Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-18@19:12:28 GMT

بازار مسکن چقدر حباب دارد؟

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۳۱۵۸۸

بازار مسکن چقدر حباب دارد؟

ایسنا: یک کارشناس بازار مسکن معتقد است که اگر هزینه های زمین، ساخت و حتی سود متعارف را از قیمتهای فروش مسکن بیرون بیاوریم نرخهای فعلی در مناطق مختلف تهران دست کم بین ۱۵ تا ۲۰ درصد حباب دارد که به جیب سوداگران می رود.

ابوالحسن میرعمادی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: ما به تازگی با توجه به جدیدترین وضعیت اقتصاد و نرخ تورم محاسباتی را درخصوص قیمت تمام شده مسکن و سود منطقی و متعارف انجام دادیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این خصوص منطقه ۲۲ تهران مورد بررسی قرار گرفت. بدین صورت که میانگین قیمت زمین، هزینه های ساخت و محاسبه بازده سرمایه حدود ۳۰ درصد را در نظر گرفتیم و مشخص شد قیمت فروش نباید از متری ۲۳ تا ۲۴ میلیون تومان فراتر برود اما می بینیم که متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در این منطقه در بهمن ماه امسال ۲۸ میلیون تومان است. در واقع هیچ مبنا و استدلالی برای این ۱۵ تا ۲۰ درصد وجود ندارد.

وی افزود: با بررسی قیمت مسکن سایر مناطق پایتخت در بهمن ماه ۱۳۹۹ نیز به حباب ۱۵ تا ۲۰ درصد رسیدیم. این حباب از دو علت نشأت می گیرد؛ اول اینکه سازندگان با توجه به نرخ رشد مصالح ساختمانی و انتظارات تورمی،  قیمتهای فعلی را بر اساس تورم آینده محاسبه کنند. در واقع سازنده تحلیل می کند که اگر این واحد را بفروشم چگونه می توانم با توجه به قیمتهای فعلی زمین و مصالح، پروژه جدیدی را آغاز کنم. مضافا اینکه قیمت مصالح نامشخص است و با وجود آنکه قیمت دلار کاهش پیدا کرد، نهاده های ساختمانی در ماههای اخیر با افزایش قیمت مواجه شد.

این فعال حوزه ساخت و ساز با بیان اینکه علت دیگر رشد پلکانی قیمتها در بازار مسکن به خرید و فروشهای سوداگرانه برمی گردد گفت: در منطقه ۲۲ تعدادی از بخر و بفروشها واحدها را متری ۵ تا ۶ میلیون تومان خریداری کرده و حالا بدون هیچ زحمت و فعل و انفعالی با قیمت ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان در هر متر مربع می فروشند.

به گفته میرعمادی، مسکن به عنوان یک نیاز اساسی و تاثیرگذار در معیشت خانوارها، جوانها و مهمترین عامل تشکیل خانواده به ابزار دست عده ای سوداگر و سودجو تبدیل شده است. در گذشته قیمت فروش مسکن بر اساس زمین، متریال و سود نرمال بود ولی الان اوضاع به گونه دیگری شده است. این دیگر اسمش اقتصاد مسکن نیست، بلکه توزیع رانت در آشفته بازار مسکن نام دارد.

وی راهکار اصلی برای کنترل بازار مسکن را خارج کردن این بازار از دست سفته بازان و سوداگران دانست و گفت: تعاونی های مسکن، ظرفیتی برای این بخش محسوب می شوند که باید آنها را تقویت کرد. دولت، زمین و پروانه ساخت با قیمت مناسب در اختیار تعاونی ها قرار دهد. پروژه ای را در تهران سراغ دارم که یک تعاونی از حدود شش سال قبل آن را شروع کرد و با استفاده از آورده اعضا در سال جاری آن را تکمیل کرد. این واحدها برای اعضا حدودا متری ۳ میلیون تومان تمام شد؛ در حالی که متوسط قیمت در منطقه مذکور بیش از ۲۵ میلیون تومان است. عمده اعضای تعاونی از توان مالی پایینی برخوردار بودند. به همین دلیل عده ای از آنها سال گذشته واحدهای نیمه کاره را با قیمتهای ۳۰۰ تا ۳۵ میلیون تومان فروختند و صاحبان کنونی، واحدها را در حال حاضر حدود ۳ میلیون تومان برای فروش گذاشته اند!

این کارشناس بازار مسکن درباره پیش بینی از وضعیت آینده این بازار گفت: با توجه به اینکه تکلیف وضعیت اقتصادی تا حدی وابسته به مسائل سیاسی شده، انتظار برای انجام توافق به ایجاد ثبات اقتصادی و ثبات بازار مسکن منجر شده است. به نظر نمی رسد که نیمه اول سال آینده هیجان چندانی را در بازار مسکن شاهد باشیم. تصور بنده این است که در صورت احیای برجام یا دستیابی به هر نوع توافق سیاسی تا شش ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ به یک وضعیت جدید اقتصادی با ثبات قیمتها دست پیدا خواهیم کرد.

مسکن در تهران متری ۲۸.۳ میلیون تومان

بنابراین گزارش، بهمن ماه ۱۳۹۹ متوسط قیمت مسکن شهر تهران ۲۸.۳ میلیون تومان بوده که نسبت به ماه قبل ۳.۷ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹۷.۲ درصد افزایش نشان می دهد. طبق اعلام بانک مرکزی در ماه مذکور تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۳۹۱۷ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل ۱۱.۴ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۰.۵ درصد کاهش یافت.

 

منبع: فردا

کلیدواژه: بازار مسکن فروش مسکن ۳ میلیون تومان نسبت به ماه بازار مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۳۱۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت سکه و طلا ۲۸ فروردین/ طلای ۱۸ عیار ۳ میلیون ۷۵۶ هزار تومان

به گزارش خبرنگار مهر، قیمت سکه امامی به ۴۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید، حباب سکه امامی به میزان ۷ میلیون و ۱۴۶ هزار تومان رسید.

قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار هم که دیروز ۳ میلیون و ۷۶۶ هزار تومان رسیده است.

قیمت سکه (تا لحظه تنظیم گزارش)

سکه قیمت امروز (تومان) حباب (تومان)
سکه امامی (طرح جدید) ۴۴.۱۹۸.۰۰۰ ۷.۱۶۳.۰۰۰
سکه بهار آزادی ۴۰.۵۳۰.۰۰۰ ۳.۴۹۵.۰۰۰
نیم سکه ۲۶.۰۰۰.۰۰۰ ۷.۴۸۷.۰۰۰
ربع سکه ۱۶.۰۰۰.۰۰۰ ۶.۷۴۱.۰۰۰
سکه گرمی ۷.۱۰۰.۰۰۰ ۲.۵۴۷.۰۰۰

قیمت طلا (تا لحظه تنظیم گزارش)

طلا قیمت امروز (تومان)
۱۸ عیار ۳.۷۵۶.۰۰۰
۲۴ عیار ۵.۰۰۷.۹۰۰
طلای دست دوم ۳.۷۰۵.۸۰۰
مثقال طلا ۱۶.۳۲۸.۰۰۰
انس طلا ۲۳۷۰ دلار و ۷۰ سنت

همچنین قیمت انس طلا نیز در بازار جهانی ۲۳۷۰ دلار و ۷۰ سنت است.

کد خبر 6079789 وحید بلالی

دیگر خبرها

  • نوسان قیمت در محصولات کشاورزی؛ از زمین تا بازار
  • ثبات قیمت دلار و سکه در معاملات امروز بازار
  • رکوردشکنی قیمت اجاره مسکن در دولت رئیسی
  • پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳/ رشد حباب، لیدر نوسانات صعودی سکه شد
  • پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 29 فروردین 1403/ سکه بهار پرچمدار بیشترین رشد قیمت شد
  • روند قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  • دولت هیچ نفعی از نوسانات نرخ ارز نمی‌برد/ کنترل بازار اجاره‌بها
  • قیمت سکه و طلا ۲۸ فروردین/ طلای ۱۸ عیار ۳ میلیون ۷۵۶ هزار تومان
  • زلزله در بازار طلا و سکه/ حباب سکه ترکید؟
  • زلزله در بازار طلا و سکه؛ حباب سکه ترکید؟