریم تا خرداد بتوانیم سودهارا جمع آوری کنیم و باقی مانده سود سهام عدالت را پرداخت کینم. زمان دقیق این پرداخت توسط شورای عالی بورس مشخص خواهد شد.

رئیس سازمان بورس در خصوص اقدامات آموزش بازار سرمایه گفت: برنامه مدونی در حال اجرا شدن است که سواد مالی و اقتصادی به صورت پایه‌ای به دانش آموزان آموزش داده می‌شود که البته در کوتاه مدت نتایج آن حس نخواهد شد.

دیگر خبرها

  • سهامداران عدالت بخوانند؛ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود
  • خبر مهم عشقی درباره زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت
  • سهامداران عدالت بخوانند | جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد
  • سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد
  • زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت
  • چرا سود سهام عدالت سه مرحله‌ای شد؟ برای دریافت سود به سایتی مراجعه نکنید | سهامداران برای آگاهی بیشتر با این شماره تماس بگیرند
  • جزئیات جدید از واریز سود سهام عدالت
  • چشم‌انتظاری سهامداران عدالت برای دریافت مرحله سوم سود/ چرا واریز سود سهام عدالت سه‌مرحله‌ای شد؟
  • سهامداران عدالت بخوانند/ زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت مشخص شد
  • آخرین جزئیات از روند برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت اعلام شد