Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، روز شنبه در آیین امضای این تفاهم‌نامه گفت: آرامستان‌ها، تاریخ مکتوب گذشتگان‌ هستند و می‌توان نشانه‌هایی از وقایع گذشته و حتی آمار جمعیتی را از آن‌ها کسب کرد.

مرتضی جعفری اظهار داشت: آرامستان‌ها از ویژگی‌های هنری و فرهنگی منحصر به ‌فرد برخوردارند و از منظر تاریخی، باستان‌شناسی، معماری و هنر نیز قابل توجه‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: قبور، نمادی از دوران‌های زمانی هستند که با گذشت ایام توسعه یافته‌اند و  از نظر هنری مجموعه‌ای ماندگار از نقوشی پُر معنا بر آنها حک شده که بازتاب فرهنگ‌اند.

معاون شهردار شیراز از آرامستان‌ها به عنوان مکان‌هایی یاد کرد که میعادگاه انسان مدرن با هزاران تن از علما و مشاهیر است و سند هویت فرهنگی به شمار می‌آیند.

آرامستان‌ها باید به قطب گردشگری بدل شوند

جعفری، با بیان اینکه همه این ویژگی‌ها ما را به قدمتی پیشاباستانی رهنمون می‌شود، گفت: امروز تجربه‌ای قدیمی را در دل خاک پنهان کرده‌ایم و زمان آن فرا رسیده تا همگام با یکدیگر آرامستان‌های خود را به قطب گردشگری بدل سازیم.

رییس سازمان فرهنگی شهرداری شیراز بیان داشت: این مجموعه مدیریتی بر آن است با زیباسازی، تعریف فضای سبز، طراحی و اجرای نمادها، اجرای برنامه‌های معنوی و احیای کارکردهای آیینی در آرامستان دارالسلام شیراز همراه با شهرداری اصفهان در معرفی گورستان تخت پولاد اصفهان، ظرفیت مطالعات علمی و گردشگری را با امضای تفاهم‌نامه پدید آورد.

معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز در این آیین با اشاره به اینکه شهر به عنوان موجودی زنده، زبانی ویژه دارد، گفت: برای آنکه زیستی فرهنگی در شهر ایجاد شود مدیران شهری باید شنوندگان خوبی باشند.

محمد عیدی اضافه کرد: پیوند وسیعی بین نمادهای شهری و امنیت شهروندی وجود دارد که با تقویت آن‌ها هزینه‌های تعاملی و میزان استرس در شهر کاهش می‌یابد.

وی، با بیان اینکه شهر بی‌نماد شهری خسته‌کننده خواهد بود، افزود: در اینگونه شهرها آمار جرم و جنایت بیشتر می‌شود، این در حالی است که شهرهای جدید ما عمدتاً بدون نماد هستند، همه یکرنگ شده‌اند و نمی‌توانند هویت خود را  حفظ کنند.

معاون شهردار اصفهان بیان کرد: تفاوت‌ها به خلاقیت‌های فرهنگی می‌انجامد و در نهایت به ایجاد یک کاشی معرق زیبا منجر خواهد شد که در گستره‌ای جغرافیایی ایران را می‌سازد.

عیدی، از آرامستان‌ها به عنوان نمادهای متمایزکننده یاد کرد و اظهار داشت: امروز علما معتقدند اگر مرگ‌آگاهی افزایش یابد به همان میزان نشاط اجتماعی، به‌زیستی فرهنگی و امید به زندگی افزایش خواهد یافت چراکه مرگ‌هراسی باعث کاهش آسیب‌ها می‌شود.

در شهرهای جدید واقعیت مرگ نادیده گرفته شده است

وی ادامه داد: در دنیای سنت به‌خوبی با این مسأله روبه‌رو شده‌ایم و نمادهای زیبا روی سنگ‌های قبر قدیمی با روایت‌های سترگ آن‌ها باعث انتقال معنا شده‌اند اما در شهرهای جدید از واقعیت مرگ می‌هراسیم.

رییس سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان ادامه داد: نمادها فرصت گفت‌ و گوی بین فرهنگ‌ها را بیشتر می‌کنند از این رو باید در فرم و ساماندهی شهرها به آرامستان‌ها توجه بیشتری کنیم.

عیدی، با بیان اینکه امروز در آرامستان‌ها هیچ خلاقیتی دیده نمی‌شود و همه چیز دستوری و بخشنامه‌ای است، گفت: اگر می‌خواهیم شهری همراه با بهزیستی فرهنگی داشته باشیم باید بتوانیم سر یک میز بنشینیم و زمینه ساز سخن گفتن نهادهای مدنی شویم که که دغدغه‌مندان راستین این حوزه‌ها هستند.

سرمایه‌گذاری لازم برای جلب توجه افکار عمومی به قبرستان‌ها صورت نگرفته است

مدیر مجموعه فرهنگی، مذهبی تخت فولاد اصفهان نیز در این آیین اظهار داشت: در کشور ما گورستان‌های تاریخی بسیاری وجود دارد که متاسفانه بهره‌برداری از ظرفیت‌های آنها مغفول مانده است.

سیدعلی معرک‌نژاد، به نقش ارزنده گورستان‌ها در جذب گردشگران داخلی و خارجی اشاره و بیان کرد: گورستان‌های تاریخی در کشورهایی نظیر ایتالیا و فرانسه به قطب مهم گردشگری تبدیل شده‌اند که هر ساله هزاران نفر از آن‌ها بازدید می کنند اما متاسفانه در کشور ما سرمایه‌گذاری‌های لازم برای جلب توجه افکار عمومی صورت نگرفته است.

وی، انعقاد تفاهمنامه با شهرداری شیراز را گامی مثبت برای ارتقای این ظرفیت تاریخی ارزیابی کرد و گفت: معماری‌ها، نقش‌ها و خطوط در آرامستان‌های تاریخی ایران جای بسی تامل و توجه دارد و بسیاری از مشاهیری که در آنها آرمیده‌اند می‌توانند به عنوان الگوی مناسبی برای مردم مورد واکاوی و بازشناسی قرار گیرند.

این مقام مسوول، به موضوع  آسیب‌شناسی و اقداماتی که در گورستان تاریخی اصفهان صورت گرفته پرداخت و افزود: در دهه ۷۰ نخستین اقدام برای بازآفرینی تخت فولاد انجام گرفت که منحصر به زدودن نازیبایی‌ها می‌شد اما متاسفانه در زمان اجرای این پروژه، صدماتی هم به آثار تاریخی وارد شد و اکنون مدیریت شهری به دنبال حفظ و شناسایی آنها برای مردم است.

مدیر مجموعه فرهنگی، مذهبی تخت فولاد اصفهان اضافه کرد: گورستان‌های تاریخی، فضای مناسبی برای نمایش قدمت تاریخی و تمدنی و هنرهای نهفته در ایران زمین هستند، در تخت فولاد اصفهان میزبان آرامگاه ابدی مشاهیری از شیراز هستیم و با تمام توان تجربیاتی را که ظرف این چهارساله برای بازآفرینی گورستان‌های تاریخی به دست آورده‌ایم در اختیار شهرداری شیراز نیز قرار خواهیم داد.

معرک نژاد همچنین با اشاره به این نکته که در کمیسیون گردشگری سندی برای نگهداری از گورستان‌های تاریخی وجود دارد، افزود: انعقاد تفاهمنامه همکاری با مجموعه شهرداری شیراز می‌تواند نکات مثبت بسیاری را برای هر ۲ طرف به همراه داشته باشد و در نهایت کشور و مردم از برکات مادی، معنوی، تمدنی و فرهنگی آن برخوردار خواهند شد.

در ادامه این آیین، افزون بر امضای تفاهم‌نامه دوجانبه در خصوص احیای آرامستان‌ها و ساماندهی فرهنگی آن‌ه،ا تور بازدید از آرامستان دارالسلام شیراز نیز برگزار شد.

گفته می‌شود قدمت آرامستان تاریخی دارالسلام شیراز که در خیابان شیبویه این شهر شهر قرار دارد به سده‌های اول هجری قمری و حتی پیش از اسلام می‌رسد.

تخت فولاد اصفهان با نام وادی السلام ثانی، دومین قبرستان جهان تشیع، آرامگاه بیش از ۲ هزار عالم، فقیه و مجتهد، شاعر، فیلسوف و حکیم بزرگ ایرانی است. سالانه دهها هزار مسافر و گردشگر داخلی و خارجی از این مکان دیدن می‌کنند.

برچسب‌ها شهرداری اصفهان شیراز شهرداری شیراز فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهرداری اصفهان شیراز شهرداری شیراز شهرداری اصفهان شیراز شهرداری شیراز فارس اخبار کنکور گورستان های تاریخی رییس سازمان فرهنگی تخت فولاد اصفهان دارالسلام شیراز شهرداری اصفهان شهرداری شیراز معاون شهردار آرامستان ها گورستان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۲۹۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«زیرخاکی» پدیده‌ای فراگیر در اصفهان/ قانون بازدارنده نیست!

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها – عاطفه قلع‌ریز: از زمان آغاز ساخت مترو در اصفهان در هر فاز و گودبرداری آن، کشف زیرخاکی‌ها و عتیقه‌جات مختلف را شاهد بوده‌ایم.

شاید یکی از دلایل اصلی و بیش از ۲ دهه به طول انجامیدن پروژه‌های عمرانی در هسته مرکزی شهر اصفهان از جمله متروی اصفهان و طرح‌های عمرانی دیگر نظیر اجرای ساماندهی گذر کمرزرین کشف زیرخاکی‌ها و لزوم انجام کاوش‌های تخصصی بوده است.

کشف تونل طاق چشمه‌ای باستانی در زیر مسجد امام خمینی (ره) اصفهان تا کشف چند شیء سفالی متعلق به دوره سلجوقی در محدوده ایستگاه متروی میدان تختی و اخیراً که کشف چهار قطعه سفالی منقوش در پروژه کاوش گذر کمرزرین از مهم‌ترین کشفیات زیرخاکی در اصفهان بوده است.

همچنین «چهار قطعه سفالی به طول ۸۵ سانتی‌متر و عرض ۷۰ سانتی‌متر که در امتداد یکدیگر قرار دارند، در پروژه کاوش کمرزرین کشف شدند و باستان‌شناسان مشغول گمانه‌زنی درباره قدمت و کاربرد این آثار ارزشمند هستند» و کشف پایه‌های کاخ جهان نما در زمان ساخت تونل مترو تا گنج‌های بی‌شمار از نشانه‌های زندگی هزاران سال پیش در مسیر ساخت میدان امام علی (ع) نیز ثبت شد که این امر منجر به افزایش روند گرایش برخی فرصت طلبان به سمت کشف زیرخاکی در شهر اصفهان شده است.

هر چند کشف این زیرخاکی‌ها به صورت رسمی اعلام شده اما هستند کسانی که به صورت غیرکارشناسی و تنها با داشتن دستگاه‌هایی غیرمجاز اقدام به شناسایی و کشف زیرخاکی می‌کنند.

سامان سوتیجی، کارشناس باستان‌شناسی و عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی در این ارتباط به خبرنگار مهر می‌گوید: شاهد افزایش آمار حفاری‌های غیرمجاز در برخی استان‌ها از جمله اصفهان به منظور کشف «زیر خاکی» در محوطه‌های باستانی و تاریخی هستیم، این پدیده اغلب در شهرستان‌هایی که فصول بیکاری دارند، بیشتر اتفاق می‌افتد. البته فعالیت این افراد به صورت باندی هم دیده می‌شود.

او ادامه می‌دهد: آمار حفاری‌های غیرمجاز در محوطه‌های باستانی و تاریخی کشور هر سال افزایش یافته و این کار علاوه بر به تاراج رفتنِ اشیای ارزشمند و تاریخی کشور، موجب تخریب لایه‌های فرهنگی محوطه‌ها نیز شده است.

این باستان‌شناس با اشاره به اینکه آمارهای موجود، حکایت از افزایش ۷۹ درصدی سرقت و تجارت اشیای تاریخی و استفاده از فلزیاب در فاصله سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ دارد، تاکید می‌کند: «حفاری غیرمجاز»، بیشترین عناوین مجرمانه در حوزه میراث فرهنگی محسوب می‌شود.

هر چند مواردی از حفاری‌های غیرمجاز در خانه‌های تاریخی اصفهان گزارش می‌شود که در مورد اخیر مجرمان علی رغم گزارش تلفنی با یگان حفاظت مبنی بر انجام عملیات غیرمجاز حفاری دریکی از خانه‌های تاریخی واقع در بافت تاریخی شهر اصفهان در خیابان مسجد سید قبل از حضور مأموران، از محل متواری شدند اما آمار دقیقی از تعداد حفاری‌های غیر مجاز در سطح استان اصفهان ثبت نشده است و آماری از اینکه چه تعداد از اشیای قیمتی کشف شده از کشور خارج شده نیز در دست نیست اما در هر حال این مساله قابل تأمل است که درصدی از مردم اصفهان به شغل زیرخاکی روی آورده‌اند.

اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان تا کنون در این زمینه گزارشی ارائه نداده است که زیرخاکی‌های کشف شده در عملیات عمرانی متروی اصفهان در کجا نگهداری و به چه میزان بوده است و حفاری‌های غیر مجاز در این استان تا چه میزان صورت می‌گیرد.

فروش زیرخاکی‌های قلابی به مشتریان

علی رسول یکی از افرادی است که سال‌ها در حوزه زیر خاکی فعالیت داشته، او در این ارتباط به خبرنگار مهر می‌گوید: در آخرین پروژه کشف زیرخاکی مرا دستگیر و تمام دستگاه‌هایم که میلیاردها تومان قیمت داشت را توقیف کردند و امروز به کارهای ساختمانی روی آورده‌ام و در کنار آن راننده اینترنتی شده‌ام.

او ادامه می‌دهد: بیشتر اصفهانی‌هایی که به رشت آمده‌اند به زیرخاکی روی آورده‌اند هر چند در این میان اشیای جعلی و قلابی را نیز ساخته و به افراد ناشناس به عنوان زیرخاکی، به قیمت‌های گزاف می‌فروشند.

این فعال بازار زیرخاکی قدمت انگشتری که در دست داشت را ۴۰۰ سال اعلام و جنس آن را طلا خواند و ادامه داد: به عنوان مثال یک شیء فلزی را چند سال در زیر خاک دفن می‌کنند سپس در چاه فاضلاب قرار داده که پاتیل ببندد و زنگ زده شود و ظاهری زیر خاکی پیدا کند و بعد از آن خارج و دوباره دفن کرده و مثلاً به افرادی که خواهان زیرخاکی هستند و از استان‌های دیگر می آیند می‌گویند در این منطقه می‌توانید زیرخاکی پیدا کنید و پس از آزمایش با دستگاه‌های فلزیاب و روشن شدن چراغ فلزیاب معاملات سنگین صورت می‌گرفت.

کاوش‌های غیرمجاز در ایران سابقه‌ای طولانی دارد، اما طی چند سال اخیر بر آمار آن افزوده شده و از آنجا که قانون به اندازه کافی بازدارنده نیست، فعالیت باندهای کاوش با کمک ابزارهای مختلف حفاری که به سهولت در داخل کشور خریداری می‌شود را به یک شغل شریف مبدل ساخته است.

کد خبر 6086447

دیگر خبرها

  • اجرای ۱۲ عنوان برنامه ویژه هفته فرهنگی اصفهان در پایانه‌های مسافربری
  • توزیع رایگان کیسه‌های پارچه‌ای در بازارهای کوثر ویژه هفته نکوداشت اصفهان
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • «زیرخاکی» پدیده‌ای فراگیر در اصفهان/ قانون بازدارنده نیست!
  • برگزاری رویداد «اصفهان رو» ویژه هفته اصفهان در منطقه ۱۰/ بازدید رایگان از اماکن تاریخی شهر
  • احداث قطعه اصحاب شهدا در بجنورد
  • ایجاد قطعه اصحاب شهدا در بجنورد
  • در محضر آیت‌الله درچه‌ای هم‌زمان با هفته فرهنگی اصفهان
  • فلورانس رنسانسی؛ خواهر ایتالیایی اصفهان + عکس
  • فلورانس رنسانسی؛ خواهر ایتالیایی اصفهان