Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از تسنیم ، ‌اسحاق جهانگیری ‌در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در یزد با بیان اینکه هنگام نام بردن از توسعه پایدار و همه جانبه باید از همه ظرفیت ها و سازوکارهای لازم در این زمینه برخوردار باشیم، گفت: یزد دارای چنین ظرفیتی است و با ماهیت جغرافیایی، ظرفیت های مادی، معنوی، نیروی انسانی، جوانان تحصیلکرده و زنان فعال فرصت های زیادی پیش روی خود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واکنش تلویحی جهانگیری به اظهارات اخیر محسن رضایی | تابع سیاست‌های رهبری هستیم

بخش هایی از سخنان اسحاق جهانگیری در این جلسه را بخوانید:

معاون اول رییس جمهور در ادامه با اشاره به سیاست های اعلامی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری در ۲۴ بند و پنج رویکرد و ابلاغ این رویکردها توسط دولت به تمام دستگاه های حکومتی و نهادهای ذیربط در قوای سه گانه تاکید کرد: باید این رویکردها و سیاست های مقام معظم رهبری دستورالعمل همه دستگاه ها قرار گیرد.

وی کاهش قیمت و صادرات در سال ۹۳ و همچنین تحریم ها و جنگ اقتصادی آمریکا در سه سال گذشته را بعنوان دو نمونه از تکانه های اقتصادی توصیف و تصریح کرد: دوره جدید تحریم ها بسیار استثنایی و جنگ اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران و دلیل تمام نشدن آن هنوز برای مردم کامل توضیح داده نشده است. جهانگیری خاطر نشان کرد: اگر آمریکا تحریم های ضد انسانی و ضد حقوق بین المللی علیه مردم ایران را بردارد و از این مسیر غلط بازگردد قطعا جمهوری اسلامی ایران نیز به تعهدات برجامی خود باز می گردد.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه در این جنگ اقتصادی نمی توانستیم مطالب را باز کنیم چرا که دشمن در صدد بود با استفاده از این موضوع و نقطه ضعف برای اعمال فشار خود علیه جمهوری اسلامی ایران بهره برداری کند، افزود: بارها از ما خواسته شده که شفاف مطالب را مطرح کنیم که چه اتفاقاتی در این دوره تحریمی بر سر کشور و مردم ایران آمد.

جهانگیری با اشاره به اینکه آمریکایی ها فکر می کردند گلوگاه های فشار بر اقتصاد ایران را شناسایی کرده اند، گفت: آنها براساس کتاب هنر تحریم که توسط ریچارد نفیو نوشته شد به دنبال این بودند تا احساسات مردم را در زمان تحریم ها برانگیخته کنند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه امروز این فرد بعنوان معاون وزیر خارجه آمریکا انتخاب شده است، گفت: تلاش آمریکایی ها این بود که در شرایط سخت و دشوار اقتصادی کاری کنند که ورود کالاهای لوکس و تجملاتی به راحتی امکانپذیر باشد و از ورود کالاهایی که نیاز عمومی مردم است ممانعت بعمل آورند تا مردمی که در شرایطی سخت قرار دارند از دیدن مانور خودروهای لوکس گران قیمت در خیابان ها آزرده شوند و از مدیران خود همواره این پرسش را مطرح کنند که چرا در این ارگان وضعیت به این گونه است.

وی با بیان اینکه دولت به لحاظ قانونی نمی توانست مانع از ورود کالا به کشور شود و در این خصوص دستش بسته بود اما با توسل به سیاست های اقتصاد مقاومتی توانستیم راهکاری را در پیش بگیریم که سیاست های تحریمی آمریکا خنثی شود. در این خصوص ابتدا واردات خودروهای ۲۵۰۰ سی سی بالاتر را به کشور ممنوع کردیم و در مرحله تحریم ها ورود هر نوع خودرو خارجی به کشور متوقف شد.

جهانگیری تصریح کرد: سیاستگذاران اقتصادی این دولت معتقد به اقتصاد بسته نیستند و این یک واقعیت است که نمی توان اقتصاد را به دور از سازوکار های علمی و با دستورالعمل های اداری هدایت کرد. این ممنوعیت ها برای دوران جنگ و دشواری اقتصادی تدوین و اجرا شده و در دورانی که شرایط عادی شود حتما باید این مقررات تصحیح شود.

جهانگیری تامین مالی در دوران تحریم را نیز موضوعی مهم توصیف کرد و گفت: یکی از سیاست های اقتصاد مقاومتی کاسته شدن اتکا بودجه کشور به نفت بود، این تصمیم راهبردی در شرایطی اتخاذ شد که ۳۰ درصد بودجه کشور به نفت متکی بود و رییس جمهور نادان به حقوق بشر و نژاد پرست آمریکایی ها پا روی خطوط لوله برای قطع شدن صادرات نفت گذاشت.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه با قاطعیت می گویم هیچ کشوری از دوستان شفیق و نزدیک ایران و دیگران به طور رسمی از ما نفت خریداری نکرده اند، گفت: در جلسه ای در حضور رهبر معظم انقلاب یکی از آقایان مدعی شده بود که فردی را می شناسد که می تواند روزانه دو میلیون بشکه نفت بفروشد. رییس جمهور در آن جلسه گفتند این فرد را به ما معرفی کنید ما حاضریم او را به سمت وزیر نفت بگذاریم اما همه فقط مدعی بودند و نتوانستند حتی یک بشکه نفت بفروشند.

وی افزود: ما با یافتن راهکارهایی توانستیم نفت را با ده ها خطر و ریسک به فروش رسانده و پول آن را به کشور بازگردانیم. با قاطعیت می گویم که تا آنجا که من مطلع هستم یک دلار از پول نفت در این میان تلف نشد و نه تنها فردی مثل بابک زنجانی که افرادی بسیار کوچکتر از او نیز به وجود نیامدند.

دکتر جهانگیری با بیان اینکه ارز مورد نیاز کالاهای اساسی نیز به موقع تامین شد، گفت: در مجلس قبلی نیز همانند این مجلس شعارهایی برای قطع ارز ۴۲۰۰ تومانی می دادند اما وقتی موقع تامین کالاهای اساسی شد گفته‌ام که ۱۵ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی اختصاص بدهند. معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه در سال ۹۸ وقتی نمی توانیم به درآمدهای نفتی به اندازه محاسبه شده دست پیدا کنیم بخشی از ۱۵ میلیارد دلار ارز مورد نیاز واردات با نرخ ۴۲۰۰ تومانی را حذف کردیم و به طور مثال ارز واردات شکر و برنج حذف شد و گفتیم تا جایی که ممکن است تولید داخلی انجام شود و برای رفع نیاز کشور از ارز نیمایی استفاده شود.

جهانگیری با اشاره به اینکه عده ای در کشور شعار می دادند که باید ارز ۴۲۰۰ تومانی باید از کالاهای اساسی حذف شود تاکید کرد: باید نام کسانی را که از ارز ۴۲۰۰ تومانی که مثل خون ملت بود و نیاز مردم از طریق این ارز به کشور وارد می شد سوء استفاده می کردند را سربازان آمریکا در جنگ اقتصادی علیه ملت ایران لقب داد که دستگاه قضایی با شدت با این سوء استفاده گران برخورد می کند.

وی با اشاره به ابتکار دولت در خلق تهاتر چهارجانبه برای تامین مالی نیازهای کشور افزود: این دور چنان تنظیم شد که بتوانیم نیاز کارخانه های کشور را تامین کنیم و همچنین اقدامات ستاد اقتصاد مقاومتی دراین سه سال جنگ اقتصادی باعث شد که اقتصاد ایران آسیب جدی نبیند.

جهانگیری مبارزه با فساد را یکی دیگر از ابعاد مهم اقتصاد مقاومتی برشمرد و افزود: در اوایل جنگ اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران واعمال تحریم های ظالمانه جلسه ای با وزیر اطلاعات سپاه و وزرای مهم اقتصادی برگزار شد و در این جلسه مطرح شد که باید از تجربه قبلی تحریم ها علیه جمهوری اسلامی استفاده شود که در آن زمان انحراف از کجا پدید آمد و افرادی مانند بابک زنجانی بوجود آمدند و باید از این تجارب استفاده شود تا موارد مشابه بوجود نیاید.

وی با تاکید بر اینکه رشد اقتصادی در دوران اعمال سیاست های اقتصاد مقاومتی در کشور اشتغال زا بود افزود: پیش از شیوع بیماری کرونا با درآمد نفتی ۸۰۰ میلیون دلاری در کشور به نرخ ۵۰۰ هزار شغل سالیانه رسیدیم .

جهانگیری با بیان اینکه در روزهای پایان سختی ها هستیم و پس از تحمل این عسر به یسر و گشایش می رسیم خطاب به مدیران کشور خاطر نشان کرد: باید در برابر تحریم های احتمالی آمادگی داشته باشیم تا این توطئه دشمنان خنثی شود. معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: آمریکا متوجه شد که فشار حداکثری شکست خورده است و مجبور هستند از این راه دست بردارند و راه همانی است که مقام معظم رهبری ترسیم کرده اند که در صورت لغو تحریم ها جمهوری اسلامی ایران به تعهدات برجامی باز می گردد.

وی با تاکید بر اینکه تنها وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران است که از طرف نظام در زمینه سیاست خارجی صحبت می کند و نباید اعتبار سخنان دکتر ظریف در برابر کشورهای خارجی مخدوش شود، تصریح کرد: وزیر خارجه تنها کسی است که از سیاست های ابلاغی و ترسیم شده مقام معظم رهبری و همچنین شورای عالی امنیت ملی اطلاعات کامل دارد. جهانگیری با بیان اینکه موضع اعلامی وزیر خارجه موضع جمهوری اسلامی ایران است، افزود: سخنان داخلی برخی جریانات سیاسی و افراد موضع رسمی ایران نیست.

وی با اشاره به دغدغه های افزایش قیمت در کشور در روزهای اخیر از وزارت صمت، سازمان بازرسی کشور و تعزیرات و همچنین استانداران درخواست کرد تا در برابر این موضوع مردانه پای کار آیند تا فشاری به مردم در شب عید وارد نشود. جهانگیری ادامه داد: عده ای در کشور تلاطماتی به راه انداختند که در سال جدید ارز نیمایی برداشته و ۵ برابر می شود و این افراد توجهی ندارند که این گونه سخنان که از طرف من گفته شده است علیه مصرف کننده ایرانی و زندگی مردم ایران است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به شیوع بیماری کرونا در کشور و دنیا گفت: اولویت اول بین سلامت و اقتصاد با سلامت مردم است و دولت با انجام اقدامات و تلاش های گسترده در حال واردات واکسن خارجی از سایر کشور ها و در روزهای آینده جریان واردات این واکسن گسترش می یابد. وی ادامه داد: با اقدامات انجام شده در زمینه تولید واکسن داخلی در ماه های آینده تعداد واکسیناسیون بالا خواهد رفت و ظرف مدت کوتاهی کشور واکسینه می شود.

کد خبر 589078 برچسب‌ها استان یزد اقتصاد اسحاق جهانگیری

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان یزد اقتصاد اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور جمهوری اسلامی ایران مقام معظم رهبری ارز ۴۲۰۰ تومانی اقتصاد مقاومتی علیه ملت ایران کالاهای اساسی جنگ اقتصادی وزیر خارجه تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۲۹۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات «وعده صادق» موجب تقویت غرور ملی شد

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی ذاکریان در دیدار با مدیرکل دیوان محاسبات استان اظهار کرد: حمله قهرمانانه پهپادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و عبور موشک‌های سپاه پاسداران از فراز مزار سردار شهید زاهدی علیه اهدافی در سرزمین‌های اشغالی در دفاع مشروع از تمامیت سرزمینی و منافع ملی موجب تقویت غرور ملی شد.

وی با اشاره به اینکه پیروزی امروز را مرهون خون شهدا از جمله شهید سلیمانی و شهید طهرانی مقدم هستیم، بیان کرد: مردم ایران اسلامی و تمامی آزادی‌خواهان جهان کار نیمه‌تمام شهید سلیمانی و آرمان و آرزوی تمامی شهدای اسلام را که آزادی قدس شریف، نابودی اسرائیل و کوتاه شدن دست آمریکا از منطقه را به پایان خواهند رساند.

وی به شعار سال جاری با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» اشاره کرد و افزود: بیش از یک دهه است که موضوعات اقتصادی محور فرمایشات رهبری در نامگذاری شعار سال است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی ادامه داد: اهداف اقتصادی زمانی می‌تواند به هدف اثابت کند که زیر ساخت‌ها فراهم شود.

وی با تاکید بر اینکه اگر به دنبال جهش تولید هستیم باید زیرساخت‌ها در حوزه تولید تأمین شود، ادامه داد: اگر چه دخالت دولت در اقتصاد ایران و بزرگی اندازه دولت‌ها یکی از موانع شکوفایی اقتصادی به‌شمار می‌رود اما در برخی استان‌ها از جمله خراسان جنوبی اقتصاد و سرمایه گذاری همچنان نیاز به حمایت دولت دارد.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های جهش تولید و سرمایه گذاری در استان با چالش مواجه است، بیان داشت: در حوزه اقتصاد باید عرضه و تقاضا هر دو مورد توجه قرار گیرد.

به گفته وی باید هم به تولید کننده و هم به مصرف کننده توجه داشته باشیم تا قدرت خرید مردم افزایش یابد و بتوانند کالاهای تولیدی را خریداری کنند و چرخ اقتصاد بچرخد.

وی بر در نظر گرفتن مشوق‌های خاص و ویژه برای استان‌های کمتر توسعه یافته از جمله خراسان جنوبی تاکید کرد و افزود: کنشگران شعار سال همه آحاد جامعه هستند و برای تحقق فرمان رهبری همه باید تلاش کنیم.

ذاکریان گفت: اگر یک دهه جانانه پای کار بیایم می‌توانیم طلیعه جهش اقتصادی را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه جهاد تبیین نباید فقط در حد شعار باشد، عنوان کرد: اقدامات خوبی که در حوزه اقتصاد انجام شده باید برای مردم تبیین و بازگو شود.

وی با بیان اینکه درگاه ملی مجوزها، راهبرد دولت سیزدهم در تسهیل فرآیند کسب و کار و شفاف سازی فرآیند صدور مجوزها بوده است، بیان داشت: شفافیت اقتصاد و پیش بینی پذیری اقتصاد باید مدنظر باشد.

به گفته وی خراسان جنوبی در تبدیل پروانه کسب‌های قدیمی به شناسه یکتا رتبه سوم کشور را دارد.

ذاکریان بر جذب به موقع و با کیفیت اعتبارات تملک داریی‌های استان تاکید کرد و بیان داشت: هزار و ۷۰ میلیارد تومان اعتبار تملک دارایی در حساب دستگاه‌های اجرایی رسوب کرده است که لازم است مدیران دستگاه‌ها در راستای جذب سریع و با کیفیت آنها اقدام کنند.

کد خبر 6077982

دیگر خبرها

  • تحقق ۴۲۰۰ میلیار از مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان شمالی
  • سالانه ۵۰ همت از بدهی دولت به شبکه بانکی ترمیم می‌شود
  • شکستن سلطه دلار بر اقتصاد کشور مرحله بعدی بازدارندگی است
  • تغییرات اقتصادی در کابینه رییسی؛ استراتژی راهبری یا ضرورت بیرونی؟
  • عملیات «وعده صادق» موجب تقویت غرور ملی شد
  • اقتصاد در انتظار تدبیر!
  • رشیدی کوچی: از اقتصاد سر درنمیاورم اما دلار تا ۷۰ هزار تومان بالا می‌رود!
  • آمار‌ها نشان دهنده پویایی و حرکت رو به جلو اقتصاد استان است
  • اعلام نگرانی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از سیاست‌های پولی و ارزی دولت/برخی مشکلات اقتصادی به آمریکا ربطی ندارد
  • آمارها نشان دهنده پویایی و حرکت رو به جلوی اقتصاد استان قزوین است