Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-16@16:27:12 GMT

از صفر تا سکو

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۳۱۴۵۳

از صفر تا سکو

همشهری آنلاین_حسن حسن‌زاده:  «زهرا عموقلی میرآخوری» با همان عطش سیری‌ناپذیرش به ورزش سراغ شطرنج، شنا و گیت گلف رفت و خیلی زود مدال‌های رنگارنگ این رشته‌های ورزشی را به گردن آویخت. بانوی ورزشکار محله قیطریه، حالا علاوه بر مقام‌های متعدد قهرمانی در شنا، شطرنج و گیت گلف، تنها مربی معلول گیت گلف در جهان است و کم‌بینایان و نابینایان بسیاری را به موفقیت رسانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفت‌وگوی ما را با این ورزشکار توانمند می‌خوانید.  

کم‌بینایی نه تنها سدی در برابر استعدادهایش نساخت، بلکه فرصتی شد تا عموقلی میرآخوری مجموعه‌ای از آن استعدادها را به فعلیت برساند. موفقیت در تحصیل و کسب مدرک کارشناسی ارشد مشاوره، تنها گوشه‌ای از موفقیت‌های بانوی ورزشکاری است که مجموعه پر و پیمانی از مدال‌های رنگارنگ در شنا، شطرنج و گیت گلف دارد. با وجود ضعف بینایی، ورزش از کودکی با وجودش عجین بود.

می‌گوید: «علاقه به ورزش در خانواده‌ ما ریشه دارد. پدرم از ورزشکاران قدیمی زورخانه طالقانی شمیران بود و هنوز ورزش یکی از مهم‌ترین برنامه‌های روزانه‌اش است. برادرانم هم سراغ ورزش حرفه‌ای رفته‌اند و یکی از آنها به‌صورت حرفه‌ای در رشته تیراندازی مسابقه می‌دهد. در خانواده‌ای که همه اعضایش ورزشکار بودند، حتی ضعف بینایی هم نمی‌توانست مانع تحقق رؤیاهای من شود. از ۴ سالگی سراغ شطرنج، شنا و آمادگی جسمانی رفتم و با وجود کسب مدال‌های متعدد هنوز هم برای کسب موفقیت بیشتر در این رشته‌ها انگیزه دارم.»

در نخستین مسابقه رسمی روی سکو رفتم

اگرچه ضعف بینایی از کودکی با این بانوی ورزشکار همراه بود اما قدرت بینایی‌اش در اثر چند حادثه ناگوار کمتر هم شد. میرآخوری که سال‌هاست همه توانش را برای موفقیت در ورزش و کمک به دیگر ورزشکاران کم‌بینا و نابینا گذاشته است از جزئیات آن حوادث حرفی نمی‌زند؛ حوادثی که البته نتوانستند در مقابل شوق وصف‌ناپذیر او به ورزش بایستند.

سال ۱۳۸۸ و پس از وقوع یک حادثه دیگر، قدرت بینایی‌اش کمتر شد اما میرآخوری جدی‌تر از گذشته سراغ ورزش حرفه‌ای رفت و مدال‌های رنگارنگ یکی پس از دیگری از راه رسیدند. می‌گوید: «چند حادثه پی‌درپی قدرت بینایی‌ام را کمتر کرده بود. همان روزها که فهمیدم مشکل بینایی من جدی‌تر از گذشته شده است یک برنامه رادیویی مسیر زندگی‌ام را تغییر داد. رئیس وقت هیئت ورزش کم‌بینایان و نابینایان شمیران مهمان یک برنامه ورزشی بود. تازه آنجا بود که فهمیدم در ورزش کم‌بینایان و نابینایان چه فضای مناسبی برای ورود به ورزش حرفه‌ای وجود دارد. بلافاصله به هیئت ورزش شمیران رفتم و از توانایی‌هایم در ورزش‌های شنا و شطرنج گفتم.

یک هفته بعد به‌عنوان عضو تیم شطرنج کم‌بینایان و نابینایان شهرداری منطقه یک در مسابقات استان تهران شرکت کردم. مدال نقره آن مسابقات حکم ورود من به دنیای حرفه‌ای ورزش شد.» یک دهه از آن روزها می‌گذرد و حالا ویترین افتخارات، مدال‌ها و حکم‌های قهرمانی‌ میرآخوری در شطرنج حسابی پر و پیمان است. او از مقام‌های متعددش در این رشته ورزشی می‌گوید: «بعد از نخستین حضور و کسب مقام دوم استان تهران، هر سال در مسابقات استانی شرکت می‌کنم. تا امروز علاوه بر مدال طلای شطرنج دانشجویان دانشگاه آزاد کشور و مقام دوم پارالمپیاد شطرنج در سال ۱۳۹۷، ۳ مدال طلا، نقره و برنز استانی دیگر را هم به دست آورده‌ام.»

قهرمانی شنا در مسابقه با افراد عادی

شوق این بانوی ورزشکار به تجربه رشته‌های مختلف ورزشی، پای او را به رشته شنا هم باز کرد. ۲۳ سال از نخستین حضور حرفه‌ای میرآخوری در مسابقات بین باشگاهی استان تهران می‌گذرد و او در همه این سال‌ها یک پای ثابت سکوهای قهرمانی بوده است: «اگرچه رشته شنا هم از کودکی یکی از ورزش‌های مورد علاقه من بود اما پس از ورود به دانشگاه جدی‌تر از گذشته سراغ این رشته رفتم. کسب مدال طلای مسابقات دانشجویان دانشگاه‌های آزاد کشور نخستین باری شد که در رشته شنا روی سکو رفتم.»

چند سال بعد و پس از عضویت در هیئت ورزش شمیران بود که مدال‌های رنگارنگ استانی و کشوری این بانوی ورزشکار از راه رسیدند. می‌گوید: «با عضویت در هیئت ورزش شمیران، تمرینات شنا را حرفه‌ای‌تر از گذشته دنبال کردم. سال ۱۳۹۵ در مسابقات قهرمانی کشور، ۳ مدال برنز رشته‌های کرال پشت، کرال سینه و شنای قورباغه را به دست آوردم.» میرآخوری علاوه بر مقام‌های متعدد استانی، در مسابقه با افراد عادی هم موفق به کسب مدال استانی شده است.

او از این تجربه متفاوت می‌گوید: «اگرچه در شهر کمبودها و محدودیت‌های زیادی برای افراد دارای معلولیت، کم‌بینا و نابینا وجود دارد اما با تلاش و پشتکار هیچ موفقیتی دور از دسترس نیست. مقام دوم مسابقات شنای استان تهران در مسابقه با افراد عادی به من ثابت کرد برای رسیدن به موفقیت فقط باید تلاش کرد.»

تنها مربی معلول گیت گلف در جهان

ورزش به‌کاپ یا همان گیت گلف رشته ورزشی دیگری است که این بانوی ورزشکار موفقیت‌های بسیاری در آن کسب کرده است. علاوه بر مقام‌های قهرمانی در این رشته به‌عنوان ورزشکار، میرآخوری یک رکورد متفاوت جهانی هم دارد. او تنها مربی دارای معلولیت این رشته ورزشی در جهان است. می‌گوید: «۵ سال پیش با رشته ورزشی گیت گلف آشنا شدم. اگرچه این رشته برای افراد عادی هم به بینایی وابسته است اما امکان آموزش آن به نابینایان وجود دارد.

چند سالی از تشکیل تیم نابینایان و برگزاری مسابقات گیت گلف نابینایان در ایران می‌گذرد. سال ۱۳۹۵ برای نخستین بار مقام اول استان تهران را در این رشته کسب کردم و سال ۱۳۹۷ هم یکبار دیگر قهرمان استان تهران شدم. با وجود این، علاقه به آموزش این رشته به دیگر کم‌بینایان و نابینایان باعث شد سراغ مربیگری این رشته بروم. حالا ۳ سال از کسب این مدرک می‌گذرد و براساس اطلاعات ما هنوز ورزشکار معلول دیگری در دنیا موفق به گرفتن مدرک مربیگری این رشته نشده است.»

غلبه بر ترس بعد از ۲۳ سال

میرآخوری علاوه بر مربیگری رشته گیت گلف، ۲ سال است که به‌صورت حضوری و آنلاین برای نابینایان و کم‌بینایان علاقه‌مند به شطرنج، کلاس آموزشی برگزار می‌کند. بانوی توانمندی که البته برای شاگردانش بیش از یک مربی شطرنج یا گیت گلف بوده و با دلسوزی و مسئولیت‌پذیری، بسیاری از کم‌بینایان و نابینایان را به سوی موفقیت هدایت کرده است.

او یکی از خاطرات شیرینش را این‌طور تعریف می‌کند: «بعد از کسب مدرک مربیگری گیت گلف با بانوی نابینایی آشنا شدم که می‌گفت ۲۳ سال است که با ترس زندگی کرده و به ندرت از خانه بیرون رفته است. علاقه زیادی به حضور در جامعه و موفقیت در یک رشته ورزشی داشت ولی ترس بیرون رفتن از خانه او را رها نمی‌کرد. جلسات اول به خانه آنها می‌رفتم و او را تا زمین ورزش همراهی می‌کردم. وقتی شوق ورزش همه وجودش را دربرگرفت، یک روز با من تماس گرفت و گفت خودش به تنهایی می‌تواند از خانه بیرون بیاید. حالا او به یکی از ورزشکاران خوب این رشته تبدیل شده و حتی به دیگران انگیزه می‌دهد.»
میرآخوری بیش از یک سال است که ریاست هیئت ورزش کم‌بینایان و نابینایان شمیران را هم برعهده دارد؛ بانوی باانگیزه‌ای که در همین مدت کم شمار زیادی از کم‌بینایان و نابینایان شمیران را به ورزش حرفه‌ای جذب کرده است: «یکی از وظایف ما در هیئت ورزش شمیران، شناسایی و تشویق کم‌بینایان و نابینایان به عضو شدن در هیئت و استفاده از امکانات و شکوفایی استعدادهاست. تا امروز توانستیم ۲۳ نفر از کم‌بینایان و نابینایان شمیران را به ورزش‌های دوچرخه‌سواری، شطرنج، دوومیدانی، شنا و... جذب کنیم. بسیاری از آنها امروز به مقام‌های قهرمانی رسیده و شرایط زندگی‌شان تغییر کرده است.»

کد خبر 588486 برچسب‌ها همشهری محله نابینایی شنا شطرنج ورزش

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: همشهری محله نابینایی شنا شطرنج ورزش بانوی ورزشکار مدال های رنگارنگ ورزش حرفه ای استان تهران تر از گذشته رشته ورزشی افراد عادی مدال ها رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۳۱۴۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استعداد‌های برتر بورسیه می‌شوند؛ فرجی می‌تواند به طلای المپیک برسد

  به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، بنیامین فرجی پینگ‌پنگ باز ملی‌پوش کشورمان که درحال حاضر در صدر رنکینگ بهترین پینگ‌پنگ‌بازان زیر ۱۹ ساله جهان قرار دارد امروز با حضور در وزارت ورزش با کیومرث هاشمی دیدار و گفتگو کرد.   کیومرث هاشمی در این نشست اظهار داشت: ممنونم از آقای قارداشی که شرایطی را فراهم کردند امروز درخدمت این قهرمان نوجوان باشیم. یکی از رسالت‌های ما توجه به استعداد‌هایی است که در کشور وجود دارد و نیاز است که این توجهات استمرار داشته باشد که بتوانیم ثمره آن را در بازی‌های آسیایی و المپیک ببینیم.   وی افزود: به دنبال این هستیم که در رشته‌هایی مثل پینگ‌پنگ که ظرفیت بسیار خوبی داریم در المپیک مدال‌آوری داشته باشیم. نباید در المپیک تنها به چند رشته خاص بسنده کنیم. بنیامین یک استعداد خدادادی است که با همت خانواده و حمایت‌های فدراسیون توانسته موفقیت‌های خوبی را رقم بزند و ما نیز حمایت خواهیم کرد که این موفقیت‌ها در المپیک خود را نشان دهد.   وزیر ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: خانواده نقش بی‌بدیلی در موفقیت ورزشکاران دارد و تجربه نشان داده که هرجا توجه بیشتری توسط خانواده صورت گرفته موفقیت‌ها چشم‌گیرتر بوده است.   هاشمی با اشاره به توجه وزارت ورزش برای حمایت از استعداد‌ها اظهار داشت: یکی از برنامه‌های حمایتی ما موضوع بورسیه برای استعداد‌های برتر در رده سنی نونهالان و نوجوانان است که از سوی فدراسیون صورت خواهد گرفت. این کار را به شکل گسترده‌تر ioc انجام می‌دهد و ما نیز در اشل پایین‌تر به دنبال این هستیم که توسط صندوق قهرمانان این کار را انجام دهیم. همه حمایت‌ها فقط پولی نیست و حمایت‌های معنوی نیز بسیار تاثیرگذار است و اینکه ورزشکاران را ترغیب کنیم.   وی بیان کرد: این وظیفه را داریم که با حمایت از ورزشکاران باعث شویم اتفاقات مهمی رخ دهد. در کنار ورزش باید به فکر درس هم بود. ورزش و درس در کنار هم می‌توانند موفقیت یک شخص را رقم بزنند.   وی خاطرنشان کرد: هدف از تشکیل جلسه این بود که بگوییم وزارت ورزش حامی استعداد‌ها است. پشتکار رمز موفقیت هر انسانی است و یقین داریم که با پشتکار و هدفی که بنیامین فرجی دارد قطعا می‌تواند به مدال طلای المپیک برسد.   بنیامین فرجی ملی‌پوش پینگ پنگ کشورمان نیز در این جلسه اظهار داشت: بسیار خوشحالم که توانستم به وزیر ورزش دیدار داشته باشم و قطعا این توجه وزیر انگیزه‌هایم را برای آینده بیشتر خواهد کرد.   وی افزود: همه تلاش من این است که بتوانم پرچم کشورم را در مسابقات بین‌المللی به اهتزاز درآورم و قطعا اگر حمایت‌ها از من ادامه داشته باشد می‌توانم به طلای المپیک دست پیدا کنم.   در ابتدای نشست نیز علیقارداشی توضیحاتی را درخصوص وضعیت رشته تنیس روی میز و شرایط استعدادیابی این رشته در کشور ارائه داد. همچنین پدر بنیامین فرجی نیز که در جلسه حضور داشت درخصوص کشف این استعداد و علاقه‌ای که بنیامین به رشته تنیس روی میز دارد صحبت‌هایی را ارائه کرد.   لازم به ذکر است در این نشست اسبقیان معاون توسعه ورزش قهرمانی و علیقارداشی رییس فدراسیون تنیس روی میز نیز حضور داشتند.

دیگر خبرها

  • ساختن از پایه با مدیران کاربلد دوای ورزش خراسان رضوی است
  • رشته سوارکاری به مجموعه ورزش باشگاه صنعت مس رفسنجان اضافه می‌شود
  • سوارکاری به مجموعه ورزش باشگاه صنعت مس رفسنجان اضافه می شود
  • تجمع شطرنجی‌ها مقابل وزارت ورزش برای حمایت از پریدر/ قول اسبقیان به معترضان
  • تجمع شطرنجی‌ها مقابل وزارت ورزش
  • حضور حمایتی اعضای مجمع شطرنج در وزارت ورزش
  • ورود اسپانسرها به اسنوکر پس از حرفه‌ای شدن وفایی و سرخوش
  • رقابت ساحلی بازان در ۴ رشته ورزشی در مشهد
  • استقبال از جام صفوی در اردبیل افزایش یافته است
  • استعداد‌های برتر بورسیه می‌شوند؛ فرجی می‌تواند به طلای المپیک برسد