Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو حقوقدان شورای نگهبان در ادامه سلسله گزارش‌های خود به مردم، گزارشی از جلسه روز چهارشنبه شورای نگهبان ارائه کرد.

به گزارش برنا، طحان نظیف، عضو حقوقدان شورای نگهبان، در گزارش ۶۷ از سلسله گزارش‌های خود به مردم از جلسات شورای نگهبان نوشت:

"چهارشنبه ۲۹ بهمن‌ماه ۱۳۹۹، شورای نگهبان صبح و عصر جلسه داشت.

در این جلسه چندین طرح و لایحه در دستور کار بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«طرح الحاق یک تبصره به ماده الحاقی قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش»، «طرح استفساریه ماده (۲۱) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران» و «طرح تعیین تکلیف کارشناسان بیمه کشاورزی»، «طرح اصلاح مواد (۱) و (۷) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی و اصلاحات بعدی آن» و «لایحه سند الحاقی (پروتکل) اصلاح موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه جهت معاضدت در پرونده‌های مدنی و جزایی» در دستور کار بود.

طرح الحاق یک تبصره به ماده الحاقی قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش که به نحوی به خاطر شرایط خاص کرونایی تصویب شده بود، مغایر شناخته نشد.

در طرح استفساریه ماده (۲۱) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، شورای نگهبان این مصوبه را به دلیل توسعه شمول قانون، مغایر اصل ۷۳ قانون اساسی و نظریه تفسیری این اصل دانست؛ به عبارت بهتر از نظر اکثریت اعضای شورا، این مصوبه دیگر تفسیر قانون قبلی نبوده و به نوعی یک تقنین جدید محسوب می‌شود. البته در این میان برخی ایثارگران عزیز این سوال را مطرح می‌کردند که چگونه چندی قبل، طرح استفساریه بند «و» ماده (۴۴) قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران تقریبا با چنین محتوایی مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت که در پاسخ باید بگویم که اتفاقا این ایراد در مراحل قبل نسبت به همان مصوبه نیز مطرح شده بود و پس از تغییر مصوبه و محدود شدن دامنه آن به برخی موارد مذکور در حیطه همان قانون به تایید شورای نگهبان رسیده بود.

در خصوص طرح اصلاح قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی آن که فرآیند تقنین آن از مجلس دهم آغاز و بعد از چندین بار رفت و آمد بین مجلس و شورای نگهبان، این بار مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت، وکلای محترم چه در این مرحله و چه در مرحله قبل نکاتی داشتند که مربوط به مراحل اولیه این مصوبه بود؛ لذا در این باره باید به این نکته شکلی توجه شود که در مصوباتی که چندین بار در تردد بین مجلس و شورای نگهبان هستند، شورای نگهبان در هر مرحله فقط مجاز به بررسی اشکالاتی است که در مرحله قبل داشته است که این ایرادات مرتفع شده یا خیر و در مراحل بعدی نمی‌تواند اشکال جدیدی را مطرح نماید مگر اینکه به لحاظ شرعی اشکال جدیدی پیدا شده باشد."

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: شورای نگهبان قانون قانون اساسی دولت جمهوری اسلامی دولت روسیه وزارت آموزش و پرورش قانون برنامه پنجم توسعه اسلامی ایران مجلس شورای نگهبان قانون شورای نگهبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۳۱۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی دلیل کمبود و گرانی دارو در دستور کار نمایندگان قرار گرفت

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، دقایقی پیش جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد. دستورکار این جلسه به شرح زیر است:

گزارش کمیسیون کشاورزی درباره تحقیق و تفحص از وزارت جهاد کشاورزی در خصوص عملکرد سازمان حفظ نباتات در ممانعت از تولید سموم کشاورزی داخلی و واردات نمونه خارجی آن در اجرای ماده ۲۱۲ آئین نامه داخلی مجلس

گزارش کمیسیون بهداشت و درمان درباره دلیل کمبود و گرانی دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی ناشی از استنکاف از اجرای جز (۱) بند (س) تبصره ۱ قانون بودجه ۱۴۰۱ و ردیف ۱۶ جدول مصارف تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۲

گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی (اعاده شده از شورای نگهبان)

گزارش کمیسیون عمران درباره طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی (اعاده شده از شورای نگهبان)

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار

گزارش کمیسیون انرژی درباره لایحه ارجاع اختلاف شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با شرکت بازرگانی دولتی هند (اس. تی. سی) به داوری

گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور درباره طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس و تعداد نمایندگان آن‌ها

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح یک فوریتی استفساریه ماده ۴۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۱)

گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست درباره طرح استفساریه جز ۱ بند الف ماده ۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
  • شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتماً به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند
  • آیت‌الله مدرسی یزدی: شورای نگهبان در بررسی مصوبات، به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند
  • طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی در شورای نگهبان تایید شد
  • واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی
  • تایید اصلاح قانون بیمه‌کارگران ساختمانی توسط شورای نگهبان
  • جامعه در انتظار تصویب قانون جامع حجاب
  • طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی اصلاح شد/ آغاز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی
  • بررسی دلیل کمبود و گرانی دارو در دستور کار نمایندگان قرار گرفت
  • بررسی کمبود و گرانی دارو در مجلس/اسامی متاخران جلسه